2022-07-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Har i princip dragit i mig en platta öl varje helg, Jag känner nu sen 1,2 år tillbaka att det inte håller i längden, vad ska man annars göra på en helg? Jag har funderat på att köpa hasch och röka lite lugnt istället.

Det är omöjligt för oss att svara på. Vad du finner glädje i nykter så stoppar bara fantasin dig men börja först med att inte köpa en platta öl per helg så tar du det där ifrån. Småsteg är bättre än att trampa vatten.
Citera
2022-07-18, 18:45
Medlem
Pengabingens avatar
Någon som kör med Previct?
Citera
2022-07-21, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Någon som kör med Previct?

Noep, men såg bra ut efter en snabb googling. Att blåsa negativt ger en själv en kick i sig skulle jag gissa på.
Citera
2022-07-21, 15:18
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Noep, men såg bra ut efter en snabb googling. Att blåsa negativt ger en själv en kick i sig skulle jag gissa på.

Japp det blir en liten morot, och man ljuger inte för sig själv (jag har inte druckit något jag har bara druckit någon 3,5a) men att man faktiskt har den där lilla apparaten som inte ljuger för dig.
Citera
2022-07-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Keep it up! Målar själv på kåken i 28 grader - jätteskönt, eller inte...

Tackar! Hade själv velat måla om kåken, haha! Går sisådär, har druckit endel starköl sen jag "bestämde mig", men det är på en _väldigt_ mycket lägre nivå än senaste månaderna. Börjat träna och ta hand om saker jag inte "orkade" förut. Så sakta men säkert går min konsumtion ner. Fått en mer nyanserad bild av hur mycket jag egentligen sket i att göra, det var mycket mer än vad jag trodde. Så nu blir det, när det vankas alkohol, 4-5 starköl, inget vin, ingen sprit, tackar nej när folk vill bjuda till osv. Jag håller mig till mina 4-5 öl när det väl händer. Samtidigt blir det mer och mer sällan, försöker undvika vissa situationer, men det känns lite dumt, då jag vet mycket väl att jag kan ha roligt utan alkohol.
Citera
2022-07-27, 17:13
Medlem
Jag har druckit en starköl nästan varje kväll i drygt en månad. Har ännu inte druckit idag och känner mig nere och livstrött. Beror det på abstinens?
Citera
2022-07-27, 20:14
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag har druckit en starköl nästan varje kväll i drygt en månad. Har ännu inte druckit idag och känner mig nere och livstrött. Beror det på abstinens?

Så är det nog. Skulle jag varit dig så hade jag tagit ett långt uppehåll o förakt distrahera en själv.
Citera
2022-07-27, 21:12
Medlem
Haft ett antal återfall (4-5 kanske) som hållit i sig i 2-3 dgr de senaste 2 månaderna. Har försökt sluta dricka sedan i våras och det känns som att motivationen hela tiden är närvarande…om än i varierande grad. Detta är en jätteskillnad mot förut…då motivationen endast infann sig när det blivit för mycket under en längre tid.
Jag är tacksam att både ångesten blir värre och kroppen säger ifrån hårdare när jag dricker nuförtiden. Tror att det skulle vara svårt för mig att sluta om inte tecknen vore så tydliga.
Nu har jag varit nykter i 5 dagar. Mitt rekord under våren/sommaren är 3 veckor. Jag har de senaste 10 åren inte haft såhär många och långa uppehåll under en såpass lång period. Är stolt över mig själv.
Fråga i tråden: kan en process att sluta se ut såhär…att man helt enkelt tar sig ur drickandet steg för steg?
Jag känner att det skulle vara skönt om det kunde funka så, för jag är extremt elak mot mig själv när får ett återfall om jag sagt - ”aldrig mer”.
Nu säger jag istället: jag ska ta mig ur den här skiten tillslut. Helst skulle jag vilja att det bara var slut en gång för alla…men jag har aldrig lyckats. Däremot har jag alltså lyckats med att bibehålla motivationen och viljan att sluta nu under en längre tid. Drickandet har definitivt minskat…med minst 50% tack vare de vita perioderna.

För er som inte läst mina tidigare inlägg så är jag en vardagsdrickare med framförallt 3,5r som huvudsak. När jag dricker så är det 6 st / vardag och ca 10 st / helgdag. Detta varvas med starköl ca 3-4 ggr / månad när det är fest eller sammankomst. Blir ordentligt full kanske 3-4 ggr / år…men inte så att jag inte tar mig hem eller får sitta i fyllecell eller liknande…bara ordentligt berusad s.a.s.

Mitt mönster är att om jag tex skulle dricka 2 st 3,5r ikväll, så är sannolikheten stor att jag skulle köpa 4 st imorgon och sedan 6 st dagen efter det. Därefter börjar rationaliserande och smygande att sätta in. Inom en vecka så kretsar 90% av mitt tänkande på de där jävla ölen…hur jag ska hålla det under kontroll, när jag ska dricka, att jag ska sluta osv. Ångesten skruvas upp gradvis och det brukar avslutas med en ordentlig fylla som sätter stopp för drickandet ett tag….oftast bara 3-4 dgr dock, sen börjar det om. Ett jävla pissliv om ni frågar mig.

Som sagt: om någon lyckats att bli fri från skiten steg för steg så skulle jag vara tacksam om ni kunde berätta hur det var för er.
Citera
2022-07-28, 00:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
- - -

Som sagt: om någon lyckats att bli fri från skiten steg för steg så skulle jag vara tacksam om ni kunde berätta hur det var för er.

Antabus och ikto (klonazepam). Keeps me off the streets. Kan rekommendera det förstnämnda. Själv måste jag lära mig hålla mig nykter utan antabus. Gjort bort mig lite och minst sagt slitigt lite på mina referenser. Börjar snart nytt jobb, vilket är en jäkligt bra motivationsfaktor. Kan fan inte supa bort detta också - då är jag iskall på marknaden.

Men "svarar" man bra på antabus (mao mår jävligt dåligt när man dricker på det, vilket jag gör, feber, hjärtsnörp etc - man dricker helt enkelt inte på det) är det aldrig fel att hålla sig nykter på IMHO.
Citera
2022-07-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabPizza1337
Så är det nog. Skulle jag varit dig så hade jag tagit ett långt uppehåll o förakt distrahera en själv.

Tack för svar. Jag har känt ett sug efter ölen också, och det är väl ett tecken också på beroende. Dricker te om kvällarna istället för att ersätta.
Citera
2022-07-28, 21:30
Medlem
KebabPizza1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Tack för svar. Jag har känt ett sug efter ölen också, och det är väl ett tecken också på beroende. Dricker te om kvällarna istället för att ersätta.

Suget efter öl är en obeskrivlig känsla. Men det låter bra att du ersätter till te. Alkohol suger är som en lite Djävul som kommer när man minst anar. Så länge din strategi fungerar ser jag inga problem fortsätt att kämpa bara & se till att belöna dig själv med något så att motivation fortsätter.
Citera
2022-08-01, 20:25
Medlem
Hallå! Sitter här och sänkt några burkar, inget som var planerat egentligen men ödet verkar ju ha sin väg. Kan rekommendera naltrexone emot alkoholmissbruk, fungerar (iaf för mig) förvånandsvärt bra för suget sålänge du har viljan. Att sluta med alkohol kommer från själen och inget annat, vill du inte sluta själv så går det inte. Ha de gott gubbar
Senast redigerad av Ntrg 2022-08-01 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in