2021-02-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Blir irriterad när han resonerar som att det var så det gick till hela tiden som om det var självklart..Hade han bevis skulle jag ha köpt SE som GM. Jag har inga såna prestigegrejer för mig men nu har han ju inte det..
Okej absolut .Kan köpa det.Fast å andra sidan gäller det nog de flesta andra journalister och författare som skriver om nv Palmemordet och har sina teorier nv de vill sälja in.Oavsett vad man tycker om det så är Palmemordet business tyvärr.
Citera
2021-02-24, 15:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är det här jag också är inne på. SE:s beskrivning av den misstänkte mördaren i mörkblå täckjacka är alltså inte särskilt detaljerad i det första förhöret, den 1/3. I senare förhör ger han mer detaljerade beskrivningar, och mycket verkar då stämma förvånansvärt bra in på Lars J, dvs. det vittne som faktiskt stod och tryckte inne i gränden. Här kan man ju undra om inte SE möjligen kan ha lämnat de mer detaljerade beskrivningarna av mannen i mörkblå täckjacka efter att han har sett bilder på just Lars J t.ex. i tidningarna. Kanske t.o.m. efter att polisen visat bilder av Lars J för SE.

Ja, frågan om i vilken ordning det här skedde är intressant. När menar du alltså att SE skall ha pekat ut Lars J vid en fotokonfrontation? Och när menar du att de första bilderna på Lars J skall ha gått att se i media?

Jag tycker att en person i blå täckjacka i 20 årsåldern är väldigt specifikt för LJ. Dessutom På EXAKT den plats LJ befunnit sig. 1 mars.

Jag tror att LJs bild var i media första gången långt efter mordet.
Citera
2021-02-24, 15:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Många har klagat på att åklagaren inte har presenterat någon gärningsbeskrivning, men det behövde han ju inte göra. SE har alltså redan berättat hur det troligen gick till. Det är egentligen bara några få sekunder av händelseförloppet han har utelämnat i sin redogörelse.

Ok. Så nu har ni ett erkännande också? Kom igen nu
Citera
2021-02-24, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Vilket iofs inte är konstigt med tanke på hur många år som gått innan man försökte få fram uppgifterna Det är ju inte likhetstecken med att samtalen aldrig ringdes.Dock så är det ju så att eftersom det inte gick att bevisa så får uppgifterna mer karaktären av skvaller.

Framförallt så kan väl en man ha hoppat in i en bil på snickarbacken. Det är ju rent av så att det kan ha varit mördaren som gjorde just detta.
Citera
2021-02-24, 15:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja om han skulle ha sprungit efter mördaren så skulle LJ YN och andra vittnen ha sett TVÅ springande män inte en.Det känns för övrigt osannolikt att SE om han verkligen hade jagat efter mördaren inte hade uppgett detta i förhör.Håller du inte med om detta?

Du hade ju en förklaring. Att han ljuger och överdriver för att vara viktig.
Citera
2021-02-24, 15:44
Medlem
Citat:
Det är helt okej att tro på någon annan GM.Det finns dock några förnekare som tramsar och kallar oss för SEkt osv.En annan har kallat oss svagbegåvade det är ovärdigt och respektlöst.Vissa påstår saker utan täckning som att det INTE var SE.Det är bättre att skriva att jag tror inte ett dugg på SE som GM men inget i materialet utesluter honom så helt säker kan jag inte vara.Notera nu att jag inte skriver att du är en av dessa.Det är iaf lätt att förstå de av oss som irriteras över såna här saker oavsett vår syn på SEs roll i mordet.Kan vi inte allihopa enas om att hålla en god ton försöka vara saklig och respektera varandra här inne?
Absolut, visst måste man kunna ha olika åsikter. Blir så trött ibland bara på att vissa sväljer allt med hull och hår det TP kommer med. Min åsikt är att det är uppenbart att han vobblar med sanningen. Men visst det finns andra journalister som vobblar med sanningen också för att få fram sin teori och sälja nån bok. Jag gillar inte dom heller oavsett spår. Däremot tycker jag att LL höll en bättre profil som betonade att hans teori bara var spekulationer även om jag inte tror på hans teori.
Citera
2021-02-24, 16:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Absolut, visst måste man kunna ha olika åsikter. Blir så trött ibland bara på att vissa sväljer allt med hull och hår det TP kommer med. Min åsikt är att det är uppenbart att han vobblar med sanningen. Men visst det finns andra journalister som vobblar med sanningen också för att få fram sin teori och sälja nån bok. Jag gillar inte dom heller oavsett spår. Däremot tycker jag att LL höll en bättre profil som betonade att hans teori bara var spekulationer även om jag inte tror på hans teori.
Fast TP och Filter har lagt ner betydligt fler timmar på SE-spåret än LL gjorde. TP började redan 2006 och Mattas Göransson kom in 2012. Lägg till att deras slutsatser stämmer väl överens med den senaste PU så det är liksom på en helt annan nivå. Fast LL gjorde ett bra jobb utifrån sina förutsättningar.

Jag har citerat det här tidigare, det är nog här skon klämmer för många, även för dig som jag tolkar det jag fetat i ditt inlägg ovan:.
"Detta visar att det egentligen är TP man vill tvåla till. Jag tror att det dessvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt."
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-24 kl. 16:26.
Citera
2021-02-24, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fast TP och Filter har lagt ner betydligt fler timmar på SE-spåret än LL gjorde. TP började redan 2006 och Mattas Göransson kom in 2012. Lägg till att deras slutsatser stämmer väl överens med den senaste PU så det är liksom på en helt annan nivå. Fast LL gjorde ett bra jobb utifrån sina förutsättningar.

Jag har citerat det här tidigare, det är nog här skon klämmer för många, även för dig som jag tolkar det jag fetat i ditt inlägg ovan:.
"Detta visar att det egentligen är TP man vill tvåla till. Jag tror att det dessvärre grundar sig i någon sorts aversion mot Thomas Pettersson och Mattias Göransson och magasinet Filter. De får helt enkelt inte ha rätt."
Må så vara att de har lagt ner mer timmar men ännu märkligare då att de inte har mer substans i spekulationerna. Det handlar inte om att de inte får ha rätt. Hade inte velat tvåla till TP om han kom med nåt med tyngd. När jag läste det senaste i expressen tänkte jag faktiskt, ok kanske de har hittat nåt nu iaf. Så är det bara anonyma tips som ringts in 5/3. De kan ju vara vem som helst. Det är så fruktansvärt långsökt. Och grejen om att han var på Skandia 3/3. Vad bevisar det? Det kan ju lika gärna ha varit 10/3.

Det känns som att vissa tror att SE var verkligen jagad av polisen då. Det var VG som var på tapeten. SE kanske var rädd att bli misstänkt men det var väl mänskligt i så fall? Jag fattar inte nyhetsvärdet i de här uppgifterna faktiskt om de inte kan styrkas.
Citera
2021-02-24, 16:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Må så vara att de har lagt ner mer timmar men ännu märkligare då att de inte har mer substans i spekulationerna. Det handlar inte om att de inte får ha rätt. Hade inte velat tvåla till TP om han kom med nåt med tyngd. När jag läste det senaste i expressen tänkte jag faktiskt, ok kanske de har hittat nåt nu iaf. Så är det bara anonyma tips som ringts in 5/3. De kan ju vara vem som helst. Det är så fruktansvärt långsökt. Och grejen om att han var på Skandia 3/3. Vad bevisar det? Det kan ju lika gärna ha varit 10/3.

Det känns som att vissa tror att SE var verkligen jagad av polisen då. Det var VG som var på tapeten. SE kanske var rädd att bli misstänkt men det var väl mänskligt i så fall? Jag fattar inte nyhetsvärdet i de här uppgifterna faktiskt om de inte kan styrkas.
Även om det var TP och Filter som tog fram det felaktiga avskrivandet av SE så har nog PU gjort sin SE-utredning på egen hand. Det var faktiskt vad KP sa på presskonferensen på en direkt fråga av en utländsk journalist.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-24 kl. 16:50.
Citera
2021-02-24, 17:04
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Polisen intervjuade flera personer som inte hade sett nånting. Det var lite panik bland poliserna. De gjorde massor av misstag, så varför inte detta? En av fem som blev inkörd till polisstationen för förhör hade ju kommit till platsen efter ambulansen...

Men tänk om SE inte tänkte på mannen som misstänkt förrän senare på natten?

Om detta är efter SE fått reda på det var Palme så var han ju chockad enligt väktarna, då kanske han inte insisterade så mycket....
Om han inte tänkte på mannen som misstänkt är det ju märkligt att han skulle ha dirigerat poliser i samma riktning efter en person med just "en blå täckjacka"

När det gäller SE går det ju rent teoretiskt välja och vraka och säga att vissa saker han sagt stämmer och andra är lögner och försöka få det att hänga ihop.

Det blir en fråga om sannolikheter, men den varianten ovan tycker jag låter mycket osannolik - men du och jag gör som bekant helt olika bedömningar.

GS tyckte för det första att det var helt uppåt väggarna att LP överhuvudtaget skulle ha kunnat lämna ett signalement till SE med tanke på hur chockad hon var.

Andra tror att SE varit fullt sysselsatt med att dra i ett ben på Palme och bli avsnäst, kunnat få signalementet från LP, dirigera och springa efter poliser, ställa sig och snacka mycket med en annan person, sedan trots all denna aktivitet blivit vägrad att avge vittnesmål och vid lämpliga tillfällen varit chockad och varit resolut.

Det låter som han i så fall hunnit med mycket - den gode SE, men trots detta kommer tydligen ingen definitivt ihåg honom vid MP.
Citera
2021-02-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Även om det var TP och Filter som tog fram det felaktiga avskrivandet av SE så har nog PU gjort sin SE-utredning på egen hand. Det var faktiskt vad KP sa på presskonferensen på en direkt fråga av en utländsk journalist.
Det är möjligt men det lät ibland som att det var högläsning ur TP:s bok. TP var i kontakt med dom som var med i PU innan tex Dag Andersson, men där fick han inget napp. Att TP har haft kontakt med PU 2017-2020 är ju ingen hemlighet längre.
Citera
2021-02-24, 18:20
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Frågan är varför du blir så arg? Det är ju knappast av moraliska skäl du inte vill att Stig som du karaktärsslaktar och kallar ”fet” och ”gris”. Så frågan återstår... varför vill du så gärna att det inte ska vara SE?

Rättssäkerhet?
Sanningen?

Eller tror du att jag skyddar SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in