Citat:
Ursprungligen postat av
Fullblitz
trngw du får nog bädda med skämskudden ikväll! ta med snuttefilten också för det här kommer att göra ont!!! Esbjörn är alltså enligt skattemyndigheten och lagen fortfarande ägare till fastigheten då han innehar lagfarten, som ägare så kommer Esbjörn att få betala fastighetsskatten för 2021. När Ebba Busch vinner civilmålet så kommer hon tilldömas rätten till lagfarten och därigenom äganderätten. Det är just därför Ebba Buschs lagfart är lagd som vilande i väntan på utfallet av hennes sämning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3432.html
Ja, nu gäller ju skatteverkets hemsida inte civilrättsliga frågor, utan skatterättsliga frågor. Du förstår inte skillnaden på det va?
Men i alla fall. Vilken del av denna text är det som du inte förstår?
Citat:
Det är endast om äganderätten kan styrkas som någon annan än den lagfarna ägaren bör tas upp som ägare.
Och vad tror du att köpeavtalet som upprättades och signerades av Esbjörn och Ebba den 20e augusti styrker för något?
Läs Jordabalken istället för skatteverket. Det vi behandlar här i tråden är en fastighetsaffär, inte skattefiffel.
Men du har faktiskt troligen rätt på en punkt, eller nästan rätt om vi skall vara petiga, och det verkar ju du vilja vara i alla din evinnerliga galenskap. Det blir Esbjörn som ryker på fastighetsavgiften. För det handlar om en avgift i detta fallet, inte en skatt, som du tror.
Ebba kommer inte tilldömas rätten till lagfarten, det är hennes bättre rätt till fastigheten som kommer att fastställas. Men inte heller den skillnaden förstår du antagligen, eftersom du skriver sådana galenskaper som du gör.
Sedan är det intressant att du skriver "Ebba Buschs lagfart". Du gör alltså nu gällande att Ebba har en lagfart!? Pucko!
Det är Ebbas
ansökan om lagfart som lagts vilande. Och den lades vilande av en annan orsak än vad du tycks nämna ovan. Något jag har förklarat många gånger i tråden. Men inte heller det tycks du ha förstått. Därefter har den förblivit vilande till följd av tvisten.
Du kan ju fan inte skriva en halv mening utan att klanta till det med galenskaper.
Det är nog bäst att jag förtydligar mig lite avseende mitt förra inlägg. För du fattade inte alls, du bara råkade skriva något som stämde utan att att egentligen ha en aning. Och min kommentar där var ju bara ironi, vilket jag nu inser att du så klart inte alls kommer att fatta. Förmodligen inte ens nu.
Nåja.