Då jag fortfarande är öppen för alla möjligheter vad gäller SEs roll tänkte jag sammanfatta vad jag anser vara bra och dåliga argument för och mot.
Bra argument för SE som GM:
-Har bevisligen befunnit sig på platsen I nära anslutning till mordet.
-Kan identifiera få andra vittnen, samtidigt som inga andra kan identifiera honom.
-Har kläder som I delar överensstämmer med vissa vittnens uppgifter.
-Anger oprovocerat signalementsförväxling med GM som ett skäl till första kontakten med polisen.
-Beskriver att han går längst ut på trottoaren och att han springer in i gränden (men som vittne). Detta överensstämmer med vittnesuppgifter på GMs agerande.
-Ger en historia som bär tydlig prägel av fabuletande. Andra vittnen beskriver mycket mindre av sitt egna agerande och mycket mer av vad de observerar. SE ägnar väldigt stort fokus åt att förklara sitt egna agerande i detalj och väldigt lite fokus åt vad han observerar.
Dåliga argument för SE som GM:
-Han var moderat från Täby.
-Han jobbade i samma byggnad som Stay Behind
Bra argument mot SE som GM:
-Han hade ingen tydlig naturlig tillgång till aktuellt vapen.
-Platsen och tiden är illa vald då den direkt implicerar honom i utredningen. Som GM är det direkt idiotiskt att stämpla ut precis innan mordet och sen utföra det i närområdet.
-Han tar stora risker med sitt agerande efter mordet.
-Han ger info som borde vara svår för GM att känna till.
Dåliga argument mot SE som GM:
-Han var en lyckligt gift grafiker utan brottshistorik. Han är inte rätt typ.
-Han kan inte ha hunnit ut på gatan.
Jag tycker att SE helt klart är en av de intressantaste kandidaterna, men är inte ett dugg säker i någon riktning.
Bra argument för SE som GM:
-Har bevisligen befunnit sig på platsen I nära anslutning till mordet.
-Kan identifiera få andra vittnen, samtidigt som inga andra kan identifiera honom.
-Har kläder som I delar överensstämmer med vissa vittnens uppgifter.
-Anger oprovocerat signalementsförväxling med GM som ett skäl till första kontakten med polisen.
-Beskriver att han går längst ut på trottoaren och att han springer in i gränden (men som vittne). Detta överensstämmer med vittnesuppgifter på GMs agerande.
-Ger en historia som bär tydlig prägel av fabuletande. Andra vittnen beskriver mycket mindre av sitt egna agerande och mycket mer av vad de observerar. SE ägnar väldigt stort fokus åt att förklara sitt egna agerande i detalj och väldigt lite fokus åt vad han observerar.
Dåliga argument för SE som GM:
-Han var moderat från Täby.
-Han jobbade i samma byggnad som Stay Behind
Bra argument mot SE som GM:
-Han hade ingen tydlig naturlig tillgång till aktuellt vapen.
-Platsen och tiden är illa vald då den direkt implicerar honom i utredningen. Som GM är det direkt idiotiskt att stämpla ut precis innan mordet och sen utföra det i närområdet.
-Han tar stora risker med sitt agerande efter mordet.
-Han ger info som borde vara svår för GM att känna till.
Dåliga argument mot SE som GM:
-Han var en lyckligt gift grafiker utan brottshistorik. Han är inte rätt typ.
-Han kan inte ha hunnit ut på gatan.
Jag tycker att SE helt klart är en av de intressantaste kandidaterna, men är inte ett dugg säker i någon riktning.