2021-02-07, 10:47
Medlem
Har bara använt Avanza appen för all aktiehandel sen jag började nåt år sen.
Håller oftast kvar bolag några veckor eller månad så är ingen day trader direkt..
Har några frågor som jag kanske skulle ha letat svar på för längesen, men men..

dumpa.
Om jag sitter på säg 100k i något mindre bolag, och kursen går neråt snabbt. Då lägger jag in en säljorder på tex 50kr, får kanske 15k sålt. Då går jag in och ändrar order till lägre. Säljer kanske 15k till och upprepar.
Min fråga är hur jag dumpar lättare. Genom att sätta 40kr, säljer jag först till den köpare som lagt 50, sen 49 osv eller är den som lagt 40kr som får då? Inte så ofta jag panik säljer men när det händer vore det ju bra att göra på rätt sätt.

stop loss
Såg en Twitter från 2017 att Avanza jobbar hårt att fixa stop loss till appen, har det kommit än? Jag hittar inget iaf.

byta bank
Är nöjd med Avanza, snygg och stilren. Har kollat in Nordnet som har riktigt ful app, men ni som har testat båda, är Nordnet bättre på något av de ovanstående?
Citera
2021-02-07, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Har bara använt Avanza appen för all aktiehandel sen jag började nåt år sen.
Håller oftast kvar bolag några veckor eller månad så är ingen day trader direkt..
Har några frågor som jag kanske skulle ha letat svar på för längesen, men men..

dumpa.
Om jag sitter på säg 100k i något mindre bolag, och kursen går neråt snabbt. Då lägger jag in en säljorder på tex 50kr, får kanske 15k sålt. Då går jag in och ändrar order till lägre. Säljer kanske 15k till och upprepar.
Min fråga är hur jag dumpar lättare. Genom att sätta 40kr, säljer jag först till den köpare som lagt 50, sen 49 osv eller är den som lagt 40kr som får då? Inte så ofta jag panik säljer men när det händer vore det ju bra att göra på rätt sätt.

stop loss
Såg en Twitter från 2017 att Avanza jobbar hårt att fixa stop loss till appen, har det kommit än? Jag hittar inget iaf.

byta bank
Är nöjd med Avanza, snygg och stilren. Har kollat in Nordnet som har riktigt ful app, men ni som har testat båda, är Nordnet bättre på något av de ovanstående?

Du får anpassa dig till hur det ser ur i orderboken. Men du kommer först av sälja på 50, sen på 49 eller vad nästa köporder ligger på. Det är en mardrömssituation att hamna i att man sitter på en stor position, negativa nyheter kommer och det är glest på köpsidan. Du får nog försöka anpassa din positions storlek till hur stor likviditeten brukar vara. Det kan lätt bli extremt stora förluster om du måste ut snabbt i en aktie med dålig likviditet.
Citera
2021-02-07, 13:18
Medlem
elbels avatar
Varför pratas det så lite om utveckling över index?
Borde det inte vara en självklarhet att en aktiv fond anger det som ett nyckeltal jämfört med motsvarande indexfond?

x% är ju skitdåligt om index har gått 2x%
Citera
2021-02-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför pratas det så lite om utveckling över index?
Borde det inte vara en självklarhet att en aktiv fond anger det som ett nyckeltal jämfört med motsvarande indexfond?

x% är ju skitdåligt om index har gått 2x%

Jo, det kan man tycka och fonder som över tid presterar bättre än index brukar inte vara sena att lyfta fram det i sin egen marknadsföring. Men de som underpresterar brukar tala väldigt tyst om hur dåliga man är i förhållande till index.

I och med att de flesta aktiva fonder går sämre än index så har de flesta fondbolagen inget att vinna på att alla blev tvingade att visa sitt resultat i förhållande tilll relevant index så jag tror inte att vi kommer att få se det nyckeltalet införas.
Citera
2021-02-07, 14:25
Medlem
1. Jag har 500 kronor på ett ISK och köper en aktie för 100 kronor. Courtage är 10 kronor. Har jag 400 kronor kvar och aktier för 90 kronor, eller 390 kronor kvar och aktier för 100 kronor?

2. När och hur dras skatten på ISK? Dras den från kontot eller hamnar den på deklarationen?
Citera
2021-02-07, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3a29
1. Jag har 500 kronor på ett ISK och köper en aktie för 100 kronor. Courtage är 10 kronor. Har jag 400 kronor kvar och aktier för 90 kronor, eller 390 kronor kvar och aktier för 100 kronor?

2. När och hur dras skatten på ISK? Dras den från kontot eller hamnar den på deklarationen?

1 .Du har en aktie och 390 kr kvar. Men betalar du 10 kr i courtage för ett så litet köp får du nog försöka hitta ett billigare courtage.

2. Den hamnar i din självdeklaration.
Citera
2021-02-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
1 .Du har en aktie och 390 kr kvar. Men betalar du 10 kr i courtage för ett så litet köp får du nog försöka hitta ett billigare courtage.

2. Den hamnar i din självdeklaration.

Tack för svar! Det var bara ett exempel, har 0,25% rörligt just nu.
Då är det alltså bra att ha lite pengar liggande på ISK.
Citera
2021-02-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3a29
Tack för svar! Det var bara ett exempel, har 0,25% rörligt just nu.
Då är det alltså bra att ha lite pengar liggande på ISK.

Ja, det är bäst. Mäklarna agerar lite olika, en del drar courtaget direkt när köpet görs, andra drar courtaget först dagen efter när avräkningsnotan syns i depån.
Citera
2021-02-08, 11:41
Medlem
Nyfiken, kring "småaktier" runt en krona som kan hoppa 20-40% på en dag. Hur snappar man upp dessa? oftast är det inte mycket som triggar som nyheter, ibland jo. Men vad triggar dessa å hur snappar folk upp dem..?
Citera
2021-02-08, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Nyfiken, kring "småaktier" runt en krona som kan hoppa 20-40% på en dag. Hur snappar man upp dessa? oftast är det inte mycket som triggar som nyheter, ibland jo. Men vad triggar dessa å hur snappar folk upp dem..?

Ofta saknar ju dessa aktier fundamenta, och då är det också svårt att svara på vad som triggar eller hur man hittar dem. Inte sällan är det på ren spekulation i diverse forum eller på facebook. Investera inte matpengarna.
Citera
2021-02-08, 15:35
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan

Det startades nyss en tråd

(FB) Satsa 1000 kr på Flashbacks egen öresaktiefond!

Där finns möjlighet att följa hur det går till i aktiemarknadens undervegetation över tid.

Tror inte på några större framgångar men det kan vara pedagogiskt intressant att se hur de olika aktierna utvecklar sig över en längre tid.
Citera
2021-02-08, 16:25
Medlem
Vilken tid på dagen brukar årsrapporter och andra rapporter släppas? Är det olika från företag till företag? Brukar man kunna se dom direkt när dom släppts och var kan man se dom? På tex avanza eller företagets hemsida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in