2020-10-24, 00:31
Medlem
Hur lång tid tar det innan Sertralin är helt ute ur kroppen efter att man har slutat helt?
Citera
2020-10-24, 12:04
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Hur lång tid tar det innan Sertralin är helt ute ur kroppen efter att man har slutat helt?
Några dagar, men effekten av att ha slutat kan hålla i sig länge.
Citera
2020-11-07, 21:01
Medlem
Magproblem på Sertralin (förstoppning, svullen mage, konstig mage), någon som har haft? Någon som har någon huskur som hjälper?
Citera
2021-01-10, 15:05
Medlem
Nån med erfarenhet att synskärpans fokus rubbas av Sertralin och liknande? Kan inte läsa på mobilen med glasögonen på längre, allt blir suddigt och dubbelt, flyter liksom ihop och jag känner ett tryck i ögongloberna. Som att ögonen inte kan fokusera på nära håll med brillorna. Ögonen känns spända. Minns inte att jag fått det förr vid insättning runt 2011. Står som biverkning på listan med information, så jag hoppas det är övergående med tiden! Men det började så plötsligt i fredags och ätit Sertralin sen mitten av december. Detta förresten på båda ögonen.
Citera
2021-01-10, 15:34
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenWithin
Nån med erfarenhet att synskärpans fokus rubbas av Sertralin och liknande? Kan inte läsa på mobilen med glasögonen på längre, allt blir suddigt och dubbelt, flyter liksom ihop och jag känner ett tryck i ögongloberna. Som att ögonen inte kan fokusera på nära håll med brillorna. Ögonen känns spända. Minns inte att jag fått det förr vid insättning runt 2011. Står som biverkning på listan med information, så jag hoppas det är övergående med tiden! Men det började så plötsligt i fredags och ätit Sertralin sen mitten av december. Detta förresten på båda ögonen.
Misstänker du tryckstegring i ögonen ska du till akuten direkt och inte sitta hemma och vänta på bättre tider.
Citera
2021-01-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Misstänker du tryckstegring i ögonen ska du till akuten direkt och inte sitta hemma och vänta på bättre tider.

Har tid på familjeläkarjouren ikväll, tänkte det var säkrast så. Men om nån har erfarenhet av min undran här så svara gärna ändå.
Citera
2021-02-01, 13:42
Medlem
Citat:

Yep, lider med dig
Citera
2021-02-01, 13:46
Medlem
Tjena allesammans, har käkat sertralin i en månad och nån dag nu, började med 25mg för att sen höja till 50,75 och nu står jag på 100 som jag började med i fredags.

Jag har en liten fråga, har någon upplevt pirrningar, kittlande känsla vid upptrappning? Känns som att min vänstra arm är avdomnad

mvh
Citera
2021-02-12, 23:37
Medlem
Finns det några fördelar med att ta låga doser? Vill minnas att jag läste nånstans att medicinen ursprungligen var gjord att ta 50 mg. Även att den fungerar bäst mot ångest på låg dos. Hittar dock inte dessa källor nu.
Citera
2021-02-13, 15:36
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36360
Finns det några fördelar med att ta låga doser? Vill minnas att jag läste nånstans att medicinen ursprungligen var gjord att ta 50 mg. Även att den fungerar bäst mot ångest på låg dos. Hittar dock inte dessa källor nu.
SSRI fungerar bäst på högre doser, så troligtvis finns inga fördelar. Sen ska man förstås inte ta högre dos än man behöver.
Citera
2021-02-13, 19:34
Avstängd
Citat:

Min första antidepressiv jag testade var Sertralin runt 2018, Startade på 100mg och veckan efter upp till 200mg, en dag jag satt i bilen påväg till ICA så försvann min syn HELT. Blev helt blind. Stannade bilen i paniktillstånd och blev ledd till vårdcentralen som låg runt 500meter bort av några människor och sen ringdes ambulans och fick åka till Ögonakuten på Mölndals sjukhus i Göteborg men konstaterades att det bara var en allvarig biverkning av Sertralin, efter inläggning och runt 24 timmar senare kom synen tillbaka. Fick 100mg Stesolid pga ångesten flög i höjden på sjukhuset. Dem drog aldrig in Sertralin, fortsätte att gå på det i runt 5 månader innan byte gjordes till Venlafaxin. Oerhört obekvämt men dem försäkrade mig att det endast är en temporär biverkning och inga stående problem pga av det.
Citera
2021-02-14, 00:59
Medlem
Okej, fördelen är förmodligen att man kan undvika/reducera vissa biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
SSRI fungerar bäst på högre doser, så troligtvis finns inga fördelar. Sen ska man förstås inte ta högre dos än man behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in