Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har svårt att få in SE som oskyldigt vittne om han ser LJ.
För är det annars nånting i stil med nedan som polisen skulle säga till SE då han vill avlägga sitt vittnesmål ?
-Så du är den som FÖRST får signalement på mördaren från Lisbeth dvs blå täckjacka
-Sen är du den ENDE som ser mannen med den blå täckjackan som stämmer med signalementet längre bort i samma riktning som mördaren sprang.
-Nej, vi vill nog INTE ha ditt vittnesmål eller ens ditt namn och telefonnummer - du kan gå hem, vi har andra vittnen.
För PU är ju jätteförvånade att de inte med SE ALLS i ingångsanmälan. Om man lyssnar från 20:48 till 21:25 i SVT-dokumentären hör man hur de resonerar:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Så du resonerar så att SE berättar hela sin story för polisen på plats och att denne sen säger nej till informationen? Det kan inte vara så att han frågat enbart "vill ni ha min information?"
I det läget borde SE självfallet förstå att hans information är guld värd och INSISTERA på att avge vittnesmålet.
Jag har jättesvårt att se att polisen då skulle avvisa ett vittnesmål innan han har hört det ...
Så för mig låter det EXTREMT osannolikt att SE som vittne inte skulle ha sett till att avge ett vittnesmål i det läget ...
PU låter ju på SVT-länken jag angav ovan väldigt förvånade över att SE inte finns med på ingångsanmälan TROTS att de inte vet vilken oerhört värdefull information han i så fall skulle ha suttit på.