2021-01-22, 00:05
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tesla r nog bra lngsiktigt, men jag tror att de enorma kningarna p aktien som som vi sett kommer g ner.

De enorma kningarna p kort tid kommer bli allt mer sllsynt vid de priser vi har idag.
Jag tror faktiskt inte att den kommer g ner s mycket. Jag hoppas att den gr ner s jag kan kpa p mig s mycket jag kan innan den flyger till all time highs igen.

Det r alldeles fr mnga saker p gng fr att aktien ska hlla sig nere en lngre period. Bara 2021 har hur mnga katalysatorer som helst.

2021 kommer fabriken i Berlin och Austin bli klara, produktion av cybertruck frvntas brja, model s plaid, refresh av model s&x, fsd beta slpps till allmnheten, Kanske en presentation av $25.000 modellen, model y med de nya 4680 batterierna slpps, tesla solar expandering, kvartalrekord efter kvartalrekord, project dojo aktiveras, etc etc... Finns skert 100 saker jag glmt nmna ocks. Jag hade inte slt en enda aktie om jag inte var tvungen! Jag hade inte heller tvekat p att kpa mer idag om jag hade en strre summa pengar som lg och dammade p sparkontot. Jag r redan all in.
Citera
2021-01-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Jag hoppas du allvarligt skmtar ?
Har du lst ngot p senare tid angende Brnsleceller och hur dessa kommer att dominera den tunga marknaden ?
Kommer nu denna nyhet om snabbladdning ala rapid, s kommer marknaden frndras blixtsnabbt ..
Som sagt slj allt du har och ger och skotta in allt i Tesla aktier, eftersom du verkar vara vertygad att Guden Elon kommer frndra hela Vrlden?
Om du tror att andra aktrer sitter p lktaren i Vrlden nr EVbilarna har sitt intg kan du glmma !!
Vtgas r sagor som man berttar fr bensincucks s att de sover bttre. Ungefr som jultomten fr sm barn. Redan nstan generations batteri, det batteri som Tesla brjat tillverka sjlva, r s pass bra att den total kommer att sl ut allt som heter vtgas fr tunga transporter. Det finns ingen som helst anledning att kra vtgas om batterier har samma eller t.o.m. lngre rckvidd. Vtgas r vansinnigt mycket dyrare n vanlig el. Vi har sett den utvecklingen med bilar att elbilar har gtt om vtgasbilar i rckvidd och snart ser vi precis samma utveckling med lastbilar.

Om man tittar p p/e tal s r de tunga lastbilstillverkarna som scania, volvo lastvagnar etc p runt 20 medan de flesta bilfretag r 5-10. Brsen vet att bilfretagen gr en mycket osker framtid till mtes. Fr bara 5 r sen hade de flesta bilfretag p/e motsvarande lastbilstillverkarna. Sen insg brsen att framtiden r vldigt osker och snart kommer brsen att inse samma sak fr lastbilstillverkarna.

Biltillverkarna trodde frst inte p elbilar. De r frst de senaste ren som de ftt panik och brjat paniksatsa p elbilar. Lastbilstillverkarna sover fortfarande lungt om ntterna och tror att elektrifiering aldrig kommer ske eller tminstonde frst om flera decennier. I sjlva verket finns risken att dessa gr i konkurs nnu snabbare n biltillverkarna. Med Teslas nya batteri och nya finansiella muskler s kommer de att brja massproducera bde elbilar och ellastbilar ungefr samtidigt. Och bda kommer att vara bttre n fossilvarianterna. Eftersom lastbilsfretagen frberett sig nnu mindre n bilfretagen kommer de ha nnu svrare att verleva.

Nr det gller privatpersoner s finns det folk som gillar att hra oljud frn motorn eller som jobbar inom fossilindustrin och hatar allt som har med Tesla att gra. Dessa kan komma att fortstta kpa fossilbilar trots att de r smre. Fr transportfretag s bryr sig dessa enbart om kostnaden. Har en ellastbil samma eller lngre rckvidd men betydligt billigare i drift och lika dyr eller t.o.m. lite billigare i inkp s kper transportfretagen ellastbilar. Stora fretag som Walmart har redan lagt stora ordrar p Teslalastbilar. Dessa ordrar blev nnu strre efter battery day. Nr de snart fr produkten i sina hnder och ser vilken verlgsen produkt det r s kommer de vara tvungna att byta ut hela lastbilsflottan mot el eller g i konkurs.

Sannolikheten r strre att Tesla blir utkonkurrerad av jultomten n av vtgas. Tnk om tomtenissarna p nordpolen uppfinner en jttebra elbil och jultomten ger alla den i julklapp? Varfr ska folk kra Tesla om de fr en helt gratis elbil av jultomten? Eller tnk om rymddlorna kommer och ger alla ett gratis ufo? Varfr ska folk kra Tesla om de kan kra ufo istllet?
Citera
2021-01-22, 00:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla Solar r redan billigast och bst i USA. Dr krvs det ocks tid att skala upp. De anstller folk hela tiden och samarbetar med taklggare. Elon Musk sa i frra earnings call: "Tesla solar is a killer product. This will be obvious next year"
Fast man kan mena olika saker med "killer product":
https://www.google.com/amp/s/www.bus...e-2019-8%3famp

SolarCity kommer att tynga TSLA, speciellt nr rttegngen mot Musk stter igng.

Att driva saker med elektricitet medfr brandrisker som nnu inte r helt utforskade. (videon dock ngot verdramatiserad)
https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ?t=110
Senast redigerad av wwr 2021-01-22 kl. 01:12.
Citera
2021-01-22, 01:23
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fast man kan mena olika saker med "killer product":
https://www.google.com/amp/s/www.bus...e-2019-8%3famp

SolarCity kommer att tynga TSLA, speciellt nr rttegngen mot Musk stter igng.

Att driva saker med elektricitet medfr brandrisker som nnu inte r helt utforskade. (videon dock ngot verdramatiserad)
https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ?t=110
Nja, r inte s orolig ver det. Det vrsta som kan hnda r att Musk frlorar de 2.2 miljoner aktierna han tjnade p dealen. Det r jvligt mycket pengar med dagens kurs iofs ($1.8B) men det har han rd med.

Anledningen till att han blev stmd var fr att han anklagades fr att kpa SolarCity enbart fr att han var den strta aktiehllaren och de var nra konkurs. De sa att Musk ville rdda sina pengar p bekostnad av Tesla inc. Nu r det nog bevisat fr alla att kpet av SolarCity var bra ekonomiskt fr Tesla. Men blir intressant att flja.
Citera
2021-01-22, 01:28
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nja, r inte s orolig ver det. Det vrsta som kan hnda r att Musk frlorar de 2.2 miljoner aktierna han tjnade p dealen. Det r jvligt mycket pengar med dagens kurs iofs ($1.8B) men det har han rd med.

Anledningen till att han blev stmd var fr att han anklagades fr att kpa SolarCity enbart fr att han var den strta aktiehllaren och de var nra konkurs. De sa att Musk ville rdda sina pengar p bekostnad av Tesla inc. Nu r det nog bevisat fr alla att kpet av SolarCity var bra ekonomiskt fr Tesla. Men blir intressant att flja.
Jag vill minnas Musk, hans brorsa och flera andra lt Tesla kpa ett fretag som grundats av Musks kusiner och dr flera personer satt i bda fretagsstyrelserna. Mnga menar att det var en miss att kpa SolarCity.

Man kan ha blst Teslas aktiegare p det ofantliga beloppet 25 miljarder kronor.

Det r fullt mjligt att detta kan komma att kosta ven fr Tesla som fretag. Aktiegarnas konsulter har rekommenderat att ifrgastta affren, vad jag kommer ihg.
Citera
2021-01-22, 01:40
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vill minnas Musk, hans brorsa och flera andra lt Tesla kpa ett fretag som grundats av Musks kusiner och dr flera personer satt i bda fretagsstyrelserna. Mnga menar att det var en miss att kpa SolarCity.

Man kan ha blst Teslas aktiegare p det ofantliga beloppet 25 miljarder kronor.

Det r fullt mjligt att detta kan komma att kosta ven fr Tesla som fretag. Aktiegarnas konsulter har rekommenderat att ifrgastta affren, vad jag kommer ihg.
Precis det stmmer. Men alla andra har redan frlikat. Det r bara Elon Musk som ska till rtten. Blir det bter s betalar han det. Han har nog ett rtt bra case om att kpet av SolarCity var bra fr aktien. Ska bli intressant att flja, men jag tror inte det kommer vara s farligt.
Citera
2021-01-22, 09:21
Medlem
Hela idn bygger allts p stor tillgng p billig grn el fr det kan ju inte vara meningen att man brnner kol och olja fr att ladda batterierna?
Citera
2021-01-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Hela idn bygger allts p stor tillgng p billig grn el fr det kan ju inte vara meningen att man brnner kol och olja fr att ladda batterierna?

Ja det r korrekt uppfattat - Elon Musk har sagt ca 10 000 ggr sedan 15-20 r tillbaka om och om igen att hans ml r "sustainable energy" och fr de som orkat Googla s rr det sig sannolikt om solenergi frmst. - ven hans fabriker (inte bara bilarna) skall bli "off grid". Tom Musks senaste raket Starship r "sustanible" genom att den drivs av Metan (fisar) och flytande syre. P sikt inbillar jag mig ven att fusionsgtan lses inom 5-10 r sannolikt med hjlp av Elons Musks projekt Open AI.

Tom Teslas batterier r tervinningsbara d Lithium, Cobolt, Nickel atomerna inte "frndras" i ett kasst batteri. Det nya batteriet klarar 15 000 laddningscykler (million miles) s bilarna havererar nog fre batterierna. P sikt blir gruvdrift obsolet d man tervinner mineraler och metaller om och om igen och om 5 r r batterierna nnu bttre och inom 5 r r solcellerna nnu bttre och mycket, mycket billigare.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-22 kl. 13:40.
Citera
2021-01-22, 13:28
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19

Ja det vore bst men verkningsgraden i att frst producera el med fossila brnslen i kraftverk och sedan anvnda elmotor r strre n verkningsgraden att frbrnna direkt i motorn.
Citera
2021-01-22, 13:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja det vore bst men verkningsgraden i att frst producera el med fossila brnslen i kraftverk och sedan anvnda elmotor r strre n verkningsgraden att frbrnna direkt i motorn.
Rknas batteriet med dr? Hur mycket frlorar man i ett batteri? Batteriet mste ju bl.a vrmas eller kylas i olika situationer, vad jag frstr.

Jag trodde bensinmotorer i moderna smbilar var mycket effektiva, men jag kan inga siffror.
Senast redigerad av wwr 2021-01-22 kl. 13:38.
Citera
2021-01-22, 15:22
Medlem
Citat:
Alla har ett solid state batteri verkar det som. Vart r de d? Att tillverka ngot i ett labb r en sak, att massproducera r en annan. Det r bara Tesla som har lyckats f fram nsta generations batteri.

Det r redan bekrftat att Model Y frn Berlin kommer ha dessa batterier. Model S Plaid kr redan runt med dessa batterier. 0-100 p 2 sek. Rckvidd p ver 840 km. Ingen annan kommer i nrheten! Om Toyota hade ngot bttre, tror du inte de hade tagit fram det d?

Tesla Solar r redan billigast och bst i USA. Dr krvs det ocks tid att skala upp. De anstller folk hela tiden och samarbetar med taklggare. Elon Musk sa i frra earnings call: "Tesla solar is a killer product. This will be obvious next year"

S ge det lite tid s kommer du snart se att du har fel om detta med.
Nu r ju nd Tesla fortfarande i utvecklingsstadiet med 4680, hittills har dom inte massproducerat ngot batteri t slutkund vad jag vet. Sen har vl Elon Musk sjlv varnat att Model Y frn Giga Berlin med 4680 batterier kan drja, och med tanke p historiken med utlovade modeller och features br man tolka det som ratal.

Knns som det r en terkommande frga nu, men varfr ska Toyota slnga ut en elbil nu? Dom klarar sig frn miljbter d hybriderna hller dom under de tilltna utslppsniverna, dom tjnar pengar, dom sljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det vldigt dumt att slppa den nu, r den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istllet varp dom fr svrt att slja sina andra modeller, och pga begrnsningar i kapaciteten p batterier och rvaror blir det svrt att tillgodose efterfrgan varp man riskerar hamna i en sits dr kunder avvaktar med att kpa en ny bil fr att f "de nya". Jag frstr inte varfr du prompt vill att Toyota ska sluta slja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och brja frska slja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att gra det i dagslget...

Hr p hemmaplan har ju bde Ikea och Eon brjat med liknande upplgg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varfr Tesla skulle vara unika hr?
Citera
2021-01-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Vtgas r sagor som man berttar fr bensincucks s att de sover bttre. Ungefr som jultomten fr sm barn. Redan nstan generations batteri, det batteri som Tesla brjat tillverka sjlva, r s pass bra att den total kommer att sl ut allt som heter vtgas fr tunga transporter. Det finns ingen som helst anledning att kra vtgas om batterier har samma eller t.o.m. lngre rckvidd. Vtgas r vansinnigt mycket dyrare n vanlig el. Vi har sett den utvecklingen med bilar att elbilar har gtt om vtgasbilar i rckvidd och snart ser vi precis samma utveckling med lastbilar.

Om man tittar p p/e tal s r de tunga lastbilstillverkarna som scania, volvo lastvagnar etc p runt 20 medan de flesta bilfretag r 5-10. Brsen vet att bilfretagen gr en mycket osker framtid till mtes. Fr bara 5 r sen hade de flesta bilfretag p/e motsvarande lastbilstillverkarna. Sen insg brsen att framtiden r vldigt osker och snart kommer brsen att inse samma sak fr lastbilstillverkarna.

Biltillverkarna trodde frst inte p elbilar. De r frst de senaste ren som de ftt panik och brjat paniksatsa p elbilar. Lastbilstillverkarna sover fortfarande lungt om ntterna och tror att elektrifiering aldrig kommer ske eller tminstonde frst om flera decennier. I sjlva verket finns risken att dessa gr i konkurs nnu snabbare n biltillverkarna. Med Teslas nya batteri och nya finansiella muskler s kommer de att brja massproducera bde elbilar och ellastbilar ungefr samtidigt. Och bda kommer att vara bttre n fossilvarianterna. Eftersom lastbilsfretagen frberett sig nnu mindre n bilfretagen kommer de ha nnu svrare att verleva.

Nr det gller privatpersoner s finns det folk som gillar att hra oljud frn motorn eller som jobbar inom fossilindustrin och hatar allt som har med Tesla att gra. Dessa kan komma att fortstta kpa fossilbilar trots att de r smre. Fr transportfretag s bryr sig dessa enbart om kostnaden. Har en ellastbil samma eller lngre rckvidd men betydligt billigare i drift och lika dyr eller t.o.m. lite billigare i inkp s kper transportfretagen ellastbilar. Stora fretag som Walmart har redan lagt stora ordrar p Teslalastbilar. Dessa ordrar blev nnu strre efter battery day. Nr de snart fr produkten i sina hnder och ser vilken verlgsen produkt det r s kommer de vara tvungna att byta ut hela lastbilsflottan mot el eller g i konkurs.

Sannolikheten r strre att Tesla blir utkonkurrerad av jultomten n av vtgas. Tnk om tomtenissarna p nordpolen uppfinner en jttebra elbil och jultomten ger alla den i julklapp? Varfr ska folk kra Tesla om de fr en helt gratis elbil av jultomten? Eller tnk om rymddlorna kommer och ger alla ett gratis ufo? Varfr ska folk kra Tesla om de kan kra ufo istllet?
Enastnde inlgg dr du mlar upp hela EU osv som satsar stort p Brnsleceller/Vtgas som Tomtar? Vem som har tomtemssan r troligen du sjlv...
Tar vi Sverige som ex s kommer EVbilarna inte bli ngon strre succe eftersom vi monterar ner vra Krnkraftverk och ska ersttas med vindsnurror och annat trams.
Andra alternativ som Hybrid och Brnsleceller kommer drfr alltid att vara p tapeten.
Att f fram ett ltt EV-Batteri blir nog en svr nt att kncka och med mkt last s kommer kommer sklart rckvidden att frsmras enormt med Eldrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in