2019-11-26, 22:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror på vad man köper. Om du kollar min historik så ser du att det både och. Är priserna för höga så har jag kommenterat det.

Allt kommer inte vara ett bra köp, men köper man där folk med pengar vill bo som inte utvecklats fullt ut så tror jag fortfarande på bra affärer.

Överlag tycker jag inte att det är en bra idé att vänta ut någon eventuell bubbla och det kan man väl se efter alla år i den här tråden hur det i genomsnitt gått för "bubbelbabblarna".
Nu har iofs prisstegringen hållits uppe av hundratals miljarder som RB pumpat ut på marknaden genom obligationsköp. Samtidigt har räntan nått bottennivåer.
Nu börjar läkare och undersköterskor varslas i Sthlm. Detta trots att det tills alldeles nyligen var brist på dem och vårdbehoven ökar.
Kommun efter kommun skjuter nödbloss om besparingar.
Industrin har även den börja varsla pga av sjunkande efterfrågan.

Det enda som kan rädda bostadsmarknaden på lite sikt är massiv ökad skuldsättning av staten och rejält höjda statsbidrag.
Inte omöjligt att det blir så och hula-huladansen rullar vidare under ett antal år till.

Jag tror att vi kommer få se hur proppen går ur marknaden om inte regering och riksdag kommer överens om massivt stöd till kommuner/landsting.
2019-11-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Sen när tjänar någon i city under 30k per månad?
Det har gått fort de senaste åren, tror inte jag känner någon som jobbar i Stockholm som tjänar under 30k och då har jag själv inte fyllt 30 år ännu.

Drygt hälften gör just precis det.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...olm/?var=17249

Vad du sen har för vänner ändrar inte på den siffran.
2019-11-27, 10:15
Medlem
Och här statistik om lån.

I oktober 2019 hade hushållens lån från monetära finansinstitut en årlig tillväxttakt på 4,8 procent, vilket innebär att tillväxttakten minskade med 0,2 procentenheter jämfört med september (reviderat).

Totalt uppgick hushållens lån hos monetära finansinstitut (MFI) till 4 168 miljarder kronor i oktober. Det är en ökning med 11 miljarder jämfört med föregående månad och med 190 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år.

Bostadslånen utgjorde 82 procent av MFI:s totala utlåning till hushållen och uppgick i oktober till 3 413 miljarder. Det är en ökning med 10 miljarder jämfört med föregående månad, och en ökning med 155 miljarder jämfört med motsvarande månad föregående år. Bostadslånen hade en årlig tillväxttakt på 4,8 procent i oktober 2019.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-oktober-2019/
2019-11-27, 11:45
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Med City menar man vanligtvis innanför tullarna. Detta visar bara snittet för hela kommunen.

Hitta.se ger mycket detaljer över vad folk tjänar i olika områden.
2019-11-27, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Är det inte så då?

Ja. Kontanterna minskar. Det beror inte på inflation som minskar. Inflationen är stadigt hög. Att kontanterna minskar beror ju på tekniska utvecklingen och människors val att välja bort kontanter.
2019-11-27, 12:53
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Nej jag sa jobbar och tjänar, då räknar man inte med pensioner osv som ingår i dina siffor: "I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomster också inkomster från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från Försäkringskassan."

Dvs jag tar bort pensioner och sjukskrivna, för dessa springer inte och köper lägenheter i city för sina löner.

Enligt SCB så låg medellönen i Sverige på 34 000 under 2018 och är med största sannolikhet större än så 2019 och ännu större än så om man kollar specifikt i Stockholm:
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
2019-11-27, 13:15
Medlem
Högre uppskov vankas från 1 juli 2020 om förslaget går igenom.

Det nuvarande taket för uppskov vid försäljning av bostäder är 1,45 miljoner kronor. Det taket är tillfälligt slopat till och med den 30 juni nästa år. När slopandet löper ut vill regeringen höja taket till 3 miljoner kronor permanent.

https://www.regeringen.se/pressmedde...gar-pa-remiss/
2019-11-27, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tråden handlar om bostadsbubbla i Sverige.
Bostäder är en vara som produceras.

Hade tråden handlat om något som inte produceras, som t ex antikviteter, så hade jag inte fört produktion på tal.

Fö gäller att om folk vill köpa sunklägenheter så lär byggfirmorna producera sunklägenheter. Det är väl inte så många som vill ha bostäder som ser ut som 100 år gamla sunklägenheter. Inte tillräckligt för att man skall producera iaf.
Dom stora byggfirmor som producerar lägenheter i Sverige använder dom allra billigaste skitmaterial på sina byggen..den billigaste kaklet till den billigaste köket som finns att köpa eftersom dom är börsbolag och dom maxar sina vinster...finns inget material som jag skulle använda på mitt eget villabygge..
Sunklägenheter är dom alla nybyggen..kvaliten går inte ens att jämföra med 100 år gamla lyor med riktiga kopparrör inne i stammen
2019-11-27, 15:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Dom stora byggfirmor som producerar lägenheter i Sverige använder dom allra billigaste skitmaterial på sina byggen..den billigaste kaklet till den billigaste köket som finns att köpa eftersom dom är börsbolag och dom maxar sina vinster...finns inget material som jag skulle använda på mitt eget villabygge..
Sunklägenheter är dom alla nybyggen..kvaliten går inte ens att jämföra med 100 år gamla lyor med riktiga kopparrör inne i stammen
Knappast.

Samtliga nybyggda BRF Jag tittat på har de dragit på ordentligt med material. Vitvaror i rostfritt av premium märken. Sten eller träbänkar i kök och ekparkett, Kakel och klinkers av de dyraste märkena etc.. Om man inte är nöjd med det så brukar man få en lista med förslag på andra modeller och stilar till rabaterat pris. Om det inte duger så brukar man kunna köpa in vad man vill och lämna på bygget så sätter de in det istället.
2019-11-27, 15:54
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Knappast.

Samtliga nybyggda BRF Jag tittat på har de dragit på ordentligt med material. Vitvaror i rostfritt av premium märken. Sten eller träbänkar i kök och ekparkett, Kakel och klinkers av de dyraste märkena etc.. Om man inte är nöjd med det så brukar man få en lista med förslag på andra modeller och stilar till rabaterat pris. Om det inte duger så brukar man kunna köpa in vad man vill och lämna på bygget så sätter de in det istället.
Oscar Properties sa att det skulle vara Miele när dom sålde lägenheterna i Norra tornen.

När det var dags för inflytt så var där Siemens för en tredjedel av priset.

Snacka om att köpa grisen i säcken.

Så jo, visst fuskas det med material.
2019-11-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Oscar Properties sa att det skulle vara Miele när dom sålde lägenheterna i Norra tornen.

När det var dags för inflytt så var där Siemens för en tredjedel av priset.

Snacka om att köpa grisen i säcken.

Så jo, visst fuskas det med material.

Betalade köparen för Miele men fick Siemens för samma pengar? Låter inte vettigt ...
2019-11-27, 20:37
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Betalade köparen för Miele men fick Siemens för samma pengar? Låter inte vettigt ...
Hahaha japp, så e det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in