Citat:
Ursprungligen postat av
Cubicle Kid
Jämförelsen handlar naturligtvis inte om storlek ("mini-Stasi"), utan arbetsmetoder: tysta kritiska röster genom karaktärsmord, dra fram komprometterande dokument, använda en hotfull ton och ibland regelrätta hot, återupprepa gamla misstag/brott gång på gång (som i fallet med den s k Transkvinnan) osv.
Alla fast anställda på Stasi hade uniform, även om de till vardags var civilt klädda.
Jämförelsen mellan er verksamhet och Stasi kommer förresten från början från Mathias Wåg. Då gällde den Researchgruppen, nu är organisationen en annan, men metoderna är desamma.
För det första: "Er verksamhet". Nej, min vän. Bara nej. Det finns ingen konspiration eller sammansvärjning, podden består av 3 personer såvitt jag vet, ingen av dem är jag. Det är dessutom förbjudet att antyda något om andra postares identitet på Flashback, varför dylika påståenden är farligt nära ett regelbrott. En viss kompis från landet menade ju tidigare i tråden att han med enkelhet kunde fastslå vem som gjort inlägg genom "grundläggande textanalys" så vid det här laget borde ju er lilla motståndsrörelse veta att jag inte heter Henrik eller Axel. Så om inte din kompis ljög då, så ljuger du ju nu. Vilket är det? Ljög kompisen från landet tidigare, eller ljuger du nu?
Att du framhärdar avseende din DDR-kompis som absolut inte är ett påhitt och en slapp vanelögn är jätteroligt. Ska vi jämföra ytterligare:
Stasi: Infiltrerade alla större arbetsplatser med hemliga agenter.
Podden: Har inte infiltrerat ens en korvkiosk. Däremot skickade de en gång en person på en föreläsning av Linnea Claesson minns jag från ett tidigare avsnitt.
Stasi: Bröt sig in i folks hem och sökte igenom dem.
Podden: Har inte brutit sig in i någons hem alls.
Stasi: Avlyssnade tusentals privatpersoner telefonledningar.
Podden: Använder saker folk skriver öppet på sociala medier eller samtal de för direkt med poddarna.
Stasi: Hade utländska operationer i alla världsdelar.
Podden: Axel har nog inte ens lämnat Stockholm på flera år tror jag, det låter ju så iaf.
Stasi: Begick t ex false-flag-mord på Benny Ohnesorg.
Podden: Har inte ens örfilat en politisk motståndare i modern tid.
Är det nån som bedriver en Stasi-organisation här med hot om att komma hem till folk, plåga deras familjemedlemmar, begå våld mot dem, etc, så är det väl snarare den där knogjärnsmannen och hans kompisar på Twitter va?
Men det är så klart jätteroligt att en podd som sägs vara usel, drivas av några barnsliga fyllon, sakna innehåll, etc etc liknas vid en av modern tids mest fruktade, mest uppstyrda och mest moderna underrättelsetjänster. Doublethink, hette det väl i en viss bok.