Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
För det första är det inte överheten, det är våra folkvalda politiker. Att du har problem med demokrati kan inte jag rå för.
Det är fortfarande överheten som plundrar. Statens fogdar är överhetens lakejer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
För det andra är inte allmännyttans hyror subventionerade, husen finansieras fullt ut av hyrorna.
Diskussionen handlar om att du vill att skattebetalarna skall subventionera bostäder för vissa.
Dvs först skall folk betala sin egen boendekostnad. Sedan skall dom betala din.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
För det tredje: om det byggs skattesubventionerade hus så är det för folket, för samhället. Alla har nytta av att det finns bostäder tillgängliga så att folk kan flytta till jobb och studier, det tjänar vi alla på.
Nej. Det är ett fåtal parasiter som parasiterar på majoriteten skattebetalare.
Dvs först skall folk betala sin egen boendekostnad. Sedan skall dom betala din.
Du stryker alltid bort stora delar av verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Absolut, men en human bostadspolitik är inget som bara gynna mig utan alla som behöver en billig bostad.
Det är fritt fram för dig att öppna din plånbok och subventionera hyrorna för de "behövande".
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Så nu menar du att det är kommuns sak att ordna bostäder åt folk? Jag trodde att marknaden skulle sköta det?
Står inget sådant. Nu löper dina fantasier amok.
Ditt jobb är att visa att det är bra att det inte byggs bostäder. För det är implikationen av det du påstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
En större folkmängd innebär också ökade kostnader: fler skolor, sjukhus, dagis, vägar måste byggas. Allmänna kommunikationer måste byggas ut, äldreomsorg, lekplatser, sophämtning, el, bredband och allt annat.
Rörliga kostnader ökar med ökad befolkning. Men skrev jag rörliga kostnader?
Eller stod det fasta kostnader?
Som vanligt ignorerar du verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Hyresgästföreningen kan inte väcka åtal, det kan bara en åklagare göra. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Vänsterpartiet ha redan försökt få till stånd åtal mot andra utförsäljningar an kommunal egendom, men RÅ har beslutat att inte ta upp frågan.
Svammel. HGF gör en anmälan om att kommunen bryter mot lagen. Det tas i förvaltningsrätten först. Sedna kan det överklagas till kammarrätten.
Det är inte så att en kommun eller Allmännyttan inte kan fällas om den bryter mot lagen.
Men när brottet är rena fantasier så kommer det inte gå att få en fällande dom.
Åklagaren måste till skillnad från er svammelmakare hålla sig till fakta.
Åklagaren kommer att se att Allmännyttan säljer en hyresfastighet. Och kommer att se att ingen vill betala mer. Och då är det kört med åtal.
Att köparen
sedan omvandlar till BRF och att prissättningen blir annorlunda
då har exakt inget med kommunen eller Allmännyttan att göra.
Ni som svamlar om detta klarar inte av att beakta ens en liten del av verkligheten och få det rätt.
Det är som jag hela tiden säger. Problemet är hyresregleringen. Vid marknadshyra finns inga incitament till ombildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Varför ska Allmännyttan bygga hyreshus som man säljer till de boende? Varför kan inte folk själva finansiera sitt boende?
Det gör man inte heller.
Man säljer hyresfastigheter för att kunna bygga nya hyresfastigheter.
Kommunen ser långa bostadsköer och vill se fler bostäder i kommunen.
Kommunen äger Allmännyttan och kan därför tvinga fram nyproduktion där.
Privata fastighetsbolag vill inte bygga då hyresregleringen hindrar dom.
Det är precis som när (S) hade prisreglering av hotellrum. Då byggdes inte heller några hotell.
Du har fått detta förklarat för dig 50-11 ggr. Men du kan aldrig ta in informationen. Inte heller kan du beskriva vad det är du inte begriper.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är inte kommunen som säljer, det är allmännyttan. De väljer själva vilken värderingsmodell som ska användas, det är inget som är åtalbart. De som sysslar med dessa utförsäljningar har förstås tillgång till juridisk expertis som vet hur man ska göra.
Nej. Säljaren kan inte välja något som har med pris att göra. Skall jag sälja mitt hus är det köparna som bestämmer vad de vill betala. Och dom kommer skita fullständigt i om jag yrar om någon värderingsmodell.
Du är så fast i Sovjet att du inte har den blekaste aning om hur verkligheten är beskaffad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Vid försäljning av ett hus värderas normalt inte efter vilka hyresintäkter det inbringar, utan efter nyanskaffningskostnad. Alltså vad det kostar att bygga ett likadant hus. Det har man frångått när man reat ut allmännyttan, eftersom priset satts för att locka de boende till köp.
Nej, nyanskaffningskostnad har inte det minsta med saken att göra. Det hade kanske haft med saken att göra om köparen kunde ändra hyrorna fritt. Men de kan inte köparen.
Det som har betydelse är hyresnivån och ägarens utgifter. Det kommer sätta prisnivån som olika köpare kan buda. En för stor köpeskilling gör att hyresintäkten inte räcker till att betala räntor och drift.
Det är därför hyreshus med låga hyror inte är värda så mycket.
Detta har du fått förklarat för dig 50-11 ggr. Men du väljer att strunta i verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Här är det meningen att man ska utgå från priset på motsvarande bostadsrätt i samma område, och sedan 70% av detta värde. Men i flera fall har rabatterna blivit mer extrema än så
Nej. BR har exakt inget med saken att göra. BR lyder inte under hyresregleringen. Vem har lurat i dig det?
Det är inte en högerblaska. Det är en journalist som är svårt vilse i pannkakan som skrivit detta.
Du tror väl inte att media klarar av att skriva korrekt information om ekonomi och teknik. (Kan du ge exempel på att dom lyckats med det någon gång? Just DN tvingades medge att dom skrivit lögner i Carema-affären. Men vägrade komma med rättning och menade att det var rätt att ljuga för läsarna. DN består uppenbarligen av ett gäng vänstertomtar som skriver där. Det är väl ledaren som kanske inte är direkt kommunistisk. För din information skall den politiska färgen bara synas i ledaren. För Flamman däremot gäller nog inte det).