Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Ja, instämmer. Ohederligt var det ord Pirigin använde, vilket jag anser vara mer korrekt använt när man pekar ut en statsministermördare snarare än om man visar på tveksamheter i uppgifter (eller då cherry pickar) åt andra hållet.
Gällande Gösta Söderströms försök att få in Lisbeth i bilen, så är även Leif L. med och menar att detta inte gick för sig. "...utan att lyckas"
I avsaknad av bevis så är det i dessa uppgifter vi ser att Stig var på mordplatsen med Lisbeth efter skotten.
Cherry-picking är ohederligt/oärligt åt båda hållen. Sen tycker jag att det blir som mest oärligt när man drar tvärsäkra slutsatser av den osäkra informationen som t.ex:
"Han har alibi, han kan inte ha hunnit fram till platsen"
"Stig var på platsen efter skotten"
"Stig var omöjligen på platsen efter skotten"
Vi vet egentligen väldigt lite med tillfredsställande säkerhet. Mot bakgrund av det måste man vara ödmjuk inför den information som finns. Tänka: "Detta pekar mot att SE troligtvis befann sig på platsen efter skotten", snarare än "Detta bevisar att SE befann sig på platsen efter skotten".
Att SE har svårt för att peka ut andra vittnen samtidigt som andra har svårt för att peka ut honom, pekar mot att han inte var där, men det bevisar inte detta på något sätt.
På samma sätt pekar några av SEs utsagor (bryskhet mot LP, konstgjord andning mm.) mot att SE befann sig på platsen, men inte heller detta är några otvivelaktiga bevis för att så var fallet.
På det stora hela finns det saker som pekar mot att SE var GM och saker som pekar mot att han inte var det. Det står var och en fritt att själv tolka tillgänglig information och avgöra åt vilket håll det väger tyngst. Men hade det funnits tydliga säkra bevis i endera riktning så hade vi inte suttit här.
Jag hoppas på att vi snart kan evolvera från den nu härskande tvärsäkerheten och börja se mer nyanserat på informationen. Jag hoppas också att vi kan sluta kräva bevisning i endera riktning. Att bevisning saknas är liksom en av grundpremisserna för allt teoretiserande om MoP. Vi lan och ska ändå teoretisera om MoP. Att peka ut SE som misstänkt offentligt, utan egentlig bevisning, är en helt annan sak och diskussion.