2021-02-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Javisst, fejkspringet på DB-gatan är förstås det intressanta, oavsett vilken måndag. Måndagen den 10 mars hade han ju redan släppt DB-springet så det kan helt enkelt inte vara den 10:e han snackar om DB-springet på Skandia.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860310.pdf

Edit: Att han ljugit om DB-springet gör dock inte SE till GM, bara till en sannolik GM.
Just met Vi får veta desto mera sannolik blir han som GM.De flesta andra spår tycker jag funkar lite motsatt faktiskt.Att han sprang på David bagare behöver inte vara fejk snarare tvärtom men då som GM.Du har rätt i att det inte betyder per automatik att han är skyldig.
Citera
2021-02-23, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Just met Vi får veta desto mera sannolik blir han som GM.De flesta andra spår tycker jag funkar lite motsatt faktiskt.Att han sprang på David bagare behöver inte vara fejk snarare tvärtom men då som GM.Du har rätt i att det inte betyder per automatik att han är skyldig.
Ja jag kanske får förtydliga mig angående David Bagares gata-springet. Jag tvivlar inte en sekund på att han sprang där men precis som du skriver så var det i egenskap av gärningsman.
Citera
2021-02-23, 20:06
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag har svårt att få in SE som oskyldigt vittne om han ser LJ.

För är det annars nånting i stil med nedan som polisen skulle säga till SE då han vill avlägga sitt vittnesmål ?

-Så du är den som FÖRST får signalement på mördaren från Lisbeth dvs blå täckjacka

-Sen är du den ENDE som ser mannen med den blå täckjackan som stämmer med signalementet längre bort i samma riktning som mördaren sprang.

-Nej, vi vill nog INTE ha ditt vittnesmål eller ens ditt namn och telefonnummer - du kan gå hem, vi har andra vittnen.

För PU är ju jätteförvånade att de inte med SE ALLS i ingångsanmälan. Om man lyssnar från 20:48 till 21:25 i SVT-dokumentären hör man hur de resonerar:
https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren
Så du resonerar så att SE berättar hela sin story för polisen på plats och att denne sen säger nej till informationen? Det kan inte vara så att han frågat enbart "vill ni ha min information?"
I det läget borde SE självfallet förstå att hans information är guld värd och INSISTERA på att avge vittnesmålet.

Jag har jättesvårt att se att polisen då skulle avvisa ett vittnesmål innan han har hört det ...

Så för mig låter det EXTREMT osannolikt att SE som vittne inte skulle ha sett till att avge ett vittnesmål i det läget ...

PU låter ju på SVT-länken jag angav ovan väldigt förvånade över att SE inte finns med på ingångsanmälan TROTS att de inte vet vilken oerhört värdefull information han i så fall skulle ha suttit på.
Citera
2021-02-23, 20:21
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I det läget borde SE självfallet förstå att hans information är guld värd och INSISTERA på att avge vittnesmålet.

Jag har jättesvårt att se att polisen då skulle avvisa ett vittnesmål innan han har hört det ...

Så för mig låter det EXTREMT osannolikt att SE som vittne inte skulle ha sett till att avge ett vittnesmål i det läget ...

PU låter ju på SVT-länken jag angav ovan väldigt förvånade över att SE inte finns med på ingångsanmälan TROTS att de inte vet vilken oerhört värdefull information han i så fall skulle ha suttit på.

Bra inlägg! Enskilda vittnen från mordplatsen glömdes bort och fick förhöras dagen efter. Men inget vittne blev nekad som Stig beskriver det.
Citera
2021-02-23, 21:00
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE är inte rejält fet. Då har man inte kollat på bilderna skulle jag säga. Ansiktet är plufsigt, men det är pga kortison.

Har sett privata bilder av SE.

Vet inte din definition av fet. Men han var väldigt överviktigt.
Citera
2021-02-23, 21:18
Medlem
Stefan Glantz tyckte att han blev lite nonchalant behandlad av polisen.

Stefan Glantz som hjälpte Anna Hage med upplivningsförsöken blev förhörd så sent som 5 mars 1986.
Glantz blev visad bilder på en del personer.
Han kunde identifiera Anna Hage och Karin Johansson, var tveksam på Lars Jeppsson
Han kunde inte identifiera Stig Engström eller någon av de andra personerna som var på bilderna som förevisades.
Glantz framhöll att han bara koncentrerade sig på Olof Palme och inte tänkte på några andra personer i närheten.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Stefan-Glantz.pdf
860305
Citera
2021-02-23, 21:47
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte att SE kände till att det faktiskt befann sig en ung man i blå täckjacka därinne i gränden. Hans syfte verkar ha varit att leda in polisen på villospår, och rikta in dem mot den blå täckjacka som man hade gått ut med i rikslarmet och i media. Mannen i den blå täckjackan i rikslarmet var nog snarare Anders B, som Lisbeth Palme hade misstagit för att vara gärningsmannen, och det kan mycket väl ha varit ett rent sammanträffande att Lars J samtidigt råkade befinna sig i gränden i en liknande jacka. Fundera gärna på det. Jag tycker i alla fall att det blir lättare att få ihop just den här delen av pusslet om man släpper tanken på att SE skall ha sett det han påstod sig ha sett.

Hur ställer du dig förresten till det andra påståendet SE gör vid den här första kontakten med polisen den 1/3, dvs. det där om att Lisbeth Palme skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom. Tror du att han talade sanning där?
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Det hela står o faller med huruvida man sätter SE som vittne eller GM, fortfarande. Du tjatar om att du tror LP misstog AB för GM, jag tjatar tillbaks att det tror inte jag. Man må ha invändningar mot LPs kompetens som vittne men hon beskriver iaf hur hon såg GM lunka i väg in i gränden, o han hade märkbart ljus överläpp mm. AB har en fet mörk mustasch o kastar sig in i Dekorimas portprång vid skotten. LP kan ha sagt typ längre täckjacka till någon på mordplatsen, inte nödvändigtvis just till SE även om han påstod det, däremot kan han hört när det sades.

Som sagt så stämmer vare sig LPs eller ABs beskrivning av GM in på SE, iaf inte om han var klädd som han påstod.
Citera
2021-02-23, 21:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Mattias Göransson hade fått ett gott råd av sin polare från Quickfallet, advokat Thomas Olsson. TO hade tyckt att Skandiamannen var intressant men:
Säg åt den där Thomas (TP alltså) att han har en att-göra-lista med fem punkter:
1. Puffrrran!
2. Puffrrran!!
.
.
5. Puffrrran!!!!!
Du kan inte komma med nåt som har med Palme att göra om du inte har ett vaaapen!
".

MG är inte bara en duktig grävare, även en god imitatör, imititationen ungefär vid 1.17 kvar.

https://magasinetfilter.se/filters-podcast/1-skandiamannen-och-palmemordet/

En mycket intressant podd för övrigt, vid ungefär 1.04 kvar handlar det om avskrivningen av SE.
Häpnadsväckande som KP sa.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-02-23 kl. 21:53.
Citera
2021-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Stefan Glantz tyckte att han blev lite nonchalant behandlad av polisen.

Stefan Glantz som hjälpte Anna Hage med upplivningsförsöken blev förhörd så sent som 5 mars 1986.
Glantz blev visad bilder på en del personer.
Han kunde identifiera Anna Hage och Karin Johansson, var tveksam på Lars Jeppsson
Han kunde inte identifiera Stig Engström eller någon av de andra personerna som var på bilderna som förevisades.
Glantz framhöll att han bara koncentrerade sig på Olof Palme och inte tänkte på några andra personer i närheten.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Stefan-Glantz.pdf
860305

Mycket märkligt att han inte kunde identifiera Stickan, han som tillsammans med Stefan ska ha lagt Palme i framåtstupa sidoläge, pratat med Lisbet, dirigerat blåljuspersonal och pratat med andra vittnen... MYCKET märkligt....
Citera
2021-02-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Mycket märkligt att han inte kunde identifiera Stickan, han som tillsammans med Stefan ska ha lagt Palme i framåtstupa sidoläge, pratat med Lisbet, dirigerat blåljuspersonal och pratat med andra vittnen... MYCKET märkligt....

Glantz kunde bara identifiera identifiera Anna Hage och Karin Johansson,inga andra personer som det verkar enligt förhöret.
Att SE ljög/ överdrev sina insatser på mordplatsen är väl rätt många överens om.
Innebär det med automatik att han är gärningsmannen?
Citera
2021-02-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Glantz kunde bara identifiera identifiera Anna Hage och Karin Johansson,inga andra personer som det verkar enligt förhöret.
Att SE ljög/ överdrev sina insatser på mordplatsen är väl rätt många överens om.
Innebär det med automatik att han är gärningsmannen?

Nepp, men det innebär att han är mer trolig än CP, CA, Sydafrika, Polisspåret, teatermord och övriga foliehattsteorier
Citera
2021-02-23, 22:11
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Bra inlägg! Enskilda vittnen från mordplatsen glömdes bort och fick förhöras dagen efter. Men inget vittne blev nekad som Stig beskriver det.

Det låter lite konstigt onekligen. Man kan iofs tänka sig att under den tid SE befann sig (om oskyldig) på eller i närheten av mordplatsen, typ 23.22 till 23.38, så var det sådant kaos att någon polis kanske kan ha sagt något i stil med "inte nu, du får vänta.....". Alternativt var SE själv så chockad o vilsen så han lämnade platsen utan att kontakta någon polis, efteråt kom han på att han borde naturligtvis borde lämnat ett vittnesmål, om han nu egentligen någonting av värde att komma med, kanske synen av LJ då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in