Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-22, 00:05
  #4021
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tesla är nog bra långsiktigt, men jag tror att de enorma ökningarna på aktien som som vi sett kommer gå ner.

De enorma ökningarna på kort tid kommer bli allt mer sällsynt vid de priser vi har idag.
Jag tror faktiskt inte att den kommer gå ner så mycket. Jag hoppas att den går ner så jag kan köpa på mig så mycket jag kan innan den flyger till all time highs igen.

Det är alldeles för många saker på gång för att aktien ska hålla sig nere en längre period. Bara 2021 har hur många katalysatorer som helst.

2021 kommer fabriken i Berlin och Austin bli klara, produktion av cybertruck förväntas börja, model s plaid, refresh av model s&x, fsd beta släpps till allmänheten, Kanske en presentation av $25.000 modellen, model y med de nya 4680 batterierna släpps, tesla solar expandering, kvartalrekord efter kvartalrekord, project dojo aktiveras, etc etc... Finns säkert 100 saker jag glömt nämna också. Jag hade inte sålt en enda aktie om jag inte var tvungen! Jag hade inte heller tvekat på att köpa mer idag om jag hade en större summa pengar som låg och dammade på sparkontot. Jag är redan all in.
Citera
2021-01-22, 00:52
  #4022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Jag hoppas du allvarligt skämtar ?
Har du läst något på senare tid angående Bränsleceller och hur dessa kommer att dominera den tunga marknaden ?
Kommer nu denna nyhet om snabbladdning ala rapid, så kommer marknaden förändras blixtsnabbt ..
Som sagt sälj allt du har och äger och skotta in allt i Tesla aktier, eftersom du verkar vara övertygad att Guden Elon kommer förändra hela Världen?
Om du tror att andra aktörer sitter på läktaren i Världen när EVbilarna har sitt intåg kan du glömma !!
Vätgas är sagor som man berättar för bensincucks så att de sover bättre. Ungefär som jultomten för små barn. Redan nästan generations batteri, det batteri som Tesla börjat tillverka själva, är så pass bra att den total kommer att slå ut allt som heter vätgas för tunga transporter. Det finns ingen som helst anledning att köra vätgas om batterier har samma eller t.o.m. längre räckvidd. Vätgas är vansinnigt mycket dyrare än vanlig el. Vi har sett den utvecklingen med bilar att elbilar har gått om vätgasbilar i räckvidd och snart ser vi precis samma utveckling med lastbilar.

Om man tittar på p/e tal så är de tunga lastbilstillverkarna som scania, volvo lastvagnar etc på runt 20 medan de flesta bilföretag är 5-10. Börsen vet att bilföretagen går en mycket osäker framtid till mötes. För bara 5 år sen hade de flesta bilföretag p/e motsvarande lastbilstillverkarna. Sen insåg börsen att framtiden är väldigt osäker och snart kommer börsen att inse samma sak för lastbilstillverkarna.

Biltillverkarna trodde först inte på elbilar. De är först de senaste åren som de fått panik och börjat paniksatsa på elbilar. Lastbilstillverkarna sover fortfarande lungt om nätterna och tror att elektrifiering aldrig kommer ske eller åtminstonde först om flera decennier. I själva verket finns risken att dessa går i konkurs ännu snabbare än biltillverkarna. Med Teslas nya batteri och nya finansiella muskler så kommer de att börja massproducera både elbilar och ellastbilar ungefär samtidigt. Och båda kommer att vara bättre än fossilvarianterna. Eftersom lastbilsföretagen förberett sig ännu mindre än bilföretagen kommer de ha ännu svårare att överleva.

När det gäller privatpersoner så finns det folk som gillar att höra oljud från motorn eller som jobbar inom fossilindustrin och hatar allt som har med Tesla att göra. Dessa kan komma att fortsätta köpa fossilbilar trots att de är sämre. För transportföretag så bryr sig dessa enbart om kostnaden. Har en ellastbil samma eller längre räckvidd men betydligt billigare i drift och lika dyr eller t.o.m. lite billigare i inköp så köper transportföretagen ellastbilar. Stora företag som Walmart har redan lagt stora ordrar på Teslalastbilar. Dessa ordrar blev ännu större efter battery day. När de snart får produkten i sina händer och ser vilken överlägsen produkt det är så kommer de vara tvungna att byta ut hela lastbilsflottan mot el eller gå i konkurs.

Sannolikheten är större att Tesla blir utkonkurrerad av jultomten än av vätgas. Tänk om tomtenissarna på nordpolen uppfinner en jättebra elbil och jultomten ger alla den i julklapp? Varför ska folk köra Tesla om de får en helt gratis elbil av jultomten? Eller tänk om rymdödlorna kommer och ger alla ett gratis ufo? Varför ska folk köra Tesla om de kan köra ufo istället?
Citera
2021-01-22, 00:58
  #4023
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla Solar är redan billigast och bäst i USA. Där krävs det också tid att skala upp. De anställer folk hela tiden och samarbetar med takläggare. Elon Musk sa i förra earnings call: "Tesla solar is a killer product. This will be obvious next year"
Fast man kan mena olika saker med "killer product":
https://www.google.com/amp/s/www.bus...e-2019-8%3famp

SolarCity kommer att tynga TSLA, speciellt när rättegången mot Musk sätter igång.

Att driva saker med elektricitet medför brandrisker som ännu inte är helt utforskade. (videon dock något överdramatiserad)
https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ?t=110
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-22 kl. 01:12.
Citera
2021-01-22, 01:23
  #4024
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fast man kan mena olika saker med "killer product":
https://www.google.com/amp/s/www.bus...e-2019-8%3famp

SolarCity kommer att tynga TSLA, speciellt när rättegången mot Musk sätter igång.

Att driva saker med elektricitet medför brandrisker som ännu inte är helt utforskade. (videon dock något överdramatiserad)
https://youtu.be/UsuYxFBHsiQ?t=110
Nja, är inte så orolig över det. Det värsta som kan hända är att Musk förlorar de 2.2 miljoner aktierna han tjänade på dealen. Det är jävligt mycket pengar med dagens kurs iofs ($1.8B) men det har han råd med.

Anledningen till att han blev stämd var för att han anklagades för att köpa SolarCity enbart för att han var den störta aktiehållaren och de var nära konkurs. De sa att Musk ville rädda sina pengar på bekostnad av Tesla inc. Nu är det nog bevisat för alla att köpet av SolarCity var bra ekonomiskt för Tesla. Men blir intressant att följa.
Citera
2021-01-22, 01:28
  #4025
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Nja, är inte så orolig över det. Det värsta som kan hända är att Musk förlorar de 2.2 miljoner aktierna han tjänade på dealen. Det är jävligt mycket pengar med dagens kurs iofs ($1.8B) men det har han råd med.

Anledningen till att han blev stämd var för att han anklagades för att köpa SolarCity enbart för att han var den störta aktiehållaren och de var nära konkurs. De sa att Musk ville rädda sina pengar på bekostnad av Tesla inc. Nu är det nog bevisat för alla att köpet av SolarCity var bra ekonomiskt för Tesla. Men blir intressant att följa.
Jag vill minnas Musk, hans brorsa och flera andra lät Tesla köpa ett företag som grundats av Musks kusiner och där flera personer satt i båda företagsstyrelserna. Många menar att det var en miss att köpa SolarCity.

Man kan ha blåst Teslas aktieägare på det ofantliga beloppet 25 miljarder kronor.

Det är fullt möjligt att detta kan komma att kosta även för Tesla som företag. Aktieägarnas konsulter har rekommenderat att ifrågasätta affären, vad jag kommer ihåg.
Citera
2021-01-22, 01:40
  #4026
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag vill minnas Musk, hans brorsa och flera andra lät Tesla köpa ett företag som grundats av Musks kusiner och där flera personer satt i båda företagsstyrelserna. Många menar att det var en miss att köpa SolarCity.

Man kan ha blåst Teslas aktieägare på det ofantliga beloppet 25 miljarder kronor.

Det är fullt möjligt att detta kan komma att kosta även för Tesla som företag. Aktieägarnas konsulter har rekommenderat att ifrågasätta affären, vad jag kommer ihåg.
Precis det stämmer. Men alla andra har redan förlikat. Det är bara Elon Musk som ska till rätten. Blir det böter så betalar han det. Han har nog ett rätt bra case om att köpet av SolarCity var bra för aktien. Ska bli intressant att följa, men jag tror inte det kommer vara så farligt.
Citera
2021-01-22, 09:21
  #4027
Medlem
Hela idén bygger alltså på stor tillgång på billig grön el för det kan ju inte vara meningen att man bränner kol och olja för att ladda batterierna?
Citera
2021-01-22, 13:21
  #4028
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Hela idén bygger alltså på stor tillgång på billig grön el för det kan ju inte vara meningen att man bränner kol och olja för att ladda batterierna?

Ja det är korrekt uppfattat - Elon Musk har sagt ca 10 000 ggr sedan 15-20 år tillbaka om och om igen att hans mål är "sustainable energy" och för de som orkat Googla så rör det sig sannolikt om solenergi främst. - Även hans fabriker (inte bara bilarna) skall bli "off grid". Tom Musks senaste raket Starship är "sustanible" genom att den drivs av Metan (fisar) och flytande syre. På sikt inbillar jag mig även att fusionsgåtan löses inom 5-10 år sannolikt med hjälp av Elons Musks projekt Open AI.

Tom Teslas batterier är återvinningsbara då Lithium, Cobolt, Nickel atomerna inte "förändras" i ett kasst batteri. Det nya batteriet klarar 15 000 laddningscykler (million miles) så bilarna havererar nog före batterierna. På sikt blir gruvdrift obsolet då man återvinner mineraler och metaller om och om igen och om 5 år är batterierna ännu bättre och inom 5 år är solcellerna ännu bättre och mycket, mycket billigare.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-22 kl. 13:40.
Citera
2021-01-22, 13:28
  #4029
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Hela idén bygger alltså på stor tillgång på billig grön el för det kan ju inte vara meningen att man bränner kol och olja för att ladda batterierna?

Ja det vore bäst men verkningsgraden i att först producera el med fossila bränslen i kraftverk och sedan använda elmotor är större än verkningsgraden att förbränna direkt i motorn.
Citera
2021-01-22, 13:35
  #4030
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja det vore bäst men verkningsgraden i att först producera el med fossila bränslen i kraftverk och sedan använda elmotor är större än verkningsgraden att förbränna direkt i motorn.
Räknas batteriet med där? Hur mycket förlorar man i ett batteri? Batteriet måste ju bl.a värmas eller kylas i olika situationer, vad jag förstår.

Jag trodde bensinmotorer i moderna småbilar var mycket effektiva, men jag kan inga siffror.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-22 kl. 13:38.
Citera
2021-01-22, 15:22
  #4031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Alla har ett solid state batteri verkar det som. Vart är de då? Att tillverka något i ett labb är en sak, att massproducera är en annan. Det är bara Tesla som har lyckats få fram nästa generations batteri.

Det är redan bekräftat att Model Y från Berlin kommer ha dessa batterier. Model S Plaid kör redan runt med dessa batterier. 0-100 på 2 sek. Räckvidd på över 840 km. Ingen annan kommer i närheten! Om Toyota hade något bättre, tror du inte de hade tagit fram det då?

Tesla Solar är redan billigast och bäst i USA. Där krävs det också tid att skala upp. De anställer folk hela tiden och samarbetar med takläggare. Elon Musk sa i förra earnings call: "Tesla solar is a killer product. This will be obvious next year"

Så ge det lite tid så kommer du snart se att du har fel om detta med.
Nu är ju ändå Tesla fortfarande i utvecklingsstadiet med 4680, hittills har dom inte massproducerat något batteri åt slutkund vad jag vet. Sen har väl Elon Musk själv varnat att Model Y från Giga Berlin med 4680 batterier kan dröja, och med tanke på historiken med utlovade modeller och features bör man tolka det som åratal.

Känns som det är en återkommande fråga nu, men varför ska Toyota slänga ut en elbil nu? Dom klarar sig från miljöböter då hybriderna håller dom under de tillåtna utsläppsnivåerna, dom tjänar pengar, dom säljer miljoner med bilar. Oavsett om dom har en killer elbil eller inte vore det väldigt dumt att släppa den nu, är den riktigt bra kommer kunderna vilja ha den istället varpå dom får svårt att sälja sina andra modeller, och pga begränsningar i kapaciteten på batterier och råvaror blir det svårt att tillgodose efterfrågan varpå man riskerar hamna i en sits där kunder avvaktar med att köpa en ny bil för att få "de nya". Jag förstår inte varför du prompt vill att Toyota ska sluta sälja 10 miljoner fossildrivna/hybrider och börja försöka sälja elbilar? Det finns ingen vettig anledning till att göra det i dagsläget...

Här på hemmaplan har ju både Ikea och Eon börjat med liknande upplägg, leasa soltak, integrerade solceller i pannorna osv. Ser inte riktigt varför Tesla skulle vara unika här?
Citera
2021-01-22, 15:46
  #4032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Vätgas är sagor som man berättar för bensincucks så att de sover bättre. Ungefär som jultomten för små barn. Redan nästan generations batteri, det batteri som Tesla börjat tillverka själva, är så pass bra att den total kommer att slå ut allt som heter vätgas för tunga transporter. Det finns ingen som helst anledning att köra vätgas om batterier har samma eller t.o.m. längre räckvidd. Vätgas är vansinnigt mycket dyrare än vanlig el. Vi har sett den utvecklingen med bilar att elbilar har gått om vätgasbilar i räckvidd och snart ser vi precis samma utveckling med lastbilar.

Om man tittar på p/e tal så är de tunga lastbilstillverkarna som scania, volvo lastvagnar etc på runt 20 medan de flesta bilföretag är 5-10. Börsen vet att bilföretagen går en mycket osäker framtid till mötes. För bara 5 år sen hade de flesta bilföretag p/e motsvarande lastbilstillverkarna. Sen insåg börsen att framtiden är väldigt osäker och snart kommer börsen att inse samma sak för lastbilstillverkarna.

Biltillverkarna trodde först inte på elbilar. De är först de senaste åren som de fått panik och börjat paniksatsa på elbilar. Lastbilstillverkarna sover fortfarande lungt om nätterna och tror att elektrifiering aldrig kommer ske eller åtminstonde först om flera decennier. I själva verket finns risken att dessa går i konkurs ännu snabbare än biltillverkarna. Med Teslas nya batteri och nya finansiella muskler så kommer de att börja massproducera både elbilar och ellastbilar ungefär samtidigt. Och båda kommer att vara bättre än fossilvarianterna. Eftersom lastbilsföretagen förberett sig ännu mindre än bilföretagen kommer de ha ännu svårare att överleva.

När det gäller privatpersoner så finns det folk som gillar att höra oljud från motorn eller som jobbar inom fossilindustrin och hatar allt som har med Tesla att göra. Dessa kan komma att fortsätta köpa fossilbilar trots att de är sämre. För transportföretag så bryr sig dessa enbart om kostnaden. Har en ellastbil samma eller längre räckvidd men betydligt billigare i drift och lika dyr eller t.o.m. lite billigare i inköp så köper transportföretagen ellastbilar. Stora företag som Walmart har redan lagt stora ordrar på Teslalastbilar. Dessa ordrar blev ännu större efter battery day. När de snart får produkten i sina händer och ser vilken överlägsen produkt det är så kommer de vara tvungna att byta ut hela lastbilsflottan mot el eller gå i konkurs.

Sannolikheten är större att Tesla blir utkonkurrerad av jultomten än av vätgas. Tänk om tomtenissarna på nordpolen uppfinner en jättebra elbil och jultomten ger alla den i julklapp? Varför ska folk köra Tesla om de får en helt gratis elbil av jultomten? Eller tänk om rymdödlorna kommer och ger alla ett gratis ufo? Varför ska folk köra Tesla om de kan köra ufo istället?
Enastånde inlägg där du målar upp hela EU osv som satsar stort på Bränsleceller/Vätgas som Tomtar? Vem som har tomtemössan är troligen du själv...
Tar vi Sverige som ex så kommer EVbilarna inte bli någon större succe eftersom vi monterar ner våra Kärnkraftverk och ska ersättas med vindsnurror och annat trams.
Andra alternativ som Hybrid och Bränsleceller kommer därför alltid att vara på tapeten.
Att få fram ett lätt EV-Batteri blir nog en svår nöt att knäcka och med mkt last så kommer kommer såklart räckvidden att försämras enormt med Eldrift.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback