2013-04-21, 14:22
Medlem
provocative77s avatar
Kan börja med att säga att den här tråden inte handlar om att ni ska berätta hur dum i huvudet jag är som köpt kinadäck. Jag är fullkomligt medveten om vilket dåligt rykte de har.
Anledningen till att jag köpte dem var att bilen var sänkt. Till det så var bakfjädrarna så slut att det inte gick att ställa hjulen rätt.
Att byta fjädrar är inget jag gör själv så i ren snålhet tänkte jag köra ett tag innan jag la ut dyra pengar på fjädetbytet.
Så på med billiga kinadäck i dimensionen, 225/40/18. Kör med samma tryck som tidigare, dvs. 3.0.
Blev problem direkt med fjädrarna då hjulen riskerade att gå i chassiet i gupp.
Var bara att skaffa ny fjädring runt om o lämna in till verkstad.
Så nu sitter jag med en osänkt bil (skönt som fan) o kinadäck.

Tidigare har jag alltid satsat på däck från de större märkena. Dock ej Michelin som jag anser är någon krona för dyrt.
Nu sitter "skitdäcken" på bilen o jag lär inte köpa nya utan att utvärdera dem först. Visar det sig att de är så dåliga som ryktet säger så lär de snart försvinna från bilen.

Än så länge, efter två veckor har jag upplevt att dessa däck är lite bullrigare än jag är van vid. Inte så att det stör. Men ändå ett minus.
Står bilen parkerad i två dgr så är de inte runda längre. Tar några km innan vibrationerna slutar. Inte heller det är något som stör än. Misstänker att det blir värre när de slits.
Det största minuset hittills är våtgreppet. Körde iväg i en korsning o gasade lite hårt vilket resulterade i att antispinnet aktiverades. Vägbanan var blöt o bilen är en Volvo T5. Kan bero på att jag gasade för hårt eller att däckens våtgrepp suger. Den biten ska jag testa lite mer.

Ni andra som testat kinadäck. Vilka upplevelser har ni av dem?
Brorsans kompis farsas bror har en fru som.... Ja, de historierna är ointressanta.
Citera
2013-04-21, 14:28
Medlem
elmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det största minuset hittills är våtgreppet. Körde iväg i en korsning o gasade lite hårt vilket resulterade i att antispinnet aktiverades. Vägbanan var blöt o bilen är en Volvo T5. Kan bero på att jag gasade för hårt eller att däckens våtgrepp suger. Den biten ska jag testa lite mer.

Detta upplevde jag på min s60 2.5t som var chippad med, spann på alla växlar upp till 4an om man gasade ur den när det var blött ute. Höga ljudnivåer har jag också upplevt. Man får ju vad man betalar för i detta fall, men har man en billig bil och ska köra som folk ser jag inga problem med kinadäck, om man inte köper billigaste skiten man hittar så att säga. Nankang och liknande är ju hyffsade däck ändå.

Kan tillägga att däcken jag körde på hette landsail.
Citera
2013-04-21, 14:41
Medlem
franges avatar
Jag märkte rätt stor skillnad på ljudnivå och spårande, men framförallt när det var blött (riktigt äckliga vattenplaningar när bilen liksom gled åt sidorna) när jag hade några billiga kinadäck i dimensionen 205/40/17 på en trimmad, sänkt liten japanare tillverkad på tidigt nittiotal. Värt att nämna var att det var flera millimeter kvar till godo "märkningen" på mönsterdjupet. Alltså, de var långt ifrån utslitna.

Minns inte själva märket men det var iallafall inte något jag hört talats om tidigare, och då är jag ändå hyfsat insatt i ämnet.

Bytte sedan till Pirelli P7000 och skillnaden var som dag och natt...!
Citera
2013-04-21, 14:44
Medlem
Var ett tag sedan jag hade kinadäck på en gammal Volvo... Dom var väldigt tungrullade, dåligt fäste vid inbromsning och om man panikbromsade någon gång så att man låste upp däcken på torr asfalt så fick man ett stort och fint rökmoln bakom sig vilket var lite kul.

Kan inte påstå att jag kommer köpa fler kinadäck iaf.
Citera
2013-04-21, 15:34
Medlem
Lillstarks avatar
Jag hade 16-tums kinadäck av märket Antyre bak på min trimmade 940 Turbo, när det regnade spann det loss på trean i upp till 100km/t och när det spann på torr asfalt hördes varken däckskrik eller blev några svarta spår för det var så mycket plast i dem.
Citera
2013-04-21, 16:25
Medlem
Krexuss avatar
Finns bra kinesdäck och dåliga kinesdäck. Men jag hade Wanli sommardäck på en av mina bilar kommer ej ihåg exakt vilken modell det var, men iaf så soppaförbrukningen (högt rullmotstånd) ökade enormt med dom däcken på och fästet var uruselt i dom. En riktigt bra sak är ju att det finns en EU däckmärkning på i princip alla däck som säljs idag i sverige.
http://www.bythjul.com/eu-dackmarkning/
Citera
2013-04-21, 16:38
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Köpte en begagnad V70N för några år sedan, den hade splitter nya däck, tyvärr av fabrikatet "Starfire", förmodligen var det dom billigaste däcken bilfirman kunde hitta.
Sämre jävla däck har jag nog aldrig haft, bullriga, taskigt våtgrepp och blev ovala så fort bilen hade stått parkerad en längre stund .
Citera
2013-04-21, 17:33
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen
Detta upplevde jag på min s60 2.5t som var chippad med, spann på alla växlar upp till 4an om man gasade ur den när det var blött ute. Höga ljudnivåer har jag också upplevt. Man får ju vad man betalar för i detta fall, men har man en billig bil och ska köra som folk ser jag inga problem med kinadäck, om man inte köper billigaste skiten man hittar så att säga. Nankang och liknande är ju hyffsade däck ändå.

Kan tillägga att däcken jag körde på hette landsail.

Nankang fick min lilla 100-hästarsbil att kännas som en 250-hästarsbil så fort det blev lite blött ute. Hjulen spann så fort man snuddade gaspedalen och då var dom ändå splitt nya. Köpte dom bara så att bilen skulle gå igenom besiktningen så att jag skulle kunna sälja den. Det var några år sen så det är möjligt att dom blitt bättre nu.
Citera
2013-04-21, 18:29
Medlem
Farsan har ett par hankook på sin bil och han är nöjd. På bilen innan satt det ett par nankang som var direkt livsfarliga vid vått underlag.

Tigar prima har jag testat och de var helt ok, enda nackdelen var att de slets lite väl fort.
Sunny(vet ej modell) dubbdäck är bland de bättre jag testat, tysta och bra grepp. Mönstret är exakt som gislaved frost. Polaren körde sunny dubbfritt och han var nöjd.

Men det har ju rätt stor betydelse på vad det är för bil de sitter på också. Jag hade ett par michelin x-ice north(dubbade) på en liten skitbil och greppet var bra mycket sämre än dubbade sunnydäcken(som satt på en större och tyngre bil)

Ett likadant däck där bara storleken(bredd, profil, vikt & hastighet) skiljer sig kan ju vara rätt olika också.

Kollar man tester också så kan t.ex. ett michelindäck stanna på 43.1 meter på blött vilket får betyget godkänt, ett billigt däck får 43.3 meter och får betyget dåligt. Samma vid vattenplaning, 94km/h kan ett däck få godkänt för, men ett annat billigt som vattenplanar vid 92km/h får underkänt. Så tester ska man väl ta med en nypa salt i vissa fall.

Här är t.ex. ett test med hankook ventus prime(som i vissa tester får "köp ej" "livsfarligt" o.s.v.)
http://www.automotorsport.se/media/b...pdf/080705.pdf

Varför man köper kinadäck som man inte vet något om o.s.v. är ju obegripligt då t.ex. BF Goodrich g-Grip finns som kostar ett par tior extra men är ljusår bättre på allt. (tror det är michelin som tillverkar dessa nuförtiden, har för mig det stod så på däcket förut)

Kuhmo är väl inte något kinadäck utan koreanskt, men det borde klassas som ett kinadäck med tanke på ljudnivån. (pratar om vanliga kh31 o.s.v.)

provocative77: Har du köpt däck som heter kinadäck eller glömde du bara nämna vilket märke det var du köpte?

Lycka till.
Citera
2013-04-21, 23:37
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
provocative77: Har du köpt däck som heter kinadäck eller glömde du bara nämna vilket märke det var du köpte?

Lycka till.
Vet inte märket. Bilen var inte hemma när jag startade tråden o nu är det mörkt. Tänkte återkomma med den lilla detaljen.
Efter två tankar så har jag inte märkt av någon bensinökning. Snarare att jag fått ner den en aning. Kan bero på körsättet med. Är fortfarande lite vinterfeg.
Citera
2013-04-22, 19:13
Medlem
park_avenues avatar
köpte mig en uppsättning däck och fälg för ett tag sen och fick då Linglong däck på, däcken är snejutna så in åt helvete och det sitter enormt mycket vikter på insidan av fälgen för att den inte ska ha obalans. lämnade tillbaka dom första bakdäcken jag fick för att det satt en 35cms remsa med vikter på varje fälg, fick nya och dom är inte mycket bättre men jag orkar inte krångla mer. Bra grepp i dom när det är torrt och suger i vått väglag
Citera
2013-04-22, 20:25
Medlem
Köpte av en slump en uppsättning begagnade (7mm kvar) Clear hp166 18" till min e46 328. fullständigt livsfarligt när det var blött, inga problem att gasa upp bilen på ställ på 3an. Tillomed svänga i lite för hög fart kunde bli intressant på blött. dåliga på torrt med. Spårade något hemskt. Kör Michelin idag, värt varenda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in