Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 10:00
  #445
Medlem
tepss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=jKZqzJdRA5Q

En av mina favoriter på youtube gällande mat erbjuder sitt recept med egengjord guanciale.
Citera
2021-01-21, 18:37
  #446
Medlem
Ingen som puttar ner några kapris i sin carbonara? Gifter sej fint med både fläsket och äggulan och parmesan/pecorino..
Citera
2021-01-21, 21:25
  #447
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Ingen som puttar ner några kapris i sin carbonara? Gifter sej fint med både fläsket och äggulan och parmesan/pecorino..

Varför skulle någon göra det? Vad tror du oddsen på det är? 1:1 000 000 000?
Citera
2021-01-23, 23:31
  #448
Medlem
Well, herr Messerschmitt, det finns säkert nån mer i detta land som gillar kapris i carbonara. Eller fem. Om det gör det...hur mycket spricker dina odds då?

Jag är fortfarande nyfiken. Nån mer än jag som gillar kapris i carbonara?
Jag minns inte var jag lärde mej detta smaksättartrix, men jag håller fast vid det. Använder dock ingen grädde, och heller ingen parmesan i den, men väl pecorino. Och tärnat bacon, p g a svårigheter att ta mej till en bra köttdisk. Så, Sigge, fick du spel med oddsen nu, din lille carbonarafacist? :-)
Citera
2021-01-24, 02:24
  #449
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Well, herr Messerschmitt, det finns säkert nån mer i detta land som gillar kapris i carbonara. Eller fem. Om det gör det...hur mycket spricker dina odds då?

Jag är fortfarande nyfiken. Nån mer än jag som gillar kapris i carbonara?
Jag minns inte var jag lärde mej detta smaksättartrix, men jag håller fast vid det. Använder dock ingen grädde, och heller ingen parmesan i den, men väl pecorino. Och tärnat bacon, p g a svårigheter att ta mej till en bra köttdisk. Så, Sigge, fick du spel med oddsen nu, din lille carbonarafacist? :-)

Jag tror bättre om folk här inne och jag påstår att med största sannolikhet finns det ingen som kör i kapris i en carbonara. Mina odds ger garanterat vinst och hade aldrig gått att betta på.
Citera
2021-01-24, 08:46
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Well, herr Messerschmitt, det finns säkert nån mer i detta land som gillar kapris i carbonara. Eller fem. Om det gör det...hur mycket spricker dina odds då?

Jag är fortfarande nyfiken. Nån mer än jag som gillar kapris i carbonara?
Jag minns inte var jag lärde mej detta smaksättartrix, men jag håller fast vid det. Använder dock ingen grädde, och heller ingen parmesan i den, men väl pecorino. Och tärnat bacon, p g a svårigheter att ta mej till en bra köttdisk. Så, Sigge, fick du spel med oddsen nu, din lille carbonarafacist? :-)

Klart det finns. En av mina favoritpastarätter innehåller både kapris och oliver. Kan dock rekommendera dig att köpa Pancetta istället för bacon då du gärna inte vill ha köttet rökt.
Citera
2021-01-24, 09:44
  #451
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Well, herr Messerschmitt, det finns säkert nån mer i detta land som gillar kapris i carbonara. Eller fem. Om det gör det...hur mycket spricker dina odds då?

Jag är fortfarande nyfiken. Nån mer än jag som gillar kapris i carbonara?
Jag minns inte var jag lärde mej detta smaksättartrix, men jag håller fast vid det. Använder dock ingen grädde, och heller ingen parmesan i den, men väl pecorino. Och tärnat bacon, p g a svårigheter att ta mej till en bra köttdisk. Så, Sigge, fick du spel med oddsen nu, din lille carbonarafacist? :-)

Bacon?
Då är det inte ens carbonara.

En smarrig bacon- och kaprissås, absolut, men du kan inte kalla det carbonara.
Citera
2021-01-24, 09:47
  #452
Medlem
LaLocas avatar
Brukar ha lite sardeller i och ibland någon pepprig korv
Citera
2021-01-24, 11:54
  #453
Medlem
Min Carbonara på italienskt vis då italienare inte har grädde i sin.
300- 400g pancetta (tärnad, saltare än bacon)
500g spaghetti av bra kvalitet.
120-140g parmesan( lagrad 30 månader)
Svartpeppar
5 ägg gulor.

Finriv parmesan (spara lite till topping) och blanda med ägg gulor och svartpeppar.
Stek pancetta krispig i högre stekpanna, alt wokpanna.
Stäng av värme och ta ur pancetta och lägg på en tallrik men lämna kvar fettet i pannan.
Koka pastan 3 min kortare än angivet i rikligt saltat vatten.
Sila av pastan och behåll 4 dl pastarätter.
Hetta upp panna med överblivna fettet och rör i spaghettin.
Tillsätt pastavatten och rör i ägggule/parmesan blandning. Rör hela tiden och tillsätt pancettan.
Salta och peppra mer efter behov.

Jag gör även en med grädde och rökt sidfläsk, detta har mer röksmak än bacon. Men då med vitlök svart peppar och äggula som reder såsen. Föredrar dock förstå varianten.
Smaklig spis
Citera
2021-01-24, 13:59
  #454
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rakfront
Min Carbonara på italienskt vis då italienare inte har grädde i sin
300- 400g pancetta (tärnad, saltare än bacon)
500g spaghetti av bra kvalitet.
120-140g parmesan( lagrad 30 månader)
Svartpeppar
5 ägg gulor.

Finriv parmesan (spara lite till topping) och blanda med ägg gulor och svartpeppar.
Stek pancetta krispig i högre stekpanna, alt wokpanna.
Stäng av värme och ta ur pancetta och lägg på en tallrik men lämna kvar fettet i pannan.
Koka pastan 3 min kortare än angivet i rikligt saltat vatten.
Sila av pastan och behåll 4 dl pastarätter.
Hetta upp panna med överblivna fettet och rör i spaghettin.
Tillsätt pastavatten och rör i ägggule/parmesan blandning. Rör hela tiden och tillsätt pancettan.
Salta och peppra mer efter behov.

Jag gör även en med grädde och rökt sidfläsk, detta har mer röksmak än bacon. Men då med vitlök svart peppar och äggula som reder såsen. Föredrar dock förstå varianten.
Smaklig spis

Italienare har varken pancetta eller parmesan i sin carbonara.
Men smaklig spis.
Citera
2021-01-24, 17:36
  #455
Medlem
Tryckkokarens avatar
Detta recept följer jag:

https://www.zeta.nu/recept/spaghetti...-di-lucas-vis/
Citera
2021-01-24, 17:36
  #456
Medlem
Lungcancers avatar
Det ska vara grädde i carbonaran era jävla fittor!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback