2021-02-18, 03:41
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Varför tror ni inte AA är inblandad?
Han dyker upp på mordplatsen både före och efter(inom 50m).
Friad eller ej så är han inblandad, bevisen är dåliga och det är hans chans.
Finns dock en hel del som inte undersöktes.

På det sätt Emilia dödades tyder på mer än slumpen.
Det är skillnad på att eventuellt vara inblandad och bevisligen ha mördat.

Bevis mot AA finns inte, och indicierna kan like gärna varit planterad av en annan gärningsman. Finns andra i målet som till exempel hade sår på händerna samma kväll som Emilia försvann och som också hade tillträde till AAs rum efteråt.

Fast inblandad kan ju AA ha varit, själv om inte ens det är bevisat.
Citera
2021-02-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Det är skillnad på att eventuellt vara inblandad och bevisligen ha mördat.

Bevis mot AA finns inte, och indicierna kan like gärna varit planterad av en annan gärningsman. Finns andra i målet som till exempel hade sår på händerna samma kväll som Emilia försvann och som också hade tillträde till AAs rum efteråt.

Fast inblandad kan ju AA ha varit, själv om inte ens det är bevisat.

Självklart är det skillnad.
Han är ännu så länge dömd.
Det är mer än "eventuellt" inblandad.
Även om han frias för mord så är han AA den som har mest bevis mot sig.
INGEN annan har mer bevis mot sig som det är nu.

Även om fler är inblandade så borde ni som tycker andra är intressanta lägga fram bevis!
Jag tror så klart att fler kan vara involverade men på vilket sätt?
Det är bra att kunna resonera här utan pajkastning.

Men jag skulle vilja att ni som tycker olika lägger fram era teorier.
Citera
2021-02-19, 11:23
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Självklart är det skillnad.
Han är ännu så länge dömd.
Det är mer än "eventuellt" inblandad.
Även om han frias för mord så är han AA den som har mest bevis mot sig.
INGEN annan har mer bevis mot sig som det är nu.

Även om fler är inblandade så borde ni som tycker andra är intressanta lägga fram bevis!
Jag tror så klart att fler kan vara involverade men på vilket sätt?
Det är bra att kunna resonera här utan pajkastning.

Men jag skulle vilja att ni som tycker olika lägger fram era teorier.
Fast lägga fram bevis kan ju inte ens rätten. Enbart indicier.
Det är bara att läsa i tråden, här finns hur mycket alternativa teorier som helst.
Pajkastning har jag dock inte hittat Tycker det i denna tråd generellt har varit en bra och konstruktiv ton.
Citera
2021-03-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Fast lägga fram bevis kan ju inte ens rätten. Enbart indicier.
Det är bara att läsa i tråden, här finns hur mycket alternativa teorier som helst.
Pajkastning har jag dock inte hittat Tycker det i denna tråd generellt har varit en bra och konstruktiv ton.
Här kommer updatering. Har precis varit i kontakt med Hovrätten i Malmö och fick denna updatering i överklagan;
Huvudförhandlingen börjar den 16/3 och pågår till den 18/3. Efter dessa två dagar skall nämndemännen i Hovrätten gå igenom allt som sagts & gjorts i Tingsrätten och vad som beslutats där. Sedan håller det på fram tills runt den 10-12/4 och dom kommer troligtvis att meddelas runt den 12/4 trodde Hannah i Malmö hovrätt. Så om ungefär 1 mån så vet vi troligtvis om AA blir frikänd eller straffet höjs/blir samma som nu eller rent av kortare.
Citera
2021-03-04, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snart vet vi svaret från Hovrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fordfocus1000
Här kommer updatering. Har precis varit i kontakt med Hovrätten i Malmö och fick denna updatering i överklagan;
Huvudförhandlingen börjar den 16/3 och pågår till den 18/3. Efter dessa två dagar skall nämndemännen i Hovrätten gå igenom allt som sagts & gjorts i Tingsrätten och vad som beslutats där. Sedan håller det på fram tills runt den 10-12/4 och dom kommer troligtvis att meddelas runt den 12/4 trodde Hannah i Malmö hovrätt. Så om ungefär 1 mån så vet vi troligtvis om AA blir frikänd eller straffet höjs/blir samma som nu eller rent av kortare.

Stort tack för den här informationen Fordfocus1000.

Mycket intressant att få ta del av. Snart kommer vi att få reda vad AA kommer att få för straff - om han nu får något? Om han inte blir nöjd med Hovrättens dom kan han ju vända sig till HD med begäran att de skall ta upp hans fall.
Citera
2021-03-15, 20:41
Medlem
Rättegången startar imorgon i Hovrätten
Citera
2021-03-16, 17:05
Medlem
Blaire-Witchs avatar
Från K-bladet
Citat:
Melka Kjellberg har riktat stark kritik mot domen och haft ett stort antal invändningar kring bevisningen.
– Vår inställning är densamma fortfarande. Han förnekar och vi menar att det är stora, allvarliga brister i åklagarens utredning. När bristerna är så omfattande så ska de naturligtvis belasta åklagaren och inte försvaret, säger hon.
Tisdagens förhandling avslutades bakom stängda dörrar. På torsdag kommer försvarsadvokaten att lägga fram ny bevisning i hovrätten. Därefter väntar uppspelning av tidigare förhör varpå rättegången avslutas med plädering den 9 april och eventuellt den 12 april.

Ny bevisning? Ska bli spännande att följa detta på Torsdag.
Citera
2021-03-17, 12:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny bevisning?

Citat:
Ursprungligen postat av Blaire-Witch
Från K-bladet

Ny bevisning? Ska bli spännande att följa detta på Torsdag.

Det skall verkligen bli mycket intressant att få ta del av denna nya bevisning. En sådan finns enligt försvarsadvokaten.
Citera
2021-03-18, 12:52
Bannlyst
Andreas Andersson, 22, dömdes mot sitt nekande till 14 års fängelse för mordet på sin barndomsvän, Emilia Lundberg, 20.

Nu slåss den dömde mördaren för att hovrätten ska ogiltigförklara domen – enligt försvarsadvokaten håller inte bevisningen.

– Han hade inget motiv att döda Emilia, säger försvararen Melka Kjellberg, enligt Kristianstadsbladets direktrapportering.

Expressen 2021-03-18

https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/just-nu-bevisen-kan-fria-emilias-mordare/
Citera
2021-03-18, 13:34
Medlem
Blaire-Witchs avatar
” Att det fanns blod från 22-åringen på hans egen jacka anser försvaret talar för att jackan var otvättad, vilket enligt försvaret talar för att han inte ligger bakom mordet.

Den samlade bilden från försvaret är att det borde ha funnits blodspår från Emilia Lundberg på mördarens klädsel.”

Det är visserligen ett tag sedan jag läste FUP men kan inte minnas att någon blod på AAs jacka nämnts. Någon som minns bättre?
Det tas upp en massa intressant idag bl a O**os telefontrafik ...

Vill man läsa allt går det att få 3 månader för 3kr på Kristianstadsbladet. Enligt reglerna kan jag inte lägga upp för stor text här.
Senast redigerad av Blaire-Witch 2021-03-18 kl. 13:35. Anledning: Fel bokstav i O**os
Citera
2021-03-18, 13:53
Medlem
Blaire-Witchs avatar
Från direktrapporteringen i K-bladet
Citat:
Okända fingeravtrycken
Istället lyfter försvarsadvokaten fram att det finns bland annat oidentifierade fingeravtryck på vinglas i Emilias lägenhet, på 22-åringens gympapåse och på det knogjärn som hittats i Vramsån.

Vinglas och gympapåsen? Nej, jag minns att dessa bara nämnts på knogjärnen. Antingen är jag på väg att bli dement eller så detta helt nya uppgifter som kommit ut idag.
Citera
2021-03-18, 14:43
Medlem
Finns det ngn annan direktrapportering än kristianstadbladet var låst för mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här