Citat:
Ursprungligen postat av
Silence-is-wild
Håller helt med .... och hela grupper av människor. Men räkna inte med att alla kommer ta det med jämnmod. Förr eller senare tröttnar någon, så är naturens gång precis som du säger, och ingen yttrandefrihet i världen kan hjälpa dig då.
Vadå ”hela grupper av människor”? Det har inte med saken att göra. Vem bryr sig? Det är endast när enskilda personer blir utpekade som dessa enskilda personer såklart ger igen på de sätt de har möjlighet till. En person som Aron Flam ger igen genom att använda sina plattformar för att bemöta Haveristerna medan en dörrvakt ger igen genom att ironiskt ta uppmaningar om att komma till Gullmars för att ”göra upp” bokstavligt. Eller vad menar du? Ska tretton araber dyka upp utanför FriaTiders redaktion för att ”göra upp” eftersom de har ”hängt ut” araber i allmänhet? Det där är ju en helt annan sak. Skilj på enskilda personer och trams om tillhörighet och vad folk identifierar sig som. Folk blir ju bara låtsas-kränkta om nån snackar skit om ett folkslag eller vad som. Låtsaskränkta personer som ger sig på andra, pga nån religion eller hudfärg eller så, kan brinna i helvetet. Däremot om en enskild dörrvakt eller nåt annat blir utpekad och uthängd och denne sedan ger igen så bryr jag mig inte det minsta - det är ju inte en person som förtjänar att brinna i helvetet pga denne ger igen?
Yttrandefrihet spelar självklart en roll. Man ska få yttra sig om sånt som andra låtsas bli kränkta över utan att behöva få stå ut med skit från diverse mobbar. Men det är öht inte det vi pratar om vad gäller Haveristerna och alla som ger igen mot dom. Haveristerna tigger stryk av enskilda personer, då förtjänar dom stryk (verbalt som fysiskt, beroende på vem de ger sig på.). Det är ju inte som så att Haveristerna poddar om dörrvakter i allmänhet, vita män i allmänhet eller om hur de ogillar journalister som sitter och skojar i chattar i allmänhet osv utan de pekar ut och ger sig på enskilda personer med allt de kan hitta och fantisera ihop om dessa personer. Den enda gemensamma nämnare i det de tar upp är den utpekade personen. Det är alltså personen som är ämnet; inte handlingar, åsikter, enskilda incidenter, grupptillhörighet, hobby, vilka personen umgås med, inkomst eller något annat trams de tar upp.
Om man poddar om dörrvakter, utan att namnge och peka ut enskilda dörrvakter, och nån dörrvakt tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den dörrvakten idioten som borde låsas in.
Om man poddar om journalister, utan att namnge och peka ut enskilda journalister, och nån journalist tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den journalisten idioten som borde låsas in.
Om man poddar om araber, utan att namnge och peka ut enskilda araber, och nån arab tar åt sig och ska ”ge igen” så är ju den araben idioten som borde låsas in.
Skillnaden är väldigt tydlig. Det hela är glasklart. Det råder ingen tvekan om vad som är vad.
Jag, personligen, har inte blivit uthängd i denna podd men ändå ställer jag upp och kritiserar den. Det kallas civilkurage. Det handlar verkligen inte om att jag ”tar sida” i nån personlig konflikt, jag bryr mig inte det minsta om alla personer som Haveristerna hänger ut, utan jag kritiserar Haveristernas beteende.