2021-01-06, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Swede
Nu med det här, men har fått ekonomiskt bistånd nu och har några frågor. Måste man använda upp alla pengar man får? Sker det regelbundna kontroller av ens konto på vad man köpt och om man inte använt alla pengar. Om detta är fallet, kan man ta ut alla pengar som blir över när räkningar och nödvändigheter är betalt utan att soc bryr sig?

Du har enligt reglerna rätt att spara pengar på kontot, till större inköp senare. Din socialsekreterare får inte säga "du har ju 1000 kronor kvar på kontot; då drar jag av det från din nästa utbetalning". Dock kan de säga att du ska använda de pengarna först, om du skulle ansöka om pengar för något UTÖVER normen. T.ex. husgeråd, möbler, nya lakan, en vinterjacka, tågbiljetter för att hälsa på dina föräldrar, whatever. Så om du är smart (och lite fräck! ), så tar du ändå ut pengarna i kontanter och gömmer någonstans i lägenheten, så att det ser tomt ut på kontot.
Citera
2021-01-06, 19:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makeam
Du har fel. Jag har haft socialbidrag som ung och aldrig behövt visa kontoutdrag mer än att jag visat att hyra och el betalats, dvs använt dem som kvitton. Men jag vet andra som tvingats få även inköp ifrågasatta regelbundet av handläggare som krävt kontoutdrag. Socialbidrag är ämnat att enbart räcka månaden runt och du ska inte ha utrymme att spara om det inte är till något dyrare som är nödvändigt, som klädinköp, möbler osv. I(och knappt det varav du får ansöka om extra utgifter istället) ingenting får heller gå in på kontot. Men jag har som sagt aldrig råkat ut för nitiskt sjuka handläggare som ifrågasätter olika inköp och vill ha total kontroll och övervakning av min ekonomi. De finns dock.

Uhm, det är ju exakt det jag sa...
Citera
2021-01-07, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Uhm, det är ju exakt det jag sa...
Och jag sa att jag inte behövde göra det medan andra stod inför nitiskt grandskande
Citera
2021-01-07, 19:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makeam
Och jag sa att jag inte behövde göra det medan andra stod inför nitiskt grandskande

Så nitiskt bryr dom sig inte om att granska om det inte finns skäl att misstänka fiffel, dom är för lata/har inte tid för det.
Citera
2021-01-07, 21:02
Medlem
Citat:
Så nitiskt bryr dom sig inte om att granska om det inte finns skäl att misstänka fiffel, dom är för lata/har inte tid för det.
Du har fel eftersom det är makt för en del och det kan utövas felaktigt.
Citera
2021-01-08, 17:16
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Farsan har det tungt. Går på soc och har flera ärenden hos kronofogden.

Frågar mig hur det fungerar om någon annan skriver sig på hans adress, den personen blir väl inte skyldig kronofogden något.
Men kan den personens skrivning där göra att han nekas försörjning av sociala?
Citera
2021-01-08, 19:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Farsan har det tungt. Går på soc och har flera ärenden hos kronofogden.

Frågar mig hur det fungerar om någon annan skriver sig på hans adress, den personen blir väl inte skyldig kronofogden något.
Men kan den personens skrivning där göra att han nekas försörjning av sociala?

Kronolle:
Allt som finns i bostaden anses tillhöra honom om han inte kan bevisa annat, så vid ev utmätning så kan dom ta den andra personens saker, och hushållets totala inkomst ligger till grund för tex utmätning av lön.

Soc:
Hushållets inkomster räknas gemensamt som grund för bedömning av behov.

Ie
Ja, det kan leda till avslag från soc.
Nej, personen kan inte få några skulder pga det, men deras inkomst/tillgångar riskerar utmätas.
Citera
2021-01-09, 00:32
Medlem
Citat:
Soc:
Hushållets inkomster räknas gemensamt som grund för bedömning av behov.

Ja, det kan leda till avslag från soc.

Fast det stämmer väl inte? Du får det att låta som om försörjningsplikt finns. I så fall skulle hela hushållets inkomster räknas gemensamt, och de skulle behöva göra en gemensam ansökan. Om försörjningsplikt finns (om personen flyttar dit och de räknas som sambos, eller om de är gifta oavsett om de bor tillsammans eller ej).

Finns det ingen form av försörjningsplikt, så borde inte hela hushållets ekonomi räknas in och eventuellt leda till avslag. Men det kan ju påverka ens bidrag i vilket fall som helst. Som exempel, säg att han har ett vuxet barn som väljer att flytta dit. Då kan posten "Gemensamma hushållskostnader" (en del av riksnormen) halveras, för då finns det ju två personer i hushållet och de förväntas dela på de kostnaderna. Eventuellt kan gemensamma räkningar (som hyra och el) också påverkas. Däremot kan "Personliga kostnader" i riksnormen lämnas opåverkad, och betalas ut i sin helhet. Om det finns ett behov av försörjningsstöd.
Senast redigerad av naturallime 2021-01-09 kl. 00:48.
Citera
2021-01-09, 00:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Fast det stämmer väl inte? Du får det att låta som om försörjningsplikt finns. I så fall skulle hela hushållets inkomster räknas gemensamt, och de skulle behöva göra en gemensam ansökan. Om försörjningsplikt finns (om personen flyttar dit och de räknas som gifta, eller om det handlar om minderåriga barn alternativt vuxna barn som studerar på gymnasienivå upp till 21 års ålder, eller om de är gifta oavsett om de bor tillsammans eller ej).

Finns det ingen form av försörjningsplikt, så borde inte hela hushållets ekonomi räknas in och eventuellt leda till avslag. Men det kan ju påverka ens bidrag i vilket fall som helst. Som exempel, säg att han har ett vuxet barn som väljer att flytta dit. Då kan posten "Gemensamma hushållskostnader" (en del av riksnormen) halveras, för då finns det ju två personer i hushållet och de förväntas dela på de kostnaderna. Eventuellt kan gemensamma räkningar (som hyra och el) också påverkas. Däremot kan "Personliga kostnader" i riksnormen lämnas opåverkad, och betalas ut i sin helhet. Om det finns ett behov av försörjningsstöd.

Grundsynen på två vuxna som bor tillsammans är att dom utgör ett hushåll och att försörjningsplikt föreligger.

Då postaren inte angett vad den som ev skulle skrivas på adressen har för förhållande med dennes far så är det det jag utgår från.
Citera
2021-01-09, 01:50
Medlem
Citat:
Grundsynen på två vuxna som bor tillsammans är att dom utgör ett hushåll och att försörjningsplikt föreligger.

Då postaren inte angett vad den som ev skulle skrivas på adressen har för förhållande med dennes far så är det det jag utgår från.

Vet inte om det verkligen är grundsynen. Det borde bara gälla om man är gift, sambos eller i de fall som föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga (när barnen är minderåriga eller om de är vuxna och studerar på gymnasienivå upp till 21 års ålder). Om situationen är annorlunda och socialtjänsten anser att försörjningsplikt föreligger (när det inte stämmer)och ger avslag baserat på det, så skulle jag rekommendera att överklaga.

Jag personligen bor hos en av mina föräldrar, och det har inte varit några problem med att få försörjningsstöd. Min förälder klassas inte som försörjningsskyldig för mig. Så jag får "personliga kostnader" (enligt riksnormen) utbetalt. Halva summan av gemensamma hushållskostnader (enligt riksnormen, summan som gäller två personer. Får hälften av den summan). Sedan kan jag få hälften av driftkostnaderna beviljade (vi bor i hus, så jag brukar ansöka om pengar för el, vatten, avlopp och avfallshantering).

Känner till andra som är inneboende hos folk eller som bor hos familjemedlemmar/släktingar, och de får försörjningsstöd. Så grundsynen är nog inte att vuxna (oavsett relation) som bor tillsammans utgör ett hushåll och försörjningsplikt föreligger.

Nu var personen inte tydlig med vem som eventuellt skulle flytta hem till pappan, men du fick det att låta som om det alltid föreligger försörjningsplikt när flera vuxna bor tillsammans. Oavsett vad de har för relation. När det inte riktigt verkar stämma.
Senast redigerad av naturallime 2021-01-09 kl. 01:56.
Citera
2021-01-09, 02:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Vet inte om det verkligen är grundsynen. Det borde bara gälla om man är gift, sambos eller i de fall som föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga (när barnen är minderåriga eller om de är vuxna och studerar på gymnasienivå upp till 21 års ålder). Om situationen är annorlunda och socialtjänsten anser att försörjningsplikt föreligger (när det inte stämmer)och ger avslag baserat på det, så skulle jag rekommendera att överklaga.

Jag personligen bor hos en av mina föräldrar, och det har inte varit några problem med att få försörjningsstöd. Min förälder klassas inte som försörjningsskyldig för mig. Så jag får "personliga kostnader" (enligt riksnormen) utbetalt. Halva summan av gemensamma hushållskostnader (enligt riksnormen, summan som gäller två personer. Får hälften av den summan). Sedan kan jag få hälften av driftkostnaderna beviljade (vi bor i hus, så jag brukar ansöka om pengar för el, vatten, avlopp och avfallshantering).

Känner till andra som är inneboende hos folk eller som bor hos familjemedlemmar/släktingar, och de får försörjningsstöd. Så grundsynen är nog inte att vuxna (oavsett relation) som bor tillsammans utgör ett hushåll och försörjningsplikt föreligger.

Nu var personen inte tydlig med vem som eventuellt skulle flytta hem till pappan, men du fick det att låta som om det alltid föreligger försörjningsplikt när flera vuxna bor tillsammans. Oavsett vad de har för relation. När det inte riktigt verkar stämma.

Grundsynen är att så länge dom vuxna inte är familjemedlemmar (tex förälder och vuxet barn) eller har ett inneboende-kontrakt så är dom sambos, och därmed försörjningspliktiga.
Enl postaren så skulle denna person endast vara skriven där, ie inte hyra rum eller liknande.
Detta håller dom hårt nog på för att det ska vara knepigt att vara inneboende/hyra rum hos en person av motsatt kön då dom tenderar att utgå från att man försöker slinka förbi reglerna (dom är inte lika kinkiga om personerna är av samma kön).
Senast redigerad av Sereena 2021-01-09 kl. 02:06.
Citera
2021-01-16, 15:03
Medlem
Om man får bostadshyran och elräkning betald av försörjningsstöd, kan man då förlora detta om man byter folkbokföringsadress (men fortfarande samma ort och kommun för folkbokföringsadressen) ? Dvs man har inte flyttat ut ur sin lägenhet utan bor kvar där i samma, man vill bara vara folkbokförd på en annan adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in