2016-09-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Du har väldigt starka åsikter men väldigt liten kunskap om vad vi gör i min gemenskap.
En bra början vore att googla 12 traditioner.
Ingen av grupperna i de olika gemenskaperna är styrda uppifrån.
Det finns liksom ingen "författningsdomstol" som beslutar hur alla grupper ska tolka traditionerna.

Personlig åsikt om concerta vs metadon/sub. Jag köper helt enkelt inte att det sistnämnda bara gör dem "fria från sug och friska". Som sagt var säger horsarna samma sak.
Det är ingen enkel fråga som sagt och jag är kluven och pallar därför inte att gå in i debatt om ämnet.
Vi får se om det blir några problem i min hemmagrupp så får jag fundera mer på frågan innan våra praktiska möten.

Ingen av grupperna är styrda utifrån, däremot så ska alla grupper förhålla sig till det väsentliga i rörelsen, dem 12 traditionerna och dem 12 stegen. Uppenbarligen förhåller sig inte alla grupper på samma sätt som din. Bra för de som blir exkluderande ur din grupp att de kan vända sig till en annan.

Väldigt fräsch inställning du har förövrigt gentemot heroinister som försöker bryta sitt missbruk, av någon konstig anledning är ni alltid skeptiska till allt som inte delar eran lösning, även om dem metoderna har avsevärt bättre statistik.
Citera
2016-09-06, 23:01
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Ingen av grupperna är styrda utifrån, däremot så ska alla grupper förhålla sig till det väsentliga i rörelsen, dem 12 traditionerna och dem 12 stegen. Uppenbarligen förhåller sig inte alla grupper på samma sätt som din. Bra för de som blir exkluderande ur din grupp att de kan vända sig till en annan.

Väldigt fräsch inställning du har förövrigt gentemot heroinister som försöker bryta sitt missbruk, av någon konstig anledning är ni alltid skeptiska till allt som inte delar eran lösning, även om dem metoderna har avsevärt bättre statistik.

Jo de där spice-rökande, lyrica-knaprande, rc-knarkande, krökande "patienterna" jag köpte mitt sub av ger ju sken av positiv statistik...

Edit: missförstå mig rätt här. Jag är ingen die hard motståndare mot ersättningsprogrammen.
Politiskt är jag för harm reduction, avkriminalisering/legalisering. Det finns andra vägar än min väg. Hellre att någon knarkar statligt knark än att denne dör.
Det stora menet är att jag verkligen inte får ihop ekvationen person x är med i subutex/metadonprogrammet samtidigt som denne är i ett tolvstegsprogram men inte har en önskan att sluta använda.
Senast redigerad av mjukosten78 2016-09-06 kl. 23:19.
Citera
2016-09-07, 05:37
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Jag hade uppfattningen att alla xa inte accepterade substitut, tydligen inte fick jag reda på nyligen så det verkar olika från grupp till grupp.
Vissa grupper är hårdare än andra ,har hört om möten där du inte fått dela om du inte gjort fjärde steget exempelvis...

Om detta stämmer är det något fel på den gruppen, en som kommer in för första gången och mår fruktansvärt dåligt och känner att denne måste dela med sig av det ska alltså få hålla käften för att h*n inte gjort ett par steg? Någon frekvent mötesdeltagare som kan hjälpa mig och svara på om detta är ett sällsynt möte eller en vanlig regel hos fler grupper än denna?
Citera
2016-09-07, 10:38
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget

issa grupper är hårdare än andra ,har hört om möten där du inte fått dela om du inte gjort fjärde steget exempelvis...

Om detta stämmer är det något fel på den gruppen, en som kommer in för första gången och mår fruktansvärt dåligt och känner att denne måste dela med sig av det ska alltså få hålla käften för att h*n inte gjort ett par steg? Någon frekvent mötesdeltagare som kan hjälpa mig och svara på om detta är ett sällsynt möte eller en vanlig regel hos fler grupper än denna?

Jag misstänker att det kan ha varit en DAA eller CA grupp.
Där är man vad jag har förstått det som väldigt noga med att man ska "dela om Lösningen" ie stegarbetet på Stora bokens vis med en sponsor>andligt uppvaknande>haleluja!
Citera
2016-09-07, 14:11
Medlem
Citat:
Jo de där spice-rökande, lyrica-knaprande, rc-knarkande, krökande "patienterna" jag köpte mitt sub av ger ju sken av positiv statistik...

Edit: missförstå mig rätt här. Jag är ingen die hard motståndare mot ersättningsprogrammen.
Politiskt är jag för harm reduction, avkriminalisering/legalisering. Det finns andra vägar än min väg. Hellre att någon knarkar statligt knark än att denne dör.
Det stora menet är att jag verkligen inte får ihop ekvationen person x är med i subutex/metadonprogrammet samtidigt som denne är i ett tolvstegsprogram men inte har en önskan att sluta använda.

Det finns människor i alla sorters åtgärder som inte är ärliga mot sig själva, lika lite som jag anser att de jag har handlat droger utav och varit med i ca är representativa för deras grupp så är knappast dina försäljare som varit med i laro det.
Citera
2016-09-07, 14:14
Medlem
Citat:
Vissa grupper är hårdare än andra ,har hört om möten där du inte fått dela om du inte gjort fjärde steget exempelvis...

Det där känner jag igen främst från ca-möten. Det var just dem där attityderna, tillsammans med människor som var värre troende än värsta de knutbyfanatikerna som fick mig att tröttna.
Citera
2016-09-07, 15:58
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Jag misstänker att det kan ha varit en DAA eller CA grupp.
Där är man vad jag har förstått det som väldigt noga med att man ska "dela om Lösningen" ie stegarbetet på Stora bokens vis med en sponsor>andligt uppvaknande>haleluja!
Japp, hördemig för och fick veta att det var ett DAA möte. Men dela om lösningen då innebär det att dom ska förklara för nya medlemmsr hur saker fungerar och denna ska sitta bekvämt tillbakalutad och ta emot?
Isåfall är jag med haha, fick för nig att det var ett översittarmöte typ "Du får inte prata för du är sämre än mig som gjort x antal steg".

Citat:
Det där känner jag igen främst från ca-möten. Det var just dem där attityderna, tillsammans med människor som var värre troende än värsta de knutbyfanatikerna som fick mig att tröttna.
DAA gällde detta, inte omöjligt att det sker inom CA också men det löt som ett möte som jag är glad att jag inte behövt uppleva.
Om jag kommer in och mår piss på ett möte hade jag velat prata och få förståelse av erfarna. Hur vet en nykomling vilket möte/grupp som är mer välkomnande än andra? Båda 2 får gärna svara. Tycker detta är en intressant tråd och kul att snacka med både mötesdeltagare och dom som inte går.
Citera
2016-09-07, 17:09
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Japp, hördemig för och fick veta att det var ett DAA möte. Men dela om lösningen då innebär det att dom ska förklara för nya medlemmsr hur saker fungerar och denna ska sitta bekvämt tillbakalutad och ta emot?

Något sånt, jag håller mig borta från AA och långt, långt borta från CA/DAA.

För att förklara lite kortfattat och förenklat.
Vi inom NA är kättarna inom de olika gemenskaperna. AA/CA/DAA har "Stora boken" som sin bibel.
Medans vi inom NA har vår egna litteratur och vi har tagit bort och lagt till saker (IMHO) av en god anledning.
Jag tror att DAA bildades för att de var narkomaner som var sålda på Stora boken men inte kände sig hemma på AA.

Komsi komsi till NA
Senast redigerad av mjukosten78 2016-09-07 kl. 17:22.
Citera
2016-09-07, 17:43
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:

Vi inom NA är kättarna inom de olika gemenskaperna. AA/CA/DAA har "Stora boken" som sin bibel.
Medans vi inom NA har vår egna litteratur och vi har tagit bort och lagt till saker (IMHO) av en god anledning.
Jag tror att DAA bildades för att de var narkomaner som var sålda på Stora boken men inte kände sig hemma på AA.

Komsi komsi till NA
Hur kommer det sig att ni behöll programmet och samtidigt valde bort stora boken? Det kan väl inte vara en överraskning för någon NA-medlem att programmet får många att instinktivt rygga tillbaka?
Citera
2016-09-07, 17:43
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:

Komsi komsi till NA
Haha, jag är inte beroende av annat än tobak så tror inte NA skulle klassa mig som narkoman eller?
Finns det öppna möten hos er kan jag komma och se hur det är.
Citera
2016-09-07, 18:59
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur kommer det sig att ni behöll programmet och samtidigt valde bort stora boken? Det kan väl inte vara en överraskning för någon NA-medlem att programmet får många att instinktivt rygga tillbaka?

Jag anar en retorisk fråga/fälla, fuck if I know. Jiddra med någon annan.

Citat:
Haha, jag är inte beroende av annat än tobak så tror inte NA skulle klassa mig som narkoman eller?

Alla grupper jag har varit på har haft det, finns möteslista på nasverige.org och där ska det stå om det är öppna/slutna möten.
De två andra alternativen är att bara dyka upp och låtsas att du "tror dig ha problem med droger" .
Om du har goda skäl , typ orolig för en vän/anhörig och vill kolla läget samtidigt som det känns brådskande kan du gå till ett slutet möte, förklara din situation och så kan mötesledaren fråga runt och kolla om det är ok med alla med ett öppet möte.
Jag har varit med om den varianten ett par ggr och då har det alltid varit ok med alla.
Snyggaste varianten är ändå att gå på ett möte som är utannonserat som öppet.
Senast redigerad av mjukosten78 2016-09-07 kl. 19:02.
Citera
2016-09-07, 19:31
Medlem
Citat:

Na tar emot alla, om du inte är sjuk innan så kommer du vara det efteråt. Har träffat väldigt många människor som inte har varit missbrukare, men efter behandling/möten har blivit sjuka. Människor helt enkelt som har haft problem med identitet och självkänsla, och blivit sjukligt beroende av xa istället för att hitta en sund hobby och ett jobb. Dessa människor är urtypen av en sektmedlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in