Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Grundsynen på två vuxna som bor tillsammans är att dom utgör ett hushåll och att försörjningsplikt föreligger.
Då postaren inte angett vad den som ev skulle skrivas på adressen har för förhållande med dennes far så är det det jag utgår från.
Vet inte om det verkligen är grundsynen. Det borde bara gälla om man är gift, sambos eller i de fall som föräldrarna fortfarande är försörjningsskyldiga (när barnen är minderåriga eller om de är vuxna och studerar på gymnasienivå upp till 21 års ålder). Om situationen är annorlunda och socialtjänsten anser att försörjningsplikt föreligger (när det inte stämmer)och ger avslag baserat på det, så skulle jag rekommendera att överklaga.
Jag personligen bor hos en av mina föräldrar, och det har inte varit några problem med att få försörjningsstöd. Min förälder klassas inte som försörjningsskyldig för mig. Så jag får "personliga kostnader" (enligt riksnormen) utbetalt. Halva summan av gemensamma hushållskostnader (enligt riksnormen, summan som gäller två personer. Får hälften av den summan). Sedan kan jag få hälften av driftkostnaderna beviljade (vi bor i hus, så jag brukar ansöka om pengar för el, vatten, avlopp och avfallshantering).
Känner till andra som är inneboende hos folk eller som bor hos familjemedlemmar/släktingar, och de får försörjningsstöd. Så grundsynen är nog inte att vuxna (oavsett relation) som bor tillsammans utgör ett hushåll och försörjningsplikt föreligger.
Nu var personen inte tydlig med vem som eventuellt skulle flytta hem till pappan, men du fick det att låta som om det alltid föreligger försörjningsplikt när flera vuxna bor tillsammans. Oavsett vad de har för relation. När det inte riktigt verkar stämma.