Den kristna kuratorn, den uppgiften tycks ny. Varifrån härstammar den? Hoppas inte att det är något löst påstående över PM som kan riskera att bli en trådsanning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Nu har jag äntligen orkat mig igenom hela tråden och tack för mååånga timmars intressant läsning Skara2
Får man fråga under hur många timmar och dagar du suttit med tråden?
Nu när du läst hela från början till slut, kan du kort sammanfatta tråden, hur den har utvecklats, vad som varit typiskt för skribenterna i början respektive nu, någon reflektion som varit särskilt intressant osv?
Citat:
Ursprungligen postat av
scorzenyno1
Var jag som tipsade svt och hänvisade till denna tråd, blåst på längden och tvären.
Vi är nog många som hört av oss till SVT under åren. Jag själv har skrivit dit två gånger, varav en gång var när inslaget vi såg redan var under produktion. Har Veckans brott på något sätt visat att just ditt tips varit avgörande?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Det enda vi vet är att dessa pengar inte kom från från hans ordinarie arbete på NORAB.
NORAB, vet inte om uppgiften har förekommit tidigare (säkerligen). Är detta alltså bergsprängarbolaget som härstammar från Nora i Bergslagen?
Har det sagts något i tråden om vad detta företag sysslade med i Göteborg år 1965 och åren däromkring?
Med tanke på en diskussion vi tidigare haft, för flera år sedan, om de ändlösa tunnel- och bergrumsbyggen som pågick i staden under såväl 50- som 60- och 70-tal så undrar man om NORAB kan ha varit inblandade i dessa. Det kan ha gett vetskap för Kjell Åke om vissa intressanta platser i staden. Undrar återigen om en sådan plats kan ha använts för att gömma sig själv, bilen, stöldgods eller annat?
Och på tal om sprängämnen så blir ju den teori som lanserats om en sprängning helt plötsligt väldigt intressant! Sysslade KÅ med sprängämnen i jobbet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Frågan som uppstår här är ju om han kom att hamna utomlands för att sedan under påhittad identitet invandra till Sverige alternativt "återvända", eller om han stannade i Sverige och på något vis kom över en ny identitet.
Att han har en ny identitet tror jag alla kan vara överens om, slutet av 70, början av 80 så var personnummer och att finnas med i rullorna ganska nödvändigt för att kunna delta i samhället vad det gäller bankkonto, löeutbetalningar, sjukvård, tandvård.... Ok att det inte var lika utbrett som idag när du knappast kan köpa ett kontantkort till mobilen utan att legitemera dig men jag är rätt säker på att en ny idetitet finns på plats.
Intressant hade det varit att komma i kontakt med någon som pysslade med identiteter och förfalskningar förr så man kunde ha fått lite insikt i vad som gick att göra och hur. En gammal kompis som under många år levde (I stort sett hela sina första 40 år) "på den sidan" talade om att de gamla passen var alldeles förträffliga ur hans synvinkel, korten var bara klistrade i dem och reliefstämpeln på kortet gick att själv återskapa med en enkrona (har bestämt för mig att det var en enkrona men kan inte lova vilken valör).
Två "Fredrik Fredriksson" födda på samma dag, samma månad och år kanske ramlade igenom det manuella systemet när de bodde i olika landsändar tex. jag vet inte hur omfattande det var med de sista siffrorna på denna tiden och får läsa på lite om inte du har koll. Att "uppfinna" en identitet borde också ha gått iofs, en förfalskat papper om födelsebevis till en stressad tant som skulle registrera kanske också gick bra?
Först kan det konstateras att kyrkan (pastorsexpeditioner) skötte folkbokföringen vid denna tidpunkt. Mantalsskrivning, som utgjorde grunden för beskattning, sköttes dock av skattemyndigheterna.
Du skrev i ett annat inlägg: "Det jag vill ha sagt är att bara han fick gyllene födelsebeviset av kuratorn så öppnade sig hela världen med att skaffa id kort, pass, bankkonto och typ allt han ville ha". Just detta gissar jag att du har snappat upp från amerikanska deckare eller tv-serier. I USA är det nog fullt möjligt - såväl i nutid som på 60-talet - att ta med sig ett födelsebevis till en annan delstat och på så sätt få ett körkort och därefter kunna öppna bankkonton osv. Födelsebeviset kan vara förfalskat eller äkta, är det äkta så kan det härstamma från en annan person (avliden eller levande).
I Sverige är nyckeln istället, som ni redan konstaterat, att skaffa ett personnummer. I den mån det finns något som heter "födelsebevis" här, och om man nu lyckas få tag på ett sådant, så bör det inte hjälpa speciellt långt. Personnummer och myndigheternas registrering av dessa kommer att utgöra ett stort hinder. Det räcker inte att hitta på ett personnummer och föra in det i kyrkoböckerna, t.ex. om man känner en kristen kurator, numret måste också på något sätt hamna hos skattemyndigheterna och spridas i de statliga registren. Om ryska underrättelsetjänsten vill placera en spion ("illegalist" eller annan typ av spion) i Sverige så skickar man nog hit dem som flyktingar och låter Migrationsverket sköta pappersarbetet. I USA däremot, har det säkert förekommit att man förfalskat födelsebevis.
Det räcker att som flykting bli folkbokförd här så skapas ett nytt personnummer. Det skulle kunna vara en öppning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Kjell-Åke skall själv ha velat få slut på "alla djävla diskussioner och ifrågasättande" genom en officiell version. Detta kan jag förstås inte bevisa på något sätt.
Genom vilken källa har du hört dessa uppgifter som sägs härstamma från KÅ?
Något annat:
Är du säker på att Hymme-utredningen finns i digital form? Handlar väl om en stor pärm med olika papper, det verkar svårt och onödigt att digitalisera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Ledsamt att de inte vill bekosta det (var hiskeligt dyrt iofs har jag för mig) men det kunde ju ha antingen avfört Hymme alternativt öppnat en mycket spännande dörr och verifierat Eastmancolors teorier.
/Azril
Låter märkligt att polisen inte vill bekosta en undersökning av ett kranium. Det vanliga hade väl varit att förutsätta mord, tänker jag, och utreda saken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Jag anar en insinuation riktad mot mig. En önskan om att jag skall sluta skriva i tråden så TS slipper undertecknad?
Det är så klart bra och trevligt även med kritiska inlägg. Annars är tråden inte mycket värd. Så fortsätt med det. Det jag kan anmärka på var väl att ditt utrop om Tröjmannen och förlöjligandet av den pusselbiten blev lite löjligt då du helt enkelt hade missförstått varför händelsen benämndes så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Jag förstår att min fråga om tröjmannen måste svaras som så att han endast figurerat en gång.
En annan person hade väl setts i lägenheten, ni pratade om det flera sidor tillbaka. Svarades det på vem det var?
Citat:
Ursprungligen postat av
Linewizard2
Hymme bortser jag ifrån, det finns egentligen ingenting förutom vykortet som säger att han lämnade Torekov/(Båstad) - det finns många frågetecken om det.
Nosar du på självmordsteorin?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Långt senare kom han att spränga Skatteskrapan i Stockholm. Denne man var född 1944 men inget har framkommit att han på något sätt skulle ha haft att göra med med de tre försvunna eller andra i deras krets.
Du menar inte Lars Tingström, Bombmannen, född 1934, inte -44?
Han sprängde väl nämligen Skatteskrapan. Eller fanns det någon medarbetare född -44?