2021-02-22, 18:27
Medlem
Det där om att godtyckligt folk står utanför Axels dörr med en mejsel är ju ganska självförvållat:
https://twitter.com/TillKom/status/1363588372615352321

Nästa vecka står förmodligen nån helt annan person där utanför Axels dörr.

Det har ytterst lite med den som står där att göra och istället desto mera med Henko, Axel, Myra och Sannas beteende i sin podd att göra.

Normala människor blir förbannade om nån it-tönt sitter och snackar skit om ens person i nån podcast. Så fungerar människan - det är enkel orsak -> verkan. Har den utpekade personen inte en egen podd, eller motsvarande, så kommer personen såklart vidta andra motåtgärder.

Om utpekade personen är osäker på sig själv kan ”konsekvensen” bli att gråta ut nånstans och måla ut sig som offer och få många sympatier från andra. Andra mindre osäkra personer kan få för sig att göra hembesök och ställa sig utanför dörren med en mejsel.

Andra personer reagerar helt annorlunda. De kan t.ex. helt enkelt bara ignorera tramset, som t.ex. Adam Cwejman och Malcom gjorde.

Problemet här - oavsett hur godtyckligt folk än reagerar - är att sålänge man helt oironiskt sitter som Henko, Axel, Myra och Sanna i en podd och kallar namngivna personer för både det ena och det andra så kommer naturligtvis konsekvenser i alla dess former som ett paket på posten.

Min poäng är dock inte hur folk reagerar - Det är ganska irrelevant. Det som är relevant är vad som orsakade reaktionen.
Allt trams om yttrandefrihet, vem som är journalist och vem som inte är det, vad som räknas som hot eller inte eller vad tusan som helst har liten betydelse. Det handlar om att man inte sitter som en predikande präst inför tusentals troende och pekar ut nån som ”nazist”, ”efterbliven”, ”tjackpundare” eller ”horunge”.

Kyrktanter som skriker vem som är satan och vem som är blablabla blev väl ovälkomna redan i början på förra århundradet? Varför välkomna äcklena tillbaka bara för att de bytt ut ordet satan mot ordet nazist i sin vokabulär? Och har bytt ut kyrkan mot internet? Det är fortfarande samma äckel!
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-22 kl. 18:55.
Citera
2021-02-23, 07:50
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det där om att godtyckligt folk står utanför Axels dörr med en mejsel är ju ganska självförvållat:
https://twitter.com/TillKom/status/1363588372615352321

Detta är patetiskt. Från bådas sidor. Ärligt talat, kan Axel och den där Jonas bara sluta sitta och mordhota varandra? Det finns väl produktivare saker att göra som t ex samla frimärken.
Citera
2021-02-23, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Detta är patetiskt. Från bådas sidor. Ärligt talat, kan Axel och den där Jonas bara sluta sitta och mordhota varandra? Det finns väl produktivare saker att göra som t ex samla frimärken.

Personen heter inte Jonas, detta är en annan som Haveristerna hängt ut i sin VerbalAbuse-podd. Men egentligen är det ointressant om det är Jonas, Aron Flam, Mange, Lamotte, Markus Allard, Ingrid Carlqvist, Linnea Claeson, Ganman, Twinaxe, Malcom eller whoever som står där och hetsar - Vem bryr sig? Ingen bryr sig om vad personer som ”ger igen” gör. Det är lika ointressant som att veta vem av alla som så småningom kommer hoppa sönder Blattelitos skalle. Någon fick nog och gav igen - end of story. Det är varken en hjälte eller en vidrig person, det är blott naturens gång.
Citera
2021-02-23, 08:20
Avslutad
Man kan kostatera att folk som uträttar saker ute i verkligheten har inte så mycket till övers för Haveristerna. Uthängningar och skitsnackade är vad de förmår och tittar man på Axels CV på linked.in kallar han sig också professionell snackpåse. Ser man på laguppställningen på Discord heter folk saker som T*m, Er*k, Z*th och Chr*stoffer. Det är inte så mycket friluftsliv och gym på den närmsta kretsen.

Sen får man ta det på det allvar det förtjänar. Haveristerna snackar skit om Malcom varpå Nilsson skriver en artikel i Nyheter Idag. Som svar på det fantiserar Henrik med hjälp av några dumpar ihop ett nazistiskt nätverk med insyn i Nyheter Idags redaktion och hänger ut människor som högerextremister med namn och bild på Inte Rasist Men som hämnd.

Att Henrik och Axel hela tiden går över gränsen med sin mytomani är mest problematiskt för Henrik och Axel. Att det finns ett antal tusen människor som betalar för att lyssna på spektaklet är inte heller ett problem för någon, de ägnar sig mest åt fringe. Det är först när de kräver att bli tagna på allvar det uppstår problem.

Axel vågar inte gå ut och möta den här dörrvakten som han pratat sig till ovän med ("tidsbrist/bättre saker för sig") som är efter honom. Henrik vill inte bli kontaktad mer av H*llen. Det handlar väl mest om att gränsa människor som så hemskt gärna vill bli tagna på allvar att de är beredda att säga och göra vad som helst för pengar och lajks (precis som alla andra i deras bransch med andra ord) men när det kommer till kritan är postande på internet och att sitta och ljuga i sin podd det enda de förmår.

Haveristerna är lögnare som bara är snack, att folk som är starkare än dem mobbar ett par storkäftade pratkvarnar tillbaka kan knappast vara ett problem.
Citera
2021-02-23, 08:25
Moderator
Carlboms avatar
Lyssnar på avsnitt 104 nu och det verkar som om Haveristerna försöker ta sig tillbaka till där de var innan Nyheter Idag-bråket blossade upp. Det är "veckans Wallin", genomgång av intervjun med Patrik Sjöberg m.m.

Kanske insåg de att de hade sladdat av vägen och körde på måfå ute i skogen långt från vägbanan. Varken försöket att sänka Malcom eller efterspelet med 14/88-chatten lyfte det minsta utanför den närmsta kretsen av beundrare. De gör bäst i att låtsas som det aldrig hände tror jag.
Citera
2021-02-23, 10:26
Medlem
Citat:
Personen heter inte Jonas, detta är en annan som Haveristerna hängt ut i sin VerbalAbuse-podd. Men egentligen är det ointressant om det är Jonas, Aron Flam, Mange, Lamotte, Markus Allard, Ingrid Carlqvist, Linnea Claeson, Ganman, Twinaxe, Malcom eller whoever som står där och hetsar - Vem bryr sig? Ingen bryr sig om vad personer som ”ger igen” gör. Det är lika ointressant som att veta vem av alla som så småningom kommer hoppa sönder Blattelitos skalle. Någon fick nog och gav igen - end of story. Det är varken en hjälte eller en vidrig person, det är blott naturens gång.

Håller helt med. Det här är ju vad delar av yttervänstern sagt hur länge som helst, fast då om nazister och annat löst högerpack: du kan sitta månad ut och månad in på internet och bete dig, skriva din smuts i artiklar och på sociala medier, säga de mest vidriga saker om enskilda och hela grupper av människor. Men räkna inte med att alla kommer ta det med jämnmod. Förr eller senare tröttnar någon, så är naturens gång precis som du säger, och ingen yttrandefrihet i världen kan hjälpa dig då.
Citera
2021-02-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silence-is-wild
Håller helt med .... och hela grupper av människor. Men räkna inte med att alla kommer ta det med jämnmod. Förr eller senare tröttnar någon, så är naturens gång precis som du säger, och ingen yttrandefrihet i världen kan hjälpa dig då.

Vadå ”hela grupper av människor”? Det har inte med saken att göra. Vem bryr sig? Det är endast när enskilda personer blir utpekade som dessa enskilda personer såklart ger igen på de sätt de har möjlighet till. En person som Aron Flam ger igen genom att använda sina plattformar för att bemöta Haveristerna medan en dörrvakt ger igen genom att ironiskt ta uppmaningar om att komma till Gullmars för att ”göra upp” bokstavligt. Eller vad menar du? Ska tretton araber dyka upp utanför FriaTiders redaktion för att ”göra upp” eftersom de har ”hängt ut” araber i allmänhet? Det där är ju en helt annan sak. Skilj på enskilda personer och trams om tillhörighet och vad folk identifierar sig som. Folk blir ju bara låtsas-kränkta om nån snackar skit om ett folkslag eller vad som. Låtsaskränkta personer som ger sig på andra, pga nån religion eller hudfärg eller så, kan brinna i helvetet. Däremot om en enskild dörrvakt eller nåt annat blir utpekad och uthängd och denne sedan ger igen så bryr jag mig inte det minsta - det är ju inte en person som förtjänar att brinna i helvetet pga denne ger igen?

Yttrandefrihet spelar självklart en roll. Man ska få yttra sig om sånt som andra låtsas bli kränkta över utan att behöva få stå ut med skit från diverse mobbar. Men det är öht inte det vi pratar om vad gäller Haveristerna och alla som ger igen mot dom. Haveristerna tigger stryk av enskilda personer, då förtjänar dom stryk (verbalt som fysiskt, beroende på vem de ger sig på.). Det är ju inte som så att Haveristerna poddar om dörrvakter i allmänhet, vita män i allmänhet eller om hur de ogillar journalister som sitter och skojar i chattar i allmänhet osv utan de pekar ut och ger sig på enskilda personer med allt de kan hitta och fantisera ihop om dessa personer. Den enda gemensamma nämnare i det de tar upp är den utpekade personen. Det är alltså personen som är ämnet; inte handlingar, åsikter, enskilda incidenter, grupptillhörighet, hobby, vilka personen umgås med, inkomst eller något annat trams de tar upp.

Om man poddar om dörrvakter, utan att namnge och peka ut enskilda dörrvakter, och nån dörrvakt tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den dörrvakten idioten som borde låsas in.

Om man poddar om journalister, utan att namnge och peka ut enskilda journalister, och nån journalist tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den journalisten idioten som borde låsas in.

Om man poddar om araber, utan att namnge och peka ut enskilda araber, och nån arab tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den araben idioten som borde låsas in.

Skillnaden är väldigt tydlig. Det hela är glasklart. Det råder ingen tvekan om vad som är vad.

Jag, personligen, har inte blivit uthängd i denna podd men ändå ställer jag upp och kritiserar den. Det kallas civilkurage. Det handlar verkligen inte om att jag ”tar sida” i nån personlig konflikt, jag bryr mig inte det minsta om alla personer som Haveristerna hänger ut, utan jag kritiserar Haveristernas beteende.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-23 kl. 11:51.
Citera
2021-02-23, 11:45
Medlem
Citat:
Vadå ”hela grupper av människor”? Det har inte med saken att göra. Vem bryr sig? Det är endast när enskilda personer blir utpekade som dessa enskilda personer såklart ger igen på de sätt de har möjlighet till. En person som Aron Flam ger igen genom att använda sina plattformar för att bemöta Haveristerna medan en dörrvakt ger igen genom att ironiskt ta uppmaningar om att komma till Gullmars för att ”göra upp” bokstavligt. Eller vad menar du? Ska tretton araber dyka upp utanför FriaTiders redaktion för att ”göra upp” eftersom de har ”hängt ut” araber i allmänhet? Det där är ju en helt annan sak. Skilj på enskilda personer och trams om tillhörighet och vad folk identifierar sig som. Folk blir ju bara låtsas-kränkta om nån snackar skit om ett folkslag eller vad som. Låtsaskränkta personer som ger sig på andra, pga nån religion eller hudfärg eller så, kan brinna i helvetet. Däremot om en enskild dörrvakt eller nåt annat blir utpekad och uthängd och denne sedan ger igen så bryr jag mig inte det minsta - det är ju inte en person som förtjänar att brinna i helvetet pga denne ger igen?

Yttrandefrihet spelar självklart en roll. Man ska få yttra sig om sånt som andra låtsas bli kränkta över utan att behöva få stå ut med skit från diverse mobbar. Men det är öht inte det vi pratar om vad gäller Haveristerna och alla som ger igen mot dom. Haveristerna tigger stryk av enskilda personer, då förtjänar dom stryk (verbalt som fysiskt, beroende på vem de ger sig på.). Det är ju inte som så att Haveristerna poddar om dörrvakter i allmänhet, vita män i allmänhet eller om hur de ogillar journalister som sitter och skojar i chattar i allmänhet osv utan de pekar ut och ger sig på enskilda personer med allt de kan hitta och fantisera ihop om dessa personer. Den enda gemensamma nämnare i det de tar upp är den utpekade personen. Det är alltså personen som är ämnet; inte handlingar, åsikter, enskilda incidenter, grupptillhörighet, hobby, vilka personen umgås med, inkomst eller något annat trams de tar upp.

Om man poddar om dörrvakter, utan att namnge och peka ut enskilda dörrvakter, och nån dörrvakt tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den dörrvakten idioten som borde låsas in.

Om man poddar om journalister, utan att namnge och peka ut enskilda journalister, och nån journalist tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den journalisten idioten som borde låsas in.

Om man poddar om araber, utan att namnge och peka ut enskilda araber, och nån arab tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den araben idioten som borde låsas in.

Skillnaden är väldigt tydlig. Det hela är glasklart. Det råder ingen tvekan om vad som är vad.

Haha jag tror inte riktigt du är i position att avgöra vem som är ”låtsaskränkt” och vem som är det på riktigt. Dina känslor inför de du beskriver som ”låtsaskränkta” är fullständigt irrelevanta.

Du vet, verkligheten bryr sig inte om vilka gränsdragningar olika killar på Flashback försöker göra. Den har sin egen logik, som vi varit inne på tidigare.
Citera
2021-02-23, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Lyssnar på avsnitt 104 nu och det verkar som om Haveristerna försöker ta sig tillbaka till där de var innan Nyheter Idag-bråket blossade upp. Det är "veckans Wallin", genomgång av intervjun med Patrik Sjöberg m.m.

Kanske insåg de att de hade sladdat av vägen och körde på måfå ute i skogen långt från vägbanan. Varken försöket att sänka Malcom eller efterspelet med 14/88-chatten lyfte det minsta utanför den närmsta kretsen av beundrare. De gör bäst i att låtsas som det aldrig hände tror jag.

Kanske det, eller så kom de på att det inte är så kul att förtala och hota folk med ingenting att förlora.

Tips till töntarna på discorden: Jag skulle göra mitt yttersta för att lösa konflikten om jag hade retat upp en långsint 150 kg dörrvakt som ringde på hemma hos mig i tid och otid.

Edit: Det verkar inte som om problemet kommer försvinna av sig självt, så att gömma sig inne på dass kommer inte att fungera.
Senast redigerad av Extrapris12354 2021-02-23 kl. 11:59.
Citera
2021-02-23, 11:52
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Du vet, verkligheten bryr sig inte om vilka gränsdragningar olika killar på Flashback försöker göra. Den har sin egen logik, som vi varit inne på tidigare.

Uppenbarligen inte de gränsdragningar Haveristerna försöker göra heller - hur gick det nu att få Malcom cancelled och sparkad från sitt krönikörjobb på GP? 🤔
Citera
2021-02-23, 11:56
Medlem
Citat:
Haha jag tror inte riktigt du är i position att avgöra vem som är ”låtsaskränkt” och vem som är det på riktigt. Dina känslor inför de du beskriver som ”låtsaskränkta” är fullständigt irrelevanta.

Vet inte vad du försöker säga men naturligtvis ska Haveristerna få podda skit om kristendomen hur mycket de än vill utan att nån galet kristet person ska hämnas genom att ge Haveristerna spö. Då är det bara att spärra in den kränkta kristna idioten och kasta nyckeln i havet?

Om Haveristerna snackar skit om en enskild person och i förbifarten hånar personen för att den råkar vara kristen och den galet kristna personen hämnas genom att ge Haveristerna spö, ja då är det väl bara att klappa händerna åt karman som tog ut sin rätt?

Förstår du skillnaden på dessa två helt olika scenarion, eller ska jag behöva förklara det för dig som om du vore 5 år?
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-23 kl. 11:58.
Citera
2021-02-23, 12:41
Medlem
Citat:
Vet inte vad du försöker säga men naturligtvis ska Haveristerna få podda skit om kristendomen hur mycket de än vill utan att nån galet kristet person ska hämnas genom att ge Haveristerna spö. Då är det bara att spärra in den kränkta kristna idioten och kasta nyckeln i havet?

Om Haveristerna snackar skit om en enskild person och i förbifarten hånar personen för att den råkar vara kristen och den galet kristna personen hämnas genom att ge Haveristerna spö, ja då är det väl bara att klappa händerna åt karman som tog ut sin rätt?

Förstår du skillnaden på dessa två helt olika scenarion, eller ska jag behöva förklara det för dig som om du vore 5 år?

Jag förstår precis den skillnad du försöker göra här. Problemet för dig är att den kvittar där ute i verkligheten. Den kristna personen i ditt exempel kommer mycket riktigt bli inspärrad för sitt tilltag - med all rätta - men i verkligheten (du vet den som inte bryr sig om dina känslor) så kommer även dörrvakten och Jonas H bli det om de går längre än till att kaxa på nätet och filma sig själva utanför nån port.

Då kan du klappa händerna hur mycket du vill, verkligheten kommer fortsätta titta bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in