2021-02-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är faktiskt intressant med svensk lagstiftning, det faktum att det finns inte en enda lag i Sveriges Rikes Lag som ger dig rätt att ångra köpet av en brödrost efter två veckor. Inte ens efter en dag, faktiskt.

Så varför skulle du få ångra att du sålt ett hus, efter två veckor? Förklara gärna det!

Att det sedan finns affärer som lämnar öppet köp för den som köpt något och inte använt det, är en helt annan sak än svensk lagstiftning.
Att det finns affärer som förbehåller sig rätten att ångra att de sålt en vara till dig, i två veckor, det har jag då aldrig någonsin hört talas om. Har du?
Särskilt inte att du då måste lämna tillbaka den utan att få tillbaka det du betalt för den. Känner du till några affärer som har sådana avtalsvillkor med sina kunder?
Nej, jag trodde väl det

vad är ångerrätten då?
2021-02-09, 23:28
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
trngw du får nog bädda med skämskudden ikväll! ta med snuttefilten också för det här kommer att göra ont!!! Esbjörn är alltså enligt skattemyndigheten och lagen fortfarande ägare till fastigheten då han innehar lagfarten, som ägare så kommer Esbjörn att få betala fastighetsskatten för 2021. När Ebba Busch vinner civilmålet så kommer hon tilldömas rätten till lagfarten och därigenom äganderätten. Det är just därför Ebba Buschs lagfart är lagd som vilande i väntan på utfallet av hennes sämning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3432.html

Nu får du skärpa dig! Det här har retts ut 1000 ggr i tråden. Äganderätten har inte direkt med lagfarten att göra. Ebba äger fastigheten redan, genom avtalet, och har full rätt att t ex idag eller i morgon sälja den vidare till dig eller mig.

Det funkar ganska likt nät du köper en bil. Du skriver på ett avtal hos bilhandlaren och äganderätten har övergått, men att ändra ägare i fordonsregistret är en separat åtgärd.
2021-02-09, 23:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
trngw du får nog bädda med skämskudden ikväll! ta med snuttefilten också för det här kommer att göra ont!!! Esbjörn är alltså enligt skattemyndigheten och lagen fortfarande ägare till fastigheten då han innehar lagfarten, som ägare så kommer Esbjörn att få betala fastighetsskatten för 2021. När Ebba Busch vinner civilmålet så kommer hon tilldömas rätten till lagfarten och därigenom äganderätten. Det är just därför Ebba Buschs lagfart är lagd som vilande i väntan på utfallet av hennes sämning.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/3432.html

Ja, nu gäller ju skatteverkets hemsida inte civilrättsliga frågor, utan skatterättsliga frågor. Du förstår inte skillnaden på det va?

Men i alla fall. Vilken del av denna text är det som du inte förstår?

Citat:
Det är endast om äganderätten kan styrkas som någon annan än den lagfarna ägaren bör tas upp som ägare.

Och vad tror du att köpeavtalet som upprättades och signerades av Esbjörn och Ebba den 20e augusti styrker för något?

Läs Jordabalken istället för skatteverket. Det vi behandlar här i tråden är en fastighetsaffär, inte skattefiffel.

Men du har faktiskt troligen rätt på en punkt, eller nästan rätt om vi skall vara petiga, och det verkar ju du vilja vara i alla din evinnerliga galenskap. Det blir Esbjörn som ryker på fastighetsavgiften. För det handlar om en avgift i detta fallet, inte en skatt, som du tror.

Ebba kommer inte tilldömas rätten till lagfarten, det är hennes bättre rätt till fastigheten som kommer att fastställas. Men inte heller den skillnaden förstår du antagligen, eftersom du skriver sådana galenskaper som du gör.

Sedan är det intressant att du skriver "Ebba Buschs lagfart". Du gör alltså nu gällande att Ebba har en lagfart!? Pucko!

Det är Ebbas ansökan om lagfart som lagts vilande. Och den lades vilande av en annan orsak än vad du tycks nämna ovan. Något jag har förklarat många gånger i tråden. Men inte heller det tycks du ha förstått. Därefter har den förblivit vilande till följd av tvisten.

Du kan ju fan inte skriva en halv mening utan att klanta till det med galenskaper.

Det är nog bäst att jag förtydligar mig lite avseende mitt förra inlägg. För du fattade inte alls, du bara råkade skriva något som stämde utan att att egentligen ha en aning. Och min kommentar där var ju bara ironi, vilket jag nu inser att du så klart inte alls kommer att fatta. Förmodligen inte ens nu.

Nåja.
2021-02-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ja, det är faktiskt intressant med svensk lagstiftning, det faktum att det finns inte en enda lag i Sveriges Rikes Lag som ger dig rätt att ångra köpet av en brödrost efter två veckor. Inte ens efter en dag, faktiskt.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) ger dig rätt att ångra ett ingånget köp tex på en webhandel av en brödrost, du kan ångra dig i upp till 14 dagar.

Citat:
Så varför skulle du få ångra att du sålt ett hus, efter två veckor? Förklara gärna det!
Det jag vänder mig emot är ju hur köpet mest troligt har drivits igenom av Ebba Busch, jag tror inte att det har gått fair till. Givetvis ska du inte få ångra dig om du inte har med den möjligheten i ditt avtal.

Citat:
Att det sedan finns affärer som lämnar öppet köp för den som köpt något och inte använt det, är en helt annan sak än svensk lagstiftning.
Rätt när det gäller köp i affärer över disk.

Citat:
Att det finns affärer som förbehåller sig rätten att ångra att de sålt en vara till dig, i två veckor, det har jag då aldrig någonsin hört talas om. Har du?
Ja, om affären har sålt en ej lagerförd vara till dig och sedan inte kan uppbringa varan så finns det företag som återbetalat pengarna.

Citat:
Särskilt inte att du då måste lämna tillbaka den utan att få tillbaka det du betalt för den.
Hur är ens det relevant? Är det någon som påstått att Ebba Busch ska gå och lämna handpenningen också? Det tror jag är en vanföreställning hos några få inom Ebba Busch-sekten.

Citat:
Känner du till några affärer som har sådana avtalsvillkor med sina kunder?
Nej, jag trodde väl det
Återigen ej relevant.
2021-02-09, 23:32
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
https://imgur.com/a/ev0W9rE
här är den andra felande länken till Exp. och en överläkare som jag skrev om för länge sen
Då båda sitter i Ro nu vet vi vart Exp kom in

Fy f-n!! Ja, inte åt dig alltså... Jag blir sjukt upprörd över deras fräckhet. Så oerhört graverande! Tur att ni sparat det till eftervärlden.
2021-02-09, 23:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Titta här vad som dök upp i tö..

Lär inte bli lätt för Moncan när släkten hon gift in sig i tycker hon svärtar ner familjen

http://tpics.lokus.se/unt/pdf/12204230.pdf

Vem är det ?
2021-02-09, 23:33
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Fy f-n!! Ja, inte åt dig alltså... Jag blir sjukt upprörd över deras fräckhet. Så oerhört graverande! Tur att ni sparat det till eftervärlden.

Japp denne fly*org är i samma Ro som övriga
Överläkare med så vad kan hon bidra med ?

Bra fräckt att skriva ut det p fejan skott i foten 6
Hela magget i foten nu
Senast redigerad av braattha 2021-02-09 kl. 23:37.
2021-02-09, 23:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) ger dig rätt att ångra ett ingånget köp tex på en webhandel av en brödrost, du kan ångra dig i upp till 14 dagar.

Det jag vänder mig emot är ju hur köpet mest troligt har drivits igenom av Ebba Busch, jag tror inte att det har gått fair till. Givetvis ska du inte få ångra dig om du inte har med den möjligheten i ditt avtal.

Rätt när det gäller köp i affärer över disk.

Ja, om affären har sålt en ej lagerförd vara till dig och sedan inte kan uppbringa varan så finns det företag som återbetalat pengarna.

Hur är ens det relevant? Är det någon som påstått att Ebba Busch ska gå och lämna handpenningen också? Det tror jag är en vanföreställning hos några få inom Ebba Busch-sekten.

Återigen ej relevant.

Oj, så nu tror du att Ebba köpt huset på distans av Esbjörn också.
Och sedan tror du att det är Esbjörn som inte kan leverera huset till Ebba.

Ja du, du är som övriga Ebba-hatare, du lever i fablernas värld där allt anpassas för att passa in i den egna föreställningen.
2021-02-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
vad är ångerrätten då?
Den är obligatorisk vid distansköp. Men en del butiker erbjuder den frivilligt.
2021-02-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Fast vi vet ju att det finns en besiktning, friskrivningsklausul och en värdering. Men det berättade Esbjörn aldrig till Majkgård och Pernroth. Sen har vi ju fortfarande inte fått se en värdering som visar att huset var värt mycket mer. Men framför allt är det kommentaren om att ”ingen visste om det hela” som jag reagerar på.
Det finns ingen friskrivningsklausul i köpeavtalet.

En säljare kan till viss del friskriva sig från dolda fel vid försäljning av en fastighet. Det innebär ofta att köpet blir billigare och att köparen inte kan kräva ersättning om denne upptäcker ett dolt fel. Sådana friskrivningsklausuler ska alltid tas med i avtalet och det är väldigt viktigt att båda parterna förstår vad klausulerna innebär.

För att friskrivningsklausulen ska gälla måste den formuleras tydligt utan några oklarheter. Det är även viktigt att specificera vad säljaren faktiskt friskrivs från. En mäklare kan hjälpa till med detta men denna måste hålla sig opartisk, annars finns det risk att mäklaren överskrider den god mäklarsed de ska följa.

Tycker du att Theo Dietz har gjort ett bra jobb där?

http://www.boupplysningen.se/juridik/dolda-fel
2021-02-09, 23:39
Medlem
Citat:
Oj, så nu tror du att Ebba köpt huset på distans av Esbjörn också.
Och sedan tror du att det är Esbjörn som inte kan leverera huset till Ebba.

Ja du, du är som övriga Ebba-hatare, du lever i fablernas värld där allt anpassas för att passa in i den egna föreställningen.
Ni pratade om en brödrost och du påstod att det inte fanns någon lag som reglerade hävande av köp i Sverige, du killgissade som så ofta här i tråden!
2021-02-09, 23:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Japp denne fly*org är i samma Ro som övriga
Överläkare med så vad kan hon bidra med ?

Bra fräckt att skriva ut det p fejan skott i foten 6
Hela magget i foten nu

Som att skjuta sig i skallen, skulle jag vilja säga!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in