Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-24, 18:06
  #457
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Det ska vara grädde i carbonaran era jävla fittor!
Nej det behövs inte.
Citera
2021-01-24, 18:45
  #458
Medlem
Sladdarens avatar
Det är bara kalla det en variant av carbonara om det inte är den äkta varan
Viktigt att påpeka att det är en variant men är det ens det om det enda man
behåller är äggen ? Men resten ändrar man ? Kanske olika lagrade ostar, blandpeppar, salami och bacon blandat istället och en skvätt grädde med en sked cremefraishe? Carbonara är det inte iaf.

"Skinkpasta" skulle man kalla det för
Citera
2021-01-24, 19:12
  #459
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Det ska vara grädde i carbonaran era jävla fittor!

Nej, det ska det inte.
Guanciale
Pecorino
Ägg
Svartpeppar

Ingenting annat.
Citera
2021-01-24, 19:23
  #460
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej, det ska det inte.
Guanciale
Pecorino
Ägg
Svartpeppar

Ingenting annat.
Korrekt. Men det är väl ändå helt godkänt att byta ut Pecorinon mot parmesanost, som man river själv, om man föredrar smaken.
Likaså byta ut den svårhittade guancialen mot vanlig bacon/sidfläsk.

Själv gillar jag inte äggvita så jag tar en matsked grädde och en gnutta kokvatten och blandar ihop med äggulan.

Själv ryyyser jag när folk säger att de trycker ner frysta, tinade ärtor och pressar en vitlöksklyfta i. Jag vet inte vad det är för sorts pastarätt, men det är INTE en Carbonara.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-01-24 kl. 19:27.
Citera
2021-01-24, 23:37
  #461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakfront
Min Carbonara på italienskt vis då italienare inte har grädde i sin.
300- 400g pancetta (tärnad, saltare än bacon)
500g spaghetti av bra kvalitet.
120-140g parmesan( lagrad 30 månader)
Svartpeppar
5 ägg gulor.

Finriv parmesan (spara lite till topping) och blanda med ägg gulor och svartpeppar.
Stek pancetta krispig i högre stekpanna, alt wokpanna.
Stäng av värme och ta ur pancetta och lägg på en tallrik men lämna kvar fettet i pannan.
Koka pastan 3 min kortare än angivet i rikligt saltat vatten.
Sila av pastan och behåll 4 dl pastarätter.
Hetta upp panna med överblivna fettet och rör i spaghettin.
Tillsätt pastavatten och rör i ägggule/parmesan blandning. Rör hela tiden och tillsätt pancettan.
Salta och peppra mer efter behov.

Jag gör även en med grädde och rökt sidfläsk, detta har mer röksmak än bacon. Men då med vitlök svart peppar och äggula som reder såsen. Föredrar dock förstå varianten.
Smaklig spis

Känns som väldigt mycket pancetta om jag ska vara ärlig, personligen tycker jag carbonara är en rätt där pastan får stå i fokus, såsen vara krämig men inte dränka allt och fläsket, oberoende vilken typ man använder främst är ett garnityr. Men to each his own.
Citera
2021-01-25, 06:36
  #462
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Korrekt. Men det är väl ändå helt godkänt att byta ut Pecorinon mot parmesanost, som man river själv, om man föredrar smaken.

Nej, pecorino är ett måste. Däremot serverar många italienare i hela Lazioregionen en blandning mellan pecorino och parmesan och anser det vara "ok", men dom ursäktar sig gärna till sina matfascistiska regionsfränder i förväg innan stormen kommer för att sluka dom.
Citera
2021-01-25, 09:44
  #463
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N9HN
Känns som väldigt mycket pancetta om jag ska vara ärlig, personligen tycker jag carbonara är en rätt där pastan får stå i fokus, såsen vara krämig men inte dränka allt och fläsket, oberoende vilken typ man använder främst är ett garnityr. Men to each his own.
Agree. Vi äter max 120-150 gram fläsk för två personer. Och pastan är i fokus. Äter det sällan men det är en utmärkt rätt att göra när man inte orkar handla eller skotta fram bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Nej, pecorino är ett måste. Däremot serverar många italienare i hela Lazioregionen en blandning mellan pecorino och parmesan och anser det vara "ok", men dom ursäktar sig gärna till sina matfascistiska regionsfränder i förväg innan stormen kommer för att sluka dom.
Hahaha!
Själv tycker jag parmesanost, gärna lagrad 18 månader, har en angenämare smak, rätt ostighet och mjukhet. Har aldrig fattat storheten i Pecorinon.
__________________
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-01-25 kl. 09:50.
Citera
2021-01-25, 12:01
  #464
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Hahaha!
Själv tycker jag parmesanost, gärna lagrad 18 månader, har en angenämare smak, rätt ostighet och mjukhet. Har aldrig fattat storheten i Pecorinon.

Hela poängen är att få fårsmaken, blir en annan rätt med enbart parmesan.
Båda har sin plats, men jag börjar luta mot pecorino generellt. Olika romanos kan dessutom skilja sig rätt rejält i styrkan i fårsmaken samt salthalt så du kan alltid testa ett par olika.
Citera
2021-01-25, 22:15
  #465
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Italienare har varken pancetta eller parmesan i sin carbonara.
Men smaklig spis.
Du verkar kunna detta, men visste du att i en bra Carbonara så ska det till en liten skvätt vitt vin för att få till syran.
Citera
2021-01-25, 22:19
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej, det ska det inte.
Guanciale
Pecorino
Ägg
Svartpeppar

Ingenting annat.

Instämmer med dig.
Föredrar för övrigt personligen att enbart ha äggulorna utan vitan och skvätter i pastavattnet tills den är perfekt konsistens.

Grädde i - fyfan så vidrigt.
__________________
Senast redigerad av Orkanuz 2021-01-25 kl. 22:31.
Citera
2021-01-25, 22:23
  #467
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Du verkar kunna detta, men visste du att i en bra Carbonara så ska det till en liten skvätt vitt vin för att få till syran.

Jo, jag kan detta.
Och jag vet att det absolut inte ska vara vin i en carbonara.

Varför skulle man vilja ha syra i en carbonara?
Citera
2021-01-25, 22:30
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Jo, jag kan detta.
Och jag vet att det absolut inte ska vara vin i en carbonara.

Varför skulle man vilja ha syra i en carbonara?

Instämmer igen min italienske broder.
Nu reder vi ut denna dekadenta tråd.

Vin är det sista man ska ha i en Carbonara. Det var fan värre än grädde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback