Citat:
Ursprungligen postat av
Nummer-1
Ja du har rtt, bra dr, vi mste rkna p att lyftkraften kar med kvadraten av luftstrmmens hastighet!
Om jag rknar om med detta i beaktande s mste allts luftstrmmen p Mars vara
5.06 gnger strre fr att lyftkraften ska vara en tredjedel av vad den skulle ha varit p Jorden( √(1000 g / 13 g * (1/3) gravitation) ). Och siffran 5,06 gnger verkar stmma fr i klippet pratar Derek Muller faktiskt om en skillnad runt 5 gnger p en helikopter p Jorden och denna turbovisp.
https://youtu.be/GhsZUZmJvaM?t=110
PS. Man ska naturligtvis tnka rrelsemngd nr det gller lyftkraft. Rrelsemngden p den luftmngd som slungas nedt av helikopterbladen r produkten av massan p luften och hastigheten p luften (m*V), och om hastigheten p luftstrmmen dubbleras s kommer sjlvklart dubbelt s mycket luft och drmed dubbelt s mycket massa per sekund ocks att passera och drfr kar frsts rrelsemngden/sek med kvadraten av hastigheten(2m * 2V = 4* mV )
Det dr sammanfattar bra, vad jag kan frst. Hr r ett frsk att jmfra med vrldsrekordet i hjd fr helikoptrar. Jag har inte hunnit kolla berkningen. Har verkligen inga aerodynamiska experter skrivit artiklar?
Citat:
Hjdrekordet fr helikoptrar 12.400 m, slogs av SA 315 Lama
vikt 1000 kilo
varvtal 350 varv/min
rotordiameter 11 m
...
rotoryta 95 kvm
rotorspetshastighet 200 m/s
Ingenuity
vikt 1.8 kg
varvtal 2400 v/m
diameter 1.2m
...
rotoryta 1.13 kvm
spetshastighet 150 m/s
Citat:
Lama, vrldsrekord
P 12.400 m hjd vger luften 27% av havsniv dvs 350 gr/kubikmeter
Rrelsemngd
Fr att hlla helikoptern flygande krvs 1000 * 9.8 N.
Massa per sekund = V * 95 (rotoryta) * 0.350 (luftens vikt)
9800 = V V 95 0.350
17 m/s medelhastighet p luftstrmmen
Ingenuity
Vikt 1.8 kg
Rotoryta 1.13
Luftens vikt 17 gr/kubikmeter, Mars tyngdkraft 2.6 gnger lgre
1.8 * 9.8 /2.6 = V V 1.13 0.017
19 m/s medelhastighet p luftstrmmen
S d skulle den piska upp ungefr samma medelhastighet p luftstrmmen som den bensindrivna vrldsrekordhelikoptern. Den str dessutom stilla i luften vilket krver mer n att flyga framt.
Men det mrkliga med detta projekt anser jag vara raketslden som flyger runt med den 300 kg tunga (p Mars, men trgheten r densamma) bilen och sjlv letar upp en parkeringsplats. Det torde vara en av de strsta tekniska landvinningarna ngonsin. Strre n den mnlandning som verkar mycket svrt att "upprepa". SkyCrane har aldrig testats flygande p jorden. Man skickar ivg ett miljardprojekt utan att ha flugit det. (Utom med Curiosity) Mycket mrkligt.
Som helhet ser jag Perseverance som ett led i myndigheternas tilltagande psykologiska krigfring mot befolkningen. Man letar oavbrutet efter liv som man tror kan ha funnits p Mars, men dtt ut. Man talar om floder som frsvunnit. Elon Musk vill bostta sig p Mars "om jorden gr under". Man frsker helt enkelt stressa upp vanligt folk s mycket det gr. Greta Thunberg gapar om jordens undergng. "Our house is on fire! I want you to panic!" Man verdriver skadeverkningarna av Corona. Man uppfinner IS etc. I Sveriges fall r Perseverance bara ett led i att frska f oss till total underkastelse till EU och de falska klimatlrorna.