2021-01-30, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Som jag har förstått det så kommer F-varianten att utvecklas i Brasilien? Och det kanske inte är det mest produktiva sättet att arbeta på ändå; att utveckla en tvåsitsig variant som är nära besläktad med den ensitsiga varianten på en annan kontinent än där den ensitsiga varianten och den tidigare generationens tvåsitsiga variant utvecklades.

Sverige kommer ju inte att använda F utan flyger D för utbildning?

Så har jag fattat det och om Brasilien vill ha F kan de ju stå för utvecklingen själva.
Citera
2021-01-30, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så har jag fattat det och om Brasilien vill ha F kan de ju stå för utvecklingen själva.

Frågan är vem som betalar för teknologiöverförandet till Brasilien. Och vem som finansierar utvecklingscentret som Saab och Embraer har etablerat där.
Citera
2021-01-30, 15:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tja, men det finns faktiskt fler arbetsgivare och det är inte svårt att få jobb någonstans när man har dessa kvalifikationer. Då kan bostadsorten ha en viss betydelse.
Så illa är knappast Linköping som bostadsort och vill du jobba med flyg så finns det inga alternativ i Sverige eller Norden.
Citera
2021-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Frågan är vem som betalar för teknologiöverförandet till Brasilien. Och vem som finansierar utvecklingscentret som Saab och Embraer har etablerat där.

Jag vet inte, men det är ju rimligt att Brasilien betalar för utvecklingen av F.

Orimligt om FMV betalar för det, så jag hoppas det inte är så.

SAAB investerar ju själva i centre lite varstans, de har tagit tunga investeringar de senare åren.
Citera
2021-01-30, 18:14
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det så kommer F-varianten att utvecklas i Brasilien? Och det kanske inte är det mest produktiva sättet att arbeta på ändå; att utveckla en tvåsitsig variant som är nära besläktad med den ensitsiga varianten på en annan kontinent än där den ensitsiga varianten och den tidigare generationens tvåsitsiga variant utvecklades.

Att göra Gripen E tvåsitsig är knappast något problem, frågan är vilka förmågor man ska utveckla för att motivera en tvåsitsig version? Detta bör rimligtvis vara förmågor som kräver mer än en operatör.
Citera
2021-01-30, 19:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Att göra Gripen E tvåsitsig är knappast något problem, frågan är vilka förmågor man ska utveckla för att motivera en tvåsitsig version? Detta bör rimligtvis vara förmågor som kräver mer än en operatör.

Utveckling av autopilot och artificiell intelligens mm minskar behovet av tvåsits. Snart blir det väl aktuellt med nollsitsiga kärror, kanske. Rotarna består då av en ensitsig och en nollsitsig...
Citera
2021-01-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Utveckling av autopilot och artificiell intelligens mm minskar behovet av tvåsits. Snart blir det väl aktuellt med nollsitsiga kärror, kanske. Rotarna består då av en ensitsig och en nollsitsig...
Det talas mycket om AI men jag tror det dröjer tills vi får se AI flyga avancerade stridsflygplan, mer troligt då att en Gripen C/E som flygs av en pilot har md sig drönare som flyger med och ger extra förmåga avseende spaning eller anfallsförmåga.
Citera
2021-01-30, 20:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Det talas mycket om AI men jag tror det dröjer tills vi får se AI flyga avancerade stridsflygplan, mer troligt då att en Gripen C/E som flygs av en pilot har md sig drönare som flyger med och ger extra förmåga avseende spaning eller anfallsförmåga.

En förmåga som F har är ju inskolning på E.
Citera
2021-01-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Hovedgrunnen er selvsagt at sjefene i luftforsvaret skal kunne få seg en tur i den store investeringen.
Citera
2021-01-30, 20:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
En förmåga som F har är ju inskolning på E.

Edit: Jag tänker mig framöver även rotar med JAS 40 Tempest och semiautonoma 39 E. Inom Tempestprogrammet ska det tas fram sådan teknik, bl a en AI som andrepilot.
Citera
2021-01-30, 20:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sverige kommer ju inte att använda F utan flyger D för utbildning?

I offerten till Finland ingår väl F? Eller?
Citera
2021-01-30, 21:05
Medlem
Citat:
I offerten till Finland ingår väl F? Eller?
Det var 52 single-seat JAS-39 Gripen-E, 12 two-seat Gripen-F og 2 GlobalEye i første runde, men hva som står i "final offer" vet vi ikke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in