Citat:
Ursprungligen postat av
fuskaren
Jag undrar lite hur man värderar optioner, specifikt köpoptioner. Ger en option alltid dig rätten att köpa 100 aktier? Skulle det inte vara enklare om en option ger dig rätten att köpa en aktie?
T.ex. Om jag beräknar ett pris för en option med Black & Scholes med hjälp av denna sida
https://goodcalculators.com/black-scholes-calculator/ .
Gäller det priset en option som ger dig rätten att köpa 1 eller 100 aktier?
Ja du kan förutsätta att det är 100 underliggande men om du är osäker så är det ju specat under "paritet". Alltid bra att kolla en gång extra, även jag gör det som är paranoid fast jag har köpt samma underliggande hundratals gånger så kollar jag alla "greker" och pariteten varje gång innan jag genomför affären, en god vana.
100 som underliggande kommer förmodligen från tiden då man handlade i "round lots" alltså 100 aktier, hette väl "aktiepost" i Sverige.
Köpte du något annat än i multiplar av 100 så kostade det extra courtage och tog längre tid.
Those were the times, CRT skräm, modem och användarnman och lösen för att logga in på E-trade för att handla round lots.

P.S Kul att du vill pyssla med optioner. Marknaden är eftersatt som in i helvete i Sverige. Market makers tar spreads som är helt enorma. Optionsmarknaden behöver definitivt mer volym i Sverige.