2016-04-18, 15:34
Medlem
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.
Citera
2016-04-18, 16:27
Medlem
ArischManns avatar
Osäkert, beror på vem du har som handledare.. värsta fall informerar de då akassan att du inte aktivt deltar i något program blablabla... åh andra sidan borde det räcka med att du är "inskriven".
Citera
2016-04-18, 18:16
Medlem
Klappars avatar
http://www.arbetsformedlingen.se/dow..._Faktablad.pdf
Citat:
Arbetsförmedlaren bestämmer att du ska få tjänsten
Stöd och matchning
och bedömer vilken nivå av stöd som passar dig bäst.

Du kan alltså inte tacka nej, du har däremot friheten att själv välja företag. Arbetsförmedlingen bedömer att du inte klarar av att söka jobb på egen hand, det är därför du blir påtvingad hjälp av en jobbcoach.
Citera
2016-04-18, 19:08
Medlem
Nej, du kan inte tacka nej.

Men du kan hitta en annan heltids-sysselsättning såsom praktik eller annat och således slippa tortyrkammaren det kallar jobbcoachning. :>
Citera
2016-04-18, 19:36
Medlem
MasterShakes avatar
Funktionen jobbcoacher och dylikt har och är avsett att ha är enbart att vålla bidragstagare obehag för att på så sätt motivera till annan försörjning.
Citera
2016-04-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Funktionen jobbcoacher och dylikt har och är avsett att ha är enbart att vålla bidragstagare obehag för att på så sätt motivera till annan försörjning.

Bra sätt att skapa fler som blir kriminella i så fall..
Citera
2016-04-18, 22:46
jobbcoacher är bara onödiga och inkompetenta, enbart slöseri på tid finns betydligt effektivare sätt att hitta ett jobb på.
Citera
2016-04-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
jobbcoacher är bara onödiga och inkompetenta, enbart slöseri på tid finns betydligt effektivare sätt att hitta ett jobb på.

jag håller helt med dig. Anledningen till att de existerar är för att mn ska blåsa upp AF:s budget. Ofta är de något patrask som själv anser att hon är duktig men som så många andra i den nischen är bottenskrap.
Citera
2016-04-19, 00:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
http://www.arbetsformedlingen.se/dow..._Faktablad.pdf

Du kan alltså inte tacka nej, du har däremot friheten att själv välja företag. Arbetsförmedlingen bedömer att du inte klarar av att söka jobb på egen hand, det är därför du blir påtvingad hjälp av en jobbcoach.
Om man tar frågan till sin spets så är det Af som i slutändan avgör vilka insatser en person ska anvisas, men nyttan med att anvisa någon till en insats som hen inte är intresserad av är givetvis liten, vilket handläggarna på Af precis som alla andra inser. Mitt tips till TS är att ta en dialog med handläggaren och berätta vad du tror att du skulle ha mest nytta av i ditt jobbsökande, alltså vad du är intresserad av istället för coachen. Men om handläggaren står på sig hela vägen så är det enklaste att bara acceptera, vara konstruktiv och göra det bästa av situationen.
Citera
2016-04-19, 08:51
Medlem
Otems avatar
Om dina A-Kassa dagar är slut så går det över på försäkringskassan och oftast
hamnar du då på någon typ av jobb/coach matchning, hade en vän vars dagar
tog slut och han var tvungen att börja på detta, känner flera som råkat ut för
samma. Du måste ha någon ''aktivitet'' när du har ersättning från F-Kassan.
Dom tycker oftast inte det räcker med att söka jobb hemifrån. Ibland räcker
det att du är ett visst antal timmar där i veckan, du gör upp ett schema min
din coach där. Många jag känner tycker det är skit, men det är ett tvång, vad
ska man göra, annars ryker ersättningen. Så det är bara att härda ut.
Citera
2016-04-19, 11:00
Medlem
Klopeks avatar
Jag har två olika erfarenheter av jobbcoacher. Båda gångerna började mina a-kassa dagar ta slut och jag övergick till fas2/fas3, tror det heter fas 2 först. Och som nämnt tidigare i tråden får man då ersättning från försäkringskassan istället.

När jag haft a-kassa har jag aldrig blivit tvingad på något utan sökt jobb i lugn och ro och redovisat utan det är när dagarna tar slut och försäkringskassan sköter utbetalningarna.

Till topic så kan ha tur om det är på det viset att du bara ska träffa en jobbcoach en gång i veckan en timme, det räknas som heltidsaktivitet! Kan även bli på det sättet att coachen vill du ska gå på några seminarier om det är en större aktör som sköter coachingen. Med besök hos jobbcoach och seminarier (som inte ens är säkert) så kanske det handlar om 6-7 timmar i månaden och det räknas som heltidsaktivitet vilket är det bästa det var så mina papper fylldes i av jobbcoachen. Detta sätt är kanon för du är ändå alltid hemma och kan söka jobb och är utvilad. Vad väljer du praktisera på myrorna 8 timmar om dagen måndag - fredag eller detta?

Alternativ två med jobbcoach är mycket jobbigare då ska du flera timmar varje dag måndag-fredag vara hos jobbcoachen (9-15 har jag för mig), söka jobb där m.m och har du inget jobb inom 3 månader så skickas du ut på heltidsaktivitet (praktik) genom jobbcoachen som anvisar dig eller arbetsförmedlingen.

Jag har varit med om båda alternativen, det senaste alternativet var på senare år så jag antar jag hade otur eller så har arbetsförmedlingen/försäkringskassan blivit tuffare med åren.

Kolla upp hur ofta det handlar om att du ska vara där innan du förkastar en jobbcoach, de tkan vara jävligt soft också!
Citera
2016-04-19, 16:56
Medlem
Det bästa om man riskerar stöd och matchning är att sjukskriva sig direkt till af. Du får en karensdag och 7e dagen går du till läkare och säger att du får panik och har social fobi av att vistas med andra i åtgärden. Då får du läkarintyg på det och sen fortsätter ersättninge betalas ut av försäkringskassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in