2021-02-08, 16:49
Medlem
Gjorde ett inlägg tidigare att det verkade som mina pengar försvann under natten. (Vet det här att fonderna uppdateras senare osv men nu var majoriteten blå och summering för dagen var på 1.17% och jag har 997 000 i kontot innan fredag. Det blev 400 kr i vinst efter fredag Låter absolut inte rimligt.

Sen ser jag Avanza skriva precis
"För närvarande upplever vi problem med inläsningen av notor från förra veckan. Felsökning pågår."

Kan det vara problemet?

Vi snackar om flera tusen kronor och JA majoriteten av mina aktier är USD men USD droppa ingen märkvärdigt mellan 4-5 feb. Tacksam för svar!
Citera
2021-02-08, 18:02
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Vilken tid på dagen brukar årsrapporter och andra rapporter släppas? Är det olika från företag till företag? Brukar man kunna se dom direkt när dom släppts och var kan man se dom? På tex avanza eller företagets hemsida?

Lite olika men före eller efter börsens öppettider är standard.

Du kan oftast följa presentationen av rapporten live på företagets hemsida.
Citera
2021-02-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Ofta saknar ju dessa aktier fundamenta, och då är det också svårt att svara på vad som triggar eller hur man hittar dem. Inte sällan är det på ren spekulation i diverse forum eller på facebook. Investera inte matpengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Det startades nyss en tråd

(FB) Satsa 1000 kr på Flashbacks egen öresaktiefond!

Där finns möjlighet att följa hur det går till i aktiemarknadens undervegetation över tid.

Tror inte på några större framgångar men det kan vara pedagogiskt intressant att se hur de olika aktierna utvecklar sig över en längre tid.

Tack! då var det väl som jag trodde, random forum och rykten. Tack
Citera
2021-02-09, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Lite olika men före eller efter börsens öppettider är standard.

Du kan oftast följa presentationen av rapporten live på företagets hemsida.
Tack!
Citera
2021-02-09, 10:44
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Tack! då var det väl som jag trodde, random forum och rykten. Tack

Oftast.

Se det som att vaska guld. En jävla massa grus, men med tur och skicklighet kan man hitta guldklimpar.

Utesluter inte att man kan lyckas om man går in för det, men för jobbigt för mig.

Bekvämare att vara långsiktig med aktier man tror på.

Det ligger en hel del i dom här visdomsorden

“The big money is not in the buying or the selling, but in the waiting.”

“I will tell you how to become rich. Close the doors, be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”
Citera
2021-02-09, 13:04
Medlem
fuskarens avatar
Jag undrar lite hur man värderar optioner, specifikt köpoptioner. Ger en option alltid dig rätten att köpa 100 aktier? Skulle det inte vara enklare om en option ger dig rätten att köpa en aktie?
T.ex. Om jag beräknar ett pris för en option med Black & Scholes med hjälp av denna sida https://goodcalculators.com/black-scholes-calculator/ .
Gäller det priset en option som ger dig rätten att köpa 1 eller 100 aktier?
Citera
2021-02-09, 15:45
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag undrar lite hur man värderar optioner, specifikt köpoptioner. Ger en option alltid dig rätten att köpa 100 aktier? Skulle det inte vara enklare om en option ger dig rätten att köpa en aktie?
T.ex. Om jag beräknar ett pris för en option med Black & Scholes med hjälp av denna sida https://goodcalculators.com/black-scholes-calculator/ .
Gäller det priset en option som ger dig rätten att köpa 1 eller 100 aktier?

Ja du kan förutsätta att det är 100 underliggande men om du är osäker så är det ju specat under "paritet". Alltid bra att kolla en gång extra, även jag gör det som är paranoid fast jag har köpt samma underliggande hundratals gånger så kollar jag alla "greker" och pariteten varje gång innan jag genomför affären, en god vana.

100 som underliggande kommer förmodligen från tiden då man handlade i "round lots" alltså 100 aktier, hette väl "aktiepost" i Sverige.
Köpte du något annat än i multiplar av 100 så kostade det extra courtage och tog längre tid.

Those were the times, CRT skräm, modem och användarnman och lösen för att logga in på E-trade för att handla round lots.
P.S Kul att du vill pyssla med optioner. Marknaden är eftersatt som in i helvete i Sverige. Market makers tar spreads som är helt enorma. Optionsmarknaden behöver definitivt mer volym i Sverige.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-02-09 kl. 15:54.
Citera
2021-02-09, 16:14
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja du kan förutsätta att det är 100 underliggande men om du är osäker så är det ju specat under "paritet". Alltid bra att kolla en gång extra, även jag gör det som är paranoid fast jag har köpt samma underliggande hundratals gånger så kollar jag alla "greker" och pariteten varje gång innan jag genomför affären, en god vana.

100 som underliggande kommer förmodligen från tiden då man handlade i "round lots" alltså 100 aktier, hette väl "aktiepost" i Sverige.
Köpte du något annat än i multiplar av 100 så kostade det extra courtage och tog längre tid.

Those were the times, CRT skräm, modem och användarnman och lösen för att logga in på E-trade för att handla round lots.
P.S Kul att du vill pyssla med optioner. Marknaden är eftersatt som in i helvete i Sverige. Market makers tar spreads som är helt enorma. Optionsmarknaden behöver definitivt mer volym i Sverige.
Tack för svaret! Jo, jag har sett att det står när man köper. Men det jag undrar mest om är egentligen prissättningen. För när jag läser om det t.ex. Black & Scholes så står det aldrig om hur många det gäller. Så teoretiskt verkar det som att man oftast pratar om att en option ger dig rätten att köpa en aktie. Sen får man multiplicera det priset med 100 om det bara är det den handlas i.
Citera
2021-02-09, 16:19
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Tack för svaret! Jo, jag har sett att det står när man köper. Men det jag undrar mest om är egentligen prissättningen. För när jag läser om det t.ex. Black & Scholes så står det aldrig om hur många det gäller. Så teoretiskt verkar det som att man oftast pratar om att en option ger dig rätten att köpa en aktie. Sen får man multiplicera det priset med 100 om det bara är det den handlas i.

Jo precis, i verkligheten så brukar mäklarens interface uppdateras så när du skriver in 1 option * 2,5 USD så står det på sista raden: 250 USD så om man inte märkt det innan så märker man det då. I alla fall så det funkar här!

Varför det är just så har förmodligen med att det är enklare att sätta i procentuell relation i förhållande till underliggande, t.ex. hur många procent skydd mot nedställ får jag om jag säljer en 10 USD call option på en aktie som tradar på 100 USD, 10%,
Citera
2021-02-09, 18:31
Medlem
Lacannes avatar
Aktiemäklare med ISK där man ej tvingas betala 2000kr/månaden för tradingmjukvara?
Citera
2021-02-09, 23:41
Medlem
elbels avatar
Hur kan man se hur många som blankar en aktie? eller liknande
Citera
2021-02-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdh
Oftast.

Se det som att vaska guld. En jävla massa grus, men med tur och skicklighet kan man hitta guldklimpar.

Utesluter inte att man kan lyckas om man går in för det, men för jobbigt för mig.

Bekvämare att vara långsiktig med aktier man tror på.

Det ligger en hel del i dom här visdomsorden

“The big money is not in the buying or the selling, but in the waiting.”

“I will tell you how to become rich. Close the doors, be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”

Så sant! men har olika portföljer förstås. Kul med lite day trading för att lära sig.

Annan fråga, vad avgör vem som får ordern? dvs vid öppning. Ibland sticker ju en aktie 10%. Men hur kommer det sig att jag inte "får" den vid öppningspris, någon annan får det. De får en 10% ökning omgående, jag kanske kommer in på 8% å tjänar bara 2. Är detta mäklaren som är "Långsam" eller bara tur? kombination?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in