Citat:
Ursprungligen postat av
olovpalme
Läser dagens PS.
https://www.dagensps.se/bors-finans/...p-750-procent/
Låter mycket på 23 år att öka 750%.Är det rekord för en fond?
Undrar om det är nån ide att handla med värdepapper själv när vissa fonder verkar gå så bra?
Men samtidigt verkar det vara dyra avgifter.Begriper inte hur det funkar.
Sen varför är minsta köpbelopp 100 000?
Just i år verkar inte algoritmerna funka så bra.-4,8% i år.-9,48% på ett år.
Årets siffror visar att de kan vara ide att skippa fonder och handla själv åtminstone ibland om tid finns.
Det blir "bara" ~9,75 % i snitt per år. Möjligen en gnutta imponerande om man väger in att den har en väldigt hög fondavgift så före avgiften har de snittat klart högre. Men det är ju ganska irrelevant för dig som fondägare vad de avkastar före avgiften.
Nu orkar jag inte leta fram en massa fonder som fanns redan 2000 som fortfarande finns kvar idag men t.ex. Skagen Global som var den fösta fonden jag kom på som funnits så länge har i samma tidperiod avkastat bättre, ~825 % och det finns garanterat många fonder som avkastat mer i den tidsperioden. Långt från något rekord alltså.
Sen hade Lynx sina glansdagar från 2000-2010 då den avkastade ~375 % utan några större svackor. Tar du från början av 2011 så har den bara avkastat +75 % fram till idag (~4,4 % per år) med en del riktigt svaga år. Jag köpte för övrigt Lynx just i början på 2011 men sålde den efter ett par år med i stort sett noll avkastning...
Lynx kan fortfarande prestera bra i vissa perioder men problemet är det är omöjligt att veta när de infaller. Dessutom handlas den månadsvis så den går inte att komma in och ur snabbt (finns visserligen Lynx Dynamic som är dagshandlad men med ännu högre avgift). Långsiktigt är det inget att äga då avgiften äter upp avkastningen och deras algoritmer genererar bevisligen inte avkastning i alla marknadsklimat.