Citat:
Ursprungligen postat av
Amiralen1968
Många frågor som aldrig blivit granskade i denna av Shakespeare-mått uppkomna tragedi. Som att Emilia Lundberg dagen innan hon mister sitt liv utan tvekan vänder sig till sin goda vän AA när hon känner sig hotad till livet och behöver personligt skydd. Men efter inkomna bevis och många förhör blir det alltså ändå han som utses som ensam skyldig i brist på erkännanden och fler bevis som kan leda utredningen i annan riktning.
1. Varför gick inte åklagaren vidare i sitt letande och satte in extra resurser för att hitta fler ledtrådar och utlyste en belöning på 1 miljoner kronor till den person som kunde lämna information som leder fram till vem som har motiv att mörda Emilia och vem som egentligen ligger bakom mordet?
2. När ska misstänkta gärningsmän som Otto/Diana ställas mot väggen av ett proffs och förklara hur dennes mobiltelefon kunde kopplas upp på mordoffrets adress samma dag som hon bragts om livet?
3. När ska övriga misstänkta gärningsmän som Elizza förhöras på liknande sätt och förklara hur hon var inblandad i mordet sedan hon betett sig mycket aggressivt mot mordoffret och dagen innan bett henne att njuta av sina sista stunder i livet.
4. Hur förklarar man att Emilia travar iväg med gråkappan och cykeln som man tror är AA utan mobiltelefon runt 10:30 för att sedan gå hem igen och hämta mobilen och möta upp med någon annan som ingen tagit reda på vem det var och lämna sin bostad runt 11:30?
Jag skulle vilja lägga till en fråga som jag tror är relevant. Vad gjorde de på den platsen? De gick över vägen med ett bestämt mål, hennes telefon höll sig där tills det den hamnade i ån. Vill man döda någon är det ju inte den bästa platsen, bredvid E22an (även om de nu verkar ha kommit undan med att ingen såg något). Att det skulle vara ett beställmord tycker jag faller lite i val av plats och val av vapen. De verkar ju ha väntat på någon. Men varför? Är det ett känt tillhåll? Någonstans nämndes en nedgången brygga vid platsen. Är den tillgänglig från ån, en leverans med båt som gått fel?
Och det här med tider, det känns inte som de är sådana som gör planer långt i förväg. Jag tror hon eller den hon korsade vägen med bestämde mötet med kort varsel, det vill säga kontakten gjordes under förmiddagen och finns i en telefonlogg. Bara frågan i vems.