2022-04-15, 20:10
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Bara för att lägga till i diskussionen: tripprapporter påstod felaktigt att det var Swedbanks chefsekonom som pratade om nedgående bostadspriser efter sommaren, Annika Winsth är Nordeas chefsekonom...

Ah samma sak.
2022-04-16, 07:19
Medlem
dummy1s avatar
Myten om utbud och efterfrågan? Haha, finns inte en svensk som bor
kvar i miljonprogrammet sedan decennier. Unga har inte råd.
2022-04-16, 09:39
Avslutad
https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrelaterat/bostadspriser#prognos

Intressant från en mäklare som inte hycklar allt för mycket.

Det jag tror kommer vara otroligt avgörande på villamarknaden i framtiden är energieffektivitet. Detta har ju alla skitit i fram tills nyligen. En modest villa på 150-180 kvm som har 100k per år i driftskostnad på 2-3 personer kommer inte vara het. Medan en bra isolerad villa med BVP och solceller som har 1/5 av ovans driftskostnader kommer stå sig bra.

Alla 70-90tals hus med direktverkande el kommer behövas rivas upp och åtgärdas innan de är säljbara
2022-04-16, 09:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.ekonomifokus.se/bostad/bostadsrelaterat/bostadspriser#prognos

Intressant från en mäklare som inte hycklar allt för mycket.

Det jag tror kommer vara otroligt avgörande på villamarknaden i framtiden är energieffektivitet. Detta har ju alla skitit i fram tills nyligen. En modest villa på 150-180 kvm som har 100k per år i driftskostnad på 2-3 personer kommer inte vara het. Medan en bra isolerad villa med BVP och solceller som har 1/5 av ovans driftskostnader kommer stå sig bra.

Alla 70-90tals hus med direktverkande el kommer behövas rivas upp och åtgärdas innan de är säljbara
Rivas upp??

De husen är väldigt enkelt åtgärdade. Bara att koppla in 1-2 LVP så är uppvärmningskostnaden halverad. Payofftid < 2 år.

Alternativt installera FVP eller BVP. Då sänker man energiförbrukningen mer. Men då blir det större investeringar och längre återbetalstid.
FVP kan vara enkelt på en enplansvilla. Bara dra ventilationskanaler på vinden.
BVP behöver inte heller vara märkligt. Ifall man passar på att lägga in värmegolv. Kostar några hundra per kvm. Värmegolv är lite eftertraktat så det plus BVP lär vara en investering man får tillbaka. Men det är klart det är en del cash out när man göra det.
Alternativt några konvektorelement. Men jag skulle ju rekommendera värmegolv.
Med FVP och BVP får man billigare varmvatten också. Kan vara motiverat om man har många långa duschar.
2022-04-16, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Rivas upp??

De husen är väldigt enkelt åtgärdade. Bara att koppla in 1-2 LVP så är uppvärmningskostnaden halverad. Payofftid < 2 år.

Alternativt installera FVP eller BVP. Då sänker man energiförbrukningen mer. Men då blir det större investeringar och längre återbetalstid.
BVP behöver inte heller vara märkligt. Ifall man passar på att lägga in värmegolv. Kostar några hundra per kvm. Värmegolv är lite eftertraktat så det plus BVP lär vara en investering man får tillbaka. Men det är klart det är en del cash out när man göra det.
Med FVP och BVP får man billigare varmvatten också. Kan vara motiverat om man har många långa duschar.

LVP kräver bra ventilation för att verkligen funka. Går oavsett inte att jämföra med BVP och golvvärme vilket var vad jag avsåg med att ”riva upp”
2022-04-16, 10:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
LVP kräver bra ventilation för att verkligen funka. Går oavsett inte att jämföra med BVP och golvvärme vilket var vad jag avsåg med att ”riva upp”
Jag installerade LVP där jag bodde tidigare, när jag skrotade oljeeldning. (Fick bara galna offerter på bergvärme). Kostade ca 14k för varje LVP att få de installerade. Fungerade utmärkt. När det var minusgrader ute kunde man känna av vissa tempgradienter inne. Dvs var 2-glas fönster. Men inget att haka upp sig på. Luft-vatten hade nog i sig varit en bättre ide. Men Nibe som hade sådana då hade så hjärndöda lösningar och tog vansinnigt betalt. Idag finns mycket bättre och effektivare utbud.
2022-04-16, 16:19
Medlem
Citat:
Det tar någon vecka eller två att få tag i en lgh i första hand i Kph eller Helsingfors jo. Jag har t.o.m. kollegor i länderna som intygar det. I Sthlm får du vänta 25 år. Det är världsunikt
Det finns ingenting som heter första hand vare sig i Köpenhamn eller Helsingfors. Du är oinformerad ha ha.

Antingen hyr du eller så äger du. Några förstahandskontrakt med speciella förmåner för just den boendeformen kan du inte få någon annanstans än här, det är en unikt svensk konstruktion.

Tror du att du får ringa ett samtal innan du slängs in i fyllecellen också ha ha? Så gör man ju på TV. Det får du inte.

Den svenska hyresrätten med förstahandskontrakt är unikt för vårt land och har ingen motsvarighet någon annanstans så ditt snack om förstahandskontrakt utomlands är bara komiskt. Det existerar inte.

Att hitta nånstans att bo är inte svårare här än någon annanstans dock och det är väl det viktigaste.

Du tror på allvar att du kan få en lgh med besittningsrätt efter två veckors köande i Köpenhamn? Dröm vidare. Det är nämligen poängen med förstahandskontrakt. Att du skulle få det utanför Sverige är inte möjligt, hur mycket skit du än skriver.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-16 kl. 16:56.
2022-04-16, 16:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Det finns ingenting som heter första hand vare sig i Köpenhamn eller Helsingfors. Du är oinformerad ha ha.

Den svenska hyresrätten med förstahandskontrakt är unikt för vårt land och har ingen motsvarighet någon annanstans så ditt snack om förstahandskontrakt utomlands är bara komiskt. Det existerar inte.
Först hand innebär bara att man hyr av den som äger bostaden.

Det är du som hittar på någon annan betydelse.

Citat:
Att hitta nånstans att bo är inte svårare här än någon annanstans dock och det är väl det viktigaste.
Det tar längre tid. Skall du hyra av den som äger bostaden så tar den 15 år eller så.
Och en vecka i Köpenhamn.

Du verkar tro att det går bra för en arbetsgivare att vänta i 15 år på att en nyanställd inställer sig.
Givet dina starka sympatier för Sovjet så är det väl det du har i tankarna. Där kan jag mycket väl tänka mig att det fungerade så.

Men den Sovjetiska hyresregleringen och arbetsmarknadslagarna är det största hotet mot landets överlevnad.
2022-04-16, 17:03
Medlem
Citat:
Först hand innebär bara att man hyr av den som äger bostaden.

Det är du som hittar på någon annan betydelse.

Det tar längre tid. Skall du hyra av den som äger bostaden så tar den 15 år eller så.
Och en vecka i Köpenhamn.

Du verkar tro att det går bra för en arbetsgivare att vänta i 15 år på att en nyanställd inställer sig.
Givet dina starka sympatier för Sovjet så är det väl det du har i tankarna. Där kan jag mycket väl tänka mig att det fungerade så.

Men den Sovjetiska hyresregleringen och arbetsmarknadslagarna är det största hotet mot landets överlevnad.
I Sveige betyder ett förstahanskontrakt att du har besittningsrätt och kan byta den mot en annan hyresrätt. Har du någon annan definition är det väl OK antar jag men i detta sammanhang tror jag Flanders missuppfattat en del saker. Byfånen Flanders verkar tro att man bara ger bort lägenheter i Köpenhamn.

Varför skulle det ta längre tid här än där? Är hyresvärdarna vresigare och mer misstänksamma här? Min erfarenhet av danskar och framför allt dansk byråkrati är att det är mycket snårigare där men jag kanske hade otur.

Varför han inte fattar att det är andra hand där precis som här vet jag inte. Du kan naturligtvis skriva långa kontrakt i Kista lika väl som på Österbro.

I Stockholm är inte bostadsbristen något hinder för nyanställningar mer än någon annanstans.
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-16 kl. 17:13.
2022-04-16, 18:59
Avslutad
Citat:

Antingen hyr du eller så äger du. Några förstahandskontrakt med speciella förmåner för just den boendeformen kan du inte få någon annanstans än här, det är en unikt svensk konstruktion.

Tror du att du får ringa ett samtal innan du slängs in i fyllecellen också ha ha? Så gör man ju på TV. Det får du inte.

Du tror på allvar att du kan få en lgh med besittningsrätt efter två veckors köande i Köpenhamn? Dröm vidare. Det är nämligen poängen med förstahandskontrakt. Att du skulle få det utanför Sverige är inte möjligt, hur mycket skit du än skriver.

Jag vet självklart om det men om man inte skriver det börjar idioter säga att det ju finns andrahandskontrakt i Stockholm. Och sub let ät definitivt ett begrepp utomlands.

Du får ett tills vidare kontrakt inom loppet av någon vecka. Den enda svenska motsvarigheten är ett förstahandskontrakt. Det tar 25 år qtt få
2022-04-16, 19:10
Medlem
Citat:
Jag vet självklart om det men om man inte skriver det börjar idioter säga att det ju finns andrahandskontrakt i Stockholm. Och sub let ät definitivt ett begrepp utomlands.

Du får ett tills vidare kontrakt inom loppet av någon vecka. Den enda svenska motsvarigheten är ett förstahandskontrakt. Det tar 25 år qtt få
Bullshit som vanligt. Du kan få ett tillsvidare kontrakt, om du vill kalla det sub let får du göra det men det handlar om samma sak dvs andra hand, det är det enda som finns, och det kan du få i Stockholm typ direkt

Antingen hyr du något i Köpenhamn eller så köper du det . Något mellanting som 'förstahandskontrakt' kan du glömma.

Att Lunds universitet kan fixa nåt möjligen men det är en helt annan sak. Då måste du dels vara inte bara omtyckt utan dessutom framgångsrik och duktig
Senast redigerad av Alpoxen 2022-04-16 kl. 19:38.
2022-04-16, 19:12
Medlem
Citat:
Rivas upp??

På vilket sätt är det enkelt att sätta in FVP i en enplansvilla som värms med elradiatorer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in