2021-02-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Verkligen inte, det finns många saker man inte får lämna på åvc. Bilar och matavfall är bara två exempel.

Kom med fler som är relevanta i det här fallet.
2021-02-08, 13:04
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Korrekt, åvc tar inte emot bilar. Fat. Vet inte vad/hur de får neka ett fat med olja/bensin? Var går gränsen?

Här betalar en skrothandlare 300kr spänn för vilken bil som helst. Oavsett skick.
500kr och uppåt om bilen rullar och är komplett.

Tomma oljefat går nog, men du kan glömma det om de har ngt innehåll.
2021-02-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det går utmärkt att som privatperson lämna allt man har på en åvc, hela bilar blir man av med genom att kontakta en skrot.
Sluta ljug.
Du var en otrevlig liten skit. Du skriver själv att det inte går att lämna in bilar på åvc.
2021-02-08, 13:06
Avslutad
Citat:
Njae, du missuppfattar skrivningen lite där.

"31 § Har någon begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag, som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade."

Du skriver ihop två olika delar av lagen och kastar bort orden där emellan.

Det ELLER du nämner ovan gäller det understrukna, endast det understrukna.
Om någon av de fyra nämnda föreligger, det räcker alltså med endast en av de fyra, har begagnats för att "taga ELLER betinga sig" ("eller" här gäller alltså endast taga eller betinga sig, en av de två räcker) vilka stå i uppenbart missförhållande....

Vi kan alltså i Ebba/Esbjörns fall reducera skrivningen till

"Har någon (Ebba) begagnat sig av (medvetet utnyttjat) annans (Esbjörns) oförstånd till att betinga sig en förmån (lura till sig ett lågt pris), vilken stå i uppenbart missförhållande (som är en struntsumma) till det vederlag, som må hava blivit utfäst (jämfört med faktiskt värde), vare rättshandling (är avtalet) icke gällande mot den förfördelade (Esbjörn)".

Ebba måste ha vetat om att Esbjörn var dement och hon måste med vetskap om detta ha utnyttjat Esbjörns demens för att lura honom att få köpa fastigheten till en struntsumma.

Det finns tre rekvisit här och Esbjörn måste bevisa alla tre. Än så länge har han bara försökt bevisa ett av dem och inte ens det lyckas han med.

Den lag jag hade i huvuden var "Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning" som kan vara aktuell om gubben lyckas bevisa att demensen var påtaglig vid tillfällena.

Men har du något rättsfall till 31:an i AvtL som påvisar att både ex oförstånd och oskälighet måste vara uppfyllt för att häva avtalet?
2021-02-08, 13:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Kom med fler som är relevanta i det här fallet.

Hur vore det om du nu istället kom med något som styrker ditt uttalande, som jag redan motbevisat...

Citat:
Det går utmärkt att som privatperson lämna allt man har på en åvc

Eller så kan du bara erkänna att du har fel...

Bilar är för övrigt i stor utsträckning precis vad det handlar om i detta fallet.
2021-02-08, 13:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Den lag jag hade i huvuden var "Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning" som kan vara aktuell om gubben lyckas bevisa att demensen var påtaglig vid tillfällena.

Men har du något rättsfall till 31:an i AvtL som påvisar att både ex oförstånd och oskälighet måste vara uppfyllt för att häva avtalet?

Ja, 1924 års lag är något helt annat, men den har Esbjörn inte åberopat till sitt försvar, lustigt nog. Men det beror väl på att han har en brännvinsadvokat som inte vet vad han pysslar med till sitt försvar.

Se lagen.nu, där finns exempel på rättsfall.
2021-02-08, 13:15
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det är riktigt som du säger. Hon bokade också in ett möte med Esbjörn för att diskutera hur de skulle lösa allt. Ebba ligger ju ute med närmare en halv miljon inklusive handpenning på 390 000 kr som Esbjörn behållt.

Men, Esbjörn sket i att komma på mötet.

Esbjörn meddelade istället genom kvällspressen att han stänger dörren för Ebba.

Det gav Ebba inget annat alternativ än att gå till domstol.

Eller vad skulle du gjort. Någon har din handpenning på 390 000 kr, levererar inte det du köpt och får inget jorden. Hade du bara "släppt" det?
Jaha ok då förstår jag. Skulle själv känna mig ordentligt sketen om jag framhärdade i att få igenom ett köp mot en åldrings vilja. Så det är alltså enbart de 390 tusen kronorna som hon gett i handpenning som den väntande rättegången kommer att handla om? Undrar så smått varför gubben inte vill möta Ebba och få det hela ur världen genom att betala tillbaka handpenningen och få kontraktet rivet? Det verkar som att han inte litar på Ebba och att handpenningen ska trygga honom.

Konstigt det där med handpenningen. Vad var den ämnad till? Att få gubben fast på kroken eller att nagla fast Ebba vid köpet? Gick väl tvåvägs kan jag tänka mig i varsin skalle. En handpenning är den alltid juridiskt bindande för ett köp eller finns det ångerrätt inbakat? Kontraktet som är skrivet har det offentliggjorts?
2021-02-08, 13:20
Avslutad
Citat:
Ja, 1924 års lag är något helt annat, men den har Esbjörn inte åberopat till sitt försvar, lustigt nog. Men det beror väl på att han har en brännvinsadvokat som inte vet vad han pysslar med till sitt försvar.

Se lagen.nu, där finns exempel på rättsfall.

De behöver inte "åberopa" eller hänvisa till någon lag för att domstolen ska döma efter den aktuella lagen om de omständigheter och bevis som anförts gör den relevant.

Jag har läst rättsfallen men det finns ingen formulering i dem som resonerar kring att alla rekvesit ska vara uppfylda. Du har inget HD-fall på lager?
2021-02-08, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du var en otrevlig liten skit. Du skriver själv att det inte går att lämna in bilar på åvc.

Jag skrev det från början, sen blev det nåt halmgubbejidder om att jag trodde man kunde lämna bilar på åvc.

Sluta vara dum och dryg.
2021-02-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Tomma oljefat går nog, men du kan glömma det om de har ngt innehåll.

Det kan nog stämma, men ser inte riktigt att det handlar om en kostnad på 300 000kr i "sanering".
Vad är inräknat i det? Är det en höftning utan motivering...

Bilarna kan inte räknas som en kostnad alls ens....
2021-02-08, 13:23
Medlem
Ebba borde ge upp nu. Släpp huset och rädda partiet. KD far illa av detta beteende från Ebbas sida.
2021-02-08, 13:24
Medlem
Citat:
Hur vore det om du nu istället kom med något som styrker ditt uttalande, som jag redan motbevisat...

Eller så kan du bara erkänna att du har fel...

Bilar är för övrigt i stor utsträckning precis vad det handlar om i detta fallet.

Som jag har skrivit från början, allt skrot och skräp som finns på en tomt kan man lämna på åvc utom bilar och andra fordon, som traktorer.
Fordon, främst bilar blir man av med, kostnadsfritt, genom att kontakta en skrot som hämtar dom gratis.

Jag har inte fel.
Du kan ge exempel på vad som kan tänkas finnas på tomten som inte är fordon och inte kan lämnas på åvc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in