Citat:
Ursprungligen postat av
bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.
Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?
Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klappar
http://www.arbetsformedlingen.se/dow..._Faktablad.pdf
Du kan alltså inte tacka nej, du har däremot friheten att själv välja företag. Arbetsförmedlingen bedömer att du inte klarar av att söka jobb på egen hand, det är därför du blir påtvingad hjälp av en jobbcoach.
Om man tar frågan till sin spets så är det Af som i slutändan avgör vilka insatser en person ska anvisas, men nyttan med att anvisa någon till en insats som hen inte är intresserad av är givetvis liten, vilket handläggarna på Af precis som alla andra inser. Mitt tips till TS är att ta en dialog med handläggaren och berätta vad du tror att du skulle ha mest nytta av i ditt jobbsökande, alltså vad du är intresserad av istället för coachen. Men om handläggaren står på sig hela vägen så är det enklaste att bara acceptera, vara konstruktiv och göra det bästa av situationen.