2021-02-09, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, nu gäller ju skatteverkets hemsida inte civilrättsliga frågor, utan skatterättsliga frågor. Du förstår inte skillnaden på det va?

Men i alla fall. Vilken del av denna text är det som du inte förstår?

Och vad tror du att köpeavtalet som upprättades och signerades av Esbjörn och Ebba den 20e augusti styrker för något?

Läs Jordabalken istället för skatteverket. Det vi behandlar här i tråden är en fastighetsaffär, inte skattefiffel.

Men du har faktiskt troligen rätt på en punkt, eller nästan rätt om vi skall vara petiga, och det verkar ju du vilja vara i alla din evinnerliga galenskap. Det blir Esbjörn som ryker på fastighetsavgiften. För det handlar om en avgift i detta fallet, inte en skatt, som du tror.

Ebba kommer inte tilldömas rätten till lagfarten, det är hennes bättre rätt till fastigheten som kommer att fastställas. Men inte heller den skillnaden förstår du antagligen, eftersom du skriver sådana galenskaper som du gör.

Sedan är det intressant att du skriver "Ebba Buschs lagfart". Du gör alltså nu gällande att Ebba har en lagfart!? Pucko!

Det är Ebbas ansökan om lagfart som lagts vilande. Och den lades vilande av en annan orsak än vad du tycks nämna ovan. Något jag har förklarat många gånger i tråden. Men inte heller det tycks du ha förstått. Därefter har den förblivit vilande till följd av tvisten.

Du kan ju fan inte skriva en halv mening utan att klanta till det med galenskaper.

Det är nog bäst att jag förtydligar mig lite avseende mitt förra inlägg. För du fattade inte alls, du bara råkade skriva något som stämde utan att att egentligen ha en aning. Och min kommentar där var ju bara ironi, vilket jag nu inser att du så klart inte alls kommer att fatta. Förmodligen inte ens nu.

Nåja.
Tror jag trampade på en öm tå när jag klär av dig naken inför skranket, tror du behöver ta en paus från din skärmtid och ladda batterierna lite. Ebba Busch är inte formell ägare av en fastighet i Marielund idag.
2021-02-09, 23:42
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vem är det ?
Dör av garv....
Johan T Lindwall på fotot, Expressen f.d kungareporter, som lämnade blaskan och startade eget. Han har alltså gift in sig med dottern Elisabeth Lüllmaa....
Har ett foto på T.Lindvall där han är aprak, som togs om jag minns rätt dagen före kungen snoppade av Lindvall med att han klippt öronen av Silvia, skriver inte mer för då går vi OT.
Klassiker av stora mått: https://www.youtube.com/watch?v=aTsUauk5MhY
Men Lindwall och Brännström är mycket nära varandra och har varit så under lång tid.
2021-02-09, 23:44
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Du kan inte få ut ett bankkontonr på banken, helt omöjligt, Ebba fick ett rekommenderat brev vilket hon också bara nonchalerade.
Enba svarade inte i telefon, utan hon gick istället till Tingsrätten och när hon väl gjort det ska ingenting skickas åt något håll förrn Domstolen sagt sitt.
Ebba har aldrig haft en tanke på att backa, allt var bara en dimridå utplacerad av Ebba.
Detta är sanningen vilket klanen här gör precis allt som står i deras makt att förvanska.

Jo då du tar ett konto utdrag på ditt eget konto bara, så står alla kontonummer där.
Inte svårt se kontot som satte in 390.000:-.
Vad du inte får är namnet på kontoinnehavare, men det vet du ju redan.
Det är lite konstigt beskrivet om när det försöktes sätta tillbaka pengarna bara.
Esbjörn hittade inte rätt konto, då konto.nr var överstruket i papprena banken fått sig tillsänt.
Vadå, pappren banken fått sig tillsänt?
Kontoutdrag får man direkt på banken när man begär det, rakt av utan krusiduller.
Fick inte Esbjörn ett brev av Ebbas, när inte han gick att få tag på?
Men Matz kunde ju ringa flera gånger.
Vilket rekommenderade brev, när skickades det och vart skickades det?
Spårningsnummer eller inlämning kvitto, tack.
Sen gick hon inte bara till tinget, det lyckades få Esbjörn till ett förlikningsmöte.
Efter många om o men kom han.
Därför att Ebba lovat att inte genomföra detta om han verkligen inte vill sälja.
Men Esbjörn vänder i dörren redan innan mötet börjar ens och drar som en avlöning.
Han säger ingenting om att han inte vill sälja,
Till Expressen säger han sedan i intervju att "han har stängt dörren helt för Ebba"
Sen väntade hon ändå flera veckor, på att Esbjörn skulle säga henne att han inte vill sälja.
Det var ju ohållbart och då först gick hon till domstolen, så att rätten avgör detts.
Då inte Esbjörn varken sagt att han ångrar sig el. betalat tillbaka handpenningen.
Då får han stå sitt kast att ha sålt fastigheten och att Ebba har rätt till lagfarten på sitt hus.
2021-02-09, 23:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Som att skjuta sig i skallen, skulle jag vilja säga!

Här e resten hela upplägget
https://imgur.com/a/XSPcklC
2021-02-09, 23:45
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
trngw du får nog bädda med skämskudden ikväll! ta med snuttefilten också för det här kommer att göra ont!!! Esbjörn är alltså enligt skattemyndigheten och lagen fortfarande ägare till fastigheten då han innehar lagfarten, som ägare så kommer Esbjörn att få betala fastighetsskatten för 2021. När Ebba Busch vinner civilmålet så kommer hon tilldömas rätten till lagfarten och därigenom äganderätten. Det är just därför Ebba Buschs lagfart är lagd som vilande i väntan på utfallet av hennes sämning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3432.html

https://lawline.se/answers/lagfart-och-dess-innebord

Citat:
Kort om lagfart och dess syfte

Anledningen till att vi har lagfart i Sverige är för att förhindra att flera personer tar upp pantbrev (lån med säkerhet i en fastighet) i en och samma fastighet. Samtidigt som man har velat skapa ett enkelt och tryggt system för bankerna, så att de ska våga låna ut pengar. Bara den som är lagförd som ägare kan nämligen ta ut pantbrev i en fastighet. Situationer som kan uppkomma är när den som är ägare av en fastighet säljer den och sedan, innan den nya ägaren har fått lagfart, tar ut ett pantbrev i fastigheten. Om den förra ägaren inte kan betala kan man i vissa fall kräva betalt ur fastigheten, alltså av den nya ägaren.

Det är alltså den situationen som man har velat undkomma med lagfarten och inte att den nya ägaren inte ska få bygga/fälla träd/ eller på annat sätt bestämma över sin egendom.

Du får alltså fälla träd på din mark även om du inte är lagfaren ägare.

https://lawline.se/answers/innebar-det-nagon-risk-for-mig-att-koparen-av-min-fastighet-inte-sokt-lagfart-pa-fastigheten

Citat:
Vad har den civilrättslige respektive lagfarne ägaren för befogenheter?

Den största skillnaden mellan de båda olika ägartyperna ligger i att den civilrättslige ägaren inte genom inteckning kan ta ut nya pantbrev i fastigheten. Den civilrättslige ägaren kan dock pantsätta fastigheten med de redan befintliga pantbreven, jordabalken 6 kap. 2 §. Beroende på hur belånad fastigheten är, kan detta dock vara av väldigt begränsad praktisk betydelse. Om fastigheten redan är intecknad nästintill dess fulla värde spelar det ingen större roll om den civilrättslige ägaren kan ta ut nya pantbrev eller ej.
Senast redigerad av JymdKjam 2021-02-09 kl. 23:50.
2021-02-09, 23:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Dör av garv....
Johan T Lindwall på fotot, Expressen f.d kungareporter, som lämnade blaskan och startade eget. Han har alltså gift in sig med dottern Elisabeth Lüllmaa....
Har ett foto på T.Lindvall där han är aprak, som togs om jag minns rätt dagen före kungen snoppade av Lindvall med att han klippt öronen av Silvia, skriver inte mer för då går vi OT.
Klassiker av stora mått: https://www.youtube.com/watch?v=aTsUauk5MhY
Men Lindwall och Brännström är mycket nära varandra och har varit så under lång tid.

Ja jävlar
här e en annan grej, skrev om det för länge sen och här e slutpläderingen
https://imgur.com/a/XSPcklC
Hela upplägget med uthängningen smids på lördagen 6 dagar innan Exp går i skrift.. ja jävlar vad det börjar bli genomskinligt nu
Allt på bordet och affären blir synlig för folket och vem som har gjort vad
Senast redigerad av braattha 2021-02-09 kl. 23:53.
2021-02-09, 23:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Tror jag trampade på en öm tå när jag klär av dig naken inför skranket, tror du behöver ta en paus från din skärmtid och ladda batterierna lite. Ebba Busch är inte formell ägare av en fastighet i Marielund idag.

Ja, du är Dunning-Kruger upp i dagen.

Det enda du har gjort är att visa att du inte förstår någonting av det jag berättar för dig.

Ebba Busch är civilrättslig ägare av fastigheten sedan den 20e augusti. Sådan är lagen.
Att du sedan inte förstår det förändrar inte faktum.

Du har redan klätt av dig själv naken för länge sedan. Du har bara inte förstått det själv. Men du står naken på torget och tror du visar upp dig i kostym, samtidigt går alla runt omkring och asgarvar åt russinet ditt.
2021-02-09, 23:52
Medlem
trngws avatar
Citat:

Citat:
Du får alltså fälla träd på din mark även om du inte är lagfaren ägare.

Precis!
Och precis som jag förklarade gällande Ebbas röjning, tidigare i tråden.

Men Fullblitz fattar nog inte nu heller

Snacka om att bli avklädd
2021-02-09, 23:53
Medlem
Citat:
I ditt exempel så är affären helt reglerad och genomförd, så är fallet inte mellan Esbjörn och Ebba Busch.

I köpeavtalet så står det att Ebba Busch kontant på tillträdesdagen 16/9 ska betala Esbjörn resterande 3'510'000kr till hans konto. Detta har Ebba Busch mig veterligen inte gjort och således har inte heller Ebba Busch fullföljt sin del av avtalet, bara det borde vara skäl för Esbjörn att kunna häva avtalet.

Ebba Busch har ju uppenbarligen tillgång till Esbjörns bankkonto så det fanns inga hinder för henne att där och då på banken fullfölja sin del av avtalet.

Sen är jag inte dummare än att jag förstår varför hon inte gjorde det men som sagt så har hon inte fullföljt sin del i avtalet heller. Skulle hon gjort rätt där så skulle hon ha betalat den och även samtidigt försäkrat fastigheten enligt vad som står i avtalet. Då hade hon även kunnat skicka dit en låssmed och bytt alla lås.
2021-02-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vem är det ?
Expressens tidigare hovreporter är ingift Lüllmaa
https://sverigestidskrifter.se/publicerar/johan-t-lindwall-jag-var-ensam-sen-kom-alla-andra-efter/
2021-02-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ja, du är Dunning-Kruger upp i dagen.

Det enda du har gjort är att visa att du inte förstår någonting av det jag berättar för dig.

Ebba Busch är civilrättslig ägare av fastigheten sedan den 20e augusti. Sådan är lagen.
Att du sedan inte förstår det förändrar inte faktum.

Du har redan klätt av dig själv naken för länge sedan. Du har bara inte förstått det själv. Men du står naken på torget och tror du visar upp dig i kostym, samtidigt går alla runt omkring och asgarvar åt russinet ditt.
Du förstår ju inte, Ebba Busch har ju inte ens själv hedrat avtalet, hon har inte betalat den summa hon skulle på tillträdesdagen och just nu så ser det ut som att Ebba Busch till lika stora delar inte fullföljt avtalet, hon har ju hans bankkonto.
2021-02-09, 23:56
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Precis!
Och precis som jag förklarade gällande Ebbas röjning, tidigare i tråden.

Men Fullblitz fattar nog inte nu heller

Snacka om att bli avklädd

Avklädd och står framför spegeln.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in