2021-02-11, 01:47
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Tror att du får en plats ordnad åt dig, men om du orndnar nåt mer åt dig själv så får du pluspoäng åt dig själv.

Mer intresse. Mer allt. Mer kunskap. Lön.

vill mest ha störst chans att få ett jobb efter utbildningen men vore bra om man fick praktiken någorlunda "nära" där man bor. så det inte blir att åka typ hässelby strand - farsta när jag ska börja kl 03.

men måste man så måste man, men vore schysst om de tog lite hänsyn.
Citera
2021-02-11, 08:13
Avstängd
Praktik ordnas av skolan, inte sällan i bageriet i stora livsmedelsbutiker.
Citera
2021-02-11, 21:46
Medlem
Har ambitioner att söka in på programvaruutvekling i framtiden på uni, jag behöver dock läsa en riktig omgång matematik innan jag blir behörig.

Ursäkta om detta är helt efterblivet, men med förbehåll för det har jag ändå frågetecken.
Jag gick ut gymnasiet 2009, med godkänt i dåtida Matte A och Matte B.
Som jag förstått det kan jag således ej läsa in Matte 1 och Matte 2 då jag redan har godkänt i tidigare A och B. Matte 3 och 4 går bra att söka in, men skillnaderna mellan a/b/c gör mig fundersam!

Ska jag ta hänsyn till att jag i de unga åren gått en samhällskunskaplinje och gå in på 3b - som enligt studentum ska svara till fortsättningen av den matematik jag hade i gymnasiet? Finns det något som säger att jag borde satsa på 3c istället? Är det av stor vikt inför mina förutsättningar inför matte 4?
Känner att jag ororar mig i onödan, men jag tycks inte kunna avgöra om det har någon betydelse.

Jag kommer i vilket fall som helst behöva lägga en stund på att läsa in 1 och 2 på egen hand. Skolkade oerhört mycket förr och är mest förvånad att de gav mig godkänt överhuvudtaget till sist.
Citera
2021-02-12, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesvikenInteArg
Har ambitioner att söka in på programvaruutvekling i framtiden på uni, jag behöver dock läsa en riktig omgång matematik innan jag blir behörig.

Ursäkta om detta är helt efterblivet, men med förbehåll för det har jag ändå frågetecken.
Jag gick ut gymnasiet 2009, med godkänt i dåtida Matte A och Matte B.
Som jag förstått det kan jag således ej läsa in Matte 1 och Matte 2 då jag redan har godkänt i tidigare A och B. Matte 3 och 4 går bra att söka in, men skillnaderna mellan a/b/c gör mig fundersam!

Ska jag ta hänsyn till att jag i de unga åren gått en samhällskunskaplinje och gå in på 3b - som enligt studentum ska svara till fortsättningen av den matematik jag hade i gymnasiet? Finns det något som säger att jag borde satsa på 3c istället? Är det av stor vikt inför mina förutsättningar inför matte 4?
Känner att jag ororar mig i onödan, men jag tycks inte kunna avgöra om det har någon betydelse.

Jag kommer i vilket fall som helst behöva lägga en stund på att läsa in 1 och 2 på egen hand. Skolkade oerhört mycket förr och är mest förvånad att de gav mig godkänt överhuvudtaget till sist.

Jag läste ma3b i gymnasiet (knappt godkänd), läste två år efter matematik 4 på komvux. Det går ändå att läsa 4:an utan 3c, däremot tror jag början av 4:an underlättas lite av c-spåret då b-spåret ej går igenom trigonometrin, vilket är en stor del i början av matematik 4. Dock är det inte världens grej ifall man läst 3b, 4:an öppnar med lite repetition av trigonometrin från tidigare kurser
Citera
2021-02-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
.
Det låter rimligt. Tar beslutet när jag når så långt - men det lutar ju åt c-spåret. Känns inte som särskilt bemödansvärd oro, verkligen inte jordens undergång så att säga. Tack för svar!
Citera
2021-02-16, 04:08
Medlem
Pope666s avatar
Hur ser betygdbedömningen ut på komvux?

Jag har kommit in på en yrkesutbildning på komvux. Hur ser betygsystemet ut där. Är det enbart godkänt eller underkänt som man kan få på kurserna eller har de fler betygsnivåer?

Tänkte om man kan försöka imponera på kommande arbetsgivare med bra betyg på olika kurser.
Citera
2021-02-16, 05:23
Medlem
Läser du gymnasiala ämnen i kursen så betygsätts dom från A-F numera. Antar att det borde vara detsamma med yrkeskurserna? När jag gick i gymnasiet fick vi i alla fall betyg i diverse olika moment som svetsning, vvs, praktiskt, teoretiskt o s v.
Citera
2021-02-16, 05:42
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Läser du gymnasiala ämnen i kursen så betygsätts dom från A-F numera. Antar att det borde vara detsamma med yrkeskurserna? När jag gick i gymnasiet fick vi i alla fall betyg i diverse olika moment som svetsning, vvs, praktiskt, teoretiskt o s v.

Det är bagare. Vi läser inga gymnasiala ämnen som engelska och svenska och så utan har kurser i konditori, hygien, bakning osv. Måste vara svårt o säga att ett bröd ligger på A nivå och ett annat på B nivå osv.
Citera
2021-02-16, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Det är bagare. Vi läser inga gymnasiala ämnen som engelska och svenska och så utan har kurser i konditori, hygien, bakning osv. Måste vara svårt o säga att ett bröd ligger på A nivå och ett annat på B nivå osv.

Nja, kan man väl om man är en jävel på att baka själv vet man nog skillnaden på perfektion och nära på. Sen kan man ju bedöma hur bra eleven är i olika moment i samma kurs. Men du sa ju just att du hade olika kurser, så du kan få ett A i hygien sen ett B i bakning. Antar att det är något liknande men vad vet jag.
Citera
2021-02-16, 06:27
Medlem
Citat:
Jag har kommit in på en yrkesutbildning på komvux. Hur ser betygsystemet ut där. Är det enbart godkänt eller underkänt som man kan få på kurserna eller har de fler betygsnivåer?

Tänkte om man kan försöka imponera på kommande arbetsgivare med bra betyg på olika kurser.

Komvux använder samma kurser och samma betygssystem som ordinarie gymnasium.
Citera
2021-02-16, 10:59
Medlem
Citat:

Samma som gymnasiet då det är samma kurser. Så det är a-f.
Citera
2021-02-16, 11:30
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yarpyarp
Nja, kan man väl om man är en jävel på att baka själv vet man nog skillnaden på perfektion och nära på. Sen kan man ju bedöma hur bra eleven är i olika moment i samma kurs. Men du sa ju just att du hade olika kurser, så du kan få ett A i hygien sen ett B i bakning. Antar att det är något liknande men vad vet jag.

ok räknas alla kurser ihop sen och sen får man ett genomsnittsbetyg? Typ om jag får A i Hygien och ett C i bakning så får jag genomsnittet B ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in