2021-02-20, 09:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Fredrik Lindström är ju ironisk precis hela tiden. Verkar inte som att han tar uppgiften på allvar.

Det är ju ett underhållningsprogram. Lindström är en perfekt blandning av professor och pajas. Utan honom hade programmet varit betydligt sämre imho.
Citera
2021-02-20, 09:19
Medlem
DyslexiKungens avatar
Lite väl enkla frågor det var i Finalen, med Freda och Dilligens m.m.Sen att de kallar tävlingen för Sveriges svåraste är väl att ta i hela tiden.Men kul att Mr Rapport och Magda vann i år...
Citera
2021-02-20, 09:32
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Märkligt att "stor man" när man är på Honolulu inte syftade på Israel Kamakawiwo'ole. Det var vid den ledtråden jag sa "det var Honolulu vafan" och sen är det någon random gammal artist istället

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/pt/7/79/Israel_Kamakawiwo%CA%BBole.jpg

Hallå liksom
Citera
2021-02-20, 10:16
Medlem
Klart godkänd final, Magdalena Forsberg imponerar!

Det jag som tittare dock har saknat är de där riktigt kvicka och pålästa deltagarna som drar efter några sekunder på 10 poäng. Man sitter där och tänker "hur i helvete gick det där till?!".
På senare år kan jag dra mig till minnes att Jesper Rönndahl och Johar Bendjelloul har stått för den typen fredagsunderhållning...
Citera
2021-02-20, 10:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Nej det gör det inte eftersom göteborgshumor är ett okänt begrepp utanför Sveriges gränser.

Programmet är baserat på ett tyskt program där de åkte till olika städer i helikopter. Om du menar att ordvitsar och ordklurigheter är göteborgshumor kan jag säga att det är något som finns i hela världen och har antagligen funnits lika länge som det har funnits språk. I Sverige förknippas det med Göteborg för att det fanns en judisk fotograf bosatt i Göteborg vid namn Aron Jonason som brukade berätta ordvitsar för Oskar II.

Det är inte heller i Sverige unikt för Göteborg. Robert Broberg byggde hela sin karriär på att göra sånger av ordvitsar och han kom inte från Göteborg.
Senast redigerad av Avsiktaren 2021-02-20 kl. 10:43.
Citera
2021-02-20, 10:49
Medlem
Ringhals3s avatar
För några avsnitt sedan så åkte de till Gävle från Uppsala men när sträckan vidades på.kartan efteråt som de alltid gör så skrev de och visade sträckan Hudiksvall - Gävle.

Det var ju inte så seriöst...
Citera
2021-02-20, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
För några avsnitt sedan så åkte de till Gävle från Uppsala men när sträckan vidades på.kartan efteråt som de alltid gör så skrev de och visade sträckan Hudiksvall - Gävle.

Det var ju inte så seriöst...
Mailade faktiskt SVT angående detta och de ursäktade och menade att det var en miss. Själv blev jag direkt misstänksam, ville de få oss att tro att vi åkte från Hudiksvall för att få lite omväxling? Jag vet inte. Överdrivet konspiratoriskt av mig kanske.

Förövrigt var det längesedan På spåret var Sveriges svåraste frågesport, till och med Alla mot Alla känns ju svårare till stora delar.
Citera
2021-02-20, 11:25
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Svalbard är väl inte en stad? Utan huvudorten heter Longyearbyn. Svagt i så fall.
Citera
2021-02-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det var ju inga riktigt bra matcher heller där det blev riktigt höga poäng..typ över 40 som det brukar vara vilket vittnar om att storfräsarna saknades.

Men Elfsberg/Forsberg kan ju inte göra mer än att vinna matcherna. Dom var klart bäst denna säsong och det hade man på känn efter gruppspelet. Ja..nästan efter deras första match.

Klart bäst vet jag inte ifall jag kan hålla med om. Snarare knappt bäst i ett mediokert startfält. Vinner med minsta möjliga marginal mot Epstein/Nordengren. Epstein/Nordengren som varit med 2 ggr tidigare och då bara lyckats med att vinna en match. I semifinalen vann man med en poäng över Johan Glans lag. Så klart bäst är en kraftig överdrift.
Citera
2021-02-20, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Svalbard är väl inte en stad? Utan huvudorten heter Longyearbyn. Svagt i så fall.

Ja Svalbard är väl snarare en ö/landskap som tillhör Norge, båda gruppens svarade alltså fel. Ungefär som att säga Medelpad istället för Sundsvall.
Citera
2021-02-20, 11:42
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja Svalbard är väl snarare en ö/landskap som tillhör Norge, båda gruppens svarade alltså fel. Ungefär som att säga Medelpad istället för Sundsvall.
Det vore jämförbart om Medelpad bara hade en stad.
Citera
2021-02-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Programmet är baserat på ett tyskt program där de åkte till olika städer i helikopter. Om du menar att ordvitsar och ordklurigheter är göteborgshumor kan jag säga att det är något som finns i hela världen och har antagligen funnits lika länge som det har funnits språk. I Sverige förknippas det med Göteborg för att det fanns en judisk fotograf bosatt i Göteborg vid namn Aron Jonason som brukade berätta ordvitsar för Oskar II.

Det är inte heller i Sverige unikt för Göteborg. Robert Broberg byggde hela sin karriär på att göra sånger av ordvitsar och han kom inte från Göteborg.

Från Wikipedia. Och vill även minnas att jag hört Oldsberg berätta om detta i nån intervju. "Programformatet bakom På spåret är en svensk originalidé. Idén föddes 1986 när frilansjournalisten Lennart Andersson i BBC:s Arkiv i London såg ett klipp som visade en tågresa mellan London och Brighton på en minut.[3] Konceptet utvecklades senare under 1986 vid SVT Göteborg av Lennart Andersson, TV-chefen Steen Priwin och Ingvar Oldsberg."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in