2018-03-09, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
10 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Varför ett dödsdatumet ett årtionde efter försvinnandet?

Det brukas göra på detta sätt. Ofta blir dödsdatumet 10 år efter att en person försvann och då den sista i den månaden. Ibland kan det bli kortare tid.

Att så görs har framkommit många gånger gällande försvunna personer som aldrig har påträffats.

Även "Hymme" kom att få samma dödsdatum som Gay.

Här kan du också se att deras dödsdatum sattes 10 år efteråt:

Ynglingarna som försvann i Öresund 1966.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-09 kl. 17:23.
Citera
2018-03-09, 20:06
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Linewizard2, jag måste påtala vilken otroligt briljant människa du är, jag är helt ening med dig i denna fråga

Brevet med texten "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" till Kjell-Åkes son tyder ju på en viss händelse.
/Azril

Vad är detta för ett brev? Har försökt hitta referenser till det tidigare i tråden men hittade inte mycket...
Citera
2018-03-09, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett brev.

Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Vad är detta för ett brev? Har försökt hitta referenser till det tidigare i tråden men hittade inte mycket...

Det var jag som har omnämnt detta med brevet från början.

Jag har vid ett flertal tillfällen talat med Kjell-Åkes son i telefon. Under ett av dessa samtal tog han upp att han vid ett tillfälle erhöll ett brev från en anonym person. När han erhöll detta vet jag exakt inte men det var någon gång under 1990-talet eller in på 2000-talet.

I detta brev stod det bl. a. att "Den som skulle spränga skulle själv sprängas". Detta går att tolka på flera sätt.

Jag frågade honom om han hade sparat brevet och/eller kuvertet men tyvärr hade han inte gjort det.

Vid ett annat tillfälle berättade sonen en annan märklig sak. Han hade en kompis som var hamnarbetare i Göteborg. I mitten av 1980-talet berättade han för sonen att "de har talat om dig nere hamnen" varvid sonen svarade "Jaså vad säger de om mig"? Då hade kompisen bara tittat på honom och sedan sagt "Jag skämtade bara".

Tilläggas kan att det var välkänt bland hamnarbetarna vad som hade hänt den 29 juli 1965 och tiden därefter. Fastän det var välkänt bland dessa så fick aldrig Kjell-Åkes far, som själv bl. a, arbetade där, reda på vad som hade hänt och varför.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-09 kl. 21:00.
Citera
2018-03-09, 21:32
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var jag som har omnämnt detta med brevet från början.

Jag har vid ett flertal tillfällen talat med Kjell-Åkes son i telefon. Under ett av dessa samtal tog han upp att han vid ett tillfälle erhöll ett brev från en anonym person. När han erhöll detta vet jag exakt inte men det var någon gång under 1990-talet eller in på 2000-talet.

I detta brev stod det bl. a. att "Den som skulle spränga skulle själv sprängas". Detta går att tolka på flera sätt.

Jag frågade honom om han hade sparat brevet och/eller kuvertet men tyvärr hade han inte gjort det.

Så detta utgör grunden för sprängningsuppgiften (vars relevans jag hittills inte hade lyckats utläsa)? Är detta inte väldigt, väldigt vagt: ett minst sagt kryptisk brev från en okänd avsändare, i ett än mer okänt syfte, som mottagaren inte ens är säker på när han fick och som han dessutom inte brytt sig om att spara?

Och detta tas som ett indicium på att Kjell-Åke skulle ha varit inblandad i Grodmannakuppen eller vad?!

Brevet kan ju ha hamnat i fel brevlåda.

o_0

Citat:
Vid ett annat tillfälle berättade sonen en annan märklig sak. Han hade en kompis som var hamnarbetare i Göteborg. I mitten av 1980-talet berättade han för sonen att "de har talat om dig nere hamnen" varvid sonen svarade "Jaså vad säger de om mig"? Då hade kompisen bara tittat på honom och sedan sagt "Jag skämtade bara".

Tilläggas kan att det var välkänt bland hamnarbetarna vad som hade hänt den 29 juli 1965 och tiden därefter. Fastän det var välkänt bland dessa så fick aldrig Kjell-Åkes far, som själv bl. a, arbetade där, reda på vad som hade hänt och varför.

*Immensely amusing!*

Detta berättar endast att hamnarbetarne i likhet med medborgare i gemen har någorlunda koll på vad som händer och att de pratar och skämtar. Deras intresse för sonen kan ha handlat om vad som helst; normalt sett har personer fler egenskaper - som kan vara intressanta att avhandla i personens frånvaro - än att de har föräldrar, oavsett om dessa försvunnit eller ej.

Vad fick inte Kjell-Åkes far reda på och vad har det för relevans?
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-09 kl. 21:50.
Citera
2018-03-09, 22:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Så detta utgör grunden för sprängningsuppgiften (vars relevans jag hittills inte hade lyckats utläsa)? Är detta inte väldigt, väldigt vagt: ett minst sagt kryptisk brev från en okänd avsändare, i ett än mer okänt syfte, som mottagaren inte ens är säker på när han fick och som han dessutom inte brytt sig om att spara?

Och detta tas som ett indicium på att Kjell-Åke skulle ha varit inblandad i Grodmannakuppen eller vad?!

Brevet kan ju ha hamnat i fel brevlåda.

o_0

*Immensely amusing!*

Detta berättar endast att hamnarbetarne i likhet med medborgare i gemen har någorlunda koll på vad som händer och att de pratar och skämtar. Deras intresse för sonen kan ha handlat om vad som helst; normalt sett har personer fler egenskaper - som kan vara intressanta att avhandla i personens frånvaro - än att de har föräldrar, oavsett om dessa försvunnit eller ej.

Vad fick inte Kjell-Åkes far reda på och vad har det för relevans?

Relevans och denna tråd är två saker som inte hör ihop.. Att denna tråd ö.h.t får leva som den gör är underligt då över 95 % baseras på fria fantasier.

Varför inte mod har gått in och låst tråden i väntan på att något verkligt ska dyka upp är frågan? I nio år har denna tråden funnits (och gått på tomgång) och TS ser alltid till att skriva ett inlägg så den håller sig bland topp 10 och inte faller i glömska.

Nya medlemmar kommer och börjar läsa tråden, det trista och egentligen fruktansvärda är att de på forumet för försvunna personer sitter och läser en fullständigt bisarr historia grundad på TS fantasier..
Citera
2018-03-09, 22:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Relevans och denna tråd är två saker som inte hör ihop.. Att denna tråd ö.h.t får leva som den gör är underligt då över 95 % baseras på fria fantasier.

Varför inte mod har gått in och låst tråden i väntan på att något verkligt ska dyka upp är frågan? I nio år har denna tråden funnits (och gått på tomgång) och TS ser alltid till att skriva ett inlägg så den håller sig bland topp 10 och inte faller i glömska.

Nya medlemmar kommer och börjar läsa tråden, det trista och egentligen fruktansvärda är att de på forumet för försvunna personer sitter och läser en fullständigt bisarr historia grundad på TS fantasier..

Jag tycker allt som skrivs i tråden är sensationellt!
Citera
2018-03-10, 16:56
Medlem
Eastmancolors avatar
Kan kanske vara på plats för ett b o k s l u t i denna nioåriga tråd; åtminstone funderar jag på att lägga den till handlingarna tills vidare ehuru inget nytt framkommit de senaste åren och jag redan bidragit med vad jag tror hände.

Del I

Har Jan Olof Dahlsjö, Kjell-Åke Johansson eller Gay Roger Karlsson setts efter 650729?

(1) Karlssons syster skall ha kort tid efter funnit en man i broderns lägenhet som bar broderns tröja. I efterhand skall damen ha identifierat mannen som Johansson från ett fotografi. De skall således inte ha träffats innan, om jag fattat detta rätt.

(2) Enligt en FB-profil (som vi kan kalla "Katten") skall Johansson och Dahlsjö tillsammans ha setts på Kungstorget i november 1965. Vittnet skall ha ändrat sig inför polisen. Vidare skall vittnet ha deltagit i sk rysk roulette (!) och därvid omkommit.

(3) En kvinna skall ha sprungit på Johansson på Liseberg år 1966 men de samtalade aldrig.

(4) En okänd kvinnlig kurator skall ha träffat Johansson och "hjälpt" honom att få en ny identitet. När, hur och var har inte framgått, ej heller varifrån uppgiften kommer.

(5) En manlig bekant till Dahlsjö skall ha sett denne på ett sjukhus i Köpenhamn (Rigshospitalet?) 1971. Dahlsjö skall ha varit vithårig (?) vid tillfället.

(6) En kvinna skall ha samtalat med Johansson 1972, oklart vem och var.

(7) Johanssons dåvarande flickvän skall känna till saker som hon inte vill berätta, detsamma gäller brodern. Implicerar detta att de sett honom eller de andra efter 650729?

(8) Den sk "överklassdamen" - ännu en efemär existens - skall ha haft samröre med någon av de trenne - och även Hymme. Ej heller här har det framgått när, var och hur.

Det är ju närmast en filosofisk fråga hur man skall ställa sig till uppgifterna ovan jfr Lisbeth Palme och utpekandet av Christer Pettersson.

Jag har inte noterat att någon skulle ha sett Karlsson efter försvinnandena.

Lägg gärna till uppgifter som jag missat på grund av det omfattande antalet trådsinlägg och det relativt komplicerade persongalleriet.

Vare nog sagt att inget av ovan berördes i Veckans Brott härförleden.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-10 kl. 17:20.
Citera
2018-03-10, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Nu är inte längre artikeln från Kungsbacka-Posten från 3 mars 2018 bakom en betalvägg längre.

http://kungsbackaposten.se/nyheter/kompistrion-ar-sparlost-borta-sedan-1965/

Citat:

"De tre kompisarna hade siktet inställt på en sommarsemester i Åsa. Målet var campingen i byn.
Men något hände. Fortfarande efter 53 år är trion spårlöst borta – som uppslukade från jordens yta. Vad hände egentligen den där sommardagen 1965?"

"Polisen draggade också de vattendrag som finns på vägen mellan Göteborg och Åsa. En kompis till trion, ”Jocke” tog dessutom sin lätta motorcykel och körde ner till badorten för att leta, men utan resultat. Det som talar mot en campingtur i Åsa är vädret. Den 29 juli 1965 sägs vara den regnigaste dagen på hela 60-talet. Temperaturen var blott runt 13 grader."
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-10 kl. 19:00.
Citera
2018-03-10, 19:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Del II

Hade Dahlsjögängets försvinnande 650729 någon koppling till Grodmansrånet samma dag?

(1) Enligt återkommande påstående skulle en eller flera av de tre ha haft tvivelaktig handel och vandel. Emellertid hade åtminstone två av dem reguljära arbeten.

(2) Rånet anses uppklarat men enligt påståenden skulle det ha funnits andra inblandade än de tre rånarna som omedelbart grips.

(3) Rånet var inte framgångsrikt och den summa som överkoms var tämligen modest och upphittades.

(4) Rånet var inte del av en serie liknande utförda av samma trio och andra förbrytelser inbegripande dessa är inte kända. Det förefaller inte som att vi har att göra med ett syndikat eller annan vittförgenad kriminalitet.

(5) Dahlsjögänget har mig veterligen icke blivit eftersökta i anledning av utredningen av rånet; hörda kunde de ju ej bli eftersom de försvann samma dag.

(6) Dahlsjögänget - tillika Hymme - saknade känd koppling till rånarna som var ungrare. Någon ungersk koppling i övrigt verkar ej heller finnas.

(7) Det har påtalats i denna tråden att ett sprängningsjobb och en Ford Consul skulle ha haft med saken att göra. Sprängningsteorien verkar härröra från ett ytterst kryptiskt brev (Se inlägg #5295!). Bilen figurerade ej i utredningen; rånarna skulle ju fly via dykning och båt, därav namnet "Grodmansrånet".

(8) Det är inte ens klarlagt om Dahlsjögänget ens kände till rånet även om det är troligt att de gjorde det och att rånet var på var mans läppar.

(9) Samtliga tre rånare var skrivna i Göteborg och en av dem drev ett kafé, Blå Donau, i stan. Förutom den gemensamma Göteborgskopplingen är det inte känt att Dahlsjögänget skulle haft kaféet som stamställe eller liknande.

Övriga idéer och tankar har ju figurerat men någon, ens klart indiciemässig, koppling har aldrig framkommit utan det är uppgifterna (1) och (2) som skulle utgöra en eventuell länk mellan försvinnanden och rån.

Leif GW Persson avfärdade kopplingen som "långsökt" i Veckans Brott.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-10 kl. 20:19.
Citera
2018-03-11, 00:17
Medlem
Den kristna kuratorn, den uppgiften tycks ny. Varifrån härstammar den? Hoppas inte att det är något löst påstående över PM som kan riskera att bli en trådsanning.

Citat:
Nu har jag äntligen orkat mig igenom hela tråden och tack för mååånga timmars intressant läsning Skara2
Får man fråga under hur många timmar och dagar du suttit med tråden?
Nu när du läst hela från början till slut, kan du kort sammanfatta tråden, hur den har utvecklats, vad som varit typiskt för skribenterna i början respektive nu, någon reflektion som varit särskilt intressant osv?

Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Var jag som tipsade svt och hänvisade till denna tråd, blåst på längden och tvären.
Vi är nog många som hört av oss till SVT under åren. Jag själv har skrivit dit två gånger, varav en gång var när inslaget vi såg redan var under produktion. Har Veckans brott på något sätt visat att just ditt tips varit avgörande?

Citat:
Det enda vi vet är att dessa pengar inte kom från från hans ordinarie arbete på NORAB.
NORAB, vet inte om uppgiften har förekommit tidigare (säkerligen). Är detta alltså bergsprängarbolaget som härstammar från Nora i Bergslagen?
Har det sagts något i tråden om vad detta företag sysslade med i Göteborg år 1965 och åren däromkring?

Med tanke på en diskussion vi tidigare haft, för flera år sedan, om de ändlösa tunnel- och bergrumsbyggen som pågick i staden under såväl 50- som 60- och 70-tal så undrar man om NORAB kan ha varit inblandade i dessa. Det kan ha gett vetskap för Kjell Åke om vissa intressanta platser i staden. Undrar återigen om en sådan plats kan ha använts för att gömma sig själv, bilen, stöldgods eller annat?

Och på tal om sprängämnen så blir ju den teori som lanserats om en sprängning helt plötsligt väldigt intressant! Sysslade KÅ med sprängämnen i jobbet?

Citat:
Frågan som uppstår här är ju om han kom att hamna utomlands för att sedan under påhittad identitet invandra till Sverige alternativt "återvända", eller om han stannade i Sverige och på något vis kom över en ny identitet.

Att han har en ny identitet tror jag alla kan vara överens om, slutet av 70, början av 80 så var personnummer och att finnas med i rullorna ganska nödvändigt för att kunna delta i samhället vad det gäller bankkonto, löeutbetalningar, sjukvård, tandvård.... Ok att det inte var lika utbrett som idag när du knappast kan köpa ett kontantkort till mobilen utan att legitemera dig men jag är rätt säker på att en ny idetitet finns på plats.

Intressant hade det varit att komma i kontakt med någon som pysslade med identiteter och förfalskningar förr så man kunde ha fått lite insikt i vad som gick att göra och hur. En gammal kompis som under många år levde (I stort sett hela sina första 40 år) "på den sidan" talade om att de gamla passen var alldeles förträffliga ur hans synvinkel, korten var bara klistrade i dem och reliefstämpeln på kortet gick att själv återskapa med en enkrona (har bestämt för mig att det var en enkrona men kan inte lova vilken valör).

Två "Fredrik Fredriksson" födda på samma dag, samma månad och år kanske ramlade igenom det manuella systemet när de bodde i olika landsändar tex. jag vet inte hur omfattande det var med de sista siffrorna på denna tiden och får läsa på lite om inte du har koll. Att "uppfinna" en identitet borde också ha gått iofs, en förfalskat papper om födelsebevis till en stressad tant som skulle registrera kanske också gick bra?
Först kan det konstateras att kyrkan (pastorsexpeditioner) skötte folkbokföringen vid denna tidpunkt. Mantalsskrivning, som utgjorde grunden för beskattning, sköttes dock av skattemyndigheterna.

Du skrev i ett annat inlägg: "Det jag vill ha sagt är att bara han fick gyllene födelsebeviset av kuratorn så öppnade sig hela världen med att skaffa id kort, pass, bankkonto och typ allt han ville ha". Just detta gissar jag att du har snappat upp från amerikanska deckare eller tv-serier. I USA är det nog fullt möjligt - såväl i nutid som på 60-talet - att ta med sig ett födelsebevis till en annan delstat och på så sätt få ett körkort och därefter kunna öppna bankkonton osv. Födelsebeviset kan vara förfalskat eller äkta, är det äkta så kan det härstamma från en annan person (avliden eller levande).

I Sverige är nyckeln istället, som ni redan konstaterat, att skaffa ett personnummer. I den mån det finns något som heter "födelsebevis" här, och om man nu lyckas få tag på ett sådant, så bör det inte hjälpa speciellt långt. Personnummer och myndigheternas registrering av dessa kommer att utgöra ett stort hinder. Det räcker inte att hitta på ett personnummer och föra in det i kyrkoböckerna, t.ex. om man känner en kristen kurator, numret måste också på något sätt hamna hos skattemyndigheterna och spridas i de statliga registren. Om ryska underrättelsetjänsten vill placera en spion ("illegalist" eller annan typ av spion) i Sverige så skickar man nog hit dem som flyktingar och låter Migrationsverket sköta pappersarbetet. I USA däremot, har det säkert förekommit att man förfalskat födelsebevis.

Det räcker att som flykting bli folkbokförd här så skapas ett nytt personnummer. Det skulle kunna vara en öppning.

Citat:
Kjell-Åke skall själv ha velat få slut på "alla djävla diskussioner och ifrågasättande" genom en officiell version. Detta kan jag förstås inte bevisa på något sätt.
Genom vilken källa har du hört dessa uppgifter som sägs härstamma från KÅ?

Något annat:
Är du säker på att Hymme-utredningen finns i digital form? Handlar väl om en stor pärm med olika papper, det verkar svårt och onödigt att digitalisera.
Citat:
Ledsamt att de inte vill bekosta det (var hiskeligt dyrt iofs har jag för mig) men det kunde ju ha antingen avfört Hymme alternativt öppnat en mycket spännande dörr och verifierat Eastmancolors teorier.
/Azril
Låter märkligt att polisen inte vill bekosta en undersökning av ett kranium. Det vanliga hade väl varit att förutsätta mord, tänker jag, och utreda saken.
Citat:
Jag anar en insinuation riktad mot mig. En önskan om att jag skall sluta skriva i tråden så TS slipper undertecknad?
Det är så klart bra och trevligt även med kritiska inlägg. Annars är tråden inte mycket värd. Så fortsätt med det. Det jag kan anmärka på var väl att ditt utrop om Tröjmannen och förlöjligandet av den pusselbiten blev lite löjligt då du helt enkelt hade missförstått varför händelsen benämndes så.
Citat:
Jag förstår att min fråga om tröjmannen måste svaras som så att han endast figurerat en gång.
En annan person hade väl setts i lägenheten, ni pratade om det flera sidor tillbaka. Svarades det på vem det var?
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Hymme bortser jag ifrån, det finns egentligen ingenting förutom vykortet som säger att han lämnade Torekov/(Båstad) - det finns många frågetecken om det.
Nosar du på självmordsteorin?

Citat:
Långt senare kom han att spränga Skatteskrapan i Stockholm. Denne man var född 1944 men inget har framkommit att han på något sätt skulle ha haft att göra med med de tre försvunna eller andra i deras krets.
Du menar inte Lars Tingström, Bombmannen, född 1934, inte -44?
Han sprängde väl nämligen Skatteskrapan. Eller fanns det någon medarbetare född -44?
Citera
2018-03-11, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Den kristna kuratorn, den uppgiften tycks ny. Varifrån härstammar den? Hoppas inte att det är något löst påstående över PM som kan riskera att bli en trådsanning.

Tar upp detta i PM.

Får man fråga under hur många timmar och dagar du suttit med tråden?
Nu när du läst hela från början till slut, kan du kort sammanfatta tråden, hur den har utvecklats, vad som varit typiskt för skribenterna i början respektive nu, någon reflektion som varit särskilt intressant osv?

Azril har gjort något som alla borde göra om man är intresserad av detta. H*n har orkat att läsa igenom hela tråden. Mycket bra gjort.

Vi är nog många som hört av oss till SVT under åren. Jag själv har skrivit dit två gånger, varav en gång var när inslaget vi såg redan var under produktion. Har Veckans brott på något sätt visat att just ditt tips varit avgörande?

NORAB, vet inte om uppgiften har förekommit tidigare (säkerligen). Är detta alltså bergsprängarbolaget som härstammar från Nora i Bergslagen?
Har det sagts något i tråden om vad detta företag sysslade med i Göteborg år 1965 och åren däromkring?

NORAB är en förkortning för Nordiska Rostskýddsaktiebolaget. Precis som som sin far arbetade Kjell-Åke där under en kort tid som klassningsarbetare. Företaget höll bl. a. på med att rengöra tankar på fartyg på olika varv. Även Dahlsjö och Gay arbetade ett tag som klassningsarbetare. Detta är vad jag vet med säkerhet om detta företag.

Med tanke på en diskussion vi tidigare haft, för flera år sedan, om de ändlösa tunnel- och bergrumsbyggen som pågick i staden under såväl 50- som 60- och 70-tal så undrar man om NORAB kan ha varit inblandade i dessa. Det kan ha gett vetskap för Kjell Åke om vissa intressanta platser i staden. Undrar återigen om en sådan plats kan ha använts för att gömma sig själv, bilen, stöldgods eller annat?

Vet inte. Dessa tunnlar kan ha använts för sådana ändamål. Uppgifter av sådant slag har tidigare förekommit.

Och på tal om sprängämnen så blir ju den teori som lanserats om en sprängning helt plötsligt väldigt intressant! Sysslade KÅ med sprängämnen i jobbet?

Har aldrig framkommit att Kjell-Åke skulle ha sysslat med sådant. Sysslade NORAB överhuvudtaget med sprängarbeten?

Först kan det konstateras att kyrkan (pastorsexpeditioner) skötte folkbokföringen vid denna tidpunkt. Mantalsskrivning, som utgjorde grunden för beskattning, sköttes dock av skattemyndigheterna.

Du skrev i ett annat inlägg: "Det jag vill ha sagt är att bara han fick gyllene födelsebeviset av kuratorn så öppnade sig hela världen med att skaffa id kort, pass, bankkonto och typ allt han ville ha". Just detta gissar jag att du har snappat upp från amerikanska deckare eller tv-serier. I USA är det nog fullt möjligt - såväl i nutid som på 60-talet - att ta med sig ett födelsebevis till en annan delstat och på så sätt få ett körkort och därefter kunna öppna bankkonton osv. Födelsebeviset kan vara förfalskat eller äkta, är det äkta så kan det härstamma från en annan person (avliden eller levande).

I Sverige är nyckeln istället, som ni redan konstaterat, att skaffa ett personnummer. I den mån det finns något som heter "födelsebevis" här, och om man nu lyckas få tag på ett sådant, så bör det inte hjälpa speciellt långt. Personnummer och myndigheternas registrering av dessa kommer att utgöra ett stort hinder. Det räcker inte att hitta på ett personnummer och föra in det i kyrkoböckerna, t.ex. om man känner en kristen kurator, numret måste också på något sätt hamna hos skattemyndigheterna och spridas i de statliga registren. Om ryska underrättelsetjänsten vill placera en spion ("illegalist" eller annan typ av spion) i Sverige så skickar man nog hit dem som flyktingar och låter Migrationsverket sköta pappersarbetet. I USA däremot, har det säkert förekommit att man förfalskat födelsebevis.

Det räcker att som flykting bli folkbokförd här så skapas ett nytt personnummer. Det skulle kunna vara en öppning.

Genom vilken källa har du hört dessa uppgifter som sägs härstamma från KÅ?

Tar också upp detta med dig via PM.

Något annat:
Är du säker på att Hymme-utredningen finns i digital form? Handlar väl om en stor pärm med olika papper, det verkar svårt och onödigt att digitalisera.

Nej jag är inte säker på detta. En del mindre material har jag fått digitalt men det mesta i form av papperskopior.

Låter märkligt att polisen inte vill bekosta en undersökning av ett kranium. Det vanliga hade väl varit att förutsätta mord, tänker jag, och utreda saken.

Det är så klart bra och trevligt även med kritiska inlägg. Annars är tråden inte mycket värd. Så fortsätt med det. Det jag kan anmärka på var väl att ditt utrop om Tröjmannen och förlöjligandet av den pusselbiten blev lite löjligt då du helt enkelt hade missförstått varför händelsen benämndes så.

En annan person hade väl setts i lägenheten, ni pratade om det flera sidor tillbaka. Svarades det på vem det var?

Nosar du på självmordsteorin?

Du menar inte Lars Tingström, Bombmannen, född 1934, inte -44?
Han sprängde väl nämligen Skatteskrapan. Eller fanns det någon medarbetare född -44?

Nej. Denne person blev i o f s endast misstänkt men han befann sig på en märklig plats då väskan sprängdes och dödade en anställd.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-11 kl. 14:21.
Citera
2018-03-11, 14:57
Medlem
Tack Skara för ditt svar!
Angående NORAB så googlade jag helt enkelt:
"Från Berg Till Småsten. Under drygt 20 år har vi på Norab samlat kunskap och erfarenhet för att bli en ledande leverantör av sprängämnen. Många tycker att vi nått dit nu. Vi tycker att du ska bedöma det."
Med adress i Nora.

Kan ju röra sig om olika bolag, alternativt olika inriktningar på verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in