2021-02-20, 11:45
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
Från Wikipedia. Och vill även minnas att jag hört Oldsberg berätta om detta i nån intervju. "Programformatet bakom På spåret är en svensk originalidé. Idén föddes 1986 när frilansjournalisten Lennart Andersson i BBC:s Arkiv i London såg ett klipp som visade en tågresa mellan London och Brighton på en minut.[3] Konceptet utvecklades senare under 1986 vid SVT Göteborg av Lennart Andersson, TV-chefen Steen Priwin och Ingvar Oldsberg."

Jag har själv sett på tv när Ingvar Oldsberg berättade att han fick inspirationen när han såg ett tyskt TV-program där de åkte till olika städer med helikopter.

Förövrigt vad otroligt snygg Magdalena Forsberg är! Jag har inte märkt det tidigare så det har varit något av en uppenbarelse.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-02-20 kl. 11:48.
Citera
2021-02-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag har själv sett på tv när Ingvar Oldsberg berättade att han fick inspirationen när han såg ett tyskt TV-program där de åkte till olika städer med helikopter.

Okej. Där ser man. Då ska jag inte diskutera emot dig. Kanske flera saker som inspirerat och bidragit till att programmet uppkommit.
Citera
2021-02-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Ja, men dom varnade ju innan för att frågan var speciell, eftersom det är final och att även samlingsnamnet skulle godkännas. Dom har tidigare haft frågor där slutmålet inte är en stad, t ex Partille. För mig som är från gbg är det som att ha ett resmål som är masthugget ungefär.

Det var en ytterst konstig jämförelse, och ännu konstigare när du påstår dig komma från Göteborg. Partille är centralort i Partille kommun medan Masthugget är en stadsdel i centrala Göteborg.
Citera
2021-02-20, 12:03
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
Klart bäst vet jag inte ifall jag kan hålla med om. Snarare knappt bäst i ett mediokert startfält. Vinner med minsta möjliga marginal mot Epstein/Nordengren. Epstein/Nordengren som varit med 2 ggr tidigare och då bara lyckats med att vinna en match. I semifinalen vann man med en poäng över Johan Glans lag. Så klart bäst är en kraftig överdrift.
Jo. Men dom var bäst iaf. Och Nordegren/Epstein var väsentligt mycket bättre denna säsongen än vad dom varit tidigare dom varit med.

Sen att det inte var några höga toppar är en annan sak som sagt.
Citera
2021-02-20, 12:12
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Svalbard är väl inte en stad? Utan huvudorten heter Longyearbyn. Svagt i så fall.
Svalbard är en plats, vilket de tydligt påpekade att se sökte och inte stad i första hand.
Citera
2021-02-20, 12:42
Medlem
Kleops avatar
Får deltagarna alternativ precis som vi som använder duo-appen?
Citera
2021-02-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Synd inte Louise vann, gillar hennes sätt.

Gnosjö på 8 poäng gick bäst
Ja, sen kunde jag "somewhere over the rainbow" innan de började spela genom uteslutningsmetoden. Gjorde likadant på en annan musikfråga under säsongen, men glömt vilken.
Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Personligen har jag väldigt svårt för Thomas och Louise. Hon känns småkokad hela tiden. Men gillar dem på radion.
Jag och frugan hade 47 poäng igår. Tog resorna på 10-8-10. Tyckte det var ett överlag sjukt lätt avsnitt. Min fru överraskade direkt genom att säga 1066 på årtalsfrågan så fort hon såg E-type.
Oj! 47 poäng i självaste finalen. Wow! Otroligt imponerad över din kunskap. Kan inte du tänka dig att vara med i på spåret nästa år? Snälla.

Jag håller med om att det var alldeles för lätt. Löjligt enkelt. Gnosjö tog jag på 10 poäng, likaså Svalbard och Honululu. Jag hade sammanlagt 59 poäng. Ska det här vara Sveriges svåraste frågesport? Till och med frågestunden i lilla aktuellt är svårare än det här. De måste sluta med så löjligt lätta frågor. Det blir ju inte kul att kolla på då.

Och diligens!!! Och Big Bengt! Ska det här vara en final!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Stansad plåt vet till och med min undelat vad det är och varenda barn över 1 år hade kunnat svara rätt på den.
Valhaj, albatross. Är fruktansvärt ledsen och besviken över att det var så lätt. Det ska inte finnas med frågor som någon faktiskt eventuellt kan svara på i på spåret.
Skrev ett argt brev till svt om att frågorna var för lätta i finalen för så här får det helt enkelt inte gå till.

Sen är Svalbard ett oacceptabelt resmål. Det är ungefär som att fråga efter en plats och godkänna planeten jorden som svar. Alla över 12 känner ju till Longyearbyn så då ska man givetvis kunna kräva att deltagare i en final ska kunna ange det.
Senast redigerad av Geigerzehler 2021-02-20 kl. 13:38.
Citera
2021-02-20, 13:20
Medlem
jugbandbluess avatar
jesper rönndahl, peter apelgren, jossan, jonatan unge får gärna komma tillbaka nästa säsong. släng in albin olsson eller niklas andersson också. den här säsongen hade oerhört tråkiga deltagare och det funkar liksom inte när programmet leds av torrbollen luuk.
Citera
2021-02-20, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Svalbard är en plats, vilket de tydligt påpekade att se sökte och inte stad i första hand.

Precis, och det är väl inte heller första gången de gör så om jag minns rätt. Det har skett förr när det varit ögrupper med obskyra huvudorter. Tycker det var helt ok, Svalbard som sådant är i svårighetsgrad med städerna, Longyearbyen hade varit helt omöjligt och därmed hade Svalbard aldrig kunna vara med som resmål, vilket hade varit trist.
Citera
2021-02-20, 13:27
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Precis, och det är väl inte heller första gången de gör så om jag minns rätt. Det har skett förr när det varit ögrupper med obskyra huvudorter. Tycker det var helt ok, Svalbard som sådant är i svårighetsgrad med städerna, Longyearbyen hade varit helt omöjligt och därmed hade Svalbard aldrig kunna vara med som resmål, vilket hade varit trist.
Tyckte iof Svalbard var i enklaste laget när de sa så, och tog det snabbt på 10. Sen iom "valbar" blev det bekräftat.
Citera
2021-02-20, 13:29
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Får deltagarna alternativ precis som vi som använder duo-appen?
Ingen aning, men de hör ju inte heller hur andra lagen diskuterar och har inte google. Jag håller alltid för öronen så man inte hör hur de snackar i burarna.
Citera
2021-02-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Tyckte iof Svalbard var i enklaste laget när de sa så, och tog det snabbt på 10. Sen iom "valbar" blev det bekräftat.

Fast det handlade ju mer om ledtrådsnivån. Hade man berättat att "Jessica bor mitt i" hade det kanske inte varit lika enkelt. Jag tycker att Svalbard som resmål är intressant och då får man ju skohorna in det eftersom huvudorten är för svår. Jag tog alla tre ungefär lika snabbt den här gången, så jag tyckte nog det var ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in