2021-01-16, 18:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Om man får bostadshyran och elräkning betald av försörjningsstöd, kan man då förlora detta om man byter folkbokföringsadress (men fortfarande samma ort och kommun för folkbokföringsadressen) ? Dvs man har inte flyttat ut ur sin lägenhet utan bor kvar där i samma, man vill bara vara folkbokförd på en annan adress.

Du måste vara skriven där du bor.

Skriver du dig på annan adress så räknar dom det som att du inte bor i lägenheten och därmed inte behöver den, och då blir du av med den.
Citera
2021-01-17, 19:55
Medlem
Tänkt söka detta för 1:a gången

Hur är livet på socialbidrag ? Hur gör man för att inte behöva jobba ?

Vilken inkomst får man ?

Tack för svar
Citera
2021-01-18, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du måste vara skriven där du bor.

Skriver du dig på annan adress så räknar dom det som att du inte bor i lägenheten och därmed inte behöver den, och då blir du av med den.

Räcker det inte att ge bevis som hyresavier och dylikt att man har en lägenhet?
Citera
2021-01-18, 13:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Räcker det inte att ge bevis som hyresavier och dylikt att man har en lägenhet?

Nej, det räcker inte, du måste vara skriven där du bor, dvs där du har din huvudsakliga dygnsvila (där du oftast sover) sen finns det en bunt regler om dubbel bosättning om du spenderar minst 1/7 av dygnsvilan på annan adress än den huvudsakliga.

1: Det är olagligt att inte vara skriven där man bor och sedan 1 jul 2018 så är folkbokföringsbrott straffbelagt (böter eller fängelse up till 6mån vid normalgraden, upp till 2 år vid grovt brott).

2: Har du en hyreslägenhet som du inte är skriven på så kan hyresvärden avsluta kontraktet då du inte anses ha behov av lägenheten om du inte är skriven på den.
Det finns vissa undantag, tex så kan du vara skriven hos en partner under kortare tid för att prova att vara sambos.

3: Använder du möjligheten i punt 2 så måste du komma ihåg att Soc kommer räkna ihop din och din partners ekonomi vid bedömning av biståndsbehov.

4: Beroende på exakta omständigheterna så kan det du vill göra även vara bidragsbrott.
Citera
2021-01-18, 13:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Tänkt söka detta för 1:a gången

Hur är livet på socialbidrag ? Hur gör man för att inte behöva jobba ?

Vilken inkomst får man ?

Tack för svar

Det är fattigt, tråkigt, och allmänt drygt.
Det är inte kul att behöva stå med mössan i näven varenda månad och fläka ut sitt liv för deras beskådan för att få sina skrala ören.

Då får ingen inkomst alls.
Dvs du blir nolltaxerad, vilket innebär att du kan inte få krediter, du nekas abonnemang, dom flesta hyresvärdar nekar bostad, du bygger inte upp nån pension osv.

Summan bidrag för en ensamstående vuxen är för 2020:
Riksnorm: 4160:-
Varav
Personliga kostnader: 3150:-
Hushållskostnader: 1010:-

Utöver detta så tillkommer:
Boendekostnad, dvs hyra, el, hemförsäkring och ev vatten
Det finns en bunt regler/riktlinjer för hur stort/dyrt du får bo, men grunden är att en ensam vuxen över 25 anses klara sig med 2RoK, under 25 så anser dom oftast att det räcker med 1RoK.

Hyran får inte vara onormalt hög och många kommuner har ett hyrestak, detta räknar dom ut efter hur mycket en normal lägenhet (dvs inte nyrenoverat eller nybygge, inte heller lyxläge) av rätt storlek kostar hos allmännyttan (kommunala hyresbolaget).
Är din hyra för hög så kan dom ge delavslag/avslag på överskjutande del, dvs har dom ett tak på 6000 och din hyra är 6500 så betalar dom ut 6000 och du får betala resten från din norm.

Samma gäller får El och ev Vatten, även här så finns det schablonsummor/tak hos en del kommuner och för höga summor kan leda till delavslag.

Hemförsäkring täcker en billig basförsäkring utan tillägg.

I vissa kommuner (framförallt dom med e-ansökan) så tillkommer även internetkostnad får en billig uppkoppling (i min kommun är taket 230:-/mån)

Andra utgifter du kan söka för utöver norm är arbetsresor, fack/a-kassa och barnomsorg.

Sista posten är särskilda utgifter som omfattar saker som tex sjukvård/medicin (läkarbesök och medicin som omfattas av högkostnadsskyddet), tandvård (endast akut och billigaste alternativet), glasögon (billigaste alternativet för normala glasögon, ej linser/solglas eller extra ytbehandlingar).
Här räknas även saker som tex möbler/husgeråd vid behov.

För att "slippa" jobba så måste du vara sjukskriven/bedömmas arbetsoförmögen, annars så måste du vara inskriven hos AF och delta i deras pysselsättningar/vuxendagis.
Soc kan även kräva att du ska delta i aktiviteter som tex praktik vilket kan vara på heltid (ie ett helt vanligt jäkla jobb, fast utan lön, poppis att utnyttja soc praktikanter hos en del företag).
Citera
2021-01-18, 16:37
Medlem
Citat:
Sista posten är särskilda utgifter som omfattar saker som tex sjukvård/medicin (läkarbesök och medicin som omfattas av högkostnadsskyddet), tandvård (endast akut och billigaste alternativet), glasögon (billigaste alternativet för normala glasögon, ej linser/solglas eller extra ytbehandlingar).
Här räknas även saker som tex möbler/husgeråd vid behov.

Kan ju tilläggas att man även kan få nödvändig tandvård betald av socialtjänsten. Skillnaden är att akut tandvård rör sådant som ger betydande besvär/obehag. Tandvärk exempelvis. Medan nödvändig tandvård är saker som rotfyllning, fyllning (som används för att laga hål), behandling hos tandhygienist (tex för tandsten), tandutdragning, behandling av tandköttsjukdomar osv. Medan det inte gäller för exempelvis implantat, estetisk tandvård, tandblekning och fast protetik på sidorna.

Skillnaden är också att akut tandvård kan man ordna direkt, och sedan lämna in kvitto eller faktura i efterhand. Men då ska det framgå att det handlade om akut tandvård. Medan nödvändig tandvård, där behöver man lämna in kostnadsförslag först och få det beviljat innan man kan påbörja någon form av behandling. Det kan också ställas vissa krav, exempelvis att man har gått på försörjningsstöd en viss period innan man ansöker, och man bedöms fortsätta vara i behov av det ett tag till. Att det handlar om ett långsiktigt biståndsbehov. Medan det kan vara svårare att få et beviljat första gången man ansöker om försörjningsstöd överhuvudtaget. Men det kan variera mellan olika kommuner och deras riktlinjer.

Kostnadsförslag brukar också behövas till glasögon. Vissa kommuner kan även kräva någon form av underlag från optiker eller ögonläkare för att styrka behovet av glasögon.
Senast redigerad av Amberfly 2021-01-18 kl. 16:40.
Citera
2021-01-18, 17:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Kan ju tilläggas att man även kan få nödvändig tandvård betald av socialtjänsten. Skillnaden är att akut tandvård rör sådant som ger betydande besvär/obehag. Tandvärk exempelvis. Medan nödvändig tandvård är saker som rotfyllning, fyllning (som används för att laga hål), behandling hos tandhygienist (tex för tandsten), tandutdragning, behandling av tandköttsjukdomar osv. Medan det inte gäller för exempelvis implantat, estetisk tandvård, tandblekning och fast protetik på sidorna.

Skillnaden är också att akut tandvård kan man ordna direkt, och sedan lämna in kvitto eller faktura i efterhand. Men då ska det framgå att det handlade om akut tandvård. Medan nödvändig tandvård, där behöver man lämna in kostnadsförslag först och få det beviljat innan man kan påbörja någon form av behandling. Det kan också ställas vissa krav, exempelvis att man har gått på försörjningsstöd en viss period innan man ansöker, och man bedöms fortsätta vara i behov av det ett tag till. Att det handlar om ett långsiktigt biståndsbehov. Medan det kan vara svårare att få et beviljat första gången man ansöker om försörjningsstöd överhuvudtaget. Men det kan variera mellan olika kommuner och deras riktlinjer.

Kostnadsförslag brukar också behövas till glasögon. Vissa kommuner kan även kräva någon form av underlag från optiker eller ögonläkare för att styrka behovet av glasögon.

Jupp, missade att ta med distinktionen/skillnaden mellan akut/nödvändig tandvård, tandhygienist kan vara svårt att få godkänt dock.
Rotfyllningar kan vara lite si och så med i vissa kommuner, ibland så tycker dom att man ska dra ut tanden istället för att göra en kostsam rotfyllning.

Man behöver kostnadsförslag för glasögon ja, men endast billigaste alternativet godkänns (en del optiker har speciella lågprispaket/bågar speciellt för soc) att man övht får glasögon räknas normalt som tillräckligt underlag så länge det inte är speciella glas eller ovanligt dyra.

Jag behöver tex ett extra underlag/utlåtande för mina terminalglasögon (jag behöver en svagare styrka och lite annan slipning på dom glasögon jag använder för kortare avstånd tex vid datorn, läsning och normals hushållsarbete annars får jag extremt ont i huvudet).

Senaste två gångerna så har jag behövt ett extra utlåtande/underlag för mina vanliga (avstånds) glasögon pga att den höga styrkan gör att min optiker bedömer att dom behöver använda ett avsevärt dyrare glas för att dom inte ska bli för tjocka och tunga.
Citera
2021-01-18, 19:51
Medlem
Vad krävs det av personen i fråga för att anses berättigad en lägenhet som socialen ser till att fixa? Misstänker nämligen att en person har rätt till mer än omständigheterna som denne för tillfället lever under.

Senast redigerad av coked-suitman 2021-01-18 kl. 20:03.
Citera
2021-01-18, 20:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coked-suitman
Vad krävs det av personen i fråga för att anses berättigad en lägenhet som socialen ser till att fixa? Misstänker nämligen att en person har rätt till mer än omständigheterna som denne för tillfället lever under.

Soc fixar inte lägenheter annat än i nödfall (tex om det finns små barn med i bilden).
Normalt är att du fixar lägenheten själv och dom bistår med hyran.
Ett annat relativt vanligt alternativ är sk övergångskontrakt där du hittar lägenheten, Soc kliver sedan in och står på kontraktet, och du har ett slags andrahandskontrakt via soc

Om du bara visar utdrag för kontot med insättningarna så räknas det som inkomst ja.
Du måste visa utdrag från båda kontona och styrka att det är överföring mellan dina egna konton.

Även vid tex returer av saker du köpt så måste du kunna styrka att det är en retur med tex kopia på kvitto eller orderbekräftelse annars räknar dom det som inkomst.
Citera
2021-01-18, 22:11
Medlem
Citat:
Soc fixar inte lägenheter annat än i nödfall (tex om det finns små barn med i bilden).
Normalt är att du fixar lägenheten själv och dom bistår med hyran.
Ett annat relativt vanligt alternativ är sk övergångskontrakt där du hittar lägenheten, Soc kliver sedan in och står på kontraktet, och du har ett slags andrahandskontrakt via soc

Om du bara visar utdrag för kontot med insättningarna så räknas det som inkomst ja.
Du måste visa utdrag från båda kontona och styrka att det är överföring mellan dina egna konton.

Även vid tex returer av saker du köpt så måste du kunna styrka att det är en retur med tex kopia på kvitto eller orderbekräftelse annars räknar dom det som inkomst.
mmm, intressant. Tack för hjälpen, verkligen!
Vad skulle du tro det hela handlar om ifall jag säger att det i fråga är en person med snart fyllda 21 år, lever idag med hennes föräldrar samt 2 syskon. Föräldrarna vill ha ut henne pga hennes oförmåga att betala 1/3 av hyran. Idag så ser det ut som så att hon tar det mesta från hennes 3 500:- (kapital från hennes ekonomiska bistånd) och lägger ut så mkt hon kan av hyran. Varje månad blir knappt 1 500 så mkt som blir kvar i plånboken till annat.
Bör inte tjejen i fråga vara berättigad till en bostad om förutsättningarna så kräver? Som jag uppfattat det har hon upplyst sin handläggare kring behovet av bostad men nekats av okänd anledning
Citera
2021-01-18, 23:44
Medlem
hestahodets avatar
Jag har fått pengar kontant i födelsedagspresent och julklapp (~1,7k). Om jag går till banken och sätter in dessa pengar på mitt konto, kommer soc anmärka på detta och ge mig lägre ersättning nästa månad eller något liknande?
Citera
2021-01-19, 00:20
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Jag har fått pengar kontant i födelsedagspresent och julklapp (~1,7k). Om jag går till banken och sätter in dessa pengar på mitt konto, kommer soc anmärka på detta och ge mig lägre ersättning nästa månad eller något liknande?
Ja precis då drar soc av pengarna och din ersättning blir lägre ...Vill du kunna handla på nätet med pengarna så kan du gå till Pressbyrån eller annan kiosk som har Paygoo Mastercard som kan fyllas på med kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in