2021-03-30, 14:47
Medlem
Någon sida där man kan se varje dagsrörelse i procent? Grafer anger inte rörelserna i procent.

Säg att aktie X, gick
22 mars +0.8
23 mars +1.2
24 mars -2% etc

Så man ska kunna se detta även om 100 år, att den 22 mars 2021 så gick aktie x +0.8%
Citera
2021-03-30, 15:46
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Någon sida där man kan se varje dagsrörelse i procent? Grafer anger inte rörelserna i procent.

Säg att aktie X, gick
22 mars +0.8
23 mars +1.2
24 mars -2% etc

Så man ska kunna se detta även om 100 år, att den 22 mars 2021 så gick aktie x +0.8%

Yahoo Finance har detta.

Exempel med Gamestop:
https://finance.yahoo.com/quote/GME/...stedClose=true

Time period: "Max"
Frequency: "Daily"

Sedan "Download" så får du en excelfil med alla dagar.

Sedan en enkel operation i Excel att dividera stängning över öppning på varje rad och fylla hela vägen ner.
Senast redigerad av Finans.killen 2021-03-30 kl. 15:48.
Citera
2021-03-31, 17:48
Avstängd
MrBabyBoys avatar
Om man kollar på t.ex NCC och PEAB så finns det inga köp och sälj-siffror och på NCC står det att den handlas idag utan rätt till utdelning. Kan någon reda ut dessa två frågor?
Citera
2021-04-01, 16:13
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Om man kollar på t.ex NCC och PEAB så finns det inga köp och sälj-siffror och på NCC står det att den handlas idag utan rätt till utdelning. Kan någon reda ut dessa två frågor?

Jaa, det finns ett specifikt datum du måste ha aktien för att du ska få utdelning. Typ att du måste ha aktien dag X och utdelningen kommer dag Y. Om det står att den handlas utan rätt till utdelning så kan det vara att du precis missat datum X. Men jag tror att värdet på aktien sjunker samma summa som utdelningen så det kanske inte spelar så stor roll i slutändan ändå.

Inga köp-sälj siffror? Menar du att börsen är stängd? Den har öppet 9-17:30 vanligtvis.
Citera
2021-04-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Inga köp-sälj siffror? Menar du att börsen är stängd? Den har öppet 9-17:30 vanligtvis.
Halvdag idag Skärtorsdag på svenska börsen.
Citera
2021-04-01, 21:49
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Halvdag idag Skärtorsdag på svenska börsen.

Jo, men han skrev inlägget igår
Citera
2021-04-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigare
Jo, men han skrev inlägget igår
Sorry. Jo, jag märkte det också senare när jag tittade igenom tidsangivelserna i tråden.
Citera
2021-04-04, 12:53
Medlem
Letar efter nån app som kan handla on Nasdaq med Stop loss eftersom Avanza,Nordnet eller Swedbank har det inte heller.Nåt förslag nån själv kör på?
Citera
2021-04-06, 05:24
Avstängd
MrBabyBoys avatar
Jag har handlat aktier med AF-konto och har även ISK men nästan inga pengar på det och har gjort en stor vinst på AF-konto. Läste nu på det om dem och om ISK står det att man slipper deklarera och ingen vinstskatt. Fan jag har nu har betalat massa skatt i onödan. Fan vad dåligt jag mår! Visste inte om detta när jag satte in pengar. Är det lönsamt/går det att flytta pengar från AF till ISK? Läste att det beskattas också!

Har en aktie kvar på AF-konto som ligger lite back. Borde jag sälja? Man kunde ju kvitta vinster mot förluster
Senast redigerad av MrBabyBoy 2021-04-06 kl. 06:23.
Citera
2021-04-06, 10:37
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Jag har handlat aktier med AF-konto och har även ISK men nästan inga pengar på det och har gjort en stor vinst på AF-konto. Läste nu på det om dem och om ISK står det att man slipper deklarera och ingen vinstskatt. Fan jag har nu har betalat massa skatt i onödan. Fan vad dåligt jag mår! Visste inte om detta när jag satte in pengar. Är det lönsamt/går det att flytta pengar från AF till ISK? Läste att det beskattas också!

Har en aktie kvar på AF-konto som ligger lite back. Borde jag sälja? Man kunde ju kvitta vinster mot förluster

Du kan/bör flytta över till ISK för framtida investeringar. Oavsett om du ligger +/- idag. Den skatten du dragit på dig hittills finns det Inge att göra åt, bara att bita det sura äpplet och se till att köra isk framöver.
Citera
2021-04-08, 15:11
Medlem
Klappasäftens avatar
Någon som vet hur man beräknar P/E för tidigare årsvinster för ett företag? Vilken uträkning gör man då?

Känner mig så himla dum!
Citera
2021-04-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Någon som vet hur man beräknar P/E för tidigare årsvinster för ett företag? Vilken uträkning gör man då?

Känner mig så himla dum!

Price/Earnings. Det är ju bara att du ändrar earnings till dåvarande års earnings. Vill du titta på historiskt P/E-tal måste du även leta upp historiska kurser.

Återkom om jag missförstod dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in