2021-01-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är värt ett försök i alla fall, men jag har aldrig hört talas om någon som har kommit undan jobbcoach. Det kan ju funka om man visar engagemang eller att man "har jobb på gång" så kanske dom tycker att det är onödigt att placera en i åtgärden men man ska inte räkna med det.

Jobbcoach är för övrigt riktigt värdelöst, dom flesta coacher är riktiga översittare och tror att dom är bättre än andra människor. Lite inte på dom heller, dom kommer försöka låtsas vara din vän och verka förstående men dom vill bara få fram saker som kan vändas emot dig.

Hej! Jag jobbar extra som jobbcoach eller handläggare, tänkte bara på vilket sätt en sådan skulle vilja vända det emot den arbetssökande. Jag är medveten om att sadister finns inom varje bransch, men vad skulle jag vinna på att vända saker emot dig i processen av jobbsökande?

Mvh
Citera
2021-01-23, 19:45
Medlem
Hej har varit inskriven på Arbetsförmedlingen sen mars och fick mail om telefontid för att bedöma om stöd o matchning. Hur slipper man detta?? Och om det inte går vilken är slappast i Göteborg?? Snälla tips.

Skippa påhopp thx inga bidrag alls, blev utköpt och därför börjar mina 300 dagar med A-kassa i april....
Citera
2021-01-24, 21:32
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Det går bara att tacka nej om man inte har någon ersättning alls.

Annars är det väl bara att bita ihop och låta sig förnedras av en coach som spelar överlägsen.

Glömmer aldrig den gången en coach ville jag skulle söka ett nattjobb på en strippklubb.
Citera
2021-01-25, 02:08
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Vilken leverantör valde du? Hur många timmar i veckan ska du få stöd? Jag ska få "5 till 9h"
Uppdatering.

Skramlar igång nu till veckan, har fått schema som jobbcoachen inte ens kunde stava till.

Det låter förvisso lovande; bara en halvtimmes uppföljningsmöte och krav på två inrapporterade jobb per vecka (om jag fattat rätt). Hade inledningsvis chansen att välja mellan jobb och studier, vilket lät lite väl transparent, då såväl a-kassa som aktivitets- och försörjningsstöd kräver aktivt arbetssökande. Gick inte i fällan, utan lyckades få en hybridlösning tack vare redan beviljad arbetsmarknadsutbildning.

Schemat är i övrigt en vanlig 40-timmarsvecka. En stor portion går till egenhändigt arbetssökande. Hot om sanktioner vid frånvaro ingår i titelraden, vilket är intressant. Vem fan behöver 40 timmar för att söka 2 jobb i veckan?

Alltihop är så jävla luddigt och efterblivet så det finns bara inte.

Citat:
Ursprungligen postat av terrant
Valde jobbcoach för några dagar sedan. Kan väl gå dit och tjöta lite med folk, har jag inte emot.

Är dock lite fundersam över varför jag blev hänvisad dit så snabbt?

Låter på många i tråden som att det är i slutet av sin a-kassa man blir hänvisad. Jag har själv bara använt 25 dagar, 275 dagar kvar. Blev lite förvånad när de på planeringsmötet började berätta om stöd och matchning eftersom jag själv upplever att jag är i början av jobbsökandet.

Har inte ens fått svar från vissa ansökningar ännu.

Är det Corona som gör att alla bara bollas direkt vidare till jobbcoach och f-kassan?
Skulle tro det. Verkar slagit ner som en bomb hos folk i min omgivning iallafall, som skickats till coach närmast omgående efter avslutad anställning. Arbetsförnedringen måste vara desperat i Europas lägsta arbetslöshet Jag klarade mig ett helt år innan jag fastnade i skiten, samtidigt som er andra.
Citera
2021-01-25, 02:56
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Uppdatering.

Skramlar igång nu till veckan, har fått schema som jobbcoachen inte ens kunde stava till.

Det låter förvisso lovande; bara en halvtimmes uppföljningsmöte och krav på två inrapporterade jobb per vecka (om jag fattat rätt). Hade inledningsvis chansen att välja mellan jobb och studier, vilket lät lite väl transparent, då såväl a-kassa som aktivitets- och försörjningsstöd kräver aktivt arbetssökande. Gick inte i fällan, utan lyckades få en hybridlösning tack vare redan beviljad arbetsmarknadsutbildning.

Schemat är i övrigt en vanlig 40-timmarsvecka. En stor portion går till egenhändigt arbetssökande. Hot om sanktioner vid frånvaro ingår i titelraden, vilket är intressant. Vem fan behöver 40 timmar för att söka 2 jobb i veckan?

Alltihop är så jävla luddigt och efterblivet så det finns bara inte.

Skulle tro det. Verkar slagit ner som en bomb hos folk i min omgivning iallafall, som skickats till coach närmast omgående efter avslutad anställning. Arbetsförnedringen måste vara desperat i Europas lägsta arbetslöshet Jag klarade mig ett helt år innan jag fastnade i skiten, samtidigt som er andra.

Okej! Jag.måste se 2 liveseminarier i veckan på datorn. Valde curonova, trams är bara förnamnet på det hela.
Citera
2021-02-11, 14:52
Medlem
Jag lyckades iallafall snacka mig ur det denna gången. Arbetsförmedlaren sa att innan fick man inte d innan 6 mån arbetslös men nu kan man få direkt för att för många går på A-kassa. Systemet väljer ut tydligen men får va ifred två månader innan ev nästa gång.
Citera
2021-02-12, 17:13
Medlem
Sir_Ks avatar
Nu har jag fått ett "erbjudande" om Stöd och matchning... har läst på lite och om något känner jag att detta bara gör mig mer omotiverad att söka jobb (söker redan aktivt flera jobb i månaden, har bra CV/PB, över 250 dagar på A-kassa) etc.
Går det att snacka sig ur detta?
Citera
2021-02-12, 19:12
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K

Då erbjuder dom någon annan, värre 'insats'. Man ska lida. Förnedras så att man aldrig vill höra AF's namn igen. Det är så det fungerar, grabben. Bara o bita ihop och börja samarbeta med din nya coach.
Citera
2021-02-12, 21:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Nu har jag fått ett "erbjudande" om Stöd och matchning... har läst på lite och om något känner jag att detta bara gör mig mer omotiverad att söka jobb (söker redan aktivt flera jobb i månaden, har bra CV/PB, över 250 dagar på A-kassa) etc.
Om det är någon gång du skall hoppa på det så är det väl nu... Allt sker digital och du behöver bara sitta av ett möte med en coach en gång i veckan och nicka och hålla med, resten kan du i stort sett skita i om du redan gjort ett ok CV och PB.
Citera
2021-02-12, 21:41
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om det är någon gång du skall hoppa på det så är det väl nu... Allt sker digital och du behöver bara sitta av ett möte med en coach en gång i veckan och nicka och hålla med, resten kan du i stort sett skita i om du redan gjort ett ok CV och PB.

Ja jag tänkte på det. Men känner att det här nästan har motsatt effekt på mig, att jag blir mindre motiverad och inspirerad... men ska i alla fall välja någonstans att vara på. Vet ni några som är mest "chill". Att sitta av 30min möte per vecka är ju inga problem. Funderade på Arcus.
Citera
2021-02-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det går bara att tacka nej om man inte har någon ersättning alls.

Annars är det väl bara att bita ihop och låta sig förnedras av en coach som spelar överlägsen.

Glömmer aldrig den gången en coach ville jag skulle söka ett nattjobb på en strippklubb.

Det är bara byta jobbcoach om man är missnöjd.
Citera
2021-02-13, 09:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Det är bara byta jobbcoach om man är missnöjd.
Det är inte riktigt så enkelt det beror på när du byter... Har du otur så börjar perioden om hos den nya jobbcoachen så istället för att gå 3månader så blir det 1+3= 4månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in