2021-02-25, 06:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Lågprofilsdäck - köpa gummi, vad fan ska jag tänka på? Planerar inte att hiva på det själv.

En tumregel är att priset avspeglar prestandan. Dyraste segmentet = bäst, mellansegmentet = näst bäst, lågprissegmentet = sämst.

Om du har råd, vilket du bör ha om du har bil, köp märkesdäck i rätt dimension. Måste inte nödvändigtvis vara det dyraste, men märke.
Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear, Nokian mfl. Undvik kinadäck och öststatsdäck. Det finns säkert bra alternativ där med, men i jämförande tester så visar det sig gång på gång att de billiga eventuellt kan prestera bra på ett enskilt område, men i totalen faller de igenom. En del är riktigt dåliga.
Citera
2021-02-26, 08:53
Medlem
Har där jag bor är det ingen snö på vägarna eller någonstans för den delen, det är även 3-10+ grader varje dag, visst tusan krävs det inte vinterdäck?
Citera
2021-02-26, 16:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Har där jag bor är det ingen snö på vägarna eller någonstans för den delen, det är även 3-10+ grader varje dag, visst tusan krävs det inte vinterdäck?
Helt riktigt. Endast vid vinterväglag, finns inget som förbjuder dig att köra på sommardäck om det är barmark.
Citera
2021-02-28, 10:00
Medlem
GrillTeknikers avatar
Vem köper dåliga däck?

Kom att tänka på en grej - vem köper egentligen de där däcken som får sämst i däcktest?

Finns det folk som bara stövlar in på Affes Däck, ser första bästa däck och pekar på det och säger "4 såna ska jag ha!"?

Det tar ju bara några minuter att kolla senaste däcktesterna när man ska skaffa nya, och ofta är det ju dessutom samma märken/modeller som ligger i toppen. De allra sämsta däcken är ju ofta så extremt dåliga så man kan tycka att ingen borde vilja ha dem, men uppenbarligen verkar det ju finnas kunder för dem också?

Nån som har någon idé?
Citera
2021-02-28, 10:07
Medlem
Fuzzs avatar
Jobbat på bilverkstad där vi sålde mycket däck och det var många kunder som kom in och sa det billigaste ni har.
När det gällde vinter däck var det flera som ville ha regumerat då de kört på galaxy? och de hållit bra.(alltid fått dåligt i tester och väger bly)
Så då blev det de billigaste ej regummerade. Eftersom det inte var mycket dyrare än regumerat.(och vi inte sålde det)
Citera
2021-02-28, 10:11
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Jobbat på bilverkstad där vi sålde mycket däck och det var många kunder som kom in och sa det billigaste ni har.
När det gällde vinter däck var det flera som ville ha regumerat då de kört på galaxy? och de hållit bra.(alltid fått dåligt i tester och väger bly)
Så då blev det de billigaste ej regummerade. Eftersom det inte var mycket dyrare än regumerat.(och vi inte sålde det)

Ja man upphör aldrig att bli förvånad...

Men samtidigt är det ju många usla däck som kostar ungefär samma som de bästa. T.ex. i senaste Råd & Rön var nåt Firestone som hade fått 12 i totalbetyg, kostade ungefär samma som näst bästa Continental som hade 60-70 i totalbetyg...
Citera
2021-02-28, 10:14
Medlem
MrMadoffs avatar
Du vet, alla skiter inte pengar.
Citera
2021-02-28, 10:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du vet, alla skiter inte pengar.

Nej, men samtidigt är det som sagt många dåliga däck som kostar ungefär samma som betydligt bättre... och det är ju inte direkt varje år man köper nya däck, samt att det är en ganska billig livförsäkring...
Citera
2021-02-28, 10:22
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nej, men samtidigt är det som sagt många dåliga däck som kostar ungefär samma som betydligt bättre... och det är ju inte direkt varje år man köper nya däck, samt att det är en ganska billig livförsäkring...

Du har aldrig behövt vända på varje krona va?
Citera
2021-02-28, 10:33
Moderator
Trixtons avatar
Det handlar väl om intresse också. Är man inte intresserad av TV-apparater utan bara vill ha en som fungerar och är lagom stor så kan man köpa en 55-tummare på Ica Maxi för femtusen. Jag kan tänka mig att samma resonemang gäller för många när de skall ha däck till bilen, att man kommer långt med att de har rätt dimension.

Jag är ganska bilintresserad och jag är mån om att köpa hyfsade saker när jag väl köper något, men jag kan inte påstå att jag brukar sluka däcktester. Jag har varit kund hos samma gummiverkstad i många år och han som äger den brukar rekommendera Michelin, som han händelsevis också har ganska bra pris på, så det brukar jag köpa. Utan att ha kollat så antar jag att Michelin generellt sett är bättre än asiatiska lågprisdäck, och att de i varje fall inte är utmärkande dåliga på något.

Det är ett känt märke som har funnits sedan stenåldern och det räcker långt för mig. Hade min däckhandlare förordat Goodyear eller Pirelli i stället så hade jag säkert köpt det.
Citera
2021-02-28, 10:33
Medlem
link71s avatar
Alla däck har en standard för att den ska kumna komma ut på marknaden.
Sen behöver man inga värsting däck om man kör lungt och försiktigt.
Alla har ej 5-10k för enbart lägga ut på däck.
Mvh
Citera
2021-02-28, 10:37
Medlem
godboys avatar
Jag är noga med vilka däck jag väljer och jag byter gärna till nya i god tid, tycker det är korkat att snåla på det material som ger bilen kontakt med omvärlden. Då jag bor i södra Sverige så kör jag dubbfria vinterdäck på vinterhalvåret. Jag är riktigt nöjd med dessa GoodYear. På sommaren har jag också en bra uppsättning.

Men man blir förvånad att folk ska köra feta bilar men inte har råd med eller snålar på det basala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in