2017-12-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Finns det något regelverk för vad aktieägarna i det uppköpta bolaget ska få för sina aktier? Eller bestämmer ägaren det själv?

Köparen lägger ett bud och sedan är det upp till nuvarande ägare att avgöra om de accepterar det eller inte. Om mer än 90% av nuvarande ägare accepterar budet så kommer dock de sista 10% av ägarna att tvångsinlösas (tvingas sälja sina aktier oavsett om de vill eller ej).

Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Om jag sitter som aktieägare till själva uppköpet, kan jag mista mina aktier då?

Ja, som sagt, om du tackar nej till budet men mer än 90% av övriga ägare (eller egentligen 90% av kapitalet) tackar ja så kommer du tvingas sälja dina aktier och får pengar istället.
Citera
2017-12-22, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Eget Kapital Q3 2017 kommer vara Eget Kapital Q3 2016 + vinsten i Q4 2016 och Q1-Q3 2017 (alltså ett års vinst) +/- vad man delat ut till aktieägarna genom utdelning och vad man tagit in genom nyemission. Så kom ihåg att ta med flöden till/från aktieägarna.

Tack för ditt svar!
Citera
2017-12-26, 14:39
Medlem
Towans avatar
Jag har ca 30 000kr jag tänkte placera någonstans, men då jag är ganska okunnig i området vet jag inte var jag bör placera dessa.

Jag har tidigare sparat/placerat pengar i Nordea Stratega 10 och Avanza Zero. Är någon av dessa bra att satsa på?
Citera
2017-12-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Jag har ca 30 000kr jag tänkte placera någonstans, men då jag är ganska okunnig i området vet jag inte var jag bör placera dessa.

Jag har tidigare sparat/placerat pengar i Nordea Stratega 10 och Avanza Zero. Är någon av dessa bra att satsa på?

Har inte koll på Nordea Stratega 10 men generellt sett så är storbankernas fonder dyra (hög förvaltningsavgift. Avanza Zero är gratis och ett bra val om du vill följa börsen som helhet. Zero innehåller de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, och kommer därmed utvecklas som börsen i sin helhet. En annan gratis indexfond är Nordnet Superfonden Sverige (finns även Danmark, Norge, Finland). Den är också gratis och innehåller de 70 (tror jag) mest omsatta aktierna, så där får du med lite mindre bolag också.

Vill du ha globalfonder så har SPP och Länsförsäkringar varsin billig indexfond som du kan kolla in.
Citera
2017-12-29, 09:46
Medlem
Hej.

Är undrande, hur gör ni för att scanna av företag som verkar intressanta? Såsom ha en ökande utdelning ett antal år/kvartal tillbaka, ökande kvartalsvinster m.m. Finns det något program eller hemsida som man kan göra denna typen av utsökningar?
Citera
2017-12-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Är undrande, hur gör ni för att scanna av företag som verkar intressanta? Såsom ha en ökande utdelning ett antal år/kvartal tillbaka, ökande kvartalsvinster m.m. Finns det något program eller hemsida som man kan göra denna typen av utsökningar?

Borsdata.se
Citera
2017-12-29, 10:54
Medlem
Hax.Pains avatar
Hur fungerar en teckningsoption?
Citera
2017-12-29, 11:26
Medlem
AngryAnimals avatar
Hej! Jag behöver lite råd och tips gällande mitt setup och hur jag går tillvida när jag tradear. Jag daytradear men sitter bara dem 2 första timmarna när börsen öppnar. Oberoende på vinst/förlust så stänger jag ner och går vidare med dagen efter dem timmarna.

Grunden till min setup är att långa dax med hjälp av hävstång pga av den låga summan jag köper med. Mina köp är alltså mellan 5-10k. Tidsramen på köpen är oftast 1-15 minuter. 3 köp om dagen, ibland 1 då daxen är betydligt mer rörlig än omx. Jag säljer efter 2-4 ticks. Tekniskt sätt så pratar vi om väldigt låga summor men procentuellt så är det en helt annan femma.

Ja, jag är medveten om att jag tar en väldigt stor risk när jag handlar så här men det fungerar för mig. Dock vill jag gärna förbättra och utveckla mitt setup. Vid ett senare mål kommer jag investera pengar i aktier men för tillfället är kapitalet för lågt och vinsten är ännu lägre. Jag undrar hur ni hanterar risk vid ett köp och hur man kan tillämpa det till en liknande setup? Vad har ni för åsikter kring mitt tänk? Jag välkomnar all kritik.
Senast redigerad av AngryAnimal 2017-12-29 kl. 11:30.
Citera
2017-12-29, 16:25
Jag funderar över fördelarna med att investera i lågprisaktörer på lång sikt. Jag hittar mest nackdelar och undrar därför vilka bra argument som finns för att investera långsiktigt i en sådan aktör? De fyller absolut en funktion, och jag kan förstå att de kan vara lönsamma när de startas och sätter press på väletablerade aktörer. Men att endast ha "lägsta pris" som mål känns inte som en långvarig konkurrensfördel.
Citera
2018-01-03, 17:51
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det nåt bra system man kan använda om man vill ha överblick på flera valutapar samtidigt? Nu hoppar jag mellan fönster och det är omständigt.
Citera
2018-01-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Jag funderar över fördelarna med att investera i lågprisaktörer på lång sikt. Jag hittar mest nackdelar och undrar därför vilka bra argument som finns för att investera långsiktigt i en sådan aktör? De fyller absolut en funktion, och jag kan förstå att de kan vara lönsamma när de startas och sätter press på väletablerade aktörer. Men att endast ha "lägsta pris" som mål känns inte som en långvarig konkurrensfördel.
Mycket intressant idé. Någon speciell aktie du tänkte på?
Citera
2018-01-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det nåt bra system man kan använda om man vill ha överblick på flera valutapar samtidigt? Nu hoppar jag mellan fönster och det är omständigt.
Fönstren bredvid varandra kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in