2023-09-30, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har hittat en rolig gammal DVD

JAS 39 Gripen - Special Edition... english subtitles... Team M som gav ut den.

Jag hittar inte utgivningsår, men fotona tyder på Gripen A... inget sugrör att suga Natos kossor i luften.

Till det! Ännu mer! Ungerska MIG-29 i 15 minuter...

70 minuter flygporr.

Minst sagt besviken.. man stod på flygbasen och filmade... intervjuade lite folk, frågade piloter om vad för uppdrag de hade...

Jag är osäker på vem målgruppen var... kanske att rekrytera piloter.

Man var på F10 i Ängelholm, precis när de fick sina Gripen och allt var renoverat och uppiffat.

Man filmade runt millenieskiftet... alltså strax före att basen lades ner 2002 och blev museum. Waste of money... enorm kapitalförstöring man höll på med på den tiden.
Citera
2023-09-30, 19:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Låter vettigt. Närmre dit än till Sverige. Jag har också hört att Saab pratar med Tjeckien om ev köp eller förlängning av leasingen av Gripen C/D efter de genomgått nya uppgraderingen med vässad motor och ny radar.

(Vet inte vad det leder till, men om det drar ut på tiden att få F-35orna levererade så är det ju bra för dem att kunna ha kvar Gripen)

Vi får se vad som händer. Nya siffror från USA indikerar livscykelkostnader på 4 miljarder kr per F-35 (Gripen kostar ca 1 miljard). Vissa köpare har inte budget nog för att ha planen i drift så det kan bli så att tjeckerna förrådsställer dem och fortsätter.flyga riktigt med gripen men f-35 i.simulator.
Citera
2023-09-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vi får se vad som händer. Nya siffror från USA indikerar livscykelkostnader på 4 miljarder kr per F-35 (Gripen kostar ca 1 miljard). Vissa köpare har inte budget nog för att ha planen i drift så det kan bli så att tjeckerna förrådsställer dem och fortsätter.flyga riktigt med gripen men f-35 i.simulator.
Ja, att F-35orna ska vara ens jämförbara med Gripen när det gäller driftskostnader blir mer och mer tydligt att de sockrar siffrorna för att få det resultat de vill.

Jag fattar att man vill ha F-35, för de ÄR bra flygplan, och det är förstås ”coolt” att ha det senaste. Men låtsas inte att de är jämförbara i pris. För det är de inte.

Men det är ju det där med upphandlingsregler. Vill man ändå ha ett dyrare system så får man ”justera” hur man värderar priset på ett anbud. Poängsystem för vad som finns i bruk redan osv.

Men jag tror det är bra att Gripen E äntligen börjar produceras i större antal. Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt kan komma en beställning från ett tredje land inom några år nu när Brasilien och Sverige börjar ta planen i drift på allvar.
Citera
2023-10-02, 11:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Och vi har i alla år förutsatt att ryssarna skjuter oss från himlen ungefär lika snabbt som ÖBs slägga skjuter deras landstigningstonnage från havets yta. Men vi har haft ett stort flygvapen ändå, just för att skjuta deras landstigningstonnage från havets yta. Vi behöver flygplan byggda för försvaret av Sverige. Vi behöver de inhemska binuseffekterna av en stark högkvalificerad egen försvarsindustri. Vi behöver SAABs eget stridsflyg, nu och för evigt.

Jag håller med 100 % men i alla fall jag har haft en övertro på att den som har " airsuperiority"
dominerar även striden på marken. Så verkar det ju inte vara i Ukraina.
Ryssland har nära airsuperiority men ändå påverkar det mycket lite vad som sker på marken.

Detta måste innebära att tex Gotland skulle kunna försvaras hyfsat väl med modernt luftvärn.
Kommer Ryskt landstigningstonnage seglande från Finska viken så har vi lång framförhållning.
Samma sak med Kaliningrad, Ryssland måste ju först skicka trupp och material TILL Kaliningrad
för att använda detta territorium som bas för landstigning.
Citera
2023-10-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag håller med 100 % men i alla fall jag har haft en övertro på att den som har " airsuperiority"
dominerar även striden på marken. Så verkar det ju inte vara i Ukraina.
Ryssland har nära airsuperiority men ändå påverkar det mycket lite vad som sker på marken.

Detta måste innebära att tex Gotland skulle kunna försvaras hyfsat väl med modernt luftvärn.
Kommer Ryskt landstigningstonnage seglande från Finska viken så har vi lång framförhållning.
Samma sak med Kaliningrad, Ryssland måste ju först skicka trupp och material TILL Kaliningrad
för att använda detta territorium som bas för landstigning.

Ryssland har inte luftherravälde i Ukraina. Ryssland har inte lyckats slå ut det ukrainska luftvärnet och får därför förlita sig på krissningsrobotar och drönare.
Citera
2023-10-04, 09:49
Medlem
Sverige skal oppdatere motoren på Gripen C/D for noe bedre ytelse og lavere levetidskostnader.

Sweden is to upgrade the powerplant of its Saab JAS 39 Gripen C/D combat aircraft for greater performance and lower life-cycle costs, GKN Aerospace announced on 3 October.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-to-upgrade-gripen-cd-engines-for-greater-performance-and-lower-costs
Citera
2023-10-04, 11:00
Medlem
Uppgraderade C/D kommer att bli ganska vassa även de..
Citera
2023-10-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Sverige skal oppdatere motoren på Gripen C/D for noe bedre ytelse og lavere levetidskostnader.

Sweden is to upgrade the powerplant of its Saab JAS 39 Gripen C/D combat aircraft for greater performance and lower life-cycle costs, GKN Aerospace announced on 3 October.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-to-upgrade-gripen-cd-engines-for-greater-performance-and-lower-costs
Frågan är hur mycket uppgradering det blir av motorn. Då man tidigare har sagt att luftintaget måste förstoras för att kunna få ut mer effekt av motorn.

Men bra att det händer något. Som jag sagt tidigare så borde de 14 st chassin även få ett förstorat luftintag eller trattliknande. Så att vi får mer effekt med uppgraderad motor. Det väcker då mer intresse för 39 C/D även för andra nationer. Då vi fortfarande har ett 30 tal som inte kommer att brukas.
Citera
2023-10-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Frågan är hur mycket uppgradering det blir av motorn. Då man tidigare har sagt att luftintaget måste förstoras för att kunna få ut mer effekt av motorn.

Men bra att det händer något. Som jag sagt tidigare så borde de 14 st chassin även få ett förstorat luftintag eller trattliknande. Så att vi får mer effekt med uppgraderad motor. Det väcker då mer intresse för 39 C/D även för andra nationer. Då vi fortfarande har ett 30 tal som inte kommer att brukas.
Jag skulle säga 5-15% mer kraft. Redan nu finns 404an med 84kN mot dagens 80,5kN i RM12.

Men det är precis nog för att komma över Gripens svaghet med en för klen motor. 84kN skulle öka thrust/weight ratio från 1.02 till 1.06. Kan de få upp den 10% från idag till 88.5kN så pratar vi 1.12.
Citera
2023-10-06, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Jag skulle säga 5-15% mer kraft. Redan nu finns 404an med 84kN mot dagens 80,5kN i RM12.

Men det är precis nog för att komma över Gripens svaghet med en för klen motor. 84kN skulle öka thrust/weight ratio från 1.02 till 1.06. Kan de få upp den 10% från idag till 88.5kN så pratar vi 1.12.
Det verkar som det bara blir en mjukvaruuppdatering på motorn. Så vi kan nog bara hoppas på ca 5% mer kraft tyvärr.
Citera
2023-10-06, 13:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Det beror ju på vilken hastighet man flyger i, luftens temperatur och höjd. Motorn är en turbofläkt vilket innebär att man har överskott på luft utom när efterbrännaren används. Genom att byta ut kompressorn så går det att öka grundeffekten och få bättre bränsleekonomi och mindre underhåll genom att man inte behöver använda efterbrännaren lika mycket.
Citera
2023-10-06, 13:21
Medlem
Citat:
Det verkar som det bara blir en mjukvaruuppdatering på motorn. Så vi kan nog bara hoppas på ca 5% mer kraft tyvärr.

"In addition to enhancing key components within the engine, the development work also involves updating the engine software in the aircraft system.”

Låter ju som att det blir någon form av ändring/förbättring av delar i motorn också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in