Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-21, 18:41
  #433
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Han säger ingenting om hur mycket ost det ska vara. Ett recept där allt är måttangivet men inte det viktigaste. Give me a break!

Laga den en gång och notera hur mycket du använt. Hur blev det, vill du öka eller minska något? Justera receptet och laga en gång till. Du har snart ett recept anpassat till just din smak.
Citera
2020-06-29, 19:12
  #434
Medlem
mjukmjukares avatar
Under ett antal år (har tappat kollen 2 eller 5 ?) så lider vi av någon jävla Carbonara-hype utan motstycke. Och alla ska prompt, under alla dessa år älta sitt recept.
Och nästan alla ska älta rätt recept och några, som är helt galna, berättar om bacon och grädde i sin Carbonara.
O Inte bara här. Denna våg sköljer överallt.

Finns det verkligen så mycket mer att säga om denna, rent kulinariskt, enkla pastarätt?
Är inte allt sagt? Om och åter upphöjt i 10.000?

Citera
2020-06-29, 21:19
  #435
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Under ett antal år (har tappat kollen 2 eller 5 ?) så lider vi av någon jävla Carbonara-hype utan motstycke. Och alla ska prompt, under alla dessa år älta sitt recept.
Och nästan alla ska älta rätt recept och några, som är helt galna, berättar om bacon och grädde i sin Carbonara.
O Inte bara här. Denna våg sköljer överallt.

Finns det verkligen så mycket mer att säga om denna, rent kulinariskt, enkla pastarätt?
Är inte allt sagt? Om och åter upphöjt i 10.000?


Varje italienare jag har pratat med detta om nämner att det montage carbonara är en sak, men alla regioner och families mer ellerbmindre har sin egen variation även beroende på årstid.

En bondmåltid som tillagades av vad man hade...

Så allt snobberi om carbona är löjligt.
Citera
2020-07-09, 06:49
  #436
Medlem
Det är gott med lite stekta färska champinioer i också!
Citera
2021-01-09, 09:46
  #437
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Med en carbonara kan du aldrig göra fel.
Det är en klassisk rätt som bara görs på ett sätt.
Om du inte gör den enligt originalreceptet får du kalla pastarätten något annat.
Det är kanske när man har lite riktigt kunskap som man kan göra rätt?

Så här gör jag (en person);

- Ett knippe spagetti för 1 person
- Ca 80g Guanciale (Pancetta om det är svårt att få tag på Guanciale)
- Ca 1dl fint riven Pecorino + Parmesan (70/30)
- En äggula och ett helt ägg
- En vitlöksklyfta, lätt krossad
- Salt, nymalen grov svartpeppar

- Tärna Guanciale grovt och stek i panna på mellanhög värme tills den fått färg och släppt av mycket fett, lägg i vitlöksklyftan när fettet börjar släppa och stek med
- Riv osten fint och blanda med ägg och mycket nymalen, grov svartpeppar
- Koka pastan i ganska lite men välsaltat vatten så att den blir stärkelserik. Koka inte fullt utan ta av den 2-3 minuter innan den är klar
- Ta bort vitlöken, hetta upp pannan med Guanciale och lägg i 1-2dl av pastavattnet så det kokar
- Lägg i pastan och rör om ordentligt tills du ser krämigheten, lägg i mer pastavatten under tiden om det behövs
- Rör samtidigt ner knappt en msk av avsvalnat pastavatten i ostblandningen
- Ta bort pannan från värmen, låt den vila lite och rör sedan i ost/äggblandningen
- Servera i djup tallrik, nymald svartpeppar och Parmesan

Tid ca 30 min, mest beroende på långsam stekning av Guancialen.
__________________
Senast redigerad av calmsolution 2021-01-09 kl. 10:09.
Citera
2021-01-09, 10:06
  #438
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Så här gör jag (en person);

- Ett knippe spagetti
- Ca 80g Guanciale (Pancetta om det är svårt att få tag på Guanciale)
- Ca 1dl fint riven Pecorino + Parmesan (70/30)
- En äggula och ett helt ägg
- En vitlöksklyfta, lätt krossad
- Salt, nymalen grov svartpeppar

- Tärna Guanciale grovt och stek i panna på mellanhög värme tills den fått färg och släppt av mycket fett, lägg i vitlöksklyftan när fettet börjar släppa och stek med
- Riv osten fint och blanda med ägg och mycket nymalen, grov svartpeppar
- Koka pastan i ganska lite men välsaltat vatten så att den blir stärkelserik. Koka inte fullt utan ta av den 2-3 minuter innan den är klar
- Ta bort vitlöken, hetta upp pannan med Guanciale och lägg i 1-2dl av pastavattnet så det kokar
- Lägg i pastan och rör om ordentligt tills du ser krämigheten, lägg i mer pastavatten under tiden om det behövs
- Rör samtidigt ner någon msk av avsvalnat pastavatten i ostblandningen
- Ta bort pannan från värmen, låt den vila lite och rör sedan i ost/äggblandningen
- Servera i djup tallrik, nymald svartpeppar och Parmesan

Tid ca 30 min, mest beroende på långsam stekning av Guancialen.
Nu börjar det likna något...
Det är inte helt ovanligt att möbeln saknar all kunskap om vilken typ av kött som skall/bör användas i en Carbonara.
Min absoluta favorit-Guanciale kommer från Siciliansk svartgris...
Bra jobbat...🙂
Citera
2021-01-09, 10:15
  #439
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Nu börjar det likna något...
Det är inte helt ovanligt att möbeln saknar all kunskap om vilken typ av kött som skall/bör användas i en Carbonara.
Min absoluta favorit-Guanciale kommer från Siciliansk svartgris...
Bra jobbat...🙂

Ja, det skiljer sig säkert mellan olika Guanciale, den kollen har inte jag. Däremot går ju många åsikter isär om man skall skära bort kryddorna som sitter på ytan. Jag låter den alltid vara kvar men många tycker att kanelsmaken påverkar för mycket. Däremot måste naturligtvis svålen tas bort om den finns kvar.

Tack för återkoppling.
Citera
2021-01-09, 10:19
  #440
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Så här gör jag (en person);

- Ett knippe spagetti för 1 person
- Ca 80g Guanciale (Pancetta om det är svårt att få tag på Guanciale)
- Ca 1dl fint riven Pecorino + Parmesan (70/30)
- En äggula och ett helt ägg
- En vitlöksklyfta, lätt krossad
- Salt, nymalen grov svartpeppar

- Tärna Guanciale grovt och stek i panna på mellanhög värme tills den fått färg och släppt av mycket fett, lägg i vitlöksklyftan när fettet börjar släppa och stek med
- Riv osten fint och blanda med ägg och mycket nymalen, grov svartpeppar
- Koka pastan i ganska lite men välsaltat vatten så att den blir stärkelserik. Koka inte fullt utan ta av den 2-3 minuter innan den är klar
- Ta bort vitlöken, hetta upp pannan med Guanciale och lägg i 1-2dl av pastavattnet så det kokar
- Lägg i pastan och rör om ordentligt tills du ser krämigheten, lägg i mer pastavatten under tiden om det behövs
- Rör samtidigt ner knappt en msk av avsvalnat pastavatten i ostblandningen
- Ta bort pannan från värmen, låt den vila lite och rör sedan i ost/äggblandningen
- Servera i djup tallrik, nymald svartpeppar och Parmesan

Tid ca 30 min, mest beroende på långsam stekning av Guancialen.
Klassiskt recept! Jag slår alltid i en skvätt grädde så att det blir extra krämigt. Lärde mig detta av en gammal italienska.
Citera
2021-01-09, 10:23
  #441
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Klassiskt recept! Jag slår alltid i en skvätt grädde så att det blir extra krämigt. Lärde mig detta av en gammal italienska.

Jag är inte militant på något sätt utan kan säkert tänka mig att grädde kan fungera bra. Jag använder inte det själv utan tycker att jag får bra krämighet ändå.
Citera
2021-01-09, 10:36
  #442
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Så här gör jag (en person);

Haha, bravissimo, you ARE the only gay in the village! Men du glömde Tellicherry. Alltid Tellicherry!
Citera
2021-01-09, 10:39
  #443
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Haha, bravissimo, you ARE the only gay in the village! Men du glömde Tellicherry. Alltid Tellicherry!

Ha ha.

Jag kör faktiskt Tellicherry just nu i min kvarn. En färdig glasburk med kvarn från Premieur (Netto tror jag) 😂

Edit;
Denna
https://veckovis-reklamblad.se/Netto...-nHgCH4hVOP-11
__________________
Senast redigerad av calmsolution 2021-01-09 kl. 10:54.
Citera
2021-01-09, 13:20
  #444
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag är inte militant på något sätt utan kan säkert tänka mig att grädde kan fungera bra. Jag använder inte det själv utan tycker att jag får bra krämighet ändå.
Ja det ska ju bara vara en liten skvätt.
Jag är inte heller militant, jag kan tycka att en liten dutt vitlökspulver också blir en smakhöjare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback