Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-05, 16:42
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Vilken leverantör valde du? Hur många timmar i veckan ska du få stöd? Jag ska få "5 till 9h"
Jag slog till på Folkuniversitetet. Var först tempterad att köra på Arcus och försöka slappa igenom skiten efter någons recension här i tråden, men är samtidigt sugen på ev vidareutbildning och behöver lite vägledning.

För mig står det ingen specifik tidsåtgång, utan bara 100% med start 19/1.
Citera
2021-01-06, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
För mig tog det nästan fem år att förbruka mina 300 dagar (har därefter varit ledig i typ 300 dagar). När corona sätter livet på spel är det dock svårmotiverat att tvinga sig ut i icke samhällsnödvändigt arbete, i synnerhet med en chef som aldrig skulle ägna blotta tanken åt personlig skyddsutrustning för sina anställda. Att det är liv det handlar om skiter såväl chef som makthavare fullkomligt i, likt värdegrunder och annat godhetsknarkande när samhället rasar ihop. Skall man någon gång i livet unna sig en rejäl semester, är det nog nu.

Blir hursomhelst ändå förvånad att de, trots neddragna resurser, fortsätter jävlas även i corollakonjuktur.
vadå 5 år?
Citera
2021-01-06, 11:05
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Det där kommer bli ett levande helvete, sanna mina ord
hoppas inte du valde Miroi. Jag vaknar än idag upp kallsvettig om nätterna av mardrömmar från den tiden.
Jag hade Miroi förra gången, när jag hamnade på Byggmax.

Minns än idag när vi satt på någon anti-intellektuell föreläsning och de började dilla "vill inte du bli ihågkommen för ett bra och framgångsrikt företag bla bla". Jag svarade helt uppriktigt "Nej. Varför i helvete skulle jag bry mig när jag ändå är död?"

Blev tyst i hela klassrummet
Citera
2021-01-06, 11:08
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworld77
vadå 5 år?
Haft lite periodjobb däremellan och på så sätt inte lyckats förbruka a-kassan förrän efter 5 år.
Citera
2021-01-18, 11:27
Medlem
terrants avatar
Valde jobbcoach för några dagar sedan. Kan väl gå dit och tjöta lite med folk, har jag inte emot.

Är dock lite fundersam över varför jag blev hänvisad dit så snabbt?

Låter på många i tråden som att det är i slutet av sin a-kassa man blir hänvisad. Jag har själv bara använt 25 dagar, 275 dagar kvar. Blev lite förvånad när de på planeringsmötet började berätta om stöd och matchning eftersom jag själv upplever att jag är i början av jobbsökandet.

Har inte ens fått svar från vissa ansökningar ännu.

Är det Corona som gör att alla bara bollas direkt vidare till jobbcoach och f-kassan?
Citera
2021-01-18, 20:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrant
Valde jobbcoach för några dagar sedan. Kan väl gå dit och tjöta lite med folk, har jag inte emot.

Låter på många i tråden som att det är i slutet av sin a-kassa man blir hänvisad. Jag har själv bara använt 25 dagar, 275 dagar kvar. Blev lite förvånad när de på planeringsmötet började berätta om stöd och matchning eftersom jag själv upplever att jag är i början av jobbsökandet.

Är det Corona som gör att alla bara bollas direkt vidare till jobbcoach och f-kassan?
Vilka insatser och i vilken omfattning, som Af har möjlighet att anvisa till styrs i slutändan av politiken, alltså Rosenbad, genom regleringsbrev och informellt, men framför allt styrs det genom hur stor påse pengar Af får till olika ändamål. I dagsläget vill politiken öka bland annat stöd och matchning ordentligt och då blir fler personer, en bredare målgrupp än tidigare, aktuella för insatsen.
Citera
2021-01-21, 01:40
Medlem
Citat:

Jag blev också ”erbjuden” STOM vid inskrivningssamtalet.Tackade ja..haft en leverantör som mest tjatade om mitt CV..Så nu bytt och började med en ny idag.Jäkla lekstuga..
Citera
2021-01-21, 09:27
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Det är inte så att du hade en arbetsgivare med kollektivavtalad trygghetsråd eller liknande? Då går det mycket snabbare med coachningsåtgärderna eftersom det ingår i avtalet.
Problemet är bara att får du inget jobb innan du gjort slut på A-kassan så blir du inskriven i jobb-och utvecklingsgarantin och får mer STOM, då kallad för förstärkt STOM + att arbetspraktik kommer på fråga där du har begränsade möjligheter att välja själv.
Citera
2021-01-21, 11:41
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Jag blev också ”erbjuden” STOM vid inskrivningssamtalet.Tackade ja..haft en leverantör som mest tjatade om mitt CV..Så nu bytt och började med en ny idag.Jäkla lekstuga..

Ja, självklart byter man efter 3 månader om det inte ger något.
Är inskriven på JoG i två veckor. Hur blir det med försäkringskassan och aktivitetsstödet? När jag loggar in på försäkringskassan har jag inget pågående ärende? rapporterar arbetsförmedlingen att man får aktivitetsstöd?
Citera
2021-01-21, 12:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Ja, självklart byter man efter 3 månader om det inte ger något.
Är inskriven på JoG i två veckor. Hur blir det med försäkringskassan och aktivitetsstödet? När jag loggar in på försäkringskassan har jag inget pågående ärende? rapporterar arbetsförmedlingen att man får aktivitetsstöd?

AF rapporterar att du är inskriven i ett program. Det är inget som syns förrän du ska fylla i rapporten för aktivitetsstöd hos FK den 1-7 varje månad. Går du de två veckorna nu i Januari tex så är det alltså i början av Februari du ska göra det för att få pengarna i slutet av den månaden.
Senast redigerad av konstapel 2021-01-21 kl. 12:37.
Citera
2021-01-23, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
AF rapporterar att du är inskriven i ett program. Det är inget som syns förrän du ska fylla i rapporten för aktivitetsstöd hos FK den 1-7 varje månad. Går du de två veckorna nu i Januari tex så är det alltså i början av Februari du ska göra det för att få pengarna i slutet av den månaden.
Ja,och därmed blir det lite eftersläpning av utbetalningen upptäckte jag,än om jag fått fortsatt a-kassa..
Citera
2021-01-23, 07:34
Medlem
Är du svensk riskerar du trilla dit på jobbcoach. Jobbcoacher vill gärna inte ha så mycket med lökätande araber att göra, för de är uppkäftiga och kan vara farliga. Snälla svenska män kan man dock köra med. Så dessa planeras nästan alltid in i åtgärder så att det ser ut som att politikerna vidtagit någon form av aktion för att få ut arbetslösa i arbeten. Haha aktion. Gillar min egen prosa. Dessa skrumphuvuden som sitter i makten ... herregud, ett klockrent bevis på att gud inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in