2016-04-19, 18:49
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mitt tips till TS är att ta en dialog med handläggaren och berätta vad du tror att du skulle ha mest nytta av i ditt jobbsökande, alltså vad du är intresserad av istället för coachen. Men om handläggaren står på sig hela vägen så är det enklaste att bara acceptera, vara konstruktiv och göra det bästa av situationen.

Det är värt ett försök i alla fall, men jag har aldrig hört talas om någon som har kommit undan jobbcoach. Det kan ju funka om man visar engagemang eller att man "har jobb på gång" så kanske dom tycker att det är onödigt att placera en i åtgärden men man ska inte räkna med det.

Jobbcoach är för övrigt riktigt värdelöst, dom flesta coacher är riktiga översittare och tror att dom är bättre än andra människor. Lite inte på dom heller, dom kommer försöka låtsas vara din vän och verka förstående men dom vill bara få fram saker som kan vändas emot dig.
Citera
2016-04-19, 19:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jag har två olika erfarenheter av jobbcoacher. Båda gångerna började mina a-kassa dagar ta slut och jag övergick till fas2/fas3, tror det heter fas 2 först. Och som nämnt tidigare i tråden får man då ersättning från försäkringskassan istället.

När jag haft a-kassa har jag aldrig blivit tvingad på något utan sökt jobb i lugn och ro och redovisat utan det är när dagarna tar slut och försäkringskassan sköter utbetalningarna.

Till topic så kan ha tur om det är på det viset att du bara ska träffa en jobbcoach en gång i veckan en timme, det räknas som heltidsaktivitet! Kan även bli på det sättet att coachen vill du ska gå på några seminarier om det är en större aktör som sköter coachingen. Med besök hos jobbcoach och seminarier (som inte ens är säkert) så kanske det handlar om 6-7 timmar i månaden och det räknas som heltidsaktivitet vilket är det bästa det var så mina papper fylldes i av jobbcoachen. Detta sätt är kanon för du är ändå alltid hemma och kan söka jobb och är utvilad. Vad väljer du praktisera på myrorna 8 timmar om dagen måndag - fredag eller detta?

Alternativ två med jobbcoach är mycket jobbigare då ska du flera timmar varje dag måndag-fredag vara hos jobbcoachen (9-15 har jag för mig), söka jobb där m.m och har du inget jobb inom 3 månader så skickas du ut på heltidsaktivitet (praktik) genom jobbcoachen som anvisar dig eller arbetsförmedlingen.

Jag har varit med om båda alternativen, det senaste alternativet var på senare år så jag antar jag hade otur eller så har arbetsförmedlingen/försäkringskassan blivit tuffare med åren.

Kolla upp hur ofta det handlar om att du ska vara där innan du förkastar en jobbcoach, de tkan vara jävligt soft också!
Du blandar ihop olika saker. Om du hade läst igenom de dokument du undertecknat och läst på om olika insatser du tagit del av så hade du kunnat skilja på en jobbcoach och en kompletterande aktör. Då hade du även haft samma kunskap som alla andra som delar i jobb- och utvecklingsgarantin, det vill säga att programmet bestod av tre olika faser och att man naturligtvis inte börjar mitt i.
Citera
2016-04-19, 19:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är värt ett försök i alla fall, men jag har aldrig hört talas om någon som har kommit undan jobbcoach. Det kan ju funka om man visar engagemang eller att man "har jobb på gång" så kanske dom tycker att det är onödigt att placera en i åtgärden men man ska inte räkna med det.

Jobbcoach är för övrigt riktigt värdelöst, dom flesta coacher är riktiga översittare och tror att dom är bättre än andra människor. Lite inte på dom heller, dom kommer försöka låtsas vara din vän och verka förstående men dom vill bara få fram saker som kan vändas emot dig.
Det handlar inte om engagemang eller "jobb på gång", det handlar om att man berättar vilka andra tillgängliga insatser man tror skulle vara till större nytta.
Citera
2016-04-19, 19:12
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det handlar inte om engagemang eller "jobb på gång", det handlar om att man berättar vilka andra tillgängliga insatser man tror skulle vara till större nytta.

Hur många fler insatser finns det mer än praktik och jobbcoach?
Citera
2016-04-20, 00:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Hur många fler insatser finns det mer än praktik och jobbcoach?
Ser man till de förordningar Af har att förhålla sig till så handlar det väl gissningsvis om ett fyrtio- till femtiotal. Men det innebär givetvis inte att alla insatser kan komma ifråga för alla arbetssökande, det är varken möjligt enligt de olika förordningar som finns eller utifrån vad som kan bedömas som arbetsmarknadspolitiskt motiverat.
Citera
2016-04-20, 05:59
Medlem
Finns ju ett annat sätt att se på saken, som jag antar också är Arbetsförmedlingens sätt att resonera: har du, likt Ts, varit arbetslös och använt akassa i nästan 200 dagar söker du jobb på fel sätt eller på fel ställen. Kanske behövs det en spark i baken för att lämna sofflocket och bidragen och ta sitt ansvar?
Citera
2016-12-14, 21:57
Medlem
elbilslobbyns avatar
Om du tackar nej till Arbetsförmedlingens åtgärder, t ex jobbcoach, så tolkas det som att du inte heller är i behov av bidrag eller a-kassa.

Helt sjukt om du frågar mig, speciellt i en tid när jobben automatiseras och Sverige leker humanitär stormakt.

En bra arbetsförmedling är en nedlagd arbetsförmedling, och en bra jobbcoach är en arbetslös jobbcoach.
Citera
2016-12-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigos
Jag kom precis från ett möte med en jobbcoach och är inte imponerad, utan anser att den tid jag idag lägger ner på jobbsökande och kontaktknytande till och med kan bli lidande.
AF rekommenderade att jag skulle börja med "stöd och matchning" som betyder jobbcoach och jag sa att vi kan väl boka ett möte så jag får höra vad de har att erbjuda. Jag har haft A-kassa i 175 dagar. Jag ska få ersättning från försäkringskassan under denna period med jobbcoach istället för ersättningen från A-kassan.

Min fråga är enkel. Kan jag tacka nej till jobbcoachning?

Önskar inte spekulationer eller personliga åsikter utan konkreta svar. Jag önskar fortsätta söka jobb och inte lägga tid på annat.

AF och jobbcoacher är de värsta kackerlackorna och lössen som existerar. Det finns inga värre förutom zigenare, muslimer och politiker. Det ludrena på AF ägnar sig åt är översitteri. De har inte fått
sina jobb genom meriter utan vem de sugit av.

Jag tycker att du inte ens ska gå på mötet. Om du inte har stake eller är svag så ringer du in och säger att du tror du åkt på ett magvirus. Då slipper du garanterat. Var noga med att du visar att du har gjort något fast du varit du varit kass.

Du ska argumentera att du kan visa att du genererar, att du söker jobb hela tiden och hela tiden förnyar dig genom att skriva nya personliga brev. AF faget skiter i vad du gör men jag antar att hans rövpolare behöver få in nya jobbcoachkandidater och nya pengar.

Du ska i alla lägen använda email och argumentera via mail så att det finns dokumenterat vad din ståndpunkt är och du ska hela tiden efter varje kontakt gå till AF kontoret och begära ett urdrag på det AF idioten har skrivit i din profil. Är det fel så bemöter du det via mail så att det finns dokumenterat. Är du inte nöjd med din handläggare så klagar du och så ska du vara saklig och konkret varför din AF är ett korrupt inavlat patrask. Så blir du av med den lusen och kackerlackan för AF handläggare är löss och kackerlackor. Korrupta och inkompetenta sådana.

Det är viktigt att du alltid visar progress och att du är kreativ i dina ansökningar samtidigt som du har koll på vad idioten säger och kollar upp vad han skriver in i din profil. Du ska alltid bemöta deras kommunikation. Är man ett fuckup så blir man antingen AF handläggare eller politiker.
Citera
2016-12-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbilslobbyn
Om du tackar nej till Arbetsförmedlingens åtgärder, t ex jobbcoach, så tolkas det som att du inte heller är i behov av bidrag eller a-kassa.

Helt sjukt om du frågar mig, speciellt i en tid när jobben automatiseras och Sverige leker humanitär stormakt.

En bra arbetsförmedling är en nedlagd arbetsförmedling, och en bra jobbcoach är en arbetslös jobbcoach.

Stämmer inte. Om man kan visa att man söker aktivt och kan argumentera så slipper man jobbcoach. de där reglerna appliceras som handläggaren känner för. När man är informerad och biter tillbaka så viker sig patrasket. Är man påläst och har stake så är det bara att argumentera konkret och sakligt och om idioten inte viker sig så säger man bara att man kommer att klaga hos hans chef. Då händer det saker. Det absolut bästa är att säga att man kommer att klaga hos AF i Stockholm så skiter de ner sig och lämnar en i fred.
Citera
2016-12-14, 22:38
Medlem
elbilslobbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bgolshan
Stämmer inte. Om man kan visa att man söker aktivt och kan argumentera så slipper man jobbcoach. de där reglerna appliceras som handläggaren känner för. När man är informerad och biter tillbaka så viker sig patrasket. Är man påläst och har stake så är det bara att argumentera konkret och sakligt och om idioten inte viker sig så säger man bara att man kommer att klaga hos hans chef. Då händer det saker. Det absolut bästa är att säga att man kommer att klaga hos AF i Stockholm så skiter de ner sig och lämnar en i fred.
Arbetsförmedlaren har all makt, och om hen inte har en bra dag så blir du utan existensminimum.

Att klaga till AF i Stockholm hjälper föga, och att överklaga ett beslut om indraget bidrag blir svårt när man inte har några pengar.
Citera
2016-12-14, 22:43
Medlem
Citat:
Arbetsförmedlaren har all makt, och om hen inte har en bra dag så blir du utan existensminimum.

Att klaga till AF i Stockholm hjälper föga, och att överklaga ett beslut om indraget bidrag blir svårt när man inte har några pengar.

du jobbar förmodligen åt AF eller åt offentlig sektor. Jag har en vän som gjorde som jag beskrev. han fick som han ville. Du vet inte vad du snackar om.
Citera
2016-12-14, 22:46
Medlem
Citat:

Det är inte svårare än att skicka en överklagan till förvaltningsrätten, kostar dig ungefär 6kronor i porto om du inte ska skicka mkt papper, då får du nog slanta upp 12spänn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in