2021-02-10, 12:36
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Hur kan man se hur många som blankar en aktie? eller liknande

Vilket land? I Sverige så håller FI register bara att googla. OBS! Enbart storblankare som måste redovisa.
I USA finns liknande register via filings.
Citera
2021-02-10, 12:40
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Så sant! men har olika portföljer förstås. Kul med lite day trading för att lära sig.

Annan fråga, vad avgör vem som får ordern? dvs vid öppning. Ibland sticker ju en aktie 10%. Men hur kommer det sig att jag inte "får" den vid öppningspris, någon annan får det. De får en 10% ökning omgående, jag kanske kommer in på 8% å tjänar bara 2. Är detta mäklaren som är "Långsam" eller bara tur? kombination?

Priset sätts på marginalen så är det ingen förhandel i pappret så innebär det att första transaktionen gick på 10% mer än sista igår, alltså hade du varit tvungen att köpa innan stängning dagen innan. Det blir då ett "gap upp".

Man jobbar sig ner i orderboken, lägsta säljaren och högsta köparen möts och så tuggar man igenom orderna på den nivån via först till kvarn.

" För att nå avslut går prioriteras priset först, och om priset på två ordrar är detsamma är det tidpunkten som avgör turordningen. När det finns en motpart för just din affär matchas ordrarna mot varandra och ett avslut sker."
https://borshajen.nu/2017/07/13/grun...i-aktiehandel/
Citera
2021-02-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Priset sätts på marginalen så är det ingen förhandel i pappret så innebär det att första transaktionen gick på 10% mer än sista igår, alltså hade du varit tvungen att köpa innan stängning dagen innan. Det blir då ett "gap upp".

Man jobbar sig ner i orderboken, lägsta säljaren och högsta köparen möts och så tuggar man igenom orderna på den nivån via först till kvarn.

" För att nå avslut går prioriteras priset först, och om priset på två ordrar är detsamma är det tidpunkten som avgör turordningen. När det finns en motpart för just din affär matchas ordrarna mot varandra och ett avslut sker."
https://borshajen.nu/2017/07/13/grun...i-aktiehandel/

Tack för dina utförliga svar! Men då kommer ännu en följdfråga hehe.. Men om jag lägger en köporder på 10% över stängning. Så kan jag ju ändå få igenom ordern på endast 5%? dvs min köporder tar väl alltid det pris närmst det jag lägger. Så om stängning är 10 kr, jag lägger en köporder på 20 men det ligger säljorders på 15 kr så får jag väl köpet för 15kr?

Dvs nyfiken hur de kan hoppa till 10% omgående, är det så att alla säljorders låg på 10% över stängning?
Citera
2021-02-10, 22:13
Medlem
Jag vill handla intraday och swing på svenska och amerikanska börsen, värde upp till $5.
DMA känns aktuellt för intra.

Vilken broker med låg courtage rekommenderas? Bonus är demokonto med papperspengar.

Googlar jag ramlar jag över en massa.. Avanza, Nordnet, Saxo bank, Degiro, Interactive Brokers, Amibroker, Infront, IG etc

Abbonemangskostnad är relevant eftersom jag kommer handla småpotatis i början.

Och avstå gärna från att alla fräsiga kommentarer om hur jag vill göra snabba cash och kommer förlora hus och hem. Ställer jag frågor som dessa så ska jag inte hålla på etc. Redan hört. Ha hellre som mål att förstöra mitt liv och svara gärna om nån vet och har tips så skriver jag en uppdatering från min yacht i maldiverna om 2 veckor hur det gått.
Citera
2021-02-10, 22:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppan
Tack för dina utförliga svar! Men då kommer ännu en följdfråga hehe.. Men om jag lägger en köporder på 10% över stängning. Så kan jag ju ändå få igenom ordern på endast 5%? dvs min köporder tar väl alltid det pris närmst det jag lägger. Så om stängning är 10 kr, jag lägger en köporder på 20 men det ligger säljorders på 15 kr så får jag väl köpet för 15kr?

Dvs nyfiken hur de kan hoppa till 10% omgående, är det så att alla säljorders låg på 10% över stängning?

Nu var det år och dar sedan jag satt och harvade intradag så någon som rör sig i de kortare tidsupplösningarna får rätta om jag minns fel men anyway:

Ja du ska få bästa pris, så om du anger för högt köppris så får du i alla fall köpa på högsta pris där det finns säljare.
"En limitorder garanterar ditt limiterade pris (eller bättre) men det finns ingen garanti för att ordern blir handlad.
Vid köp anges högsta pris du är villig att betala för en aktie alternativt vid sälj anges lägsta kurs du är villig att sälja en aktie för. Det är inte ovanligt att avslut görs till kurser bättre än din angivna limitkurs. "
https://www.swedbank-aktiellt.se/blo...son/vnnmsj.csp

Ja det sker inte ett avslut om det inte finns både en köpare och säljare på givna nivån. Hade det funnits säljare lägre ner och en köpare som lagt en order där så hade de möts och gått till avslut där istället.

Obs! Förhandel spelar roll här! Har du mjukvara och mäklare där pre och post market inte syns så ser det ut som gaps nästan jämnt! Då priset har ändrats post eller pre market, men skaffar du grafer där pre och post syns så kan kurvan vara helt jämn utan gaps!
Senast redigerad av Finans.killen 2021-02-10 kl. 22:37.
Citera
2021-02-10, 22:55
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysLisa
Jag vill handla intraday och swing på svenska och amerikanska börsen, värde upp till $5.
DMA känns aktuellt för intra.

Vilken broker med låg courtage rekommenderas? Bonus är demokonto med papperspengar.

Googlar jag ramlar jag över en massa.. Avanza, Nordnet, Saxo bank, Degiro, Interactive Brokers, Amibroker, Infront, IG etc

Abbonemangskostnad är relevant eftersom jag kommer handla småpotatis i början.

Och avstå gärna från att alla fräsiga kommentarer om hur jag vill göra snabba cash och kommer förlora hus och hem. Ställer jag frågor som dessa så ska jag inte hålla på etc. Redan hört. Ha hellre som mål att förstöra mitt liv och svara gärna om nån vet och har tips så skriver jag en uppdatering från min yacht i maldiverna om 2 veckor hur det gått.

Om du är helt färsk så skulle jag börja med Avanza och sedan regga ett konto på Tradingview där du screenar grafer, betala en mindre summa sedan för abonnemang + realtidskurser (ca 200 kr per månad totalt). Det som är omständligt är att du dock måste köpa/sälja separat från just Avanza. Det går dock att köpa till InFront som abonnemang till Avanza och screena separat samt handla ifrån, men InFront kan vara lite övermäktigt om man är ny.

När du är mer insatt, om några månader, så hade jag bytt över till Pareto som mäklare, där man kan använda Infront Active Trader, du kan då handla på pre-market, men enbart till 22:30 i after-hours på Amerikanska börsen. Vill du hoppa igång direkt så kan du självklart satsa på Pareto ifrån scratch. Räkna dock med en större kostnad i abonnemang per månad, men det kan det ju vara värt.

För Avanza är det ju gratis (förutom courtage) och att subscriba till realtidskurser på Amerikanska börsen kostar 15 SEK per månad om jag minns rätt. Men där har du ingen koll alls på efterhandeln och att screena grafer i Avanza är inget man gärna vill göra.
Citera
2021-02-10, 23:25
Medlem
stockcocks avatar
Just det, höll på att glömma. Man kan screena realtidsgrafer på Amerikanska börsen gratis via Yahoo Finance eller Webull. Kan rekommendera Webull, bra app till mobila enheter också. Dock kan man inte köpa & handla därifrån via svenska mäklare.

Även om Tradingview är bättre i sitt grafiska interface så är Webull att rekommendera då det är gratis.
Citera
2021-02-12, 23:41
Medlem
Hur gör ni som handlar på ex nasdaq? Har ni en dollarficka ni handlar i eller hur handlar ni? Banken tar ut en avgift om 1,29% vilket gör att man tappar rätt stor del
Citera
2021-02-15, 15:56
Medlem
elbels avatar
Hittar inte mitt gav på telia aktier för att skatta försäljnignen
Fanns det privata telia aktie rinnan 2000?
"I juni 2000 sålde svenska staten 30 procent av Teliaaktierna"

Innebär det att jag kan räkna ut vinsten med den lägsta kursen någonsin vilket verkar vara 21,1? runt år 2002
Citera
2021-02-15, 18:07
Medlem
Citat:
Hittar inte mitt gav på telia aktier för att skatta försäljnignen
Fanns det privata telia aktie rinnan 2000?
"I juni 2000 sålde svenska staten 30 procent av Teliaaktierna"

Innebär det att jag kan räkna ut vinsten med den lägsta kursen någonsin vilket verkar vara 21,1? runt år 2002

Det fanns inga aktier som privatpersoner ägde före börsnoteringen. Nyemissionskursen var för övrigt 85 kr.

Visst går det att använda den lägsta kursen. Vet du inte vilket år som du köpte?

Du kan se historiska kurser här.
http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/historiskakurser
Senast redigerad av AktieStrindberg 2021-02-15 kl. 18:16.
Citera
2021-02-15, 19:23
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det fanns inga aktier som privatpersoner ägde före börsnoteringen. Nyemissionskursen var för övrigt 85 kr.

Visst går det att använda den lägsta kursen. Vet du inte vilket år som du köpte?

Du kan se historiska kurser här.
http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/historiskakurser
Rent logiskt tycker jag ju det men det skulle va intressant med en källa
Kan ju ringa skv anonymt men jag kan ju inte vara den första
Citera
2021-02-15, 19:50
Medlem
Citat:
Rent logiskt tycker jag ju det men det skulle va intressant med en källa
Kan ju ringa skv anonymt men jag kan ju inte vara den första

Teoretiskt kan de kräva att du ska använda schablonmetoden och jag skulle gissa på att det är den som de tycker att du ska använda när du inte vet din anskaffningskostnad, Men det är knappast någon granskare som kräver fram avräkningsnotor för Telia, det är kursraketer som man ev. är intresserade av.

Det är osannolikt att du skulle ha lyckats köpa när kursen var som lägst så din deklarerade vinst är med största sannolikhet klart större än den verkliga vilket gör att du betalar för mycket i skatt när du väljer lägst betalt som du kan hitta och därför har jag svårt att de att Skatteverket skulle ha några invändingar om de mot förmodan hör av sig om din deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in