Citat:
Ursprungligen postat av
BesvikenInteArg
Har ambitioner att söka in på programvaruutvekling i framtiden på uni, jag behöver dock läsa en riktig omgång matematik innan jag blir behörig.
Ursäkta om detta är helt efterblivet, men med förbehåll för det har jag ändå frågetecken.
Jag gick ut gymnasiet 2009, med godkänt i dåtida Matte A och Matte B.
Som jag förstått det kan jag således ej läsa in Matte 1 och Matte 2 då jag redan har godkänt i tidigare A och B. Matte 3 och 4 går bra att söka in, men skillnaderna mellan a/b/c gör mig fundersam!
Ska jag ta hänsyn till att jag i de unga åren gått en samhällskunskaplinje och gå in på 3b - som enligt studentum ska svara till fortsättningen av den matematik jag hade i gymnasiet? Finns det något som säger att jag borde satsa på 3c istället? Är det av stor vikt inför mina förutsättningar inför matte 4?
Känner att jag ororar mig i onödan, men jag tycks inte kunna avgöra om det har någon betydelse.
Jag kommer i vilket fall som helst behöva lägga en stund på att läsa in 1 och 2 på egen hand. Skolkade oerhört mycket förr och är mest förvånad att de gav mig godkänt överhuvudtaget till sist.
Jag läste ma3b i gymnasiet (knappt godkänd), läste två år efter matematik 4 på komvux. Det går ändå att läsa 4:an utan 3c, däremot tror jag början av 4:an underlättas lite av c-spåret då b-spåret ej går igenom trigonometrin, vilket är en stor del i början av matematik 4. Dock är det inte världens grej ifall man läst 3b, 4:an öppnar med lite repetition av trigonometrin från tidigare kurser