2021-02-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cubicle Kid
Apropå vänner: sitter här och chattar med en osannolik grupp personer som jag aldrig hade träffat innan den här konflikten.

See fram emot filmen! Eller, den vart visst redan gjord:

https://m.imdb.com/title/tt6838208/

Återigen, ganska roande att en podcast som fått 200 sidor kommentarer om hur den inte är trovärdig, har dålig ton och är irrelevant ändå gör att folk ser sig tvungna att grunda nån slags organiserad motståndsrörelse.
Citera
2021-02-02, 23:02
Medlem
Cubicle Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TranasByNight
See fram emot filmen! Eller, den vart visst redan gjord:

https://m.imdb.com/title/tt6838208/

Återigen, ganska roande att en podcast som fått 200 sidor kommentarer om hur den inte är trovärdig, har dålig ton och är irrelevant ändå gör att folk ser sig tvungna att grunda nån slags organiserad motståndsrörelse.

Den här mini-Stasi podden - som i princip jobbar som den gamla östtyska säkerhetstjänsten - bör såklart mötas av motstånd. En av mina östtyska vänner skrattade när han läste om Haveristerna: ”Det här är jag uppvuxen med - bär de uniform också...?”
Citera
2021-02-03, 01:05
Avslutad
Vad är det för dumpar du pratar om? Och vilka kontakter är det och vad för inflytande du pratar om? Du låter helt sjuk ärligt talat och det sista fetade är nog den egentliga orsaken till varför Henko & co håller på som de gör. Vad är det för skryt du talar om? Suck. Räckte det inte med en Rolex eller en bil eller att ha ungar att visa upp märkte du? Man måste vara genuin också. En mensch.

Synd för Haveristerna att livet inte är en serietidning där människorna man ger sig på är seriefigurer som dör lite snyggt som i ett dataspel utan människor som lever verkliga liv, som älskar, åldras, dansar och lär sig. Ibland byter de könstillhörighet. Alla sitter inte och tittar tillbaka på den där skärmdumpen från 2016 eller domen från 2005 och fastnar där.

Det är dags för dig att stänga av datorn och stänga ner dina sociala media. Börja se dig omkring. Du kommer aldrig någonsin få vänner och människor omkring dig som älskar dig om hat och negativa saker är det som binder er samman. Det är hela felbygget med Haveristerna och människorna kring den podden. Ni är en destruktiv kraft och folk drar sig undan. Kvar blir de ni har gjort illa och de blir fler och fler ju mer de pratar med varandra.
Senast redigerad av Blomsterharmoni 2021-02-03 kl. 01:11.
Citera
2021-02-03, 02:36
Medlem
basistensbass avatar
Axel skriver på Patreon:

Vi har precis spelat in avsnitt 102, om Johannes Nilssons idiothemstext i Nyheter idag. Vi får se om Stalingrad-arcen fortsätter eller om resten av säsongen blir filler-avsnitt så att vi inte kommer ikapp mangan. Jag känner i alla fall att vi har gott om material för att eskalera om det skulle vara så att Johannes, Chang, Malcom och övriga kackerlackor känner sig hågade. Publikfavoriten Twinax gör förstås comeback i detta avsnitt.

Se där, nya hot. Om än förtäckta denna gång. Det är ändå märkligt att djungelapan Axel inte fattar varför folk blir förbannade på honom.

Min roliga fråga om hur länge Henko fick vara kvar i 14/88-chatten förblev obesvarad, svara gärna på den kära Haveristerna-supportrar.
Citera
2021-02-03, 06:21
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Frågan är hur länge otroheten med Myra har pågått egentligen med tanke på att Jens Ganman verkade veta om för ganska länge sedan vad som pågick mellan de båda när han i samband med att tacka nej till inbjudan att medverka som gäst i Haveristerna meddelade att han var vuksvåger med Henko. Vid det tillfället verkade inte Henko förstå att Myra och Ganman hade haft ihop det.

Nåja, man är minst två om ett samlag. Myra är därför skyldig Henkos sambo en stor ursäkt för att ha legat med hennes kille och med hennes barns pappa. Myras delaktighet går inte att sopa under mattan. Hur kunde hon göra så mot Henkos sambo och deras barn? Det krävs en visst sorts människor för att genomföra en sådan sak - det går inte att skylla allt på alkohol.
Är det Ganman?
Citera
2021-02-03, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
Axel skriver på Patreon:

...Jag känner i alla fall att vi har gott om material för att eskalera om det skulle vara så att Johannes, Chang, Malcom och övriga kackerlackor känner sig hågade. ..

Har Malcom ens deltagit i Haveristernas konflikt?

Sedan är det tveksamt om Johannes har deltagit, han har ju bara intervjuat folk och skrivit en artikel om podden och varför det är uppståndelse kring den. Jag förstår verkligen inte vad Haveristerna bygger sina enkelriktade konflikter på.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-03 kl. 07:02.
Citera
2021-02-03, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Är det Ganman?

Jag trodde att Henko var pappan till barnen? Ganman är ju buksvåger med Henko via Myra och Myra har inga barn med någon av herrarna.
Citera
2021-02-03, 08:41
Medlem
Citat:
Den här mini-Stasi podden - som i princip jobbar som den gamla östtyska säkerhetstjänsten - bör såklart mötas av motstånd. En av mina östtyska vänner skrattade när han läste om Haveristerna: ”Det här är jag uppvuxen med - bär de uniform också...?”
Jämförelse podden Haveristerna - Stasi.

Antal anställda:
Stasi: 90000 samt "frivilliga" informatörer motsvarande 2% av befolkningen.
Podden: 0

Budget:
Stasi: 1 miljard dollar per år i dåtidens valutavärde eller 0,7% av BNP.
Podden: 3000+ frivilliga patreons

Produktion:
Stasi: Akter på 6 miljoner medborgare
Podden: 100 avsnitt.

Jag tycker det är rätt stor skillnad faktiskt inte minst m h t finansieringen, Haveristerna är helt frivilligt finansierad utan någon statsapparat i ryggen. Till skillnad från flera de granskar - Malcom verkar ju till stor del leva på offentliga medel t ex.

De flesta i Stasi bar inte heller uniform, vilket din östtyske vän skulle vetat om han inte varit helt påhittad.
Citera
2021-02-03, 09:17
Medlem
Cubicle Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TranasByNight
Jämförelse podden Haveristerna - Stasi.

Antal anställda:
Stasi: 90000 samt "frivilliga" informatörer motsvarande 2% av befolkningen.
Podden: 0

Budget:
Stasi: 1 miljard dollar per år i dåtidens valutavärde eller 0,7% av BNP.
Podden: 3000+ frivilliga patreons

Produktion:
Stasi: Akter på 6 miljoner medborgare
Podden: 100 avsnitt.

Jag tycker det är rätt stor skillnad faktiskt inte minst m h t finansieringen, Haveristerna är helt frivilligt finansierad utan någon statsapparat i ryggen. Till skillnad från flera de granskar - Malcom verkar ju till stor del leva på offentliga medel t ex.

De flesta i Stasi bar inte heller uniform, vilket din östtyske vän skulle vetat om han inte varit helt påhittad.

Jämförelsen handlar naturligtvis inte om storlek ("mini-Stasi"), utan arbetsmetoder: tysta kritiska röster genom karaktärsmord, dra fram komprometterande dokument, använda en hotfull ton och ibland regelrätta hot, återupprepa gamla misstag/brott gång på gång (som i fallet med den s k Transkvinnan) osv.

Alla fast anställda på Stasi hade uniform, även om de till vardags var civilt klädda.

Jämförelsen mellan er verksamhet och Stasi kommer förresten från början från Mathias Wåg. Då gällde den Researchgruppen, nu är organisationen en annan, men metoderna är desamma.
Citera
2021-02-03, 09:37
Medlem
Citat:
Jämförelsen handlar naturligtvis inte om storlek ("mini-Stasi"), utan arbetsmetoder: tysta kritiska röster genom karaktärsmord, dra fram komprometterande dokument, använda en hotfull ton och ibland regelrätta hot, återupprepa gamla misstag/brott gång på gång (som i fallet med den s k Transkvinnan) osv.

Alla fast anställda på Stasi hade uniform, även om de till vardags var civilt klädda.

Jämförelsen mellan er verksamhet och Stasi kommer förresten från början från Mathias Wåg. Då gällde den Researchgruppen, nu är organisationen en annan, men metoderna är desamma.

Personlighetsdraget machiavellianism omsatt i kollektivistiska metoder för att angripa andra utanför den egna gruppen/tillhörigheten. Det är en ganska tydlig, kortfattad men ändå heltäckande beskrivning av hela ”systemet”, interaktionerna och samarbetena mellan Haveristerna, IRM, Researchgruppen och Piscatus/Acta Publica et cetera. Det är ingen konspiration i en konspirations sanna mening utan mer ett ”naturligt” samarbete med olika intressen där varje part bidrar med sin del. Helheten, effekten av de fristående delarnas verksamheter tillsammans, kan rättvist beskrivas fylla samma funktion som STASI, med skillnaden att skalan är löjligt liten. Haveristerna spelar ju dock en otroligt barnslig roll i denna cirkus. De är clownerna.
Senast redigerad av LinusSarud 2021-02-03 kl. 09:43.
Citera
2021-02-03, 09:44
Medlem
Citat:

För det första: "Er verksamhet". Nej, min vän. Bara nej. Det finns ingen konspiration eller sammansvärjning, podden består av 3 personer såvitt jag vet, ingen av dem är jag. Det är dessutom förbjudet att antyda något om andra postares identitet på Flashback, varför dylika påståenden är farligt nära ett regelbrott. En viss kompis från landet menade ju tidigare i tråden att han med enkelhet kunde fastslå vem som gjort inlägg genom "grundläggande textanalys" så vid det här laget borde ju er lilla motståndsrörelse veta att jag inte heter Henrik eller Axel. Så om inte din kompis ljög då, så ljuger du ju nu. Vilket är det? Ljög kompisen från landet tidigare, eller ljuger du nu?

Att du framhärdar avseende din DDR-kompis som absolut inte är ett påhitt och en slapp vanelögn är jätteroligt. Ska vi jämföra ytterligare:

Stasi: Infiltrerade alla större arbetsplatser med hemliga agenter.
Podden: Har inte infiltrerat ens en korvkiosk. Däremot skickade de en gång en person på en föreläsning av Linnea Claesson minns jag från ett tidigare avsnitt.

Stasi: Bröt sig in i folks hem och sökte igenom dem.
Podden: Har inte brutit sig in i någons hem alls.

Stasi: Avlyssnade tusentals privatpersoner telefonledningar.
Podden: Använder saker folk skriver öppet på sociala medier eller samtal de för direkt med poddarna.

Stasi: Hade utländska operationer i alla världsdelar.
Podden: Axel har nog inte ens lämnat Stockholm på flera år tror jag, det låter ju så iaf.

Stasi: Begick t ex false-flag-mord på Benny Ohnesorg.
Podden: Har inte ens örfilat en politisk motståndare i modern tid.

Är det nån som bedriver en Stasi-organisation här med hot om att komma hem till folk, plåga deras familjemedlemmar, begå våld mot dem, etc, så är det väl snarare den där knogjärnsmannen och hans kompisar på Twitter va?

Men det är så klart jätteroligt att en podd som sägs vara usel, drivas av några barnsliga fyllon, sakna innehåll, etc etc liknas vid en av modern tids mest fruktade, mest uppstyrda och mest moderna underrättelsetjänster. Doublethink, hette det väl i en viss bok.
Senast redigerad av TranasByNight 2021-02-03 kl. 09:55.
Citera
2021-02-03, 09:56
Medlem
Citat:

Med all respekt för din vän men om det där är sant så verkar han lida akut brist på förmåga att uppfatta nyanser. Att likna en podd i Sverige på 2000-talet med en av 1900-talets mest vältrimmade säkerhetstjänster är ju bara efterblivet. Det är som att likna flyktingdöden på Medelhavet vid Förintelsen, man är helt enkelt ointelligent om man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in