2023-09-29, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej igen.

Jag har ett izk konto i norska nordnet.

https://www.nordnet.no/no/tjenester/...RoCzLUQAvD_BwE

Jag handlar med norska pengar på Oslo börsen.

Jag tror inte att jag kan handla courtagefritt, det kanske bara gäller i Sverige?

Courtagen är som sagt på 79nok, jag antar att det är samma både vid köp och sälj.

Med izk (zero) konto så skattar man, om jag förstår det rätt, först vid uttag.
Och bara vid vinst, tar man ut med förlust så kan man föra upp det på deklarationen och ”få tillbaka lite”.

Jag frågar om det här för att jag vill veta hur mycket det kostar att vinst-säkra.

Och hur små summor som det är värt att köpa för.
Jag kan bara svara för hur det fungerar med ISK i Sverige. Och hänvisa till länken jag skickade.
Citera
2023-09-29, 17:32
Medlem
Citat:
Courtagen är som sagt på 79nok, jag antar att det är samma både vid köp och sälj.
Norska Nordnet ser precis som den svenska versionen ut att ha olika courtage-klasser. Handlar du för <52667 NOK per affär och inte gör väldigt många affärer per månad bör du byta till Nordnet Mini med minimicourtage 29 kr istället för 79 kr, se deras prislista https://www.nordnet.no/no/kundeservice/prisliste Är det samma som på svenska Nordnet bör du kunna ändra det under "Min profil & innstillinger" -> "Kontoer" (Välj ditt IZK) -> "Kurtasjeklasse".
Citera
2023-09-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag kan bara svara för hur det fungerar med ISK i Sverige. Och hänvisa till länken jag skickade.

Och jag tackar för hjälpen.

Den schablonskatten är det något som dras varje år eller bara när pengarna tas ut?

På norska Nordnet så drar dom en försäkringskostnad varje år.
Citera
2023-09-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Norska Nordnet ser precis som den svenska versionen ut att ha olika courtage-klasser. Handlar du för <52667 NOK per affär och inte gör väldigt många affärer per månad bör du byta till Nordnet Mini med minimicourtage 29 kr istället för 79 kr, se deras prislista https://www.nordnet.no/no/kundeservice/prisliste Är det samma som på svenska Nordnet bör du kunna ändra det under "Min profil & innstillinger" -> "Kontoer" (Välj ditt IZK) -> "Kurtasjeklasse".

Tack! Har gjort det.

Ska jag sälja ett stort innehav så byter jag bara tillbaka till standar dagen innan.👍
Citera
2023-09-29, 18:09
Medlem
Citat:
Och jag tackar för hjälpen.

Den schablonskatten är det något som dras varje år eller bara när pengarna tas ut?

På norska Nordnet så drar dom en försäkringskostnad varje år.
Pengarna dras inte av någon, du deklarerar som vanligt och skatten läggs på, "automatiskt". Men det är ingen som drar någon skatt. Har du underskott betalar du in till skattekontot.

Du behöver inte deklarera dina affärer som med af.
Citera
2023-10-09, 20:14
Medlem
olovpalmes avatar
Läser dagens PS.https://www.dagensps.se/bors-finans/...p-750-procent/
Citat:
Lynx Hedgefond har en avkastning på 750% sen millenimskiftet. Lynx krossar världsindexet MSCI World, som stigit 209 procent och Stockholmsbörsen som givet 133 procent i avkastning under samma tid enligt Affärsvärlden.“Våra algoritmer är mycket bättre än en människa på att exekvera affärer, det kan inte en mänsklig trader slå”, säger Svante Bergström till tidningen.
Låter mycket på 23 år att öka 750%.Är det rekord för en fond?
Undrar om det är nån ide att handla med värdepapper själv när vissa fonder verkar gå så bra?
Men samtidigt verkar det vara dyra avgifter.Begriper inte hur det funkar.
Sen varför är minsta köpbelopp 100 000?
Just i år verkar inte algoritmerna funka så bra.-4,8% i år.-9,48% på ett år.
Årets siffror visar att de kan vara ide att skippa fonder och handla själv åtminstone ibland om tid finns.
Senast redigerad av olovpalme 2023-10-09 kl. 20:19.
Citera
2023-10-09, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Läser dagens PS.https://www.dagensps.se/bors-finans/...p-750-procent/
Låter mycket på 23 år att öka 750%.Är det rekord för en fond?
Undrar om det är nån ide att handla med värdepapper själv när vissa fonder verkar gå så bra?
Men samtidigt verkar det vara dyra avgifter.Begriper inte hur det funkar.
Sen varför är minsta köpbelopp 100 000?
Just i år verkar inte algoritmerna funka så bra.-4,8% i år.-9,48% på ett år.
Årets siffror visar att de kan vara ide att skippa fonder och handla själv åtminstone ibland om tid finns.
Det blir "bara" ~9,75 % i snitt per år. Möjligen en gnutta imponerande om man väger in att den har en väldigt hög fondavgift så före avgiften har de snittat klart högre. Men det är ju ganska irrelevant för dig som fondägare vad de avkastar före avgiften.

Nu orkar jag inte leta fram en massa fonder som fanns redan 2000 som fortfarande finns kvar idag men t.ex. Skagen Global som var den fösta fonden jag kom på som funnits så länge har i samma tidperiod avkastat bättre, ~825 % och det finns garanterat många fonder som avkastat mer i den tidsperioden. Långt från något rekord alltså.

Sen hade Lynx sina glansdagar från 2000-2010 då den avkastade ~375 % utan några större svackor. Tar du från början av 2011 så har den bara avkastat +75 % fram till idag (~4,4 % per år) med en del riktigt svaga år. Jag köpte för övrigt Lynx just i början på 2011 men sålde den efter ett par år med i stort sett noll avkastning...

Lynx kan fortfarande prestera bra i vissa perioder men problemet är det är omöjligt att veta när de infaller. Dessutom handlas den månadsvis så den går inte att komma in och ur snabbt (finns visserligen Lynx Dynamic som är dagshandlad men med ännu högre avgift). Långsiktigt är det inget att äga då avgiften äter upp avkastningen och deras algoritmer genererar bevisligen inte avkastning i alla marknadsklimat.
Citera
2023-10-11, 00:01
Medlem
Black.Panthers avatar
Amerikanska aktier, ska man inte ha på ISK konto?

Har avanza ska man ha de aktierna på KF konto? Verkar så jobbigt om man ska försöka räkna ut skatt på sånt.
Citera
2023-10-11, 10:27
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Amerikanska aktier, ska man inte ha på ISK konto?

Har avanza ska man ha de aktierna på KF konto? Verkar så jobbigt om man ska försöka räkna ut skatt på sånt.

Då är det KF som gäller. Du behöver inte räkna någonting om du inte vill, du får ett meddelande som talar om för dig hur mycket som måste finnas på kontot det datum skatten ska dras.
Citera
2023-10-11, 11:10
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Då är det KF som gäller. Du behöver inte räkna någonting om du inte vill, du får ett meddelande som talar om för dig hur mycket som måste finnas på kontot det datum skatten ska dras.

ok tack för svar. Jag hade några amerikanska aktier på ISK förut men jag behövde inte göra något där heller. De drog skatt på min utdelning direkt.

varför är kf bättre än isk på amerikanska aktier?
Citera
2023-10-11, 11:21
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
ok tack för svar. Jag hade några amerikanska aktier på ISK förut men jag behövde inte göra något där heller. De drog skatt på min utdelning direkt.

varför är kf bättre än isk på amerikanska aktier?

För att det blir smidigare för dig.

På ett KF hos Avanza står Avanza Pension som ägare till dina aktier (på ISK står du själv som ägare) vilket betyder att Avanza hanterar och begär återbetalningen (avräkningen) av utländsk källskatt som dras vid utdelningar på utländska aktier, då behöver du inte själv hantera eller begära tillbaka källskatten.
Citera
2023-10-11, 11:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
För att det blir smidigare för dig.

På ett KF hos Avanza står Avanza Pension som ägare till dina aktier (på ISK står du själv som ägare) vilket betyder att Avanza hanterar och begär återbetalningen (avräkningen) av utländsk källskatt som dras vid utdelningar på utländska aktier, då behöver du inte själv hantera eller begära tillbaka källskatten.

ok det låter bra. Lite trist att jag inte står som ägare men det kanske mest blir semantik, dvs avanza gör inget utan min vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in