2021-02-17, 18:11
Moderator
Carlboms avatar
Jag har lyssnat på patreon-avsnittet med Patrik Sjöberg-intervjun nu. Det är en intressant intervju för den spårar aldrig ur. Där får man lyfta på hatten åt både Patrik och Henrik som lyckas samtala nästan en timme trots att de aldrig når varandra. För där ligger problemet med intervjun, det är inte något riktigt samtal egentligen.

Patrik har inte fel i sina åsikter eller känslor i pedofilfrågan. Han har bara ett djupt känslomässigt engagemang i kombination med en inre ilska. Henrik har inte heller fel i sitt resonemang men lyckas inte nå Patrik eller få honom att svara som han vill för Henrik är på en överlogisk nivå i kombination med att han har en agenda från start.

Henrik försöker i slutet ställa Patrik till svars upphovsrättsligt för att ha använt en instagram-bild som säger "Döda alla våldtäktsmän". Henrik försöker också få Patrik att ställas till svars för att han bemöter folk på nätet med "lilla gumman", smileys m.m. Här tycker jag Patrik tar hem segern lite grann, för det är precis som han säger. Det är en rejäl fokusförflyttning när det ska tjafsas om upphovsrätt och alla undviker vad Patrik vill ha sagt. Vad är egentligen skillnaden i att säga "döda alla våldtäktsmän" och "döda alla pedofiler"?

Men den frågan undviker Patriks motståndare. Hur människor istället väljer att gå i taket för att det finns en upphovsrätt till instagram-bilden är för mig rätt märkligt. Om människor hade hälften av det engagemanget i pedofilfrågan i övrigt så skulle världen helt klart vara en bättre plats.
Citera
2021-02-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det är en rejäl fokusförflyttning när det ska tjafsas om upphovsrätt och alla undviker vad Patrik vill ha sagt. Vad är egentligen skillnaden i att säga "döda alla våldtäktsmän" och "döda alla pedofiler"?

Men den frågan undviker Patriks motståndare. Hur människor istället väljer att gå i taket för att det finns en upphovsrätt till instagram-bilden är för mig rätt märkligt. Om människor hade hälften av det engagemanget i pedofilfrågan i övrigt så skulle världen helt klart vara en bättre plats.

Låter som modus operandi från personer som lider av oförmågan att på ett rimligt sätt rangordna, och således filtrera bort, intryck. Om man inte naturligt kan bortse från det som är irrelevant så kan varje godtycklig situation som en normal person upplever vara fullständigt annorlunda än vad en sådan person upplever. Alla intryck bombarderar personerna och kvantiteten av små irrelevanta detaljer tränger bort de färre relevanta detaljerna, således hamnar fokus på det irrelevanta.

Det är såna personer som kan få för sig att genuint hata en annan människa pga. att de en gång har klickat gilla på ”fel” Tweet, trots att samma människa har hjälpt tusentals andra personer i samhället genom åren. Det är små små irrelevanta detaljer som orsakar nåt slags överslag i deras hjärna. Visst, man kan ogilla en specifik handling, i mitt exempel själva gilla-klickandet, men gud vilka problem de har att tydligt visa att det är handlingen - och inte personen - de ogillar.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-17 kl. 19:06.
Citera
2021-02-17, 20:22
Medlem
I Patreon-avsnitt inspelat 9 feb (släppt 15 feb? Nåja, förmodligen mycket strippad före release.) citeras följande inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Axels hot kan förstås handla om lite allt möjligt, de kanske har skickat anonyma mobbar-PM till Myra från fake-konton på Facebook? Vem vet med det här gänget. Det riktigt graverande är snarare att Henko delar skvallertråden i sin patreongrupp som att det är en festlig liten pryl hoho. Det normala hade varit att ignorera helt eller ta avstånd, inte att tipsa sina fans om en pågående smutskastning designad att se ut som om det är Haveristerna som ligger bakom.

Alla som känner till Axel det minsta från sociala medier känner igen hans uttryck från smutskastarkontot, den enda skillnaden är att kontot inleder meningar med versaler. Det betyder förstås inte att kontot är Axel, men med tanke på likheten hade det väl varit på plats med en dementi någon av de många långa veckor som gick innan jag lade upp skärmdumparna på Twitter?

https://twitter.com/JohannesNilsso5/status/1355456109113389059

Jag har för övrigt lovat att besvara Henkos anklagelser, och nu är det väl dags, när de redan hunnit vaska fyra avsnitt på artikeln. Och Flashback, som Henko lägger så mycket tid på, är naturligtvis helt rätt forum för ett svar.

Svaret är förstås att Henko ska skita fullständigt i vem jag chattar med. När det gäller hans konflikt med transpersonen har jag inte hängt med i alla turer, men inte ens Henkos anklagelser, sannolikt kraftigt överdrivna i vanlig ordning, visar på att personen skulle gjort något värre än Henko och hans crew sysslar med dagligen i princip. Ett färskt exempel från en diger hög när det gäller pedofilanklagelser.

https://twitter.com/hoverboardist/status/1355277065147265028

(Personen bakom tweeten har för övrigt försökt fixa knark genom mig)

Att det inte förekommit någon hets om att våldta Myra i chatten har redan konstaterats. Det hela kan förstås bero på att han fick (köpte dyrt hoppas jag förstås) en beskuren skärmdump från chatten där kontext och intention inte riktigt framgick, om man ska vara välvillig. Håller det emellertid inte för helt otroligt att han sett hela konversationen och ljuger rakt av. Det har Henko nämligen inga problem med.

Men jag vill gärna passa på att kommentera en annan anklagelse, nämligen att jag skulle ha "tipsat" Daniel Friberg om transpersonens existens i chatten. Svaret är: de kände redan till varandra. Att jag refererade till personen var ett typiskt "duh"-svar. Alla i chatten visste att personen hade en för det mesta ganska ointressant konflikt med Henko vars detaljer vi scrollade förbi.

Såhär i efterhand verkar det som att det var då som Henkos gamla dom från 2001 förmedlades till Avmaskerat. Hade jag känt till det hade jag förstås tipsat med betydligt större entusiasm. Det var en festlig dom som förtjänar större publik, särskilt som han verkar vara exakt samma person idag: är otrogen och får tänderna inslagna men kan inte låta lagen ha sin gilla gång utan måste bara ringa in några tomma hot på fyllan.

Tjugo år och en fack-karriär senare är han fortfarande inte kapabel att göra en polisanmälan, inte ens när han blir "stalkad". Istället sätter han igång en motstalkningskampanj, där personens brottshistorik hängs ut på ett visst forum och i podcasten, där journalister kontaktas på Facebook med fakekonton som vill förmedla samma brottshistorik om en nyhetsmässigt helt ointressant privatperson och där han till sist, enligt eget påstående, gör hembesök hos personen. Sorry Henko men det blev platt fall på arslet rakt mellan stolarna: det lagliga trovärdigheten förbrukas samtidigt som golningar av gamla domar och hembesök hos kvinnor inte rankas särskilt högt i den undre värld som Henko verkar vilja tillhöra.

Jag kan erkänna en liten fuling också: jag valde att ringa Henko när jag visste att han var bakis i hopp om att han skulle förlora självbehärskningen. Det lyckades förstås. Fast frågan är ju om Henko överhuvudtaget är förmögen till självbehärskning. Jag skriver en saklig artikel och han har hittills svarat med tre avsnitt av sin podcast (det senaste på två och en halv timme) med ett fjärde på gång, otaliga twittertrådar och hundratals inlägg på ett annat välkänt forum. Strålande krishantering. Törs man hoppas på ett extrainsatt specialavsnitt av podden där ni går igenom detta flashbackinlägg i två timmar? Eller får jag nöja mig med ännu en twittertråd? (glöm inte att RT:a med IRM:s konto bara, viktigt att detta kommer ut)

Det blir genast pinsamt när Henko med sin defekta läsförståelse försöker tolka:

När det gäller hans konflikt med transpersonen har jag inte hängt med i alla turer, men inte ens Henkos anklagelser, sannolikt kraftigt överdrivna i vanlig ordning, visar på att personen skulle gjort något värre än Henko och hans crew sysslar med dagligen i princip

Henkos svar:

”Det där är skitsnack, vi har inte tagit i den där jvla transpersonen på hur länge, [obegripligt stammande] inte tillskrivit henne, jag skrev om nån status vid något tillfälle nån hamburgare hon har lagt upp som jag tyckte såg god ut. Det var all kontakt jag inledde med henne på två år, tror jag .. innan .. jag till slut .. ledsnade, nä tre år är det! [+ massa irrelevant rappakalja och antaganden om Twinax]”

Alltså, visst, man kan ju tolka Johannes på det sättet att det är Twinax som är det relevanta i stycket, men ingen - absolut ingen! - (för att låta som Axel) tolkar Johannes inlägg på det sättet - utan stycket i Johannes inlägg ovan är ju självklart kritik mot Haveristerna och Henkos övriga sällskap i.o.m citat ”..Henko och hans crew sysslar med dagligen i princip”. Hallå? Det är _där_ i slutet på stycket som den centrala poängen, det relevanta, står skrivet. Resten av stycket leder fram till den poängen. Det nämner du inget om, Henko? Hallå? Är det någon hemma? Stycket handlar alltså ytterst lite om att försvara transpersonen men desto mycket mera om att påpeka hur Henko och ’hans crew’ beter sig. För att inte tala om resten av Johannes inlägg som inte handlar om transpersonen öht. Försök - Henko och Axel - Försök! Håll! Reda! På! Vad! Som! Är! Poängen! Och! Ta! Inte! Detaljerna! På! Lika! Stort! Allvar!

Usch herregud, jag måste sluta skriva som Axel låter, känner jag. Det hela är ganska enkelt faktiskt, enligt Graham’s hierarchy of disagreement så gör man sig bäst om man håller sig borta från sumplagren i botten och istället fokuserar på att ifrågasätta den centrala poängen - MEN .. en förutsättning för att öht kunna göra det så måste man faktiskt lyckas förstå den centrala poängen. Nåja, det var lika plågsamt att lyssna på detta avsnitt som alla andra Haveristerna-avsnitt så det får faktiskt räcka för idag. Jag pallar verkligen inte att lyssna på personer som är konsekventa i att aldrig se skogen pga alla träd. Jag antar, utan att bry mig det minsta om det är rätt eller fel, att Haveristerna spenderar merparten av kommande diskussion om inlägget på att prata skit om ’transpersonen’ (som Johannes nämnde lite kort, utan att det på något sätt var varken en betydelsfull eller på annat sätt central detalj för någon slags poäng, i sitt inlägg)
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-17 kl. 21:15.
Citera
2021-02-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Henrik försöker också få Patrik att ställas till svars för att han bemöter folk på nätet med "lilla gumman", smileys m.m. Här tycker jag Patrik tar hem segern lite grann, för det är precis som han säger. Det är en rejäl fokusförflyttning när det ska tjafsas om upphovsrätt och alla undviker vad Patrik vill ha sagt.

Smarta och slipade debattörer undviker så klart den typen av klanterier vilket stänger eller åtminstone minimerar möjligheten till fokusförflyttning. Sjöberg framstår som en 100% känslostyrd noshörning i en porslinsaffär.
Citera
2021-02-18, 09:43
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TranasByNight
Smarta och slipade debattörer undviker så klart den typen av klanterier vilket stänger eller åtminstone minimerar möjligheten till fokusförflyttning. Sjöberg framstår som en 100% känslostyrd noshörning i en porslinsaffär.

Skulle porslinsaffären symbolisera det raffinerade sammanhang som de smarta och slipade Haveristerna vanligtvis verkar i?
Citera
2021-02-18, 10:01
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Henko är sur inte för att nån plockade fram domen, utan för att nån sprang till Cissi med (vad de trodde var) bra ammunition för att sänka Haveristerna. Att en dom är offentlig får man leva med om man begår en kriminell handling men att nån i akt och mening att jävlas springer till ens fiender, arbetsgivare eller liknande med såna papper är ett ganska svinigt beteende som man enligt min uppfattning har rätt att vara upprörd över.

Så, du menar att Haveristerna sysslar med svinigt beteende? 🤔
Citera
2021-02-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Skulle porslinsaffären symbolisera det raffinerade sammanhang som de smarta och slipade Haveristerna vanligtvis verkar i?
Nej, det sa jag inte, och det tror jag du förstod utan att få en ytterligare förklaring. Sluta att avsiktligt missförstå.

Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Så, du menar att Haveristerna sysslar med svinigt beteende? 🤔
Nej, det sa jag inte, och det tror jag du förstod utan att få en ytterligare förklaring. Sluta att avsiktligt missförstå.
Citera
2021-02-18, 11:45
Medlem
Det där om att ”avsiktligt” missförstå, utan att hinta om att man är lite ironisk med det, är ju dock Haveristerna paradgren. Om de hade gjort det med lite finess, så att det faktiskt skulle vara skämtsamt, så hade man ju bättre förstått att de ständigt missförstod allt och alla med avsikt - men eftersom de gör det helt utan finess och gör det ytterst svårt att läsa in någon ironi, satir eller annat så lutar det tyvärr åt att de istället missförstår och vantolkar andra helt oavsiktligt. De är av allt att döma helt omedvetna om hur korkade och trångsynta de själva framstår när de inte ens kan läsa ett inlägg, med mycket tydlig röd tråd, på Flashback utan att helt irra bort sig i irrelevanta detaljer. Fenomenet kallas Dunning–Kruger-effekten.
Citera
2021-02-18, 12:41
Medlem
tenebriss avatar
Citat:

Jag tycker inte du beskriver sammanhanget bra när du karaktäriserar Sjöberg som en noshörning i en porslinsaffär. Han är en bufflig gubbe bland buffliga gubbar när han gästar Haveristerna, eller en känslostyrd noshörning bland känslomässigt styrda flodhästar om du så vill.

Jag menar, det är Haveristernas dypöl han vältrar sig i, inte något forum för skarp debatt.
Citera
2021-02-18, 12:44
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Det där om att ”avsiktligt” missförstå, utan att hinta om att man är lite ironisk med det, är ju dock Haveristerna paradgren. Om de hade gjort det med lite finess, så att det faktiskt skulle vara skämtsamt, så hade man ju bättre förstått att de ständigt missförstod allt och alla med avsikt - men eftersom de gör det helt utan finess och gör det ytterst svårt att läsa in någon ironi, satir eller annat så lutar det tyvärr åt att de istället missförstår och vantolkar andra helt oavsiktligt. De är av allt att döma helt omedvetna om hur korkade och trångsynta de själva framstår när de inte ens kan läsa ett inlägg, med mycket tydlig röd tråd, på Flashback utan att helt irra bort sig i irrelevanta detaljer. Fenomenet kallas Dunning–Kruger-effekten.

Jag tror dock att det är avsiktligt att vara vaga och tvetydiga. Om någon blir skrämd av deras ironiska våldshot t.ex. så är det en win, om någon pekar ut det så är det bara skämt. Klassiskt mobbarbeteende. Dunning-Kruger-effekten är också i spel såklart.
Citera
2021-02-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Jag tror dock att det är avsiktligt att vara vaga och tvetydiga. Om någon blir skrämd av deras ironiska våldshot t.ex. så är det en win, om någon pekar ut det så är det bara skämt. Klassiskt mobbarbeteende. Dunning-Kruger-effekten är också i spel såklart.

Så kan det också vara men strategin är ganska dålig då alla personliga konflikter de förvaltar är så interna och obegripliga för utomstående att sätta sig in i. Det krävs en hel del engagemang för att ens bilda sig en rimlig uppfattning om vad de gnäller om och när man väl har lyckats bilda sig en sådan uppfattning så rimmar den aldrig väl med den ”berättelse” som Haveristerna presenterar. Resultatet blir ett antiklimax, man känner sig lurad på en bra story som vid första kontakt lät intressant men så snart man tagit reda på mer så visade sig att allt bara var ett luftslott.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-18 kl. 14:22.
Citera
2021-02-18, 20:44
Medlem
basistensbass avatar
Så här lät det inte förra veckan.

Axel Luo Öhman
sen tycker jag inte att man ska dra för stora växlar varken på tjattens namn eller språket (jag tolkar här "språket" som "tonen"). det allmänt graverande för de som inte är nazister i tjatten är att de sitter och gurglar pung på daniel friberg, som är ärkenazist. sen finns det ju specifika saker också, som t.ex. planeringen av den här texten som inte blev av för att de är för långsamma i huvudet.
2 d
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in