2021-02-14, 12:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nycklar till Gays lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaschbacks
Visst var det även så att han inte ville att hon skulle komma in i lägenheten och att detta hände några veckor efter försvinnandet alltså hon trodde inte heller att någon hade nyckel in till hans lägenhet?

Det är helt riktigt.

Gay brukade ringa varje vecka från telefonautomater till sin lillasyster i Slätta Damm. När han inte gjorde detta tog hon sig till broderns lägenhet i Annedal. Hon var där den 10 augusti eller en eller två dagar innan.

När "Tröjmannen" öppnade dörren så såg han besvärad ut och intog i dörröppningen en "ägandeställning" till lägenheten. Han visade klart och tydligt att han inte ville ha in systern i lägenheten. Varför öppnade då "Tröjmannen" dörren? Därför att han väntade besök av en helt annan person.

När det gäller nycklar till Gays lägenhet fanns det bara en. Denna brukade han lägga på ett ställe som en del kände till. Den tjej som "Tröjmannen" väntade på visste var nyckeln fanns. För det mesta stod dock ytterdörren olåst så att hans kompisar kunde kliva på för att kunna ta sig en bläcka när lägenhetsvärden inte var hemma.
Citera
2021-02-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt.

Gay brukade ringa varje vecka från telefonautomater till sin lillasyster i Slätta Damm. När han inte gjorde detta tog hon sig till broderns lägenhet i Annedal. Hon var där den 10 augusti eller en eller två dagar innan.

När "Tröjmannen" öppnade dörren så såg han besvärad ut och intog i dörröppningen en "ägandeställning" till lägenheten. Han visade klart och tydligt att han inte ville ha in systern i lägenheten. Varför öppnade då "Tröjmannen" dörren? Därför att han väntade besök av en helt annan person.

När det gäller nycklar till Gays lägenhet fanns det bara en. Denna brukade han lägga på ett ställe som en del kände till. Den tjej som "Tröjmannen" väntade på visste var nyckeln fanns. För det mesta stod dock ytterdörren olåst så att hans kompisar kunde kliva på för att kunna ta sig en bläcka när lägenhetsvärden inte var hemma.
Låter som att det kan ha funnits något i lägenheten han inte ville att hon skulle se..
Citera
2021-02-14, 12:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Köper inte heller GWs teori.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, jag följer tråden och vet vad som diskuterats så det behöver du inte skriva mig på näsan om.

Ett vykort vore ju den enklaste formen av planterat bevis. Nu menar jag inte att modern ligger bakom trots skrivsätt, sådant kan mycket väl gå i arv.

Det där med GW:s slumpallergi och att han tror att fallen hör ihop även om det inte är specielkt sannolikt att de träffats och dessutom kom från helt skilda samhällsklasser ...

Då skulle alla försvinnanden inom rätt tidsram och i viss mån område höra ihop och det köper jag inte.

Mycket bra att du följer tråden.

Brev skrivna av modern finns med i Interpol-utredningen, så det kunde jämföras med texten på vykortet. Namnen Villa Dalbo, Torekov och Skåne var identiska med hennes handstil men precis som du skriver så kan "Hymme" också ha kunnat skriva som hon.

Dahlsjö, Kjell-Åke Gay Karlsson hade inte det minsta gemensamt med "Hymme". Han var stockholmare och tillhörde ett helt annan samhällsklass än vad de själva gjorde. Han var för dem en totalt ointressant person. Jag köper inte detta heller. GW tar till olycks- liftarteorin därför att detta är den enklaste förklaringen varför dessa fyra personer försvann.

Det har nu skrivits en otalig mängd artiklar om detta fall, en bok och en radiodokumentär. Vad som nu skulle behövas är en TV-dokumentär. Hoppas att en sådan kommer att göras.
Citera
2021-02-14, 14:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Du får väl söka bland pubarna i Haga".

Citat:
Låter som att det kan ha funnits något i lägenheten han inte ville att hon skulle se..

"Tröjmannen" ville definitivt inte få in den här för honom okända tjejen i lägenheten.

Hon presenterade sig som Gays syster och när hon frågade var Gay befann sig någonstans svarade han henne att det visste han inte. Han gav henne dock ett gott råd: "Du får väl söka bland pubarna i Haga".

Vi vet att lägenhetsinnehavaren var inbrottstjuv, mestadels nattetid, så det kan ha funnits en hel del stöldgods där. Det kan även ha funnits ytterligare en person som uppehöll sig i den lilla lägenheten. Varför "Tröjmannen" så snabbt som möjligt ville få bort henne därifrån lär ha varit att han väntade besök av någon annan. När det knackade på dörren så trodde han att det var hon som han väntade på som hade kommit. Vad förvånad han måste ha blivit när det var en helt annan tjej som stod där. Detta kände han säkerligen ett stort obehag och osäkerhet över.
Citera
2021-02-14, 15:06
Medlem
Citat:
"Tröjmannen" ville definitivt inte få in den här för honom okända tjejen i lägenheten.

Hon presenterade sig som Gays syster och när hon frågade var Gay befann sig någonstans svarade han henne att det visste han inte. Han gav henne dock ett gott råd: "Du får väl söka bland pubarna i Haga".

Vi vet att lägenhetsinnehavaren var inbrottstjuv, mestadels nattetid, så det kan ha funnits en hel del stöldgods där. Det kan även ha funnits ytterligare en person som uppehöll sig i den lilla lägenheten. Varför "Tröjmannen" så snabbt som möjligt ville få bort henne därifrån lär ha varit att han väntade besök av någon annan. När det knackade på dörren så trodde han att det var hon som han väntade på som hade kommit. Vad förvånad han måste ha blivit när det var en helt annan tjej som stod där. Detta kände han säkerligen ett stort obehag och osäkerhet över.
Vem var tjejen som han väntade på?
Citera
2021-02-14, 16:59
Medlem
SeanAverys avatar
Har satt mig in i detta fall den senaste veckan. Har ännu inte läst igenom denna tråd men lyssnat på poddar och läst artiklar.

Det är ju en sjöman som påstår att Hubner velat gå ombord på båten han jobbade på i Singapore 1968. Vad tror ni om detta? Han ska även ha setts i Adelaide men dom uppgifterna vet jag inte vad dom kommer ifrån.
Citera
2021-02-14, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tjejen som Kjell-Åke mycket väl kan ha väntat på.

Citat:
Vem var tjejen som han väntade på?

Den här tjejen har vägrat under alla år att uttala sig om Kjell-Åke och vad som hände honom och varför.

Hon lever fortfarande och bor kvar i Göteborg. Följande är obekräftat. Den här tjejen kan mycket väl ha varit hans dåvarande flickvän och som han hade sin son tillsammans med. Med stor sannolikhet visste hon var någonstans Gay hade gömt undan sin lägenhetsnyckel.

Hon är idag fortfarande arg och förgrämd över sin tid tillsammans med honom och har satt sina spår hela hennes liv. Följande uppgift är bekräftad. "Han lämnade mig bara mitt i skiten" är vad hon har berättat under 2010-talet. Tiden efter att Kjell-Åke stack iväg var säkerligen inte speciell munter för henne. Det var nog en del personer som ville prata med henne om pojkvännen.

Finns tidigare diskuterat i tråden.
Citera
2021-02-14, 17:59
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Den här tjejen har vägrat under alla år att uttala sig om Kjell-Åke och vad som hände honom och varför.

Hon lever fortfarande och bor kvar i Göteborg. Följande är obekräftat. Den här tjejen kan mycket väl ha varit hans dåvarande flickvän och som han hade sin son tillsammans med. Med stor sannolikhet visste hon var någonstans Gay hade gömt undan sin lägenhetsnyckel.

Hon är idag fortfarande arg och förgrämd över sin tid tillsammans med honom och har satt sina spår hela hennes liv. Följande uppgift är bekräftad. "Han lämnade mig bara mitt i skiten" är vad hon har berättat under 2010-talet. Tiden efter att Kjell-Åke stack iväg var säkerligen inte speciell munter för henne. Det var nog en del personer som ville prata med henne om pojkvännen.

Finns tidigare diskuterat i tråden.

Ja det där hörde jag också, jag reagerade på att hon och sonen inte ville vara med i p4 dokumentär och att hon var förbannad, vet hon vart dom möjligtvis skulle tagit vägen? Sonen ville inte heller vara med.

Nu har jag som sagt inte läste tråden än så det har säkert tagits upp men visst var Gay och Jan Olof hemma hos en kompis natten till den 29 för att säga farväl och pratade något om att dom skulle jobba på ett tivoli , denna mannen ska ju tydligen fortfarande vara i livet
Citera
2021-02-14, 18:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och Kjell-Åke.

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Har satt mig in i detta fall den senaste veckan. Har ännu inte läst igenom denna tråd men lyssnat på poddar och läst artiklar.

Det är ju en sjöman som påstår att Hubner velat gå ombord på båten han jobbade på i Singapore 1968. Vad tror ni om detta? Han ska även ha setts i Adelaide men dom uppgifterna vet jag inte vad dom kommer ifrån.

Jag känner till dessa båda uppgifter väl från Adelaide under hösten 1966 och Singapore 1968.

Den senare uppgiften framkom i samband med att radiodokumentären gjordes 2015. Inte vid något av dessa både tillfällen hade ynglingen presenterat sig. Personligen vet jag faktiskt inte vad jag skall tro. En annan person som mycket väl kan ha varit ute till sjöss under samma tid som dessa båda vittnesiakttagelser gjordes var Kjell-Åke.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-02-14 kl. 18:59.
Citera
2021-02-14, 22:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olskroken natten mot den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Ja det där hörde jag också, jag reagerade på att hon och sonen inte ville vara med i p4 dokumentär och att hon var förbannad, vet hon vart dom möjligtvis skulle tagit vägen? Sonen ville inte heller vara med.

Nu har jag som sagt inte läste tråden än så det har säkert tagits upp men visst var Gay och Jan Olof hemma hos en kompis natten till den 29 för att säga farväl och pratade något om att dom skulle jobba på ett tivoli , denna mannen ska ju tydligen fortfarande vara i livet

För att säga det milt, så var hon inte glad när P 4 dokumentär var i kontakt med henne.

En argsint och mycket bitter kvinna. Om hon känner till var Kjell-Åke tog vägen vet jag inte men det är inte omöjligt att hon och hennes systrar känner till det. Att sonen inte var med är däremot inte så konstigt. Han var 3½ månader när pappan försvann och han har aldrig fått det berättat för sig vad som var orsaken till hans försvinnande.

Detta finns också i tråden sedan tidigare. Det är natten mot den 29 juli 1965 som den midnattsblå O 18920 tillsammans med Dahlsjö och Gay befinner sig i Olskroken. De skall där hälsa på en gammal bekanting som de känner sedan tiden i Lundby där de alla tre lär ha ingått i Kyrkbytorggänget för att ta farväl av honom. De berättade inte för honom varför deras besök behövde ske mitt i natten. Deras gamle bekanting trodde att de skulle börja arbeta på ett tivoli och därför lämna Göteborg för en längre tid.

Deras gamle bekant då boende i Olskroken var fortfarande i livet för något år sedan. En person, inte jag, har varit i kontakt med honom flera gånger.
Citera
2021-02-15, 00:45
Medlem
Eastmancolors avatar
Skrev en hypotes snarlik GW:s redan i maj 2015 ang Hymmes och Team Dahlsjös sannolikt gemensamma hädanfärd i den berömda PV:n. Inlägg #4157.
Citera
2021-02-15, 14:18
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Skrev en hypotes snarlik GW:s redan i maj 2015 ang Hymmes och Team Dahlsjös sannolikt gemensamma hädanfärd i den berömda PV:n. Inlägg #4157.

Jag ifrågasätter inte det du skrev utan är mer okunnig, men om man kör ner en bil i vattnet, borde inte den hittas på så här många år? Den borde ju finnas rätt nära land eller kan vattnet flytta med den? Kanske sjunker den längre och längre ner på botten? Det kanske redan var riktigt djupt där dom isåfall körde ner, som sagt, helt lost på sånn här kunspkap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in