Citat:
Ursprungligen postat av
Moparornocar
Men det känns otroligt läkande för själen att faktiskt dela med sig av galenskaperna, med fördel till någon som förstår. Mindre onödiga hemligheter och mer ärlighet framförallt mot sig själv gör under för välmåendet i längden och minskar risken för att återfalla i självdestruktivt beteende igen.
Du har såklart rätt, onödiga hemligheter är bara en tyngd runt foten som hotar att dra ner en. Det finns dock vissa saker som mer handlar om olika tankar jag haft runt min tillvaro och som jag måste hantera själv. Försöker att vara smärtsamt ärlig mot mig själv, men vill inte dumpa över ett ton av negativitet på en annan person som inte förtjänar att riskera att förlora sin gnista. Vissa demoner tycker jag att jag måste hantera själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
knickedick108
Jag skulle säga att jag har kunnat hålla ut mestadels pga att jag sysselsatt mig med annat. Våren 2020 bestämde jag mig för att vår trädgård, som förfallit i 10 år, skulle återfå sin forna glans. Efter jobbet drog jag på mig blåstället och sedan jobbade jag fysiskt konstant fram till 20-21 på kvällarna i trädgården, endast avbrott för middag en kvart. Efter det var jag för trött för att ens tänka på alkohol. Sommaren planerade jag medvetet in dagsutflykter (i hemesterns tecken) som krävde bilkörning, om så bara att köra 15 mil för att äta en glass, för att omöjliggöra "slödrickande" hemma. I augusti förverkligade jag min dröm om att skaffa en segelbåt, en båt som tar all ledig tid i anspråk för att fixa, snickra, dra ny el, lacka m.m. Den kräver ju också att jag kör till och från hamnen där den ligger vilket utesluter drickande under tiden jag jobbar med båten. Detta i kombination med att jag rent fysiskt och mentalt kände att jag "nått vägs ände", jag är tveksam till att jag hade levt mer än högst några år till om jag fortsatt - rent medicinskt finns det garanterat människor som redan hade dött efter motsvarande supande.
Vad skulle kunna göra att jag trillar tillbaka? Ja, det finns många faror längs vägen. Men jag skulle nog säga att om jag antingen blir lämnad ensam, tvingas flytta till någon lägenhet (för att frun skall bo kvar med barnen i huset) och sitta där själv stirrandes i väggen, då skulle nog drickande kännas lockande. Eller om jag, TROTS att jag slutat dricka, skulle åka på sådana fysiska krämpor att jag måste sluta med mina fritidsintressen. Det kanske är min största farhåga egentligen. Jag har hört om påfallande många som varit "friska som nötkärnor" medans de druckit för att sedan rasa alldeles fysiskt EFTER att de lagt av. Känner delvis igen det själv. Nykter känner jag av småkrämpor som jag aldrig kände när jag var konstant berusad.
Tack för bra och genomtänkta svar. Jag tror också att det är extremt viktigt att hålla sig sysselsatt. Under perioden då jag behandlades för min cancer så fanns det bara ingen som helst möjlighet att dricka alkohol. Sår i halsen, illamående, kunde knappt få i mig ens sjukhusets näringsdrycker. Gick ner en massa kilon o s v. När hälsan började återgå till något som åtminstone liknar normalt blev det knepigare, och ångesten över risken att dö av sjukdomen, få recidiv, att körtelmetastaserna inte skulle vara borta m m fick mig att ramla ner i flaskan igen under en kortare period. Kände dock en stor avsky inför mig själv för detta, och dessutom kändes det som otroligt respektlöst mot alla de inom sjukvården som hade kämpat med min behandling. För vadå? För att jag skulle supa ihjäl mig efteråt?
Så jag ryckte upp mig, blev ren och har hållit mig ren sedan dess (2 mån).
Precis som du märker jag att det är viktigt att hålla sig igång. Krafterna har inte alls återvänt till det normala och jag är deltidssjukskriven i ytterligare någon månad. Var också chef på mitt jobb men har nu släppt allt det. Kommer att sköta min del av jobbet när jag kommer tillbaka på heltid, men inte mer än det. Tidigare var jag den som alltid gick hem sist, och som alltid var sista instans när något krånglade. No more.
Jag har istället börjat ge mig på de högar med böcker som legat olästa. Tagit upp musicerande på amatörnivå igen, håller på att lära mig ett nytt instrument och tillbringar så mycket tid jag kan ute i naturen tillsammans med hustrun. Allt detta gör att jag överhuvudtaget inte tänker på alkohol längre. Tror egentligen inte att jag någonsin haft ett fysiskt beroende, där kroppen absolut måste få alkohol, utan det har mer varit på det psykiska planet. Ett sätt att tysta den där alltid pågående rösten i huvudet, att sakta ner den racerfart som min hjärna alltid rört sig med.
Tror inte att hustrun kommer att lämna mig, då allt som hänt gjort att vi nu är närmare varandra än någonsin tidigare. Det känns väldigt stabilt, men det går förstås aldrig att vara 100% säker. Men precis som för dig så vore det en händelse som skulle kunna få all min motståndskraft att försvinna. Likaså om min cancer kommer tillbaka och inte är behandlingsbar. I det sista fallet har jag redan bestämt mig för att ta hand om min egen död själv, om inget annat alternativ återstår.
Vad gäller att dölja sina inköp m m så var min strategi liknande din. Bor i en medelstor stad, med 4 systembolag. Genom att jag ibland jobbar i omkringliggande städer så kunde jag planera mina inköp och sprida det på flera städer. Dessutom fanns ju alltid möjligheten att beställa via nätet. Flera sidor som säljer exklusiva alkoholdrycker med leverans direkt hem finns, och i och med att jag har det gott ställt ekonomiskt har inte kostnaden varit ett problem.